TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
روابط عمومي شركت مديريت منابع آب ايران
روابط عمومي سازمان
در سال 1368 شركت مديريت منابع آب ايران با نام تحقيقات منابع آب (تماب) تاسيس شد و در سال 1369 شروع به فعاليت نمود و فعاليتهاي خود را آغاز كرد. در سال 1375 كه شركت تغيير نام داد و به سازمان مديريت منابع آب ايران تبديل شد (طبق مصوبه شوراي عالي اداري كشور) در همان سال نيز روابط عمومي سازمان تشكيل شد و اداره روابط عمومي نيز به عنوان دانش مردمداري از زماني ظهور كرد كه مديران سازمانها در برابر جامعه احساس مسئوليت كردند و قرار گرفتن روابط عمومي در كنار مدير با نقش مشاورهاي ضرورت هر سازمان تلقي گرديد.
در واقع روابط عمومي دروازه ورود و خروج هر نوع اطلاعات بين سازمان و جامعه مي باشد و به منظور تحقق اين امر ناگزير از توسل به تمهيدات و تكنيكها و روشهايي است و اين امر نيز محقق نخواهد شد مگر آنكه متوليان روابط عمومي به فلسفه و اصول اين دانش آگاهي داشته باشند.
اداره روابط عمومي در شركت مديريت منابع آب با درك و شناخت جايگاه خود در جامعه با تجهيز به ابزار استفاده از تكنيكها و روشهاي مورد نظر از سال 1376 به عنوان دايره دفتر و روابط عمومي به ايفاي رسالت خود پرداخت. با توسعه فعاليت بخش روابط عمومي و با عنايت به اهميت جايگاه آن از سال 1377 به اداره روابط عمومي تبديل شد.
در حال حاضر اداره روابط عمومي با 8 بخش در قسمتهاي امور فرهنگي امور مناسبتها ، تبليغات ، اطلاع رساني ، افكارسنجي و تكريم ارباب رجوع ، انتشارات و ارتباطات رسانه اي ، تشريفات و همچنين دو نفر از كارشناسان در زمينه مترجمي ............ فعاليت مي كنند.
درسال 1380 سازمان مديريت منابع آب ايران به عنوان شركت مادر تخصصي تعيين شد (مصوبه هيات وزيران)
بخشی ازشرح وظايف دفتر روابط عمومي
$1ü برنامه ريزي واجرای سیاست های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، مديريت افكار عمومي و زمینه سازی برای حل چالشهاي مديريت منابع آب از قبيل: بهينه سازي مصرف آب در بخش كشاورزي، بحران آب هاي زيرزميني، ارزش اقتصادي آب، آب و مشاركتهاي مردمي، بهداشت آبهاي سطحي و زيرزميني، آب و محيط زيست، انتقال بينحوضه اي، صادرات آب، آب مجازي، آب و ميراث تاريخي، آب و سرمايه گذاري بخش خصوصي، مديريت سيل و سيلاب، بازيافت آب و آبهاي غير متعارف، خشكسالي و وقوع بحران، مديريت يكپارچه منابع آب و مسائل اجتماعي و سياسي مديريت منابع آب.
$1ü نظارت، راهبري و هماهنگي روابط عمومي هاي تابعه
$1ü پيمايش، پژوهش و افكار سنجي درخصوص مسائل و معضلات اجتماعي بخش آب
$1ü برنامه ريزي جهت جلب مشاركت مردم به ويژه آب بران از طريق اجراي سياست هاي آموزش همگاني
$1ü ارائه مشاوره درحوزههاي ارتباطي و اجتماعي به مديران و مسئولان
اسناد بالا دستی و مستندات قانونی راهبردهای روابط عمومی
مطابق بند 40 سياستهاي كلي سند چشم انداز 20 ساله نظام، ابلاغي رهبرمعظم انقلاب مصوب 1382، توجه به ارزش اقتصادي، امنيتي، سياسي و زيست محيطي آب در استحصال، عرضه، نگهداري و مصرف آن از جمله اولويتهاي 20 ساله نظام است.
بر اساس ماده 140 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مكلف است در راستای ایجاد تعادل بین تغذیه و برداشت نسبت به اجراي پروژههای سازهای و غیرسازهای در سطح تمامی دشتهای کشور با اولویت دشتهای ممنوعه آبی اقدام كند.
همچنين بند 14 راهبردهاي توسعه بلند مدت منابع آب كشور مصوب هيأت وزيران، بر آموزش همگاني تاكيد نموده است به نحوي كه « برنامههاي آگاه سازي عمومي براي حفاظت كمي و كيفي آب و بهره برداري بهينه از آن تدوين و به مرحله عمل گذاشته شود.»
بند 7 اساسنامه شركت مديريت منابع آب ايران نيز «ترويج فرهنگ مديريت مصرف به منظور بهينه سازي مصرف و كاهش مصارف غير ضرور» را از جمله وظايف اين شركت برشمرده است. بند 19 و 20 اين اساسنامه نيز بر جلب مشاركت هاي مردمي در امور آب كشور را جزء ماموريت هاي شركت ذكر كرده است.
اسناد بالا دستی و مستندات قانونی راهبردهای روابط عمومی
سند خط مشي شركت مديريت منابع آب ايران مصوب مجمع عمومي شركت نيز «راهبري جلب مشاركت بهره بردارن آب در فرآيند مديريت و بهره برداري» از منابع آبي (بند 2-2) و «تدوين و اجراي برنامه هاي فرهنگي در خصوص بهر برداري و حفاظت كمي و كيفي منابع آب» (بند 9-5) و «تدوين برنامه منسجم مديريت مصرف آب از طريق اشاعه فرهنگ مصرف بهينه آب به مشتركين به ويزه در بخش كشاورزي با بهره گيري از آموزش هاي فردي و رسانه هاي جمعي» (بند 6-5) را از خط مش هاي شركت ذكر كرده است.
بند 5 بخشنامه شماره 46941/12/100 مورخ 89/6/7 مقام عالی وزارت در خصوص تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی در وزارت نیرو
بر اساس این بخشنامه اجرای برنامه های فرهنگی ، اجتماعی و آموزش همگانی در خصوص کاهش هدر رفت ، رشد بهره وری و مصرف بهینه آب از وظایف تصدی بخش آب شمرده شده است.
فعاليت هاي اطلاع رساني انجام شده در شركت مديريت منابع آب ايران :
$11- تهيه و پخش انيميشنهاي مرتبط با مباحث حفاظت و بهر ه برداري شبكه هاي سراسري
$12- تهيه برنامه گنج پنهان شبكه يك
$13- تهيه و پخش برنامه كاوشگران جوان شبكه دو
$14- حضور كارشناسان و مديران شركت مديريت منابع آب ايران در برنامه هاي راديويي
$15- حضور كارشناسان و مديران شركت مديريت منابع آب ايران در برنامه خانه فيروزه اي شبكه سوم سيما
$16- حضور كارشناسان و مديران شركت مديريت منابع آب ايران در برنامه تصوير زندگي شبكه دو سيما
$17- حضور كارشناسان و مديران شركت مديريت منابع آب ايران در برنامه صبح آمد شبكه سه سيما
$18- حضور كارشناسان و مديران شركت مديريت منابع آب ايران در برنامه روز از نو شبكه دو سيما
$19- حضور كارشناسان و مديران شركت مديريت منابع آب ايران در برنامه به خانه برمي گرديم شبكه پنج سيما
$110- حضور كارشناسان و مديران شركت مديريت منابع آب ايران در برنامه گفتگوی خبري شبكه شش سيما
11-حضور كارشناسان و مديران شركت مديريت منابع آب ايران در برنامه ميزگرد اقتصادي شبكه پنج سيما
$111- حضور كارشناسان و مديران شركت مديريت منابع آب ايران در برنامه سيماي خانواده شبكه يك سيما
$112- حضور كارشناسان و مديران شركت مديريت منابع آب ايران در شبكه راديو جوان
$113- تكثير 7 ميليون نسخه از انيميشن در سي دي هاي موجود در بسته هاي آموزشي مانند سك سك و ...
$114- برگزاري همايش آب پاك در اسفند ماه سال جاري
طرح ملي- دانش آموزي نجات آب(داناب):
رشد سريع جمعيت و ارتقاي سطح كيفيت و بهداشت زندگي در دهه هاي اخير، موجب شده تا بشر در زمينه تامين آب سالم و كافي براي مصارف شهري و روستايي در اغلب نقاط جهان دچار محدوديت هاي جدي شود. اين محدوديت روز افزون مديريت عرضه و تقاضا (مصرف) را به ضرورتي جدي تبديل ساخته است.
مديريت تقاضا خود داراي مولفه هاي متعددي است كه در اين ميان ايجاد فرهنگ اجتماعي مناسب بر اساس دستاوردهاي علمي و روان شناسي اجتماعي از اهميتي وافر برخوردار است. از سوي ديگر در طرح هاي فرهنگ سازي اي كه در آن دانش آموزان به ويژه در مقطع راهنمايي مخاطب طرح قرار مي گيرند، كارايي و اثربخشي بالاتري بدست مي آيد، چرا كه از سوي اين قشر تاثير پذيري بالاتري نسبت به ساير اقشار دارند و از سوي ديگر با تاثيرگذاري بالاي خود قادرند اين امر را به خوبي در خانواده نهادينه كرده و در نتيجه به كليه افراد جامعه تسري دهند.
شركت آب منطقه اي خراسان رضوي در سال تحصيلي 1392 -1391طرح ملي- دانش آموزي نجات آب را به عنوان پايلوت با همكاري شركت آب كاوان آبانگاه در استان براي كليه دانش آموزان مقطع راهنمايي (بيش از 300 هزار نفر) با موفقيت اجرا كرد و نتايج آن را در اختيار شركت آب منطقه اي خراسان رضوي قرار داد. پس از انجام بررسي هاي كارشناسانه، شركت مديريت منابع آب ايران به منظور برگزاري آن در وسعت ملي، تصميم به انجام پايلوت در چند استان ديگر گرفت. در اين راستا دفتر روابط عمومي و امور بين الملل شركت مديريت منابع آب ايران به عنوان دبير اجراي اين طرح موظف شد تا با همكاري شركت هاي آب منطقه اي، مديران حفاظت و بهره برداري و مديران روابط عمومي ضمن معرفي طرح در يك همايش سراسري كه در سال جاري برگزار شد به پيگيري مفاد طرح در اولين جلسه ارايه طرح ملي دانش آموزي نجات آب در شركت مديريت منابع آب ايران بپردازد.
اهداف طرح نجات آب :
بديهي است اين طرح داراي اهداف متناسب با فرآيند آگاه سازي و اطلاع رساني شركت مديريت منابع آب ايران مي باشد كه با پيگيري هاي دفتر روابط عمومي و امور بين الملل اجرا خواهد شد.
$1- آگاه سازي افكار عمومي دانش آموزان در مورد مسائل آب با تاكيد بر منابع آب زيرزميني و مصرف آب در بخش كشاورزي.
$1- حساس سازي افكار عمومي درمورد مسايل مطرح شده فوق.
$1- آموزش راهكارهاي مناسب مصرف.
ايجاد قبح اخلاقي در رابطه با تخلفات آبي در دانش آموزان و تزريق اين فرهنگ در جامعه
اجراي طرح فرهنگي- دانش آموزي نجات آب:
اجرای طرح فرهنگي – دانش آموزي نجات آب در 5 استان تهران، فارس، گلستان، یزد و همدان، پس از اجرای موفقاين طرح در بین 2700 مدرسه راهنمایی با 300 هزار نفر دانشآموز و 30 هزار معلم در استان خراسان رضوی در سال تحصیلی گذشته، صورت میگیرد.
با آغاز اجرای این طرح در مدارس راهنمایی استان های تهران، فارس، گلستان،همدان و یزد در سال تحصیلی جاری، این طرح در سال های آینده در کل کشور اجرا خواهدشد.
طرح نجات آب برای دانش آموزان در مقطع راهنمایی در نظر گرفته شده که ایندانش آموزان در سن یادگیری بوده و قدرت درک بیشتری از چالش های انتزاعی بخش آب رادارند.
در مراسمی که روز دوشنبه 27اسفندماه 1391 به این منظور در مشهد برگزار شد، مدير عامل شركت مديريت منابع آب ايران با مهم ارزیابی کردن این طرح، خواستاردقت در اجرای آن و مشارکت همه دستگاه های مرتبط در آن شد.
مهندس الماسوندي، عدم توجه به احکام و دستورهای قرآنی، عدم آموزش، ترویج و ارتقایآگاهی در سطوح مختلف جامعه به ویژه آینده سازان و عدم پیشگامی سازمان های دولتی دراصلاح الگوی مصرف را از مهم ترین چالش های فرهنگی بخش آب برشمرد.
این گزارشحاکیست: دکتر سعید آبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، نیز در این مراسم، طرح نجات آب را یکیاز برنامه های مهم و ویژه ای برشمرد که در چارچوب اهداف یونسکو قرار دارد که تمامیاهداف این کمیسیون شامل آموزش، فرهنگ سازی، توسعه پایدار و بحران آب را در برمیگیرد.
وی تصریح کرد: بحث آب یک موضوع چند وجهی است که با همکاری بخش های مختلفبه ویژه ادارات کل آموزش و پرورش و شرکت های آب منطقه ای تداوم پیدا میکند. ما بر آن هستیم تا گزارش طرح نجات آب را به یونسکوارسال کنیم تا پس از اجرای اين طرح در 5 استان کشور، به صورت کار منطقه ای در کشورهایعلاقه مند عملی شود.
وي همچنين انجام بازدیدها و تبادل تجربیات با کشورهایی راکه با آنهاتعاملاتی نزدیک داریم، در اجرای بهتر طرح مفید دانست و افزود: کمیته ملی آب شناسیکمیسیون ملی یونسکو در ایران، آمادگی خود را برای حمایت علمی، منطقه ای و جهانی ازطرح نجات آب اعلام می کند.
در كنار اين مراسم، نمایشگاهی از دستاوردهای اجرای این طرح دريكي از مدارس راهنمايي شهر مشهد برپا شد. در این نمایشگاه که در مدرسهراهنمایی مطهره شهر مشهد برپا شده بود، آثار هنری -دانش آموزی شامل نقاشی، روزنامهدیواری، پژوهش و مقاله، کاریکاتور و ... به نمايش درآمد.
اقدامات شاخص روابط عمومي در سال 1391
$1 تشكيل كار گروه «آگاهي رساني شركت مديريت منابع آب ايران» به منظور هماهنگي، هم انديشي و استفاده از توان كارشناسي دفاتر و واحدهاي تخصصي شركت مديريت منابع آب ايران در امر آگاهي بخشي و آموزش همگاني با هدف:
1- تعيين چالش ها و مسائل مبتلابه شركت كه نيازمند تدوين برنامه هاي آگاهي بخشي و آموزش همگاني ميباشد.
2- مشاركت در فرايند تصميم سازي به منظور تدوين استراتژي هاي آگاهي رساني شركت
3- هم انديشي در زمينه اولويت بندي برنامه هاي آگاهي رساني
4- تعيين كارشناسي نيازهاي ارتباطي، اجتماعي و فرهنگي دفاتر و واحدهاي تخصصي
5- هماهنگي در اجراي برنامه هاي آموزشي و آگاهي بخشي و هزينه كرد بودجه هاي مرتبط
6- پايش و ارزيابي ثمربخشي برنامه ها به منظور ارتقاء مستمر آن
$1 توليد و پخش برنامه مستند «آب پاك» با موضوع حفاظت از كيفيت منابع آب با همكاري دفتر برنامه ريزي منابع آب از شبكه اول سيما
$1 توليد و پخش برنامه «حوضه هاي آبريز ايران» با همكاري معاونت حوضه هاي آبريز از شبكه اول سيما
$1 انجام پيمايش ملي «سنجش آگاهي و الگوهاي ارتباط گيري مردم در خصوص منابع و مصارف و چالش هاي بخش آب» با همكاري دفتر برنامه ريزي منابع آب و با هدف:
$11. سنجش ميزان آگاهي و نگرش مردم (شامل: كشاورزان، صنعت گران، نخبگان و عموم شهروندان) در خصوص چالش ها و مسائل بخش هاي گوناگون آب از قبيل: حفاظت از كيفيت منابع آب، وضعيت منابع آب در ايران، ارزش اقتصادي آب، منابع آب زير زميني، مسائل رودخانه ها و سواحل، تالاب ها، شبكه هاي آبياري و زهكشي، انتقال بين حوضه اي، سد سازي و مسائل آن (ميراث فرهنگي، محيط زيست و ...)، عملكرد سازماني (سازمان ها و شركت هاي متولي بخش آب)
$12. سنجش الگوها و وسايل ارتباط گيري مردم از قبيل: مراجع فرهنگي، ميزان و نحوه استفاده از تلويزيون، ميزان و نحوه استفاده از راديو، ميزان و نحوه استفاده از مطبوعات، ميزان و نحوه استفاده از اينترنت، ميزان و نحوه استفاده از ساير وسائل ارتباط جمعي
$13. انجام طرح پژوهشی «بررسی میزان رضایت بهره برداران شبکه های آبیاری مدرن و شناخت عوامل مؤثر بر آن»
. با توجه به آنکه دولت هزینه زیادی را جهت ساخت و نگهداری شبکههای مدرن آبیاری متحمل شده و میشود، اطلاع از مشکلات موجود شبکهها از نظر مردم و میزان رضایتشان در خصوص عملکرد این شبکهها حائز اهمیت است. در این تحقیق به بررسی این مهم پرداخته شده و نتایج حاصل از تحقیق در 12 شبکه(قزوین، گیلان، تجن، مغان،زرینهرود،ساوه، نکوآباد، آبشار، دز، گتوند، درودزن ومارون) با حجم نمونه 2500 بهرهبردار، از حیث سه دسته عوامل پایه، انگیزشی و عملکردی به عنوان عوامل مؤثر بر رضایت مورد بررسی قرار گرفتهاست.
نظرات