- توضیحات
-
بازدید: 7830
محمد حسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی به بهترین انتقاد جایزه می دهماز جمله مدیرانی است که ارتباط با رسانه ها را مغتنم می داند و در طی سالهایی که با رسانه ها ارتباط داشته است خاطرات خوب و بدی را درذهن خود انباشته کرده است ، دراولین دور جدید انتشار نشریه تامین سراغ محمد حسین زدا معاون فنی ودر آمد سازمان رفته ایم، با روی باز از خبرنگار نشریه استقبال می کند و شرط می کند که دور جدید تامین باید بهتر از دوره قبل آن باشد و تاکید دارد که باید در حد واندازه های سال 1392 بود و اضافه می کند که با وجود رسانه های متنوع و دردسترس کار برای نشریه درون سازمانی سخت تر است.من نیز به ایشان گفتم، یکی از شرط های افزایش کیفیت نشریه مستلزم،بردباری و همکاری بیش از پیش مسئولان محترم سازمان نیز می باشد.در بدو امر پیشنهاد می کند ستونی انتقادی ویژه معاونت فنی ودرآمد اختصاص داده شود،مقرر می شود به بهترین انتقاد هم جایزه بده.مشروح گفت وگوی خبرنگار تامین را ایشان می خوانید.
- همانطوری که می دانید بعد از یک وقفه چند ساله، قرار بر این شده است تا نشریه تامین منتشر شود؛ به عنوان فردی که از کارمندی تا معاونت مدیر عامل را در رزومه کاری خود دارید،این امر را چگونه می بینید؟سازمان تامین اجتماعی با دارا بودن بیش از 60 هزار نفر نیروی انسانی آنهم از لحاظ تحصیلات در سطوح مختلف قراردارند به و همچنین به دلیل گستردگی حوزه جغرافیایی ،به طور حتم نیازمند یک نشریه درون سازمانی قوی و پایدار می باشد.
از یک نشریه درون سازمانی انتظاراتی وجود دارد ،اول اینکه اخبارو اطلاعات داخلی را خیلی شفاف و به موقع و دقیق اطلاع رسانی کنددوم اینکه محیط فرهنگی سازمان ما به دلایلی متاسفانه آماده پذیرش شایعه و اطلاعات نادرست است،که این امر به سازمان ضربه می زند برای این منظور حضور یک نشریه داخلی قدرتمند کمک به سزایی به رفع این نواقص خواهد کرد.سوم اینکه ،یک نشریه داخلی نقش آموزشی داشته باشد؛ اگرچه در حال حاض نیرو های انسانی شاغل در حوزه تخصصی خود دارای مهارت هایی هستند اما درخصوص وظایف ذاتی و تفاوت های یک سازمان بیمه های اجتماعی و تامین اجتماعی اطلاعی ندارند.همچنین یکی از مشکلات عمده سازمان تامین اجتماعی نبود فرهنگ بیمه های اجتماعی در بین مردم می باشد،در هیچ کدام از کتاب های درسی مقاطع مختلف تحصیلی هیچ اشاره ای به مقوله بیمه های اجتماعی نمی شود،در رسانه ملی با وجود شبکه های مختلف یک شبکه و کانالی برای این مقوله مهم لحاظ نشده است، آیا فکر شده است که مردم چگونه اطلاعات و نیازهای اطلاعاتی خود را در خصوص بینه اجتماعی کسب می کنند؛ به همین دلایل است که کار فرمایان از پرداخت حق بیمه ها مقاومت می کنند، بیمه شده در بدو امر استقبالی از بیمه اجتماعی نمی کند و بازنشستگان نیز هر چه قدر خدمت دریافت می کنند احساس می کنند که متضرر هستند،این موارد وظیفه سازمان تامین اجتماعی به صورت عام و وظیفه رسانه های آن را سنگین تر می کند.به نظر من مهم ترین نقش یک رسانه داخلی ،ایجاد و راه اندازی بحث های کار شناسی و انتقادی از مدیران سازمان است،در نمودار تشکیلاتی سازمان وهمچنین فرهنگ سازمانی موجود، هیچ جایی برای آن دیده نشده است.من به عنوان معاون فنی ودر امد سازمان از این فرصت استفاده می کنم و از مدیر عامال محترم سازمان و مسئولان نشریه در خواست می کنم،تا ستونی را برای انتقاد از این معاونت اختصاص دهند و برای اینکه حسن نیت واقعی خود را ثابت کنم اعلام می کنم،برای بهترین انقاد سازنده ای که از این حوزه می شود جایزه ای نیز ارئه شود.·در حال حاضر قانون بخشودگی جرایم حق بیمه در حال اجرا می باشد،بفرمائید؛ وضعیت مراجعه کارفرمایان به چه نحوی است و چه تعداد مراجعه داشته ایم.
- ·اصل حق بیمه ای که سازمان به صورت قطعی از کارفرمایان طلب دارد چقدر است؟
- ·با اجرای این قانون در مجموع چقدر بخشوده می شود؟
- ·در حال حاضر استقبال کارفرمایان از این فرصتی که برایشان ایجاد شده است چگونه است؟
- ·گاهی پیش می آید که کار فرمایان یا بیمه شدگان برای پرداخت بدهی خود به سازمان اقدام به تقسیط بدهی های خود می دهند اما بنابه دلایل ناخواسته یک یا دوقسط آنان با تاخیر پرداخت می شود که دراین شرایط سازمان کل بدهی را تبدیل به حال می کندو تاخیر را به هیچ دلیل موجه نمی داند.این امر سبب نارضایتی مردم می شود؟
- ·حتی تاخیر یک روز؟
- ·به نظر شما در اجرای قانون بخشودگی جرائم بخش خصوصی بیشتر اسقبال خواهد کرد یا دولتی ها؟
- ·موضوع بحث را عوض کنیم، بفرمائید چرا برخی از مدیران ما از برقراری ارتباط با رسانه ها به ویژه رسانه داخلی هم خیلی با احتیاط بر خورد می کنند، جنابعالی از جمله مدیرانی هستید که از کار شناسی تا معاونت سازمان را تجربه کرده اید این موضوع را چگونه تحلیل می کنید؟
- ·نظرتان در خصوص انتخاب مدیر از داخل سازمان چیست؟
- ·بیشتر منظورم مدیران میانی بود؟
- ·موضوع بعدی ، مربوط به همکاران بازنشسته است که در سالهای اخیر به دلیل عدم اقبال سازمان برای بهره مندی از تجربیات و تخصص آنان؛آنان گاهی مجبور می شوند در جایگاههایی قرار گیرند و مشاوره هایی بدهند که در راستای منافع سازمان تامین اجتماعی نیست ،دراین رابطه چه اقداماتی می توان داشت و از تخصص و دانش اندوخته آنان برای منافع سازمان استفاده کرد؟
- ·دانشجوی خبرنگاری واحد 13
وضعیت بخشودگی جرایم حق بیمه در کشور ما موضع عجیبی است و ماتنها کشور دنیا هستیم که همزمان هم قانون بخشودگی جرائم را اجرا می کنیم و هم ئقانون قانون جرایم دیرکرد حق بیمه را.از شما به عنوان یک نشریه انتظار می رود دراین خصوص پرسش گری شود.
اما قانون بخشودگی جرایم که در حال اجرا می باشد؛ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تمامی کارگاه های تا پایان سال 1391که جرایم قطعی شده دارند، می توانند تا 14 دی ماه 1392 به واحد های بیمه ای سازمان تامین اجتماعی مراجعه و با پرداخت یا تعیین نحوه پرداخت اصل حق بیمه تا پایان سال از 100در صد بخشودگی جرایم بهره مند شوند.
اصل حق بیمه ای که سازمان از کارفرمایان طلاب دارد، 2600 میلیارد تومان است .1700 میلیارد تومان جرایم است که با اجرای این قانون بخشیده می شود.معمولا ما آدم های دقیقه نو.دی هستیم و تا آخرین لحضهع تصمیم نمی گیریم،بر این اساس در حال حاضر مراجعات معمولی است اما انتظار می رود در روزهای پایانی وقت با ازدحام کارفرمایان در شعب مواجه می شویم، که از کارفرمایان محترم در خواست می شود کارخود را به روز های پایانی نگذارند.این امر یک قرارداد دو طرفه است که طرفین قرارداد تعهداتی را در مقابل هم می پذیرند ؛ تعهد طرفین پرداخت به موقع اقساط تعیین شده است و تعهد سازمان تامین اجتماعی نیز بخشودگی جرایم و تدوام تعهدات بلاند مدت و کوتاه مدت به بیمه شدگان است، در حالی که سازمان تعهدات خود را سر موقع به انجام می رساند آیا می توان پذیرفت در طرف مقابل قصوری داشته باشد. واقعیت این است که این سازمان از طریق همین حق بیمه ها خدمات 18 گانه خود را ارائه می دهد و هیچ منبع دیگری ندارد.پس انتظار داریم تا کار فرمایان در این خصوص همراهی بیشتری داشته باشند.تعهد دو طرفه است این امر می تواند یک روز باشد و یاد 100 روز فرقی در اصل موضوع نمی کندباید توجه داشته باشیم که در پایان هر ماه فشار مضاعفی به سازمان وارد می شو.د تا تعهداتش را پرداخت کند.به نظرم بخش خصوصی استقبال ،چراکه دارای قدرت عمل بیشتری است و در گیر بودجه و مصوبات نیست اما بخش دولتی دارای محدویت هایی در بودجه ومصوبات است.این امر یک موضوع دو طرفه است؛ ما باید ابتدا قبول کنیم که کارمند سازمان هستیم و تابع سیاست ها و برنامه های آن،پیشنهاد می کنم در این خصوص پروتکلی تهیه و تدوین و ابلاغ شود ؛ در این پروتکل شرح وظایف و نحوه تعامل همه سطوح سازمانی لحاظ شود. اگر اعتماد و اطمینان بین رسانه و مسئولان ایجاد ؛ می تواند یک رابطه پایدار و مفید باشد؛من خودم که معروف به مدیر رسانه ای هستم ؛ متاسفانه مواردی از دوستان رسانه دیده ام که گاهی مرا در وضعیتی قرار می دهد تا تعامل خود را محدود کنم.البته من نمی خواهم عمل نادرست یک عده خیلی محدود را به رسانه ها و خبرنگاران زحمت کش عزیزی که بی شایعبه فعالیت می کنند؛ عمومیت بدهم.البته این طرف (مسئولان) کم لطفی هایی می کنند و هرگاه دوست دارند به سمت رسانه ها می روند و هر وقت حوصله نداشتهخ باشند دررا روی زسانه ها می بندند.اما باید تلاش کرد تا محور ارتباط رسانه با مسئولان بر محور صداقت استوار باشد.بسیار عالی است،آرزوی قلبی و همیشگی ما بود ه است که مدیر ارشد سازمانی را از داخل سازمان انتخاب کنند،وقتی مدیری از بیرون از سازمان می آید با توجه به فرآیند های خاص سازمان حدود یک سال طول می کشد تا فرد به سازمان اشراف و آکاهی کافی پیدا کندو این فرصت یک ساله را سازمان برای یرنامه ریزی عملیاتی را ازدست می دهداین حداقل یک سال را ضرب در تعداد مدیران که از بیرون آمده اند بکنید و ببینید ما چند سال را ازدست داه ایم و چندین سال بدون برنامه بوده ایم.مدیران میانی که قطعا باید از داخل سازمان انتخاب و ارتقاء پیدا کنند .در علم مدیریت عنوان می شود که هر مدیری باید از لحاظ فنی،انسانی و اداری بر سیتم خود اشراف داشته باشد،در مدیران میانی این سه سطح مهارت به صورت یکسان است و اگر کسی سازمانی نباشد نمی تواند در آن جایگاه قرار گیردوبرای بررسی نیز کافی است به واحد هایی که مدیران غیر سازمانی در آن منصوب شده اند نگاهی داشته باشیم که گواه خوبی است.اما کسانی که این مدیران را منصوب می کنند بر این استدلال هستند که مدیران سازمانی به دلیل سکون بودن دارای اندیشه و تفکر به روزی نیستند ولی حضور نیرو های خارج سازمان می تواند اندیشه و روش های جدیدی را به سیتم تزریق کند؟
در سازمانهایی که تفکرات و وجهه سیاسی داراند،شاید این استدلال کار ساز باشد، اما در سازمان تامین اجتماعی بعد فنی آن بر دیگر ابعاد برتری و فزونی دارد و یک سازمان تخصصی است؛ این نوع برداشت درست نیست.اما برای آشنایی مدیران داخلی با دستاورد های و اندیشه های روز می توان دوره های آموزشی ، سمینارها و.. برگزار کرد علاوه بر آن سازمان تایمین اجتماعی با توجه به نوع کارکردش با شرکای اجتماعی تعامل مستمر داریم و مقصر اصلی را دراین رابطه سازمان می دانم و باید بپذیریم که فردی که در سازمان بازنشسته می شود،دارای اطلاعات ذی قیمت است،اگر برای جذب آنها برنامه نداشته باشیم سازمان های خصوصی ودولتی برای آنان برنامه دارند و آنان را جذب خواهنمد کرد.در سالهای گذشتهبرای این عزیزان هیچ برنامه وجود نداشت و گاهی نیز انتقاد هایی از آنان به عمل می آمد،اما با رویکرد جدیدی که در سازمان به وجود آمده است و به ویژه نظر مثبت مدیر عامل برای بهره گیری از تجربیات آنان،برنامه جذب و استفاده بهینه از دانشو تجربه آنان در حال تدوین است،که به صورت مشخص می توان به واگذاری امور سازمان در قالب کارگزاری ها و توسعه آنها اشاره کرد.اگر ما برنامه مشخص برای این همکاران عزیز داشته باشیم با توحه به تخصص و عرقی که آنان به سازمان دارند و ما از آنان سراغ داریم مطمئن خواهم بود هیچ کجای دیگر را به سازمان خود ترجیح نخواهند داد.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.