TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
معرفی سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران
سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در تیرماه 1384 بر اساس مصوبه شورای عالی اداری تشکیل گردیده است. این سازمان از ادغام سازمان صنایع کوچک ایران و شرکت شهرکهای صنعتی ایران به وجود آمده و بصورت شرکت دولتی اداره می شود. سازمان صنایع کوچک ایران در سال 1380 و پس از تشکیل وزارت صنایع و معادن ایجاد شده بود و شرکت شهرکهای صنعتی ایران با هدف ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات زیر بنائی و ارائه خدمات مناسب و ضروری برای متقاضیان سرمایه گذاری در زمینه تولیدات صنعتی با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1362 ایجاد گردیده بود.
طبق مصوبه شورای عالی اداری وظایف مربوط به سیاستگذاری و تنظیم مقررات مربوط به حمایت های لازم از صنایع کوچک به وزارت صنایع و معادن منتقل گردیده و وظایف و فعالیتهای اجرائی - حمایتی به این سازمان سپرده شده است.
سازمان در تاریخ 26/4/84 به تصویب دولت رسید و در تاریخ 27/5/84 توسط شورای نگهبان تایید شد
اهم وظایف سازمان به موجب این اساسنامه عبارتند از:
1- تهیه و تدوین خط مشی های اجرایی ایجاد و توسعه صنایع کوچک در چارچوب سیاستهای کلی وزارت صنایع و معادن
2- ایجاد زمینه های لازم برای راه اندازی، هدایت و توسعه سرمایه گذاری های بخش غیر دولتی در صنایع کوچک بویژه مناطق کمتر توسعه یافته
3- سامان دهی و پشتیبانی از توسعه کارآفرینی، تامین منابع مالی، توسعه فناوری، بهبود در روشهای تولید، کاهش ضایعات و ارتقای بهره وری و کیفیت
4- ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد پیوند مناسب بین صنایع کوچک و متوسط و بزرگ
5- توسعه شبکه ها، خوشه های صنعتی و توسعه مراکز اطلاع رسانی و تجارت الکترونیک
6- حمایت و پشتیبانی از تحقیقات کاربردی ، توسعه ای و ارتقای سطح فناوری در واحدهای کوچک صنعتی
7- سازماندهی احداث شهرکهای صنعتی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای تولیدی و خدماتی توسط شرکتهای زیرمجموعه
باعنایت به وظایف قانونی ، این سازمان ارتقاء جایگاه صنایع کوچک در ارزش افزوده صنعتی و اشتغال زایی، توسعه کارآفرینی و ساماندهی صنایع کوچک را در راستای رقابت پذیر شدن آنها دنبال می کند و از جمله اهداف خود تلقی می نماید.
در راستای اهداف یاد شده نیز سیاستهای زیر را دنبال می کند:
- کمک به ایجاد محیط مناسب جهت فعالیت های صنایع کوچک برای محیط رقابتی سالم و رشد پویای آنها
- توسعه زیر ساخت های مورد نیاز به ویژه شهرک ها و نواحی صنعتی و تامین امکانات آنها مانند آب، برق، گاز ، مخابرات و ...
- حمایت های لازم جهت رفع مشکلات نقدینگی صنایع کوچک و بررسی و تصویب قوانین لازم مانند طرح کمک به اعتبارات طرحهای زود بازده و کارآفرین
- ایجاد صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک جهت کاهش مشکلات توثیق واحدهای کوچک (هم اکنون این صندوق تشکیل شده است)
- ساماندهی صنایع کوچک در قالب خوشه های صنعتی و پیمانکاریهای فرعی و ...
- کمک جهت توسعه و ارتقاء آموزش دوره های مختلف مدیریتی، مالی، مشاوره حقوقی و..
- ایجاد مراکز خدمات فناوری و کسب وکار با تاکید در درون شهرک های صنعتی که بخش زیادی از واحدهای صنعتی در آنها مستقر شده اند.
هر سازماني با استفاده از روابط عمومي مي توانند اهداف، عملكرد، نيروي انساني و ... سازمان را به نمايش بگذارد.
روابط عمومي آيينه ي تمام نماي سازمان است
بايد مثل يك ضربه گير عمل كند و اخبار و اطلاعات منفي كه از خارج سازمان مي آيد را از قبل شناسايي كند و پيش از آنكه به سازمان آسيبي برساند جلوي ورودش را بگيرد .
مخاطبين اصلي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران، اشخاصي هستند كه مالك زمينهاي سرگردان هستند و قصد دارند كه در قسمت توليد سرمايه گذاري كنند.
سازمان يكسري تسهيلات و امكانات جهت بستر سازي و ترغيب سرمايه گذاران ايجاد نموده است .
خوشه هاي صنعتي :
در يک تعريف جامع يک خوشه صنعتی مجموعه ای از بنگاههای اقتصادی متمرکز در يک مکان جغرافيايي در يک منطقه اقتصادی را شامل می شود که برای توليد يک يا چند محصول نهايي مشابه و مرتبط برای کسب صرفه های اقتصادی بيرونی با يکديگر ارتباطات عمودی و افقی برقرار نموده و ضمن رقابت با يکديگر در بسياری از موارد همکاری جمعی و اقدامات مشترک دارند . ارتباط درونی اين بنگاهها کاهش دهنده هزينه ها و تسهيل کننده؛ دسترسی به نهاده ها ، دانش و فناوری توليد ، بازارهای فروش و تأمين نيازهای مشتری خواهد بود.
روابط عمومي با ترغيب خوشه هاي صنعتي اولين گام را برداشته و باعث سرعت در رسيدن به توسعه صنعتي مي شود.
يكي ديگر از كارهاي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران ايجاد شهركهاي صنعتي و فن آوري است .
شهركهاي صنعتي و فناوري :
مجتمع سازمانی است حمایتی و تائید صلاحیت شده که بعنوان منبع رشد و تامین کسب و کار و نوآوری برای بنگاه های کوچک و متوسط مبتکر و کارآفرین عمل نموده و در توسعه اقتصادی محلی و منطقه ای مشارکت کرده و با خلق بنگاه های کوچک و متوسط مبتکر جدید و پروژه های ابتکاری در بنگاههای موجود ، طیف وسیعی از رهنمود های جامع را برای راهبری آنها ارائه می نماید.
این مجتمع ها با هدف ارتقاء و بهینه سازی بنگاه های صنعتی و بهبود توان رقابتی آنها در بازارهای ملی و بین المللی همچنین ارتقاء فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره ای و بکارگیری صحیح توان خدمات فنی و مهندسی در حل مشکلات آنها فعالیت می نماید.
روابط عمومي سرمايه گذاران را ترغيب مي كند كه رقابت پذيرش در چه شاخه اي بيشتر است. و با اطلاع رساني و معرفي مزاياي شهركها زمينه مناسب براي سرمايه گذاران را ايجاد مي كند .
مركز خدمات فناوري و كسب و كار:
این مرکز سازمانی است حمایتی و تائید صلاحیت شده که بعنوان منبع رشد و تامین کسب و کار و نوآوری برای بنگاه های کوچک و متوسط مبتکر و کارآفرین عمل نموده و در توسعه اقتصادی محلی و منطقه ای مشارکت کرده و با خلق بنگاه های کوچک و متوسط مبتکر جدید و پروژه های ابتکاری در بنگاههای موجود ، طیف وسیعی از رهنمود های جامع را برای راهبری آنها ارائه می نماید.
این مراکز با هدف ارتقاء و بهینه سازی بنگاه های صنعتی و بهبود توان رقابتی آنها در بازارهای ملی و بین المللی ، همچنین ارتقاء فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره ای و بکارگیری صحیح توان خدمات فنی و مهندسی در حل مشکلات آنها فعالیت می نماید.
ماموریت :
سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، سازمانی توسعه ای است که نقش های سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی و پشتیبانی از ایجاد و توسعه صنایع کوچک و شهرکها و نواحی صنعتی کشور را در چارچوب سیاستهای کلی وزارت صنایع و معادن، به منظور افزایش سهم صنعت (علی الخصوص صنایع کوچک) در تولید ناخالص داخلی کشور با استفاده از منابع داخلي و خارجي بر عهده دارد.
این سازمان در چارچوب وظایف اساسنامه ای و با تکیه بر توانمندیهای خود و بهره گیری از ظرفیت های علمی و اجرایی کشور، زمینه شکل گیری و توانمندسازی صنایع کوچک و همچنین ایجاد و توسعه شهرکها و نواحی صنعتی را دنبال خواهد کرد و با توسعه همکاریهای خود با ذینفعان بویژه انجمن ها و تشکلهای صنعتی، شرکتهای خدمات مشاوره مهندسی و مدیریتی، مراکز علمی و دانشگاهی و ارتباط و تعامل با آنها و بهره گیری از امکانات برون سپاری، زمینه بکارگیری فن آوریهای نوین را فراهم می سازد و در همین راستا توجه اساسی خود را بر ایجاد سازمانی دانش پایه و منعطف در برابر تحولات خارجی و رعایت اصل شایسته سالاری استوار کرده است.
روابط عمومي اطلاعاتي درخصوص جامعه صنايع كوچك و اهداف و برنامه هاي سازمان و حمايت هايي كه سازمان مي تواند از اين جامعه كوچك داشته باشد را در اختيار مي گذارد.
سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران نيز در هفته دولت ، هفته صنعت و معدن و ... براي نشان دادن عملكرد سازمان همايش، اجلاس و نشست خبري برگزار مي كند .
حمايت از پايان نامه هاي دانشجويي:
از پروژه هايي كه مطابق با سازمان باشد حمايت مي شود و ممكن است به چاپ و توزيع انبوه نيز برسد.
چاپ تراكت و بروشور و ... نيز از جمله كارهاي روابط عمومي سازمان مي باشد.
انتشارات و تبليغات :
تمامي واحدهاي سازمان تعدادي كتابچه درخصوص دستورالعمل كاري كه مي تواند موجب كمك و آگاهي بيشتر سرمايه گذاران شود را در اختيار مي گذارد.
در بخش محيط زيست سازمان براي جلوگيري از آلودگي زيست محيطي، مقاله و كتاب توسط واحد روابط عمومي به چاپ مي رساند و در مراكز دانشگاهي توزيع مي كند.
نظرات
ابزار تبلیغات ؟
روش تبلیغات ؟
لطفا توضیحات بیشتری ارایه فرمایید
با سپاس مدیر گروه