شنبه, 03 آذر 1403

 


daneshjo jadid
 راهنمای دانشجویان و اخبار دانشجویان ورودی جدید  
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
pajoh2 copy
کارکاه ها و نشست های تخصصی  مجازی    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
paziresh1111111
پذیرش دانشجو بدون کنکور ، ثبت نام از طریق سایت    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
anjoman1
سامانه آموزش مجازی   
برای ورود به سامانه کلیک نمایید
anjoman1
ارسال سوال و درخواست
از طریق تیکتینگ
  
(پاسخگویی آنلاین)

10 copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy
ثبت نام ، انتخاب واحد ، پرداخت شهریه 

12 copy copy copy copy copy copy copy 1 copy
زمان ثبت نام،انتخاب واحد ،
حذف و اضافه و برنامه هفتگی 

anjoman1
 انجمن های علمی دانشجویی
و سامانه آموزش مجازی 

karvarzi copy
اخبار کارورزی 
فرهنگ و هنر مرکز 13 


روابط عمومی دانشگاه شریعتی

دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 13

نام کاربینی : برنامه ریزی فرهنگی در محیطهای آموزشی و دانشگاه شریعتی

 


بسم الله الرحمن الرحیم

70


چکیده

مقاله برنامه ریزی فرهنگی در محیط های آموزشی و دانشگاه ها بنا دارد ضمن ارائه تصویری کلی از برنامه ریزی فرهنگی در معنای عمومی آن و توصیف برنامه ریزی فرهنگی در محیطهای آموزشی با تکیه بر شناخت روند و اجزای برنامه ریزی، معیاری مناسب برای برنامه ریزان و مدیران فرهنگی دانشگاه ها به دست دهد.

کلید واژگان: برنامه ریزی فرهنگی، محیط های آموزشی، دانشگاه

مقدمه

دانشگاه امروز در سطح جهانی علاوه بر کارکردها و وظایف آموزشی و پژوهشی، وظایف جدیدی در عرصه ی فرهنگی و اجتماعی بر عهده گرفته است. از جمله ی آنها می توان به نقش فرهنگ سازی و جامعه پذیری اشاره کرد. در سطح ملی، زمینه ها و نتایج برآمده از انقلاب اسلامی و تحولات دو دهه گذشته، دانشگاههای ایران با تغییرات وسیع و تحولات بنیادینی همراه کرده است. در نتیجه این تحولات درونی و بیرونی ، مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی در درون نظام آموزش عالی از وزن و اهمیت بیشتری برخوردار شده است. از این منظر، مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی در دانشگاهها برای جبران کم تحرکی ذاتی نظام و فرایندهای آموزشی متکفل ارتقای کمی و کیفی کارکرد علمی و فرهنگی دانشگاه شده است.

ضرورت برنامه ریزی فرهنگی در دانشگاه

دانشگاه را در خلا فرهنگی نمی توان تصور کرد دانشگاه از جمله نهادهایی است که در آن فرهنگ تولید، بازتولید و نوسازی می شود و خود از آن تاثیر می پذیرد. ناهماهنگی و ناسازگاری تدریجی روندهای آموزشی با نیازهای روزافزون و متحول فراگیران فرهنگ و جامعه یکی از زمینه های اصلی گسست بین جامعه و دانشگاه است که دردرازمدت به استحکام رابطه ی میان دانشگاه به عنوان نهادی علمی، اجتماعی و فرهنگی و جامعه لطمه وارد می سازد.

برای غلبه بر ناتوانی فرآیندهای آموزشی که ناشی از بی تحرکی ذاتی نظامهای آموزشی است و همچنین برای ایجاد تعادل در پاسخگویی به نیازهای علمی ، فکری ، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان و تقویت چارچوبهای رفتاری صحیح و تربیتی جوانان و دانشجویان، و در عین تقویت برنامه های آموزشی و صرفاً علمی، باید در انجام مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی اهتمام ورزید و برای توسعه ی آن مکانیزم های لازم را فراهم کرد. عواملی که این ضرورت ها را در ایران تشدید کرده اند عبارتند از:

  1. توده ای شدن نظام آموزش عالی و افزایش دانشجو
  2. محور قرار گرفتن توسعه ی فرهنگی در برنامه های توسعه ملی و جهانی
  3. لزوم ایفای نقش آموزش دانشگاهی در تبیین و اشاعه ی مفاهیم اساسی اسلامی و انسانی همچون عدالت جویی، صلح ، محیط زیست و غیره
  4. نقش محوری فرهنگ در قانون اساسی و سیاستهای جمهوری اسلامی ایران
  5. جایگاه محوری انسان و توسعه انسانی به عنوان عامل تحرکتوسعه و هدف نهایی آن پس از حاکمیت طولانی رشد کمی و توسعه اقتصادی
  6. افزایش سطح تعامل و تماس میان جامعه و دانشگاه
  7. نیازهای جدید علمی، فکری فرهنگی و هنری دانشجویان و ضرورت پاسخگویی مستمر به آن ها

اهداف برنامه ریزی فرهنگی در محیطهای آموزشی و دانشگاهی

  1. کوشش برای بهبود کیفیت و کارایی آموزش رسمی دانشگاهی با اصلاح و نوآوری در آموزش های غیررسمی و تقویت استانداردهای رفتاری و تربیتی صحیح در میان جوانان دانشجو
  2. کمک به فرآیندهای آموزشی و پژوهشی در تربیت نسل آینده برای شخصی، تحرک فردی ، مهارتهای اجتماعی و ارتقای توانایی های فکری دانشجویای برای زندگی در شرایط و دنیای جدید
  3. بسط و گسترش فرهنگ علمی با هدف تقویت روح تحقیق و تفکر و افزایش نقش آگاهانه ی فراگیران در تولید دانش و گفت و گوی علمی
  4. فراهم آوردن زمینه های رشد و پرورش خلاقیتها، قابلیتها، استعدادهای انسانی، آگاهی های فکری، اجتماعی و سیاسی
  5. کمک به نظام آموزشی در ایجاد تقویت توانایی های فکری و ذهنی و مهارتهای اجتماعی فراگیران و آماده کردن آنان برای زندگی در جامعه ی رو به تغییر و چند فرهنگی آینده
  6. فراهم کردن زمینه برای مطالعه ی گسترده ی فرهنگی و اجتماعی و ارتقای سطح تحلیل فراگیران با تاکید بر دیدگاههای میان رشته ای و کاربرد دانش رسمی و آموزشی جهت یادگیری و مهارت آموزی
  7. گسترش مشارکت دانشگاهیان در حیات فرهنگی و ترویج همکاری های علمی و بین المللی فرهنگی.

حیطه های برنامه ریزی فرهنگی در محیط های آموزشی

الف: رشد تخصصی

ایجاد مجموعه ای ازفرصتها ی یادگیری ، تقویت و بهبود فکری، مهارتهای ارتباطی، انجام فعالیتهای معطوف به بروز و ظهور و کشف استعداد ها و علایق و تربیت استعداد زیبایی شناختی

ب: شایستگی اجتماعی

1. افزایش روحیه ی کار جمعی، دیگر پذیری و مسئولیت پذیری از طریق مشارکت فراگیران در گروه ها و فعالیتهای جمعی و گسترش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی .

2. کمک به ارتقاء شان و منزلت علمی و اجتماعی دانشجو از طریق ایجاد تعادل در نگرش احساس و رفتار

ج: مهارتهای یادگیری

  1. افزایش انگیزه ی یادگیری و افزایش دانش
  2. آموزش توانایی های فردی در زمینه های نظیر خواندن و نوشتن و فراگیری فعال و خلاق
  3. مهارتهای پیشرفته ، در زمینه هایی چون بحث و تبادل نظر، ارزیابی اندیشه ها و تحلیل موضوعات و مسائل محیطی و اجتماعی
  4. افزایش توانایی و مهارت ذهنی و فکری در حل مسائل
  5. افزایش انگیزه پیگیری دانش در طول عمر

مراحل اجرایی

  1. تعیین و تعریف پروژه ها و طرح های خاص فرهنگی ، هنری و اجتماعی
  2. تعیین الگوهای مناسب اجرای طرح با توجه به نیازها و شرایط محیطی و میزان مشارکت مخاطبان
  3. فراهم کردن منابع و لوازم موردنیاز اجرای طرح، فن آوری ها، امکانات جدید، بودجه و تجهیزات و آموزش مدیران و مجریان
  4. سازماندهی و تدوین محتوای طرح و آماده سازی آن در قالب انتشارات، بسته های آموزشی سمعی و بصری و رایانه ای
  5. تدوین راهنما و دستورالعملها و آیین های اجرایی
  6. تعیین الگو و ساز و کارهایی برای نظارت و ارزشیابی

چالش ها و مشکلات پیش رو

برنامه های فرهنگی کشور به دلیل تحولات و دگرگونی های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و مشکلات ساختاری ناشی از عدم تبیین درست و همه جانبه ی نظری موضوع های مربوط به فرهنگ و دیگر روندهای مرتبط با آن با چالش هایی روبرو است که بی توجهی به آن و نداشتن تحلیل درست از دلایل شکل گیری و استمرار این مشکلات، برنامه ریزی فرهنگی را دچار اختلال می کند. این چالش ها عبارتند از:

  1. افزایش متقاضیان رویدادها، آثار و محصولات فرهنگی.
  2. افزایش یکباره ی هزینه ی تولید محصولات فرهنگی برای دولت و کاهش هزینه ی دریافت و مصرف آن برای مصرف کننده.
  3. کشمکش میان آرمان ها، هدف ها، مقاصد و نیازها
  4. کاهش شدید هماهنگی و هم رایی میان نظام های رسمی و غیررسمی
  5. عدم تناسب بین برنامه های فرهنگی دستگاه ها و نیازهای توسعه ای
  6. تفاوت در نگرش بین گروه های مرجع نسبت به هدف ها و فعالیت های فرهنگی
  7. شکاف میان منابع اختصاص یافته به امور فرهنگیو هزینه ها
  8. سیطره ی سیاست و رفتارهای سیاسی بر فرهنگ و برنامه های فرهنگی
  9. رشد سریع و غیرقابل پیش بینی نیازهای گروه های جوان
  10. انعطاف ناپذیری برنامه های فرهنگی در دو دهه ی گذشته
  11. تداوم روند مهاجرت به شهرهای بزرگ
  12. رشد و تنوع فن آوی ها و سرگرمی ها
  13. تحولات گسترده و عمیق در شرایط اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی جهانی و ملی
  14. گسترش آموزش و پروش و آموزش عالی و رشد فزاینده ی انتظارات ناشی از آن .

مشکلات موجود برنامه ریزی فرهنگی را نیز می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

  1. جدایی هدف ها، روش ها و ابزارها
  2. روشن نبودن نوع رابطه ی مسائل دینی و اخلاقی با حیطه های برنامه های فرهنگی و هنری
  3. سیطره ی سیاست و رفتارهای سیاسی بر فرهنگ و برنامه های فرهنگی
  4. نگاه یکطرفه و حتی ابزاری به مخاطبان و نیازهای آنان
  5. نگاه ابزاری به فرهنگ ، تاکید بر فرهنگ توسعه نه توسعه فرهنگ
  6. بی توجهی به نقش ها و کارکردهای نهادهای علمی، آموزشی، فرهنگی ، هنری، اجرایی و سیاسی و وجود انتظارات مشابه از آنها برای ارائه ی کارکردهای یکسان فرهنگی .

نتایج مورد انتظار از برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی

  1. تحقق هدفهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی موردانتظار جامعه در محیطهای آموزش
  2. سازماندهی تجربه های متنوع فرهنگی و هنری و اجتماعی
  3. زمینه سازی برای بهره مندی از توسعه ی فرهنگی درجامعه
  4. برنامه ریزی فرهنگی اقدامات از قبل تعیین شده برای متوازن کردن منابع و هدایت توانایی ها و قابلیتها، در جهت تحقق امکانات مادی و فرهنگی و هدفهای ازقبل تعیین شده
  5. برنامه ریزی ، طرح ریزی و تخصیص منابع انسانی ، مادی و فرهنگی به منظور پاسخگویی به نیازها و ضرورتها به شیوه های متعادل.
نويسنده : معصومه شمسی

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 10:17
سلام/ربطی به روابط عمومی نداره.سالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.

  1. آموزش
  2. فرهنگی و پژوهشی
  3. اخبار کلاسها
  4. کانون های مشاوره
  5. سرفصل دروس
  6. مدیران گروه
  7. ثبت نام و ورود
  8. انجمن ها
  9. دسترسی سریع
  10. آموزش های کوتاه مدت (تک درس - تک پودمان)
  11. ارسال درخواست پشتیبانی (تیکت)
در 1403/08/29
اطلاعیه-کنسلی-کلاس-حقوق-ثبت-اسناد-1-مورخ-29-08-1403
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته حقوق :کلاس  حقوق ثبت اسناد 1 روز  سه شنبه  مورخ 1403/08/29  برگزار نمی گردد.
در 1403/08/15
اطلاعیه-جلسه-توجیهی-کارورزی-1-و-2-رشته-ی-کاردانی-و-کارشناسی-حرفه-ای-مدیریت-امورفرهنگی-و-مدیریت-روابط-عمومی
به اطلاع دانشجویان گرامی رشته ی مدیریت امورفرهنگی و مدیریت روابط عمومی (کاردانی و کارشناسی) میرساند :جلسه توجیهی  کارورزی 1 و کارورزی 2 در روز شنبه مورخ  1403/08/19ساعت 15 در محل سالن همایش مرکز...
در 1403/08/12
اطلاعیه-جلسه-توجیهی-کارورزی-1-و-2-رشته-ی-کاردانی-و-کارشناسی-حرفه-ای-حقوق-ثبتی
به اطلاع دانشجویان گرامی رشته ی حقوق ( کاردانی و کارشناسی ) می رساند :جلسه توجیهی  کارورزی 1 و کارورزی 2 در روز دوشنبه مورخ  1403/08/14ساعت 17:30 در محل سالن همایش مرکز برگزار میگردد .حضور...
در 1403/07/30
اطلاعیه-کنسلی-کلاس-های-دانش-خانواده-و-اخلاق-اسلامی-استاد-صدوق-مورخ-1-و-3-آبان-1403
قابل توجه دانشجویان گرامی :کلاس های دانش خانواده و اخلاق اسلامی استاد صدوق روز های سه شنبه و پنجشنبه مورخ 1403/08/01 و 1403/08/03 برگزار نمی...
در 1403/07/17
گردهمایی-مدرسین-مرکز-به-مناسبت-سالروز-تاسیس-دانشگاه-جامع-علمی-کاربردی-در-مرکز-فرهنگ-و-هنر-واحد-13-تهران
جشن سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مرکز فرهنگ و هنر واحد 13 تهران با حضور رئیس و اساتید محترم روز چهارشنبه مورخ  1403/07/18 ساعت 20-18 در سالن همایش مرکز برگزار می گردد از کلیه اساتید و...
در 1401/09/02
برگزاری-نمایشگاه-کتاب-به-مناسبت-هفته-کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب؛کتاب رخساره های گردشگری ایران مورد توجه و استقبال دانشجویان مخصوصا رشته...
در 1401/05/25
گزارش-تصویری-مراسم-سوم-امام-حسین-ع-مرکز-فرهنگ-و-هنر-واحد-13
در روز سوم امام حسین(ع) مراسم عزاداری به همت مدیر مرکز خانم صفاپو و بخش فرهنگی دانشگاه و با حضور گرم میهمانان عزادار امام حسین(ع) برگزار گردید. در ابتدای مراسم حاج...
در 29/07/1403
قابل توجه دانشجویان گرامی: جلسه توجیهی کارورزی1 و 2 ، رشته ی کاردانی حرفه ای حسابداری امورمالی روز سه شنبه مورخ 1403/08/01 ساعت 18-16و رشته ی کارشناسی حرفه ای حسابداری امورمالی ساعت 20-18 در محل دانشگاه برگزار می گردد. حضور تمامی دانشجویانی که این دروس را اخذ نمودند الزامی می...
در 17/07/1403
قابل توجه دانشجویان گرامی :به مناسبت گردهمایی اساتید و ریاست محترم مرکز13 به مناسبت فراسیدن سی و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ، کلیه کلاس های روز چهارشنبه ساعت 20- 18 مورخ 1403/07/18  برگزار نمی...
در 23/05/1403
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته ی کاردانی و کارشناسی حسابداری:جلسه توجیهی  کارورزی1 و 2 ، روز پنجشنبه مورخ 1403/05/25 ساعت 08:15 در محل دانشگاه برگزار می گردد.حضور تمامی دانشجویانی که این درس را اخذ نمودند الزامی می...
در 23/05/1403
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته ی کاردانی و کارشناسی حقوق:جلسه توجیهی  کارورزی1 و 2 ، روز پنجشنبه مورخ 1403/05/25 ساعت 11 در محل دانشگاه برگزار می گردد.حضور تمامی دانشجویانی که این درس را اخذ نمودند الزامی می...
در 09/03/1403
قابل توجه دانشجویان محترم :کلاس جبرانی دانش خانواده ویژه آقایان ،استاد رمضانی روز پنجشنبه مورخ 1403/03/10  ساعت 20-18 و روز جمعه مورخ 1403/03/11در ساعت 12-9 تشکیل می شود.
moshaver karafari

ravan shenakhti

moshaver mazhabi
در 1401/06/13
سر-فصل-دروس
بخش : سر فصل دروس
در 1401/06/12
سر-فصل-دروس-کاردانی
  This page is in Chichewa   Translate to...
بخش : سر فصل دروس
به زودی ...
انجمن آفلاين
 فیلم-آموزشی-انتخاب-واحد       
  


در 1399/02/20
برگزاری-کارگاه-آموزشی-بورس-و-سرمایگذاری
قابل توجه دانشجویان ، اساتید و علاقمندان به شرکت گارگاه آموزشی بورس و سرمایه گذاریبه اطلاع کلیه علاقمندان میرساند واحد فرهنگ و هنر مرکز 13 تهران در راستای آموزش های کوتاه مدت خود اقدام...