TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
بسمه تعالی
تعریف روابط عمومی
امروزه در عصر حاضر می توان گفت ارتباطات یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی وشالوده وزیر بنای سایر علوم قرن حاضر است.
روابط عمومی هنر وعلم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند می دهد.
روابط عمومی مشاور امین مدیر وکلیه کارکنان دستگاه است روابط عمومی چشم وچراغ یک دستگاه است.
روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه ومردمی است که با آن سروکار دارند.
امروزه معیارهای قالب در جامعه ما بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی هاست طوری که بسیاری از سازمان ها بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شده است.
رکس هارلو از پیشگامان روابط عمومی درجهان می گوید:روابط عمومی دانشی است که به وسیله آن سازمان ها آگاهانه می کوشند تا برمسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند و بتوانند تفاهم وپشتیبانی کسانی که برای توسعه اهمیت دارندرابه دست آورند.
انجمن جهانی روابط نیز گفته :روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است و عملی ممتد مداوم و طرح ریزی شده است.
عمده وظایف روابط عمومی
1)مطلع کردن وخبردادن
2)ترغیب،تشویق،ترویج وتبلیغ
3)انجام تحقیقات اجتماعی وافکارسنجی وپیوند آن به منابع سازمان وعمومی مردم
4)هماهنگی عوامل مورد نیاز سازمان
5)برقراری ارتباط با افراد وسازمان ها به نحو مطلوب
پس:
جایگاه امروز روابط عمومی در نوک پیکان حرکتی هر سازمانی قرار دارد.
علیرغم هزینه بربودن بسیاری از فعالیتهای روابط عمومی،بودن این واحد در هر سازمان کمک به دیدن درست آینده،شناخت رقبا وبازار واطلاع از نیازهای جامعه می باشد.این همان چیزی است که یک سازمان پویا به دنبال آن است.
جایگاه روابط عمومی در ایران
روابط عمومی در ایران هم اکنون قریب به 60 سال قدمت دارد.اولین روابط عمومی در سال 1327 شمسی از طرف شرکت نفت در ایران به وجود آمد.
با توجه به وضعیت موجود زیر ساخت های فناوری اطلاعات در ایران و کیفیت کارکرد روابط عمومی ها از نظر فعالیت های الکترونیک و اینترنتی ،میتوان گفت در میان همه ی اشکال روابط عمومی مدرن ،ما فعلا در حد فاصل روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی دیجیتال قرار داریم.
با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن میگذرد هنوز روابط عمومی با مسائل مختلفی مواجه است.متاسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان میدهد که به رغم وجود اندیشه ها و ایده های اصلاح طلبانه برای توسعه آن هیچ گونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل است که امروزه روابط عمومی ها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود می کنند.ورود به این مشکلات،توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت راستین را از روابط عمومی گرفته است.
در جامعه ایران نگرش به روابط عمومی،صرفا تبلیغاتی است که این امر باعث تحریف افکار ودور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است.
چالش های روابط عمومی در ایران
چالش های روابط عمومی در ایران را میتوان در دو بخش اصلی (تشکیلات ،اعتبارات،آموزش،نحوه عمل،نیروی انسانی ووجود نگرش های منفی) و فرعی (نداشتن متولی مشخص،نبود تشکل های حرفه ای کافی و نبود قانون مندی مسئولیت های استراتژیک و حرفه ای روابط عمومی)تقسیم کرد.
نخستین چالش روابط عمومی در سازمان دستیابی تشکیلاتی است،منظور از دستیابی تشکیلاتی ،نبود پویایی در طراحی تشکیلاتی است. نمودارهای تشکیلاتی در تاریخ روابط عمومی ایران حاکی از نبود تفکر و تلاش در ایجاد بخش هایی در تشکیلات است که متناسب با تحولات اجتماعی ایران باشد.
چالش دیگر روابط عمومی ،چالش حرفه ای بودن کارکنان و کارشناسان آن است.متاسفانه تعداد نیروهای متخصص و کارشناس در روابط عمومی بسیار اندک است به طوری که این نیروها چه به لحاظ تعداد وچه به لحاظ تخصص ،جوابگوی نیاز دستگاهها نیستند.
کاربینی
روابط عمومی شرکت بهره برداری متروی تهران وحومه
شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از سال 1376 در نمودار سازمانی متروی تهران قرار گرفت و در سال 1377 با بهره برداری از اولین خط متروی تهران(خط 5 حد فاصل ایستگاه صادقیه تا کرج)فعالیت خود را آغاز نمود.
نمودار سازمانی شرکت بهره برداری از واحدها و مدیریت های مختلفی تشکیل شده است از جمله:
1_مدیریت کیفیت و ایمنی مهندسی
2_مدیریت کیفیت و ایمنی عملیات
3_مدیریت حراست
4_ مدیریت روابط عمومی
5_ مدیریت امور حقوقی
مدیریت روابط عمومی
مدیریت روابط عمومی شرکت بهره برداری متروی تهران وحومه از واحد های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:
1_واحد رسانه ها
2_واحد تبلیغات و نمایشگاه ها
3_واحد تشریفات و بازدید ها
4_واحد نظر سنجی
5_واحد بین الملل
تمامی واحد های فوق زیر نظر مدیریت آقای احسان مقدم که سمت مدیریت روابط عمومی را دارد می باشد،پرسنل شاغل در این مدیریت حدود 50 نفر می باشد که تعداد معدودی از آنها رشته تحصیلی مرتبط با روابط عمومی دارند.
شرح مختصری از واحدهای روابط عمومی
واحد رسانه ها:کارواحد رسانه ها ارتباط با خبر گزاریها و سایت ها و مطبوعات در جهت ارائه اخبار و اطلاعات مربوط به شرکت بهره برداری مترو می باشد.
واحد تبلیغات و نمایشگاه ها:کارواحد تبلیغات تهیه بنر برای افتتاحیه ایستگاه ها-بروشور برای اطلاع رسانی در سطح مترو- چاپ نقشه برای تمامی ایستگاه ها و داخل قطارها برای رفاه حال مسافرین- تهیه سی دی های شرکتی برای پخش در سالنها و سکو های مترو- برپایی نمایشگاه های عکس و مسابقات عکاسی در سطح ایستگاه های مترو.
واحد تشریفات و بازدید ها:تمامی بازدیدها وتشریفات و پذیرایی از مهمانان خارجی و داخلی و همچنین سفرهای خارجه مدیران رده بالا از وظایف این واحد می باشد.
واحد نظرسنجی: نظرسنجی در ایستگاه ها در سه روز از ماه انجام می گیرد و از مسافران در یک برگ از میزان رضایتمندی آنها از عملکرد شرکت بهره برداری نظرسنجی می شود ودرصد نظرسنجی ها به نمودار تبدیل شده و درسایت نمایش داده می شود.
واحد بین الملل: ارتباط با واحدهای بین الملل های سایر کشورها جهت شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور و ارتباط با شهرداری تهران جهت مشارکت در کارهای مرتبط.
(باتشکر از جناب آقای سالاریان مدیرگروه روابط عمومی)
تهیه کننده: ریحانه میناوند
دانشجوی کارشناسی روابط عمومی
پودمان1
نظرات