TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
عنوان کاربینی: روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما"
پیشگفتار
روابط عمومی (Public Relation) بخشی از مدیریت یک سازمان را تشکیل می دهد که روابط مفید و متقابل میان آن سازمان و قشرهای گوناگون مردم را شناسایی کرده و برقرار می کند، البته فقط سازمان ها نیستند که روابط عمومی دارند. موسسات تجاری، یک نفر سیاستمدار، یک نویسنده یا مولف، دولت یا آژانس دولتی، یک سازمان خیریه، هیات های مذهبی و بالاخره هر شخص یا نهادی می تواند روابط عمومی داشته باشد.
یکی از کارکردهای مهم روابط عمومی مفهوم مشتری یا ارباب رجوع است. روابط عمومی باید اطلاعات مشتری را جمع آوری کرده و به سازمان منتقل کند. فعالیت های روابط عمومی بسیار متنوع بوده و طیف وسیعی را شامل می شود از جمله بازاریابی و کارهایی که باعث تقویت اعتبار و وجهه سازمان می شود. این چنین فعالیت هایی معمولا به طور مستقیم با مخاطب ارتباط ایجاد می کند و روابط عمومی است که مشخص می کند شما کی هستید، چه کار می کنید و چطور بین خودتان و سازمان های دیگر تفاوت ایجاد می کنید.
اشتباهی که اغلب مردم مرتکب می شوند این است که فکر می کنند روابط عمومی یعنی تبلیغات. در حالی که این دو مفهوم یکی نیستند، تبلیغات فقط یکی از کارهای روابط عمومی است. روابط عمومی فعالیت های گسترده و پیچیده ای دارد، اگر چه منظور اصلی آن ساده است: برقراری ارتباط به منظور ایجاد انسجام در اطلاعات موجود. بنابراین روابط عمومی چه بخواهید چه نخواهید وجود دارد. تمام سازمان های پیشرفته این را می دانند و بسته به نوع فعالیت،گستردگی و پیچیدگی شان به روابط عمومی توجه دارند و سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" از این قاعده مستثنی نیست.
ادارات مرکزی هما
نگاهی به تاریخچه روابط عمومی "هما"
آغاز شروع فعالیت های روابط عمومی "هما" را می توان در همان سال نخست افتتاح این شرکت یعنی سال 1340 دانست. اولین رییس روابط عمومی آن زمان که هواپیمایی ملی ایران نام داشت آقای کلهر بود. روابط عمومی این شرکت در آغاز فقط با 4 تا 6 کارمند فعالیت خود را آغاز نمود، فعالیت های روابط عمومی چندین سال ادامه داشت تا اینکه در این زمان با مدیریت آقای گلشنی بزرگ دایره فعالیتش گسترش یافت و با تعداد بیشتری کارمند فعالیت خود را دنبال نمود، از همان ابتدای کار انتشار ماهنامه پیام "هما"، چند نشریه دیگر و همچنین تبلیغات گسترده در داخل و خارج جزو دستور کار گردید. کارکنان روابط عمومی نظرات مشتریان را برای جذب مسافر بیشتر از آنان دریافت می نمودند تا بتوانند در رفع مشکلات از آن نظرات مدد بگیرند، زیرا در آن زمان رقابت بین شرکت های مسافربری هوایی شدت یافته بود.
روابط عمومی "هما" بعد از انقلاب
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روابط عمومی "هما" نیز با سیستمی کاملاً متفاوت و جدا از قبل، فعالیت های خود را آغاز نمود که این تغییر سیستم با توجه به طبیعت حرفه ای و بازرگانی "هما" هماهنگ گردید.
هواپیمایی جمهوری اسلامی یک شرکت بازرگانی و حرفه ای است که در داخل و خارج از مرزهای کشور با رقبای سرسختی رو به روست، به همین دلیل علاوه بر امکانات و سرویس هایی که در اختیار مسافران می گذارد لازم است که از پشتوانه روابط عمومی و تبلیغاتی قدرتمند برخوردار باشد، که این میزان فعالیت و قدرت روابط عمومی بستگی مستقیمی با افزایش میزان فروش صندلی هواپیماها در پرواز خواهد داشت. پس روابط عمومی می تواند به عنوان یک اهرم در خدمات اهداف بازاریابی باشد.
سهم تبلیغات در اکثر روابط عمومی ها بسیار گسترده است و روابط عمومی سازمان هایی که در ارتباط مستقیم کاری با مردم هستند نیز این امر بیشتر ملموس می باشد. در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" با توجه به نوع و گستردگی کارکرد در واقع در دو بخش داخلی و بین المللی فعالیت انجام می شود. تبلیغات نیز در این دو بخش به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم عملی می گردد. در تبلیغ غیر مستقیم موضوع مورد نظر که در واقع هدف از آن آگاه کردن مردم است از طریق رسانه های گروهی در اختیارشان گذارده می شود که بعضا بعد بین المللی نیز پیدا می کند. در واقع هدف از تبلیغات در "هما" را می توان به این صورت اعلام کرد:
1- دادن اطلاع صحیح به مردم
2- آگاه کردن مردم از مسائلی که به آن علاقه مند هستند
3- راهنمایی کردن افراد جامعه با توجه به نوع کار "هما"
4- جذب مشتری بیشتر
یکی از عوامل مهم در عملکرد روابط عمومی یکسان رفتار کردن با رسانه های گروهی است که این مهم خوشبختانه در روابط عمومی ها به نحو مطلوب پیگیری و انجام می شود. مکمل بودن کار روابط عمومی و روزنامه نگاری در این روابط عمومی یک اصل است و ارتباط مساوی و مستمر با کلیه رسانه ها در این روابط عمومی رعایت می گردد.
با توجه به ارتباط مستقیم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" با مردم، روابط عمومی با دادن اطلاعات و آگاهی های لازم و به موقع و اعلام عملکردهای "هما" می تواند راهنمای خوبی برای افراد جامعه باشد که این امر چنان چه که گفته شد با یاری رسانه های گروهی امکان پذیر می باشد.
شرح وظایف مدیر کل روابط عمومی "هما"
- نظارت و سرپرستی برانجام اقدامات مرتبط با تنظیم و اجرای طرح ها و برنامه های لازم به منظور بسط دامنه شناخت و آگاهی های مردم و کارکنان دربارة "هما" و ویژگی ها و توانائی های خدماتی و عملیاتی آن از طریق بکارگیری موثر و مطلوب امکانات مختلف، انتشاراتی، سمعی و بصری، مشارکت در نمایشگاه ها و همایش های مختلف و سایر طرق و شیوه های مناسب تبلیغی و تبلیغاتی در حدود موازین و ضوابط مربوطه.
- نظارت و سرپرستی بر تهیه و اجرای طرح های مورد نیاز در زمینه برقراری و گسترش و بهبود مناسبات ارتباطی "هما" با سازمان ها و ارگان های مختلف مملکتی با توجه به اهداف و خط مشی های تعیین شده شرکت.
- اعمال نظارت و سرپرستی بر انجام کلیه اقدامات و مشارکت های اجرائی مورد نیاز در تحقق اهداف و برنامه های فرهنگی و اجتماعی "هما" و برگزاری مراسم و مجالس ویژه در مناسبت های مختلف.
- با کلیه معاونین و سایر سطوح سرپرستی ذیربط "هما" به منظور هماهنگی و تبادل اطلاعات و بهره گیری از خدمات و نظرات تخصصی آنها در زمینه تامین نیازها و انجام وظایف و فعالیت های واحد.
- با کلیه وزارتخانه ها، موسسات، ارگان ها و نهادهای ذیربط به ویژه جراید و رسانه های جمعی کشور و در صورت لزوم شرکت های مختلف هواپیمایی، موسسات و سازمان های ذیربط خارجی به منظور تبادل اطلاعات و انجام هماهنگی و استفاده از خدمات و امکانات تخصصی آنها در چهار جوب ضوابط و اختیارات تعیین شده.
- برنامه ریزی و اجرای فعالیت های انتشاراتی در داخل و خارج از "هما" در جهت ایجاد ارتباط و شناساندن فعالیت های "هما" به نحو مطلوب.
- برنامه ریزی و انجام فعالیت های مرتبط با امور طراحی و در صورت امکان تولید برنامه های مختلف سمعی و بصری و حصول اطمینان از انجام فعالیت های اجرایی تبلیغاتی به نحو صحیح و مطلوب در چهارچوب اهداف "هما" و رعایت قوانین مطبوعات.
- تأمین و ارائه خدمات هنری و انتشاراتی مورد تقاضای قسمت های مختلف شرکت.
- انجام اقدامات لازم در زمینه برقراری ارتباط موثر و تنظیم و اجرای برنامه های بازدید و آشنایی با فعالیت ها و عملکرد سایر سازمان ها، بازدیدهای اجتماعی و همچنین برنامه های پذیرایی از مهمان های خارجی و مقامات مملکتی و تامین نیازهای تشریفاتی شرکت در حدود ضوابط و مسئولیت های تعیین شده.
- برقراری، حفظ و بهبود مستمر روابط مطلوب بین "هما" و وسائل ارتباط جمعی، تایید اعلامیه های رسمی ارائه شده از طرف "هما" به مؤسسات دولتی، رسانه های گروهی و سایر موسسات خارج از "هما".
- انجام اقدامات مرتبط با تهیه، نگهداری و توزیع اقلام تدارکاتی تبلیغاتی در جهت پشتیبانی از برنامه ها، فعالیت ها و اهداف تبلیغاتی "هما".
سرپرستی مستقیم افراد مشروحه زیر را بر عهده دارد:
اطلاع رساني
اطلاع رساني روابط عمومي "هما" در دو زير مجموعه به فعاليت مي پردازد :
1- ارتباط با رسانه ها
2- سايت رسمي “هما”
شرح وظايف واحد اطلاع رساني ( ارتباط با رسانه ها )
شرح وظايف واحد اطلاع رساني(سايت رسمي “هما”)
انتشارات و تبليغات روابط عمومي “هما” در دو زير مجموعه به فعاليت مي پردازد :
1- انتشارات
2- آتليه و تبليغات
شرح وظایف واحد انتشارات
انتشار ماهنامه داخل سازماني “پيام هما”
انتشار ماهنامه داخل پروازي “هما”
ساير امور انتشاراتي
تبلیغات
آگهی
امور اجتماعي
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
سرگرمي هاي داخل پروازي و سمعی بصری
شرح وظايف واحد سرگرمي هاي داخل پرواز و سمعی بصری
o سرپرستی و نظارت و مشارکت بر انجام کلیه فعالیت های لازم در زمینه تهیه برنامه ها و تولیدات سمعی و بصری مورد نیاز جهت ارائه آموزش و تأمین اطلاعات پروازی مسافرین و انجام تبلیغات و ایجاد رفاه و سرگرمی هر چه بیشتر مسافران در داخل پرواز و ترمینالهای مسافری و حصول اطمینان از رعایت ضوابط و نظارت لازم در مورد پخش برنامه های مجاز.
o هدایت و سرپرستی و مشارکت در اجرای موفقیت آمیز طرح ها و برنامه های تنظیمی صوتی و تصویری به منظور افزایش توان رقابتی شرکت در راستای اهداف بازرگانی به منظور حصول اطمینان از حفظ کیفیت مطلوب و رعایت استانداردهای فنی و تکنیکی در مورد پخش صدا و تصویر در هواپیما.
o برقراری ارتباط با سازمان ها و موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در امر تولید و تهیه محصولات و تولیدات صوتی و تصویری، انجام مذاکرات لازم به منظور انتخاب، خرید یا اجاره تولیدات مناسب پخش در هواپیما و قسمت های مختلف هما هماهنگی و نظارت بر تنظیم و اجرای قراردادهای منعقده در چهارچوب ضوابط و اختیارات تعیین شده.
o فيلم برداري از مراسم و جشن ها
o عكسبرداري از مراسم و جشن ها
o ضبط و تدوين پروژه مصاحبه با همكاران
o ضبط و تدوين پروژه مصاحبه با مديران
o تدوين و ساخت فيلم از قسمت هاي مختلف و اتفاقات داخل سازمان و مناسبت هاي خاص
o ساخت كليپ هاي تصويري
o نظارت و هماهنگي براي ساخت تيزرهاي تبليغاتي
o نظارت و هماهنگي براي ساخت كليپ هاي موسيقي
o برقراري ارتباط با سازمان ها، ارگان هاو ... در امر تهيه و توليد محصولات صوتي- تصويري به لحاظ خريد و يا اجاره توليدات مناسب پخش در پروازها
o هدايت و مشاركت در اجراي طرح ها و برنامه هاي صوتي و تصويري براي پخش در پرواز
o همكاري و نظارت بر جايگزيني به موقع نوارهاي سمعي و بصري مورد استفاده و ايجاد تنوع در برنامه سرگرمي هاي داخل پرواز
o ضبط و تدوين فيلم هاي آموزشي براي پخش در پروازهاي خاص نظير ايام حج تمتع
o در ارتباط با قسمتهای مختلف هما از جمله مهندسی و تعمیرات کیترینگ، خدمات فرودگاهی، عملیات، تدارکات، حقوقی و سایر قسمتهای ذیربط هما بر حسب ضرورت در ارتباط با انجام وظایف و مسولیت های تخصصی محوله.
o با کلیه موسسات، سازمان ها ، نهادها و ارگان های ذیربط، تأمین اطلاعات و انجام همکاری های لازم در زمینه تهیه و ساخت تولیدات سمعی و بصری و نگهداری و تعمیر ادوات و تجهیزات موردنیاز و عقد قراردادهای لازم در حدود اختیارات تفویض شده در هر مورد.
o اين مركز مسووليت ساخت فيلم هاي مستند تبليغاتي، تيزرهاي تبليغاتي، فيلمبرداري هاي مختلف در سطح شركت و عكاسي صنعتي و تبليغاتي را نيز بر عهده دارد.
اتاق فرمان، تدوین و مونتاژ
منشور کیفیت خدمات مشتریان روابط عمومی
الف ) تدوین برنامه جامع اطلاع رسانی در مورد خدمات "هما" در قالب :
o پایگاه اطلاع ر سانی ( سایت) "هما"
o تلفن گویا
o نشریه داخل پروازی
o بروشور، بنر، استند و آگهی های تبلیغاتی و اطلاع رسانی
o فیلم و تیزرهای تبلیغاتی
o حضور در نمایشگاه ها، سمینارها و همایش ها
ب) تکریم مشتریان و ایجاد ارتباط دو سویه با آنها در قالب:
o اختصاص جایگاه تکریم مسافر در مبادی ورودی و خروجی
o پاسخ گویی به شکایات از طریق ایمیل، سامانه پیامکی، ارتباط تلفنی و مراجعه حضوری
o راه اندازی باشگاه مسافران کوچک "هما" (Sky Kids)
ج) شناسایی درجه رضایت مندی مسافر از خدمات "هما" از طریق نظرسنجی الکترونیک و میدانی
د) ارتباط با رسانه های گروهی و بهره گیری از توانمندی اطلاع رسانی آنها در جهت آگاهی دهی به مسافران و مشتریان شرکت
نظرات