TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
گزارش كاربيني
روندکاري روابط عمومی معاونت سياسي در سازمان صدا و سيما
دانشجو : محمد رضا رفيعي
رشته : کارشناسي روابط عمومي گرايش امور رسانه
دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد 13 تهران - ارديبهشت 1392
مقدمه:
اين گزارش برآيند گذري کوتاه بر روند فعاليت هاي روابط عمومي معاونت سياسي سازمان صدا و سيماست که پس از مطالعه عيني و تحقيق اينجانب به رشته تحرير درآمده است که تقديم حضور مي شود .
فعاليت واحدهاي روابط عمومي در بسياري نهادها و سازمان هاي کشورمان مبتني بر نگرشي سطحي ، سليقه اي و غير علمي است و انتظارات جامعه مديريتي از اين واحد نيز عمدتا برگرفته از چنين نگاه سنتي است به نحوي که اغلب مهمترين کارکرد آن تبليغات ميداني در اعياد و مناسبت هاست در حالي که چنين نگرشي به جايگاه و ظرفيت هاي مهم و اثرگذار روابط عمومي مدت هاست منسوخ شده است .
اين مبحث به دو بخش تقسيم مي شود :
1- نگاه اجمالي به اداره کل روابط عمومي کل سازمان صدا وسيما
2- روندکاري و اهم فعاليتهاي روابط عمومي معاونت سياسي
* بخش اول - نکاهي اجمالي به فعاليت هاي روابط عمومي کل در رسانه ملي :
روابط عمومي سازمان صدا و سيما با برخورداري از ساختار، تشكيلات و شرح وظايفي
جامع از پنج حوزه مديريتي «ارتباطات» «ارتباطات با مجامع و سازمانها» « اطلاع رساني و انتشارات»
«امور فرهنگي ، تبليغات و موزه» «هماهنگي واحدهاي روابطعمومي» (در معاونتها، شبكههاي راديويي و تلويزيوني و مراكز استان ها) تشكيل و فعال شده است.
* همچنين همه شبکه هاي راديو و تلويزيوني هر کدام روابط عمومي مستقلي دارند که زير مجموعه اداره کل روابط عمومي سازمان صدا و سيما هستند .
ايفاي نقش سخنگويي و نمايندگي و اعلام مواضع سازماني ، گردآوري ، جمعبندي و تحليل نظرها و ديدگاههاي قشرهاي مختلف مردم ، نخبگان ، رسانهها ، مراكز و دستگاهها از يك سو و كاركنان سازمان صدا و سيما (افكار سنجي درون سازماني) با هدف بازيابي فضاي فكري و فرهنگي کاركنان از سوي ديگر، انتشار هفته نامه با رويکرد مخاطب درون سازماني و برون سازماني ، همكاري و تعامل با رسانههاي مكتوب و سايتهاي خبري ، راهاندازي پايگاه اطلاع رساني اينترنتي و شبكه ارتباطي اينترنتي گسترده روابطعمومي سازمان برخي از60وظيفه مهم روابط عمومي رسانه ملي است که مي توان به آنها اشاره کرد.
فعاليت در بخش ارتباطات مردمي و حوزه ارتباط با سازمانها و مجامع به دليل گستردگي، اهميت و حساس بودن وظايف آنها، فعاليتي دو سويه محسوب ميشود. اين اهميت اولاً به دليل اعتقاد و باور رسانه ملّي به ايجاد ارتباط دو سويه در جامعه و ثانياً به واسطه تاثير گذار بودن نقش رسانه در برقراري ارتباط متقابل مردم و نهادهاي خدمتگزار است.
درخصوص جرايد و پايگاه هاي اينترنتي خبري نيز پاسخگويي به مطالبي که برخي از مطبوعات با انگيزههاي گروهي و جناحي مطرح ميكنند، در برنامه كار روابط عمومي اعتبار چنداني ندارد و در اين باره اعتماد و قضاوت عمومي جامعه ملاك ارتباطات روابط عمومي و اقدامات و فعاليتهاي رسانهاي صدا وسيما است .
وظيفه اصلي روابطعمومي شناسايي مشكلات و ايرادهاي ارتباطي و پرداختن به مسائلي است كه به طور مستقيم بر روند اجراي ماموريت سازمان تاثير ميگذارد بنابراين روابطعمومي از ارائه فعاليتهاي غير ضروري بر حذر ميشود و اين مجموعه ، سازمان را به سمتي سوق مي دهد كه با بهرهگيري از روش ها ، مهارتها و راهبردهاي مختلف ، به روند اجراي برنامههاي کلان سازمان در چارچوب راهبرد افق رسانه كمك کند و براي نيل به اهداف پيش روي ، نگرش مديران به قبول اين باور معطوف و تقويت شده كه روابطعمومي کاركرد ارتباطي مجموعه سازمان است و پذيرش مقبوليت و حفظ شخصيت آن ، سازمان را براي دستيابي به اهداف خود ياري مي بخشد.
* بخش دوم - اهم فعاليتهاي روابط عمومي معاونت سياسي سازمان صدا و سيما :
1- ارتباطات :
روابط عمومي معاونت سياسي صدا و سيما در چارچوب مهمترين رسالت حرفه اي خود موظفبه ايجاد ارتباط مخاطبان با رسانه است.
گرچه رسانه ملي از نظر ماهيتي ، ارتباط دهنده مردم با حاکميت است و به تعبيري بلندگوي نظام تلقي مي شود اما حوزه معاونت سياسي در جايگاه مغز و گرانيگاه رسانه ملي قرار دارد وطبعا روابط عمومي اين حوزه نقش مهمي در گسترش و تحکيم جايگاه و اعتبار رسانه در افکارعمومي دارد.
بر اين اساس ، روابط عمومي در عرصه ماموريت هاي برون سازماني اش با ايجاد بخش ارتباطات مردمي ، نقش مهمي در برقراري ارتباط با مخاطبان اخبار و برنامه هاي سياسي به منظور انعکاس ديدگاه ها ، انتقادات و پيشنهادهاي آنان به مسئولان ، تصميم سازان و برنامه سازان صدا و سيما ايفا مي کند.
پيام هاي مخاطلبان پس از بازشنوايي و تحليل محتوا با حضورکارشناسان روابط عمومي و پژوهشگران معاونت سياسي از طريق برنامه تحت وب به مسئولان منعکس مي شود.
روابط عمومي معاونت سياسي ، پيام هاي مخاطلبان هر يک از بخش هاي خبري و برنامه هاي سياسي را به شکل الکترونيکي دريافت و از طريق نرم افزار " کلام همراه " به تهيه کنندگان هر بخش منعکس مي کند.
Pr. Irib.ir
* ارتباط و تعامل دو سويه با نهادها و دستگاه هاي دولتي و خصوصي و به ويژه ارتباط با ديگر رسانه ها از ديگر وظايف روابط عمومي معاونت سياسي است.
* تسهيل و هماهنگي در بازديد مهمانان داخلي و خارجي از بخش هاي مختلف معاونت سياسي از ديگر وظايف روابط عمومي است. در اين چارچوب ، مسئولان و کارشناسان دستگاه هاي مختلف داخلي و مهمانان خارجي مانند هيات هاي ديپلماتيک و مسئولان رسانه ها ، طبق برنامه از بخش هاي مختلف اين معاونت بازديد و با فرايند توليد ، پردازش و پخش اخبار و اطلاعات آشنا مي شوند.
* تسهيل در بازديد کارکنان معاونت سياسي به ويژه سردبيران ، خبرنگاران و دبيران خبر از مراکز علمي و صنعتي به منظور آشنايي ميداني با عملکرد و دستاوردهاي اين مراکز از ديگرکارکردهاي روابط عمومي است. بازديد از فازهاي مختلف تاسيسات عسلويه ، مراکز صنعتي اصفهان به ويژه کارخانه ذوب آهن ، صنايع شيلات چابهار ، کارخانه هاي خودروسازي و مراکز علمي پزشکي ، نمونه هايي از اين بازديدهاست.
* از ديگر وظايف اصلي روابط عمومي در چارچوب ارتباطات درون سازماني، تسهيل در ارتباط ميان کارکنان معاونت سياسي با مسئولان ارشد اين معاونت است. طبق ساختار سازماني اين معاونت ، مدير روابط عمومي در جايگاه مشاور عالي معاون سياسي قرار دارد و مي تواند زمينه ارتباط بدنه کارکنان با مديريت را فراهم کند.
* ارائه تسهيلات و خدمات رفاهي:
معاونت سياسي از گسترده ترين بخش هاي سازمان صدا و سيماست که بيشترين کارکنان سازمان در آن فعاليت دارند. ماهيت فعاليت خبري در هر رسانه ، في نفسه دشوار و با استرس همراه است اما سختي کار در بخش هايي که به آنتن نزديک تر باشد بسيار دشوار و طاقت فرساتر است به اين علت ، ارائه خدمات تفريحي ، رفاهي به کارکنان معاونت سياسي و خانواده هاي آنان از ميزان فشار و استرس وارد شده به آنان مي کاهد و بهره وري سازماني را ارتقامي دهد.
* ايجاد بخش سمعي و بصري ، برگزاري اردوهاي تفريحي زيارتي ، برگزاري مسابقات متنوعفرهنگي و برگزاري مراسم جشن در مناسبت هاي مختلف ، گزيده اي از فعالت هاي معاونت سياسي است.
2- تبليغات:
تبليغات از ديگر رسالت هاي مهم روابط عمومي در هر دستگاه و تشکيلات است اما فعاليت هاي تبليغي روابط عمومي معاونت سياسي صدا و سيما به ويژه در حوزه برون سازماني به علت پيچيدگي ساختار و در عين حال جذابيت آن براي مخاطبانش از نمود و اهميت بيشتري برخوردار است.
تسهيل در بازديد نخبگان و قشرهاي مختلف اجتماعي از بخش هاي خبري و استوديوها به ويژه دانشگاهيان ، چاپ و انتشار بروشورهاي تبليغي براي معرفي بخش هاي مختلف معاونت سياسي به زبان هاي معتبر بين المللي ، حضور در نمايشگاه هاي تخصصي رسانه با هدف معرفي حوزه خبر و دستاوردهاي آن و برگزاري آزمون هاي نمادين جذب گوينده ، نمونه اي از فعاليت هاي تبليغي روابط عمومي معاونت سياسي است.
3- اطلاع رساني و انتشارات :
اطلاع رساني درباره رويدادها و فعاليت هاي معاونت سياسي در سايت ها و نشريات داخلي ، بخش ديگري از اقدامات روابط عمومي است.
برگزاري همايش ها ، بازديد گروه ها و شخصيت هاي مختلف از معاونت سياسي و بهره برداري از طرح ها ، بخش ها و استوديوهاي جديد ، بخشي از رويدادهايي است که در نشريات و سايت هاي داخلي و روزنامه جام جم منعکس مي شود.
روابط عمومي معاونت سياسي همچنين به علت جايگاه ويژه اش در اين معاونت ، مسئوليت سخنگويي اين معاونت را نيز برعهده دارد و طبعا در موارد مورد نياز مسئوليت نقد و بررسي مطالب منتشر شده درباره توليدات اين حوزه و تنوير افکار عمومي را برعهده دارد.
* برگزاري جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي از مهمترين و جذاب ترين رويدادهاي حوزه سياسي است که زمينه رقابت سالم ميان توليدکنندگان اين معاونت را فراهم مي کند.
روابط عمومي معاونت سياسي در زمينه سازي براي برگزاري اين جشنواره و به ويژه در انتشار ويژه نامه هاي اين جشنواره ، نقش مهمي بر عهده دارد.
* تبليغات درون سازماني در ايام و مناسبت هاي مذهبي و ملي، طبق تقويم و برنامه زمان بنديبا هدف ترويج و تکريم شعائر اسلامي از ديگر فعاليت هاي روابط عمومي معاونت سياسي است.
4- هماهنگي:
روابط عمومي معاونت سياسي در ايجاد هماهنگي ميان بخش هاي مختلف اين معاونت براي اجراي برنامه هايي مانند : برگزاري همايش ها و سمينارهاي داخلي و منطقه اي و نيز برپايي دوره هاي آموزشي ، نقش مهمي ايفا مي کند.
* يکي از مهمترين همايش ها ، همايش معاونان اطلاعات و اخبار صدا و سيماي مراکزاستان هاست در اين همايش ها درباره آخرين روش ها ، طرح ها و الگوهاي توليد و پخش ، نمونه هاي توليدي هر منطقه ، سياست هاي جديد سازمان در توليد و پخش تبادل نظر مي شود.
* سمينارهاي کشوري از ديگر همايش هاي مهم معاونت سياسي است که هر چند ماه يکبار در يکي از مراکز استان ها برگزار مي شود.
پايان
نظرات