TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
توصیف فرآیند انجام کار
1- تشریح جریان فر ایند کار :
v تلاش برای تقویت هرچه بیشتر روحیه تفاهم بین کارکنان و مدیریت.
v گردآوری ، جمع بندی وتحلیل نظرها ودیدگاه های مردم در زمینه فعالیتهای سازمان وارائه آن به مدیریت.
v عضویت وشرکت درجلسات مهم سازمان به منظور آگاهی ازسیاستها ، خط مشی ها وبرنامه ها و روند فعالیتها.
v مشارکت درتمهیدات واقدامات لازم برای راهنمایی ارباب رجوع وتسهیل دسترسی به مسئولان سازمان .
v برنامه ریزی واطلاع رسانی به مردم درباره عملکرد سازمان به انگیزه تنویر افکار عمومی.
v تدوین برنامه سالانه مصاحبه های مسئولین سازمان با مطبوعات با الویت های سازمانی ونیازهای افکار عمومی.
v ایجاد ارتباط مناسب با مطبوعات ، رادیوو تلویزیون وخبر گزاری های رسمی.
v پوشش خبری و تصویری مراسم های مهم در مناسبتهای مختلف .
v برقراری ارتباط شایسته بین مردم وسازمان متبوع از طریق دریافت پیشنهادات ، انتقاد ونقطه نظرات وانعکاس آن به مسئولین .
v تهیه وانتشار جزوات ونشریه ی اطلاعاتی وخبری.
v فراهم نمودن زمینه های لازم در برگزاری مراسم ، سخرانی ها ، جشن های ملی ومذهبی با هماهنگی واحدهای ذیربط.
v تدوین وانتشار خلاصه عملکرد فصلی و سالانه سازمان جهت ارائه به افکار عمومی.
v مشارکت در برگزاری همایش ها ، نمایشگاه ها وسمینارها.
v ارائه گزارش عملکرد روابط عمومی ، هر سه ماه یکبار به دبیرخانه شورای هماهنگی .
vفراهم نمودن امكانات لازم براي برگزاري مراسم ها،سخنرانيها،جشنهاوفعاليتهايفرهنگيدرسازمانباهمكاريواحدهايذيربط
vتهيه عكس،اسلايد،فيلم وگزارشهاي خبري ازفعاليتهاي سازمان به منظورانعكاس به كاركنان،مردم ورسانه هاي گروهي؛
v هماهنگي و شركت به منظوربرگزاري همايش وگردهمايي هاي درون وبرون سازماني؛
v هماهنگی و شركت دربرگزاری نمايشگاههاي تخصصي مرتبطب ااهداف شركت؛
vايجادزمينه هاي لازم براي همكاري باكارشناس ان مديريت مصرف وايمني به منظورارتقاءسطح فرهنگي ودانش ايمني مشتركان؛
v طراحی کلیه فعالیتهای تبلیغاتی که جنبه چاپی دارد مانند: بروشور ، پوستر ، مجله ،بنر، استندو.....
v ایجاد بانک اطلاعاتی تصاویر وفیلم های شرکت
v مانیتورینگ برنامه های رادیو وتلویزیون
v فیلمبرداری از مصاحبه های اختصاصی
v تهیه کلیپ از فعالیتهای شرکت وجلسات برگزار شده وانتشار آن
v تهيه کپشن در خصوصمناسبتهايملي،مذهبيو ... ؛وگذاشتن در سایت شرکت
v تهيه پلاكاردبراي مناسبتهاي ملي،مذهبي و ... ؛
v تهيه وارسال پيامهاي تبريك وتسليت براي كاركنان؛
v تهيه برنامه هاي راديوتلويزيوني وتيزرهاي تبليغاتي به منظورارتقاءسطح فرهنگي مردم؛
v تهيه متن كليه لوحها،تقديرنامه نامه هاوتشويقها؛
v هماهنگي بامراكزفرهنگيه نري،تفريحي و ... به منظوراستفاده همكاران؛
v هماهنگي برگزاري مراسم ها،سخنرانيها،جشنهاوفعاليتهاي ملي ومذهبي باهماهنگيواحدهاي
v اخذشكايات ودرخواست هاي مردمي(تلفني،حضوري، اینتر نتی ومندرج درجرايد)بمنظورانعكاس به واحدهاي ذيربط
vتهيه مستندات درقالب نمودارهاي آماري ازدرخواستهاي مردمي،عملكردها،ملاقات هاي عمومي
v تهیه گزارشها ی عملکرد روابط عمومی به صورت فصلی وسالیانه وارائه به مدیریت عامل شرکت
v ایجاد بانک اطلاعات مستندات دفتر روابط عمومی
v به روز رسانی سایت پرتابل و اینترانت شرکت
2- ماشین آلات و دستگاه ها و ابزار
v دوربین عکاسی
v دوربین فیلمبرداری
v چاپگر
v اسکنر
v دستگاه کپی
v اینترنت
v فاکس
v دستگاه ضبط و پخش صدا
v امکان ارسال پیامک بصورت انبوه
v دستگاه پخش چند رسانه ای
3- محصولات تولید شده ( کالا یا خدمات) و نحوه ارائه خدمات پس از تولید و تحول
v اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها
v آمار اخبار تهیه و منتشر شده در اینترنت
v ماهنامه الکترونیکی
v اخبار و اطلاع رسانی به رسانه های گروهی از طریق فاکس
v گزارش خبری رسانه های گروهی
v طراحی و چاپ استند ، بنر و بروشور
v تهیه کپشن و نماهنگ ، عکس ، لوح فشرده آموزشی ، گزارش و فیلم
4-نحوه کنترل کیفیت و انجام فعالیت ها
توصیف و توانمندی ها و مهارتهای مورد انتظار برای احراز شغل
1 ویژگی های مهارتی
v ويژگيهاي خاص و اكتسابي كارشناس روابط عمومي شامل: مهارتهاي علمي، احساس مسئوليتاخلاقي، داشتن آگاهيهاي روز (جامعه آگاهي)، سازمان آگاهي، قدرت نويسندگي، آشنايي با علوماجتماعي از جمله كليات مديريت، روانشناسي و علوم سياسي، نوآوري و خلاقيت، آشنايي باروزنامهنگاري و ايمان به حقانيت افكار عمومي يا مخاطب هستند كه در زير بطور مختصر به هر يكاشاره ميشود:
v مهارتهاي علمي ـ منظور از مهارتهاي علمي، آموختن علوم دانشگاهي در زمينه روابط عمومي است;به عبارت ديگر كارشناس روابط عمومي فردي است كه داراي تحصيلات كارشناسي در روابط عمومياست. همچنين به افرادي كه داراي درجه ليسانس در رشتههاي وابسته همچون ارتباطات،روزنامهنگاري، پژوهشگري در رسانهها، تبليغات، كارگرداني، سينما، گرافيك، طراحي و ... باشند نيزميتوان كارشناس روابط عمومي اطلاق كرد به شرطي كه دوره آموزشي روابط عمومي را در ابتداي كارببينند و با اصول كار در روابط عمومي آشنا شوند.
v احساس مسئوليت اخلاقي ـ حساسيتهاي كار در روابط عمومي به خاطر اهميت كاركردها وپيامدهاي آن در حوزه زندگي عمومي و شخصي انسانها، ايجاب ميكند كارشناسان روابط عمومي ازنظر اخلاق سرآمد و عامل به اصول اخلاقي حرفه روابط عمومي باشند. از جمله خصوصيات اخلاقيلازم ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
v راستي و درستي، امانت، شهامت و شجاعت، صبر و شكيبايي در شنيدن و گوش دادن،تحمل در برابر شكستها و ناكاميها، مردمداري، علاقمندي بكار، تواضع و فروتني،خوش برخوردي و اجتماعي بودن.
v سازمان آگاهي ـ >سازمان آگاهي< و يا به بيان ديگر، داشتن آشنايي كامل با سازمان محل اشتغال، يكضرورت گريزناپذير براي كارشناس روابط عمومي محسوب ميشود. آگاهي نسبت به تاريخچه تشكيل،اهداف و وظايف، اقدامات، سياستها، برنامهها، مشكلات و ساير اطلاعات سازمان محل اشتغال برايكارشناس روابط عمومي ضروري است. بنابراين، بنظر ميرسد در بدو استخدام، كارشناس روابطعمومي را بايد كاملا با سازمان آشنا ساخت و اين بر هر كار ديگري براي او ارجحيت دارد.
v جامعه آگاهي ـ كارشناس روابط عمومي علاوه بر سازمان آگاهي، بايستي با جريانها و تحولات جامعه درابعاد ملي و بينالمللي آشنايي كلي داشته باشد و بتواند نيازهاي جديد جامعه را شناخته و در فعاليتهايخود به آنها توجه كند. مكمل اين اطلاعات داشتن آگاهيهاي روزاست.
v نوآوري و خلاقيت ـ منظور از خلاقيت، خلق ايده نو است. هرگاه، فردي بتواند ايده را به راهكار عمليتبديل كند، نوآوري كرده است. براي خلاق بودن و ايده آفريني; جذب اطلاعات، الهام، بينش،سختكوشي و توجه به حل مسائل لازم است.
v كارشناس روابط عمومي يا بايستي خلاق باشد و يا نوآور و نياز به نوآوري در روابط عمومي بيش ازساير مشاغل و حرفهها وجود دارد. چراكه مردم پيامهاي جديد و قالبهاي جديد را بهتر از پيامها وقالبهاي كليشهاي جذب ميكنند. براي اين منظور، داشتن اطلاعات لازم درباره جامعه، سازمان وتكنيكهاي روابط عمومي، ذهن خلاق، داشتن مطالعات مستمر درباره روابط عمومي، پشتكار شايانتوجه و آگاهي از سازمان و روابط عمومي و سعي در يافتن راه حل براي آنها، ضروري است.
v آشنايي با علوم اجتماعي ـ آشنايي با علوم اجتماعي نظير مديريت، روانشناسي، علوم سياسي، آمار و... كارشناس روابط عمومي را قادر ميسازد در روابط خود با مردم و يا مددرساني به مديريت سازمان ازقابليتهاي بيشتري بهرهمند شود.
v آشنايي با روزنامه نگاري ـ آشنايي با روزنامه نگاري براي توفيق كارشناس روابط عمومي از اهميتويژهاي برخوردار است. اين ويژگي او را در كار خبرسازي و ايجاد ارتباط مطلوب با رسانهها كه از وظايفاساسي روابط عمومي است، توانمند ميسازد.
v قدرت نويسندگي ـ كارشناس روابط عمومي براي توفيق بيشتر در امور، نيازمند توان نويسندگي شايانتوجهي است; چراكه نوشتن، بخش عمدهاي از وقت كارشناس روابط عمومي را به خود اختصاصميدهد. تهيه و تنظيم متون مختلف نظير: متون مصاحبه، سخنراني، مقاله، گزارش، تصوير نامه، آگهي،اطلاعيه، خبر، شرح عكس و ... توسط كارشناس روابط عمومي، اهميت اين ويژگي را روشنتر ميسازد.
v كارشناس روابط عمومي را بايد هنرمندي دانست كه از هنرهاي هفتگانه شامل: شعر، موسيقي، تأتر،نقاشي، مجسمهسازي و نويسندگي نهايت استفاده را براي اقناع مخاطب ميكند و در اين بين نويسندگياز برجستگي بسياري برخوردار است. البته توانايي نويسندگي صرف داشتن قلم مناسب نيست بلكهآشنايي با اصول علمي نگارش و گزارش ميباشد.
v گوش دادن مؤثر و همدلي ـ كارشناس روابط عمومي براي رسيدن به تفاهم با ديگران بايستي از دوتوانمندي مهم \"گوش دادن مؤثر\"و ايجاد \"همدلي\"بهرهمند باشد تا از اين طريق، ضمن فراهم آوردنزمينه آگاهي از ديدگاههاي مخاطب يا ارباب رجوع، وارد دنياي او شود و سازمان را از نگاه او بنگرد. اينباعث يك تعريف جديد از روابط عمومي ميگردد. در اين تعريف، روابط عمومي وسيله تفسير سازماناز نگاه مردم است و جريان اطلاعرساني از درون سازمان به بيرون، بطور عمده، جاي خود را به جرياناطلاعرساني از بيرون به درون سازمان ميدهد.
v ايمان به حقانيت مخاطب ـ اين ويژگي بسيار حساس و مهم، باعث ميشود كه احترام به مردم و عقايدآنان، كارشناس را وامدار مردم سازد و او را از انحرافات رفتاري در حرفه خود در خصوصمخاطبان دورسازد. همچنين او را در موضع پاسخگويي قرار ميدهد تا همواره پاسخگوي انتظارات افكار عموميباشد
2- دانش و استعداد مورد نیاز
كسى كه روابط عمومى را به عنوان يك شغل انتخاب مى كند و مسئوليت انجام وظايفى را در اين حرفه مى پذيرد، بايد به عنوان يك حرفه به آن نگاه كند و سعى كند مهارت ها و تخصص هاى آن را فرا گيرد و آينده شغلى و پيشرفت اجتماعى خود را براساس آن برنامه ريزى كند.
بايد استعداد، آمادگى، ظرافت، تناسب و توانايى فردى، علاقه، انديشه زايا يا انديشه خلاق، انگيزه پيشرفت، شهامت و شجاعت داشته باشد، همچنين قدرت تجزيه و تحليل مسائل محيط كار اصول و فلسفه سازمان را به خوبى بشناسد.
4-ویژگی جسمانی
كارشناس روابط عمومي بايستي از يكسري ويژگيهايذاتي نيز بهرهمند باشد. اين ويژگيها شامل: استعداد مديريت، هيجان و شور داشتن استعداد دگرگونيمثبت، فرصت جويي آگاهانه، كارآفريني، بهره هوشي بالا، كنجكاوي، سرزنده بودن، شوخ طبعي وبزلهگويي، داشتن بيان خوب از امور، ظاهر مناسب، ذوق و شوق (استعداد طبيعي)، آينده نگري وشخصيت ترغيبي و متقاعد كننده هستند. حساس و پر مسئوليت، هوش و زيركى از خصوصيات فردى است كه در روابط عمومى مشغول به كار است.
توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل مورد نظر
1-سختی و پیچیدگی کار
مهمترین وظیفه روابط عمومی ، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکارعمومی نسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال می شود.بی تردید، این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی صورت می گیرد که می توان آنها را تحت عناوین ارتباطات ، امور فرهنگی و نمایشگاهها، انتشارات ، سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد.
2-نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار
نقش رورابط عمومی در اعمال قانون ومقررات ، موجب پیاده سازی قوانین ومقررات وتسریع در امور هستند . این بخش همواره می تواند مفاهیم حقوقی وپیچیدگی های آن را که مردم از درک آن عاجز هستند تسهیل کند واین مفاهیم را با ظرافت وزیبایی کارشناسانه به مردم انتقال دهند . مردم با فعالیت روابط عمومی حرمت قانون را بهتر نگه می دارند وقانونمند شدن را به شیوه صحیح تری می آموزند وتحقق این مهم درسایه همکاری با روابط عمومی ها میسر است .
برای این که مسئولان روابط عمومی بتوانند ، وظایف خودرا بدون مواجه شدن با مشکلات وبرخورد با قوانین انجام دهند باید یا آیین نامه های اجرایی ومقررات دولتی که کاملاً با کارآنها مرتبط می باشد ، آشنا باشند .
آثار تبعی وتاثیرات سوء کارهای خلاف قانون ومقررات مسئولان روابط عمومی به دودلیل گسترده بوده واثرات سوء ناشی از آن در سرنوشت سازمان وبسیار اثر گذار خواهد بود واین دلایل عبارتند از:
1)مردم ، سازمان ها ومقام های دولتی ، عموماً گفته ها ونوشته های مسئولان روابط عمومی را درحقیقت ، نظر سازمان مربوطه می شناسند ، در نتیجه هر لغزش واقدام خلاف قانون روابط عمومی را به حساب مدیران موسسه وسازمان می گذارند .
2)سرشت وطبیعت کارهای روابط عمومی طوری است که انعکاس آن در معرض افکار عمومی قرار گرفته وبه آگاهی شمار زیادی از مردم می رسد ، چنانچه اگر خطا وعمل خلاف قانونی از مسئولان روابط عمومی سربزند به سرعت همه ازآن مطلع شده واعتبار وصلاحیت مدیران آن سازمان زیر سئوال می رود. وباید به این نکته به عنوان یک رسالت حرفه ای واخلاقی اعتقاد راسخ داشته باشیم که پرسش گری یک حق وپاسخ گوئی صحیح به آن به صورت شفاف وصادقانه یک وظیفه است ، بنابراین دراین راستا مواردی که روابط عمومی باید به آن حساس باشد ومورد دقت قراردهد.
3-نکات مربوط به ایمنی و بهداشت
v HSE اجرای ا صول
v ارزیابی ایمنی وبهداشتکار
v توسعه فعالیتهای پیشگیرانه در جهت جلوگیری از وقوع حوادث کار
v بالابردن اطلاعات ودانش کافی در زمینه قوانین ، دستورالعملها ، آئین نامه ها وضوابط ایمنی وکنترل ونظارت بر اجرای مقررات وضوابط ایمنی ابلاغ شده
v شرکت فعال در جلسات کمیته های ایمنی مناطق ومعاونتها وستاد شرکت توزیع برق تهران بزرگ
v ارتقاء سطح ایمنی عمومی از طریق برگزاری وشرکت در جلسات آموزش ماهانه ایمنی وبهداشت در محیط کار
v استفاده از از استانداردها ی فنی / ایمنی / بازرسی فنی وسایر دستور العملهای کاری مربوطه
v ویزیت دوره ای کارکنان توسط پزشک
v انجام آزمایشات دوره ای کارکنان توسط متخصص
4-نکات مربوط به فرهنگی و اجتماعی
فعالیت های فرهنگی واجتماعی واحد روابط عمومی شرکت توزیع تهران به شرح زیر می باشد :
v حضور در نشست های خبری ، مراسم ، همایش ها وگردهمایی ها به منظور پوشش خبری اخبار شرکت
v بروز رسانی پایگاه خبری شرکت
v برقراری ارتباط مستمر با مطبوعات ، صدا وسیما وخبرگزاری های رسمی کشور به منظور انعکاس فعالیت ها وبرنامه های شرکت و دریافت نقطه نظرات آنها
v بررسی مطالب مطروحه در وسایل ارتباط جمعی ومجامع عمومی در رابطه با فعالیت سازمان وانعکاس مطالب به مسئولین شرکت وتهیه پاسخ های لازم
v تهیه وتدوین اخبار، بیانیه ها ، اطلاعیه ها ، جوابیه ها وطرح های سازمانی در قالب انتشار آگهی براساس سیاست های خبری به منظور انعکاس در رسانه های جمعی وتنویر افکار عمومی
v برنامه ریزی وفراهم نمودن زمینه های لازم برای انجام مصاحبه وکنفرانس های خبری مسئولین سازمان با رسانه های جمعی
v هماهنگی لازم به منظور تهیه خبر وگزارش از بازدیدهای مدیرعامل ومعاونین شرکت وانعکاس آن در سایت خبری وماهنامه
v حضور در نمایشگاه های تخصصی مرتبط با اهداف شرکت به منظور اطلاع رسانی
v تهیه وانتشار بولتن های خبری به منظور انتقال فعالیت سازمان برای آگاهی کارکنان
v تهیه وانتشار ماهنامه الکترونیکی در قالب لوج فشرده به منظور آگاهی بخشی فعالیت های شرکت در سطح شرکت های توزیع کشور
v تهیه برنامه های رادیویی وتلویزیونی در قالب برنامه های مشارکتی
v اخذ شکایات ودرخواست های مردمی ( تلفنی ، حضوری ، اینترنتی ، جراید ) وپیگیری با واحد های ذیربط به منظور پاسخگویی مناسب به شهروندان در قالب اطلاع رسانی از طریق رسانه ها
v تهیه ومستندات در قالب نمودارهای آماری
v ارتباط مستمر با خبرنگاران رسانه های جمعی از طریق ارسال فکس ، پیام کوتاه وتماس تلفنی جهت اطلاع رسانی ودعوت وهماهنگی برای پوشش برنامه های خبری
v گفتگو ورایزنی با مدیران وخبرنگاران رسانه های جمعی به منظور انتقال نقطه نظرات مسئولان شرکت
v تهیه وتدوین اخبار صنعت برق در قالب بریده جراید
v برگزاری کنفرانس های خبری به منظور ارائه گزارش عملکرد شرکت توزیع برق تهران
v ارسال اخبار روابط عمومی از طریق فکس برای تمام خبرگزاری ها وروزنامه های یومیه
v پیگیری انتشار مطالب واخبار شرکت در روزنامه ها و خبرگزاری ها
v بررسی سایت های خبری داخلی به شکل روزانه واستخراج اخبار مربوط به صنعت برق
v هماهنگی با خبرنگاران وتعیین وقت مصابح های اختصاصی با مسئولان
v تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران
v تهیه گزارش عملکرد از فعایت های بخش ارتباط با رسانه بصورت سه ماهه در قالب گزارش کارفصلی
|
5-وضعیت درآمدی و مباحث اقتصادی
روابطعمومی به عنوان یک هنر و فن که جنبههای علمی و عملی آن از اوایل نیمه قرن بیست به تدریج شکل گرفت گرچه برمبنای نیازها و ضرورتهای جامعه صنعتی روبه رشد غرب به پیدایش درآمد اما پیش از آن نیازمند اشتیاق و اندیشه خلاق افرای برای فعالیت در عرصه افکار عمومی و اجتماعی برای امتناع و ترغیب بوده است.
خواهی نخواهی پیشرفت دانستنیهای انسان پیرامون محیط فعال انسانی که در آن دانش روابطعمومی یکی از مؤلفههای پایدار کنونی برای فعالیت، اقدام و توسعه در این محیط است و آمیخته با فن صنعت تبلیغات به ویژه در حوزه تولید و خدمات گام برمیدارد، ضرورت آموزشهای نو به نو به عنوان مهارتهای تکمیل و تنظیم و تدوین روشهای رو به توسعه ناشی از تکامل فزاینده این دانش برای کارگزاران و فعالان این عرصه در کشور که هنوز مرزهای نوینی را به تجربه میگذارند، پوشیده نگذارده است.
تحقیق،توصیف و مقایسه ویژگی های شغل مورد نظر در داخل و خارج کشور
دامنه عملکرد در روابط عمومی ها در کشورهای پیشرفته بسیار وسیع است و این اتفاق هنوز در ایران نیافتاده است و دامنه فعالیت های آنها تنها به چند حوزه محدود می شود که بخشی به فعالیت های این واحد مربوط و بخشی به نگرش مدیران ارشد سازمانها به این واحدها مربوط می شود.
مدیران روابط عمومی ها می توانند به عنوان مشاور و امین سازمان در فعالیتها و تصمیم گیری های کلیدی نقش آفرینی کنند در حالی که این اتفاق تاکنون کمتر در ایران رخ داده و مدیران روابط عمومی بیشتر به امور جاری و کم اهمیت پرداخته و بیشتر دچار روزمرگی شده اند که در این خصوص نقص عملکرد خود روابط عمومی ها در این نگرش بی تاثیر نبوده است. البته به طور کلی تحلیل دقیق از وضعیت روابط عمومی ها در کشور نیازمند مطالعه جامع و بر اساس آمار و اطلاعات دقیق است اما آنچه که به چشم می خورد فاصله قابل توجه کشورمان در این حوزه در مقایسه با سایر کشورهای مطرح دنیا است .
نظر می رسد روابط عمومی ها در مواجهه با برخی از مشکلات با سایر بخشها مشابهت دارند . متاسفانه یکی ازمشکلات اساسی که در ایران به چشم می خورد عدم تخصص گرایی در مشاغل است که روابط عمومی ها نیز از این امر مستثنی نیستند و به وضوح مشاهده می شود که در روابط عمومی ها کمتر از افراد تحصیل کرده ارتباطات استفاده می شود و بیشتر نیروهای مازاد در هر واحد در این بخش به کار گرفته می شوند.
از دیگر مشکلات در حوزه روابط عمومی ها عدم ثبات در حوزه مدیریتی است که استفاده از مدیران غیر متخصص باعث تضعیف عملکرد روابط عمومی ها می شود.
بخش دیگری از مشکلات روابط عمومی ها مربوط به مشکلات بودجه ای است زیرا غالب فعالیت های روابط عمومی ها در گرو پرداخت هزینه های بالاست که عدم توجه به این موضوع لطمه بزرگی را به روابط عمومی ها می زند.
یکی دیگر از مشکلات روابط عمومی ها در سازمانها وجود شورای عالی اطلاع رسانی و تبلیغات است که زیر نظر بالاترین مقام اجرایی اداره نمی شود بلکه متولی آن معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی است که این امر ضربه بسیار شدیدی به وظایف اصلی و تصدی گری ارتباطات و تبلیغات در نهادها که همان اداره کل روابط عمومی وامور
بین الملل است ، می زند.
مقایسه وضعیت روابط عمومی ها ی ایران با سایر کشورها بخصوص از بعد روابط عمومی الکترونیکی نیازمند مطالعات وسیع است اما در مقایسه دامنه عملکرد روابط عمومی های کشورمان با سایر کشورها آنچه واضح است این امر است که در این راستا فاصله قابل توجهی با کشورهای مطرح در این عرصه داریم که البته این امر با همت مدیران و کارشناسان علاقمند به کشور قابل جبران است. به طور کلی اگر جایگاه روابط عمومی به عنوان نهاد و واحد تاثیر گذار در تعیین استراتزی سازمانی تلقی شودبطور قطع روابط عمومی ها به لحاظ کارکردی در جایگاه بالاتری از وضعیت فعلی قرار خواهند گرفت.
با وجود گذشت بیش از نیم قرن از تولد روابط عمومی در کشور تاکنون مشکلات عدیده ای چون نداشتن بودجه کافی ، عدم وجود نگرش مثبت و سازنده نسبت به آنها ، نبود آموزش های روز و نیروهای انسانی متخصص وجود داشته که در این خصوص صرف هزینه های زیادی لازم است البته در چند ساله اخیر با توجه به دوره های آموزشی که برگزار شده است و همچنین ارتباط بیش از پیش با سازمانهای بین المللی روابط عمومی و با توجه به اهمیت پاسخگویی به مردم و مشتریان ، روابط عمومی های کشورمان نیز عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته اند ولی هنوز در کشورمان برای رسیدن به یک روابط عمومی ایده آل فاصله زیادی داریم.
یکی از معضلات موجود در روابط عمومی ها بحث مهندس زدگی در ادرات است که بیشتر مدیران ، مهندسانی هستند که این افراد نیازمند آشنایی با علوم انسانی مخصوصا علوم اجتماعی هستند . مشکل دیگر این امر است که متاسفانه در سیستم اداری کشورمان صاحبان ایده و نظر در حوزه علوم اجتماعی و ارتباطی متخصص دانسته
نمی شود و تصور بر آن است که هر فردی می تواند در این زمینه ها اظهار نظر کند و این امر خود بیانگر این مطلب است که مدیران ما هنوز به این باور نرسیده اند که روابط عمومی یک هنر و فن است که هر کسی نمی تواند از عهده آن برآید .
کشورمان در مقایسه با سایر کشورها در عرصه روابط عمومی در رده های میانی قرار دارد و اگر بخواهیم سطح خود را از این رده بالا ببریم باید با افزایش روابط خود با شرکت های مشاوره خارجی این رشته را فعالتر کنیم که این امر نیز نیازمند سرمایه گذاری مناسبی است
ارایه نظرات و پیشنهادات کاربین در خصوص موقعیت فعلی و آینده شغل مورد نظر
با گذر از روابط عمومی سنتی به الکترونیک و پس از آن سیر در روابط عمومی دیجیتال و آنلاین ، ایجاد یک موج بزرگ ، قدرتمند و فراگیر برای معرفی نقش و اهمیت جایگاه روابط عمومی در میان مدیران رده بالای دستگاه ها و سپس انعکاس آن در میان مخاطبان ذیربط ، طرح ریزی برنامه جامع و کاربردی مبتنی بر اهداف روشن و دقیق سازمان ، شناخت علمی از تشکیلات می تواند باعث بهبود وضعیت روابط عمومی ها شود.
هر حمایتی ، چه از جانب دولت ، چه از جانب بخش خصوصی و چه از جانب مردم و نهادها می تواند کمکی به پیشرفت جایگاه روابط عمومی باشد.
با برنامه ریزی و هموارسازی مسیر این واحد مهم در سازمانها و نهادهای تابعه خود ، دررشد و تعالی آن موثر باشد که چه بسا چنین اقدامی دور از ذهن نیست.
با کمک به تخصصی شدن وظایف و حذف کارهای ذاید و موازی از دوش روابط عمومی ها ، برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی برای مدیران در جهت افزایش آگاهی آنان نسبت به تاثیر و نقش این واحدها ، تاکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی و دفاع از جایگاه روابط عمومی ها در مقابل دخالت های غیر مسئولانه واحدها و افراد ، در رشد و پویایی این واحد بسیار موثر باشد
جذب نیروهای آگاه به علوم اجتماعی، شناساندن اهمیت روابط عمومی ها به مدیران و مدیران ارشد می تواند گام هایی موثر جهت تثبیت جایگاه روابط عمومی ها باشد همچنین آزادی عمل هم می تواند یکی از مواردی باشد که کمک اساسی به رشد روابط عمومی ها باشد و روابط عمومی ها بتوانند در یک محیط آزاد و غیر دستوری به فعالیت بپردازند.
تاریخچه شرکت و چارت روابط عمومی شرکت توزیع
از دیرباز وظیفه توزیع نیروی برق در کشور تا سطح 63 کیلو ولت به عهده شرکتهای برق منطقه ای بوده و به تدریج مسوولیت ولتاژهای بالاتر هم به آن افزوده شد و پس از چندی وظیفه تولیدو انتقال نیز به این شرکتها محول گردید . که البته به مرور زمان مشکلاتی در عمل بروز نمود که برای مقابله با آنها در ستاد صنعت برق مطالعاتی صورت گرفت و با توجه به قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر واگذاری کارهای خدماتی به بخش خصوصی فکر ایجاد شرکتهای مستقل و غیر دولتی که مسوولیت توزیع نیروی برق را عهده دار گردد ریشه گرفت و پس از فراهم کردن مقدمات کار و اخذ مجوزات لازم ، شرکتهای توزیع نیروی برق ایجاد گردید.
ایجاد شرکتهای توزیع برق از اولین تجربه های اصلاح ساختار در بخش خدمات عمومی در کشور به شمار می رود که توانسته است راهگشای سایر بخشهای مشابه در این زمینه باشد و علیرغم وجود مشکلات و مسائل فراوان ، این شرکتها راه خود را به سوی تکامل پیموده و امروزه همپای بخشهای تولید و انتقال هویتی مستقل یافته است .
دراین چند سال بخش توزیع "از معضلی فراموش شده " به "موضوعی مطرح و اندیشه برانگیز" تبدیل شده و با بکار گرفتن امکانات و توانمندیهای موجود کشور و توسعه این امکانات به پیکار ناکامی ها و غفلت های گذشته پرداخته و در مدت زمان کوتاه راهی دراز پیموده است تا آنجا که برای شتاب گرفتن بیشتر این حرکت نیاز به بهره گیری از توانمندیهای عملی و تخصصی فرامرزی کاملا محسوس شده است .
حسب قانون استقلال شرکتهای توزیع در استانها ، مصوب مجلس شورای اسلامی و به تبع آن تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرای آن توسط هیئت دولت شرکتهای توزیع نیروی برق استان تهران تبدیل به :
1- شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
2- شرکت توزیع نیروی برق نواحی ( جنوب و شرق ) استان تهران
3- شرکت توزیع نیروی برق غرب استان تهران
که از تاریخ 1/7/86 تشکیل و از تاریخ 15/8/86 رسما کلیه اختیارات ، تاسیسات ، داراییها و ... برق منطقه ای تهران به شرکت های مذکور منتقل گردید .
نظرات