TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
1-مقدمه
بی شک روابط عمومی ،مانند سایر رشته های علوم انسانی موردغفلت قرار گرفته است و توسعه روز افزون وارتباط واطلاعات درکشورها، نتوانسته درآن تأثیری داشته باشد.حتی کشور در حال توسعه مانیز چنین وضعی دارد.مشکلات وناکارآیی اداری درکشورما پدیده نو وجدیدی نیست و سال هاست که سازمان های مربوطه،برای اصلاح ساختاری آنها مطالعه وبرنامه ریزی می کنند،هرچندتاکنون اقداماتی نیز به عمل آمده است.درعصرارتباطات واطلاعات درموقعیتی که جامعه متحول ما روبه سوی تکامل دارد ومدنیت راجست وجومی کند،روابط عمومی ازاجزا وعناصر اصلی ارتباطات است ودرایجادبستر های مشارکت ذهنی وعینی نقش نهادی وبنیادی دارد،زیرا جنس وماهیت مجموعه وظایف وفعالیت های آن به طور عمده،(ارتباطی،تعاملی وتبادلی)است.امرمشارکت بامقوله اطلاع رسانی که ازمهمترین رویکرد های روابط عمومی است آغاز می شود وبسیاری دیگرازکارهای اجرای تحقق مشارکت از جمله تمهیدات ترغیبی،همان امور رایج کاربری روابط عمومی است.
در ایران،روابط عمومی در دستگاه های دولتی زودترازمؤسسات خصوصی ایجادشد اما موانع کار مسئولان روابط عمومی های دولتی، بیشترازموانع مأموران غیر دولتی است.به همین خاطر روابط عمومی های دولتی باید توجه داشته باشند،مردم براحتی وچندان آمادگی ذهنی برای باورتلقینات وتفاسیر آنان را نخواهند داشت.البته این دیر باوری، اختصاص به مردم مانداشته بلکه دراکثر کشورها عمومیت دارد،آنها ناچارند باتوجه به این امرمهم برنامه وفعالیت های خود را تنظیم کنند.
2-تعریف روابط عمومی
اصطلاح روابط عمومی،ترجمه واژه انگلیسیpublic relationsبرای نخستین بار در آمریکا دراتحادیه راه آهن به کاربرده شد ودرایران نخستین باردرشرکت نفت به کار رفته ودفتری در آن شرکت ایجادشد.روابط عمومی رادر زبان عربی(العلاقات العامه)ترجمه کرده اند. تعاریف گوناگونی از روابط عمومی از سوی صاحب نظران، کارشناسان ومؤلفان کتاب های این رشته بیان شده است از جمله:رکس هارلو ازپیشقدمان روابط عمومی در جهان می گوید:روابط عمومی دانشی است که به وسیله آن سازمان ها آگاهانه می کوشند،برمسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند:تفاهم و پشتیبانی کسانی راکه برای توسعه اهمیت دارد،به دست آورند.در این باره انجمن روابط عمومی آلمان می گوید:روابط عمومی،تلاش آگاهانه و قانونی به منظور تفاهم واستقراراعتماد وشناخت متقابل با عموم،براساس تحقیق علمی وعملی صحیح ومستمر،
میسراست.انجمن جهانی روابط عمومی نیز گفته است: روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است وعملی ممتد، مداوم وطرح ریزی شده است که از طریق آن افرادوسازمان ها می کوشند تاتفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند،به دست آورند.
3-تاریخچه روابط عمومی
از ابتدای تاریخ بشر تاکنون همواره افرادی هوشمند بوده اند،که این شناخت را در جهت ارتقای خودبادیگران به کار گرفته اند ونوعی روابط عمومی را در کارهایشان اعمال کرده اند.درتمامی دوره های دموکراسی از جمله جمهوری روم گرفته تا نظام کنونی،رساله ها،مقاله ها،سخنرانی ها ودیگر قالب های خطابه به قصدسلطه به افکار عمومی به کار گرفته شده اند.
روابط عمومی به مفهوم یک حرفه،در قرن بیستم در آمریکا به وجود آمد باعنوان دفتر تبلیغاتpublicity bureauیادفترمطبوعاتpress bureauنامیده شد. پس از انقلاب صنعتی وپیشرفت صنعت وتکنولوژی،منجر به ایجاد دفاتر روابط عمومی به خاطر نیاز به آگاه سازی و ایجاد برقراری ارتباط شد. پس از آن نخستین شرکت روابط عمومی توسط((ivy led better leeخبرنگار روزنامه (new work world)در شهر نیویورک تأسیس شد. با آغاز قرن بیستم، فعالیت هاو راهبردهایی برای پیشبرد امور اتخاذ شد.ازتغیرات اجتماعی گرفته تا سرگرمی که به عنوان بخشی از مفهوم جامع روابط عمومی به حساب می آید. درجنگ جهانی اول باوارد شدن آمریکا به جنگ، متخصصان روابط عمومی فعالیت های گسترده ای راشروع کردند،به طوری که روزنامه نیویورک تایمز،
این جنگ را نخستین جنگ(آژانس های مطبوعاتی)لقب داد.بعداز جنگ جهانی اول رونق اقتصادی در آمریکا موجب توسعه پژوهش بازار و راهبرد های پیچیده تری برای آموزش مصرف کنندگان در تمیز کالاها شد.
(لی وبرینز)و دیگران دراین دوران روابط عمومی رارسماًبه عنوان یک شغل مطرح کردند وخود را رسماًمشاوران روابط عمومی خواندند.
درطول جنگ جهانی دوم،یک اداره بزرگ به نام اداره اطلاعات جنگ تشکیل شد.این اداره محل آموزش های مهمی برای دست اندکاران روابط عمومی سال های بعدشد.این اداره تنها به خاطر گستردگی رشد،موجب شد که فنون و روش های روابط عمومی در ابعاد وسیع تری شناخته شود و مفهوم روابط عمومی در میان سایر مؤسسات دولتی وغیردولتی مورد توجه قرار گیرد.
دراوسط 1950درقلمرو روابط عمومی،پیشرفت های فوق العاده ای صورت گرفت.فنون و روش های آن در بخش غیرانتفاعی،بیش از این مؤسسات رادر شناساندن خدمتشان به مردم و جمع آوری کمک های مالی حمایت کرد. (مهارتهایی که کارشناس روابط عمومی باید داشته باشد)
کسی که روابط عمومی را به عنوان یک شغل انتخاب می کندو مسئولیت انجام وظایفی را دراین حرفه می پذیرد،باید به عنوان یک حرفه به آن نگاه کندوسعی کند مهارت ها وتخصص های آن رافرا گیرد وآینده شغلی و پیشرفت اجتماعی خود را براساس آن برنامه ریزی کند.
باید استعداد،آمادگی،ظرافت،تناسب وتوانایی فردی،علاقه،اندیشه زایا یا اندیشه خلاق،انگیزه پیشرفت،شهامت وشجاعت داشته باشد،همچنین قدرت تجزیه وتحلیل مسائل محیط کار اصول وفلسفه سازمان را به خوبی بشناسد.
حساس وپر مسئولیت،هوش وزیرکی از خصوصیات فردی است که در روابط عمومی مشغول به کار است.
4-وظایف روا بط عمومی
اعمال مدیریت شایسته درجامعه،در درون شبکه هایارتباطی گسترده نیاز به اطلاعات و آگاهی های متقن،به روز،واقعی وکار آمد از جامعه دارد.دستیابی به چنین اطلاعات وآگاهی هانیاز به روابط عمومی قوی وپایداررا محرز می کند.از عمده وظایف روابط عمومی می توان به این موارد اشاره کرد:
مطلع کردن و خبردادن
ترغیب،تشویق،ترویج وتبلیغ
انجام تحقیقات اجتماعی وافکار سنجی وپیوند آن به منابع سازمان وعموم مردم
هماهنگی موارد نیاز سازمان
برقراری ارتباط بافرد،گروه،عموم وسازمان ها به نحوی که برای آن مؤسسه یا
سازمان اهمیت دارد یادر آینده خواهد داشت.
متصدیان روابط عمومی،باید ضمن آشنایی باعناصرواجزای تشکیل دهنده ارتباط یعنی معنی و مفهوم انواع ارتباط ازنظر نماد،کلامی وغیرکلامی،به طور کامل ازجریان ارتباطی در تبیین اهداف واستمراروپایداری وظایفشان شناخت کافی داشته باشند.
مدیران سازمان ها،همواره از مسئولان روابط عمومی می خواهند تا افکار
عمومی موجود رابرای آنها ارزیابی کرده توزیع دهند ویادر موارد نیاز افکار عمومی مساعد ایجاد کنند ویاافکار عمومی منفی را چنانچه وجود دارد،تغییر دهند شناخت افکار عمومی نحوه شکل گرفتن و راه های تغییرآن برای مسئولان روابط عمومی دارای اهمیت است.زیرا آنان راقادر می سازد باموفقیت تغییرات لازم رادرافکار عمومی ایجاد کنند.
روابط عمومی هاروش های گوناگونی رابه خدمت می گیرند،تادرجریان افکار عمومی سازمان خود باشند،ضمناًن را هدایت کنند که پاره ای از آنها ساده وپاره ای پیچیده هستند.در حرفه روابط عمومی وارتباطات،منظور،تبلیغ به کارگیری فن،ترغیب،تشویق واستفاده صحیح ومؤثر ازهمه تکنیک های ارتباطی،جمعی،فردی و گروهی است.
5-روابط عمومی درایران
روابط عمومی در ایران قبل از انقلاب،درشرکت نفت پا گرفت.آنچه ما اکنون به عنوان روابط عمومی،چه از نظر اصطلاح وچه از نظرحرفه ی روابط عمومی بازمی شناسیم،برای نخستین بار در شرکت نفت ایران پدیدارگشته است.در شرکت سابق نفت ایران وانگلیس تاسال1330یک دفتراطلاعات ومطبوعات وجود داشت واین دفتر رابط بین این شرکت ومطبوعات بود.پس از ملی شدن صنعت نفت،دفتری تحت همان عنوان در شرکت ملی نفت ایران تشکیل گردیدوعنوان همین دفتربودکه بعداًبه روابط عمومی تبدیل شد.
نخستین همایش روابط عمومی در30آذرماه1343درآبادان ودومین همایشدر13مهر1344درکرمانشاه برگزارشد. پس از تشکیل واحدهای روابط عمومی در ایران،نیاز به آموزش مسئولان روابط عمومی و کارمندان این واحدها احساس شد.نخستین بارتشکیل کلاس های کوتاه مدت آموزش رئابط عمومی در وزارت اطلاعات وجهانگردی سابق شکل گرفت وپاره از وزارت خانه ها مثل،امورخارجه آموزش آن را به کارمندان و وابستگان خود دراکثر کشورهای خارج رأساً باتشکیل دوره های کوتاه مدت شکل دادند.
درسال1345مطالعاتی درباره تشکیل دانشکده روابط عمومی صورت گرفت ودرسال 1346منجربه تشکیل مؤسسه عالی مطبوعات وروابط عمومی شد.پس از انقلاب اسلامی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در رشته کارشناسی علوم اجتماعی با گرایش علوم ارتباطات به جای رشته روابط عمومی پدیدآمد.
سختی کار
چالش های روابط عمومی در ایران رامی توان در دو بخش اصلی(تشکیلات، اعتبارات،آموزش،نحوه عمل،نیروی انسانی و وجود نگرش های منفی)وفرعی (نداشتن متولی مشخص،نبود تشکل های حرفه ای کافی ونبودتقسیم کرد(قانون مندی مسئولیت های استراتژیک وحرفه ای روابط عمومی
چالش دوم روابط عمومی،وابستگی صرف روابط عمومی به مدیریت سازمان است.این وابستگی کامل گاه "خطرمدیریت مداری"رادر روابط عمومی یک سازمان افزایش می دهد.چالش سازمانی سوم آمیختگی تشکیلاتی روابط عمومی باسایر بخش های تشکیلاتی سازمان چون اطلاعات،انتشارات،امور بین الملل وحوزه ریاست است نادیده انگاشتن ولحاظ نکردن برخی از بخش های مهم روابط عمومی درتشکیلات آن وعنوان های شغلی را بایداز مسایل مهم در طراحی تشکیلاتی روابط عمومی دانست.
نکته مهم این است که کار روابط عمومی خدمت به مدیریت است نه مدیر برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که دررأُس حرم سازمانی قرارگرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی وکارکردهای آن،بهتر و منطقی تر نگاه کرد.
متأسفانه اکثر روابط عمومی هاباکمبود کارشناس متخصص در علوم ارتباطات مواجه هستند.مشکل دیگر نا آگاهی مدیران ارشد سازمان ها از نقش ومؤثر روابط عمومی در اقناع وجلب مشارکت مردم است که این امر مستلزم آموزش های لازم جهت تغییر نگرش مدیران ارشد است.
شرح وظایف روابط عمومی
مهمترین وظیفه روابط عمومی شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال میشود . بی تردید این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی صورت میگیرد که می توان آنها را تحت عناوین ارتباطات امور فرهنگی و نمایشگاهها انتشارات سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد . که در زیر به تشریح این وظایف می پردازیم.
1-2-1 – ارتباطات :
$1- سیاستگذاری برنامه ریزی و کاربرد شیوه ها و برنامه های مناسب برای انعکاس اهداف سیاستها فعالیت ها برنامه ها و مواضع سازمان به مخاطبان رسانه ها و جامعه .
$1- گردآوری جمع بندی و تحلیل نظرها و دیدگا ههای مردم نخبگان و رسانه ها در زمینه فعالیتهای سازمان و ارائه آن به مدیریت .
$1- تلاش برای تقویت هر چه بیشتر روحیه تفاهم بین کارکنان و مدیران و همیت سازمانی و ذمینه سازی برای بر قراری ارتباطات بین آنان.
$1- - اعلان مواضع سازمان .
$1- عضویت و شرکت در جلسه های مهم سازمانی به منظور آگاهی از سیاستها خط مشی ها برنامه ها و روند فعالیتها و نیز آگاهی از نتایج سایر نشستها و گردهمایی ها و جلسه ها .
$1- تدوین تقویم جامع ارتباطات سازمانی در قالب ملاقاتها و بازدید های مسئولان سازمان با شخصیتهای حقیقی و حقوقی کارکنان و اقشار مختلف مردم با هدف تداوم و گسترش اصولی و تلطیف روابط و تنظیم افکار عمومی .
$1- تدارک تمهیدات و اقدامات لازم برای راهنمایی ارباب رجوع و تسهیل دسترسی به مراکز و مسئولان سازمان.
$1- برنامه ریزی و اطلاع رسانی به مردم در باره عملکرد سازمان دبه انگیزه تنویر افکار عمومی .
$1- تدوین برنامه سالانه مصاحبه های مسئولان سازمان با مطبوعات متناسب با اولویتهای سازمانی و نیازهای افکار عمومی .
$1- تهیه و تنظیم اطلاعات پایه ای از سازمان برای ارائه به مراجعان و میهمانان سازمان به ذبانهای مختلف
$1- ایجاد ارتباط احسن با مطبوعات رادیو تلویزیون و خبر گزاری ها و بهره برداری بهینه از آنها برای اطلاع رسانی به مردم .
1 – 2- 2 – امور فرهنگی و نمایشگاهها.
$1- مشارکت در برگزاری سمینارها و گردهمایی تخصصی و عمومی سازمان .
$1- پوشش تبلیغی ساختمانها و فضاهای عمومی سازمان در گرامیداشت ایام و مناسبتهای ویژه .
$1- تدوین و اجرای طرح جامع تبلیغات برای فضا سازی فرهنگی تبلیغی در ساختمانه و محوطه ها .
$1- مدیریت نمایشگاهها (سالانه دائمی و .......) در خارج و داخل سازمان .
$1- طراحی و تولید هدایای تبلیغاتی برای اهدا به مخاطبان (متناسب با سلایق و علایق قشر ها ).
$1- تهیه تدوین و اجرای تقویم و اجرای تقویم مراسم داخل سازمان.
$1- راه اندازی و اداره موزه و اتاق انتظارات سازمان.
$1- تولید و سفارش ساخت آگهی های تلویزیونی و فیلم های مورد نیاز برای تبلغ عملکرد و مستند سازی سازمان .
$11- 2 – 3 انتشارات
$1- تدوین کتب جزوه ها و تهیه مواد انتشاراتی به منظور معرفی سازمان.
$1- گردآوری و نشر اطلاعات و اخبار و گزارشهای مربوط به سیاستها غعالیتها طرحها و برنامه ها با شیوه ها و قالبهای موثر و مناسب .
$1- تدوین و انتشار خلاصه عملکرد سالانه سازمان برای ارائه به افکار عمومی .
$1- انتشار نشریه داخلی و برون سازمانی سازمان .
$11- 2 – 4 – سنجش
$1- تهیه گزارشهای تحلیلی ادواری (ماهانه / فصلی / سالانه ) از افکار عمومی داخل و خارج از سازمان برای ارائه به مدیریت .
$1- نقد و بررسی بازتاب فعالیتهای سازمان در نظر اقشار مردم بویژه نخبگان رسانه ها و دستگاهها از یکسو و مدیران و کارکنان از سوی دیگر و ارائه گزارش آن به مدیریت .
$1- سنجش افکار عمومی درون سازمانی به منظور بازیابی مسائل و ارائه راهکارهای مناسب به مدیریت .
$1- طراحی و اجرای نظام گردآوری پیشنهاد های کارکنان به منظور ترغیب کارکنان به مشارکت هرچه موثر تر در بهبود جریان امور سازمان .
$11- 2- 5- پژوهش و برنامه ریزی :
$1- تهیه گزارش های عملکرد دوره ای از فعالیتهای روابط عمومی .
$1- نوآوری خلاقیت و طراحی فعالیتهای جدید در قلمرو وظایف روابط عمومی .
$1- نظارت و ارزیابی فعالیتها و اعمال نتایج حاصل در برنامه ها و فعالیتهای آتی .
$1- طراحی و برنامه ریزی برای ارتقاء کلیه اموری که به رشد کمی و کیفی ارتباط و همدلی بین سازمان و مردم و دستگاهها و مدیران و کارکنان با یکدیگر بیانجامد.
وسایل مورد نیاز روابط عمومی ها
اینترنت
کامپیوتر مجهز به نرم افزار های کپچر فیلم و صدا
دوربین عکاسی
دوربین فیلمبرداری
استند بنر و دیگر وسایل تبلیغاتی
پرچم
عملکرداداره کل اموراتباع ومهاجرت خارجی استان اصفهان
الف)اطلاعات کلی استان واتباع خارجی
1-مساحت استان 106179کیلومترمربع که حدود3/6درصدازمساحت کشورراشامل می شود.
2-جمعیت این استان حدود5/4میلیون نفربوده که جمعیت افاغنه حدود 8%جمعیت استان راشامل میشود.
3-تعداد واحدهای تولیدی وصنعتی استان 500/68می باشد.
4-واحدهای تولیدی استان شامل500/2واحدسنگبری،500واحد تولید آجر،700/2واحدتولید گوشت و...میباشد
5-جمعیت اتباع افغانی000/130نفر.
6-جمعیت سرشماری افاغنه غیرمجازسال1390: 000/177نفر.
7-جمعیت اتباع افغانی غیرمجازجدیدالورودحدود000/30نفر.
8-اشتغال فرصتهای شغلی توسط اتباع خارجی دراستان000/30مورد.
9-جمعیت اتباع عراقی مجاز 200/3نفر.
10تخمین جمعیت غیرمجازعراقی1000نفر.
11-تخمین جمعیت غیرمجازسایرملل500نفر.
12-آماردانش آموزان خارجی 1390الی1391
ابتدایی:85952نفر
راهنمایی:47336نفر
متوسطه27085نفر
پیش دانشگاهی:2180نفر
دانشگاه وموسسات عالی:800نفر
حوزه علمیه:3030نف
13-زندانیان افغا نی:6165نفر
14-زندانیان عراقی:88نفر
ب)امورساماندهی اتباع خارجی
1-دستگیری وطرداتباع خارجی84الی1391
-تعدادکل اتباع خارجی غیرمجازدستگیرشده:243594نفر
-تعدادکل اتباع خارجی ترخیصی:42138نفر
-تعداد کل اتباع خارجی غیرمجازطردشده به مبادی مرزی:202105نفر
2-توقیف خودرو440دستگاه درسال1391می باشدضمنا جمع کل خودروی توقیفی ازسال1385لغایت1391تعداد1346دستگاه خودرو می باشد.
3-بازرسی مشاغل 12000مورد0(1385تا1390)
4-تامین فرصت شغلی وجایگزینی حدود000/10نفرایرانی بجای اتبا ع خارجی درمشاغل مشمول طرح بازرسی0توضیح اینکه برای ایجاد هرفرصت شغلی حدود000/000/400ریال هزینه می گردد0
5-رسیدگی به پرونده متخلفین اقتصادی وبزهکاراتباع خارجی150مورد0
6-استفاده ازحدود70نفرازاعضای پایگاههای بسیج جهت بدرقه واعزام اتباع غیرقانونی خارجی به مبادی مرزی وفق آیین نامه ابلاغی وهماهنگی انجام گرفته با سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان0
7-برگزاری جلسات کارگروه فرعی اتباع بیگانه استان ازسال1385الی1391: 46جلسه(ازسال1390الی1391تعداد9جلسه)0
-تعدادمصوبات کارگروه1388الی1391: 66مصوبه
8-تهیه بولتن ماهانه ازگزارشات مرتبط با تخلفات وجرایم اتباع خارجی استان وارسال به مقامات سیاسی وامنیتی وزارت متبوع0
9-شرکت درجلسات دوره ای ومشورتی مدیران اتباع استانها0
10شرکت درجلسات دوره ای وکارشناسی کمیته فنی اشتغال اتباع خارجی- نمایندگی وزارت خارجه استان وادارات مرتبط0
ج)امور فرهنگی-اجتماعی-سیاسی:
1-بیمه کردن حدود150 خانوار باهمکاری کمیساریا0
2-پیگیری امور بیمه گری120خانوار بیمار خاص 0
3-برگزاری دوره های آموزش فنی حرفه ای برای360نفر تبعه افغانی0
4-برگزاری دوره های آموزش نهضت سوادآموزی برای 550نفر0
5-برگزاری جلسات تنظیم خانواده برای 600نفر اتباع افغانی0
6-معرفی اتباع خارجی به مراکزفنی وحرفه ای 750نفر0
7-برگزاری جلسات فصلی با نمایندگان اقشار مختلف اتباع خارجی شامل دانشجویان-طلاب-کارگران وریش سفیدان و متنفذین پیرامون مشکلات- مباحث وموضوعات وراهکارهای ارایه خدمات منا سب0
8-صدورمجوزبرگزاری مراسم عبادی-سیاسی-مذهبی اتباع خارجی شامل:
-نماز عید فطروقربان اهل تسنن 15000 نفر0(برای هرمراسم)
-برگزاری مراسم ومناسبتهای شخصیتها وموضوعات مرتبط با اتباع خارجی:28مورد
-پیگیری ونظارت برانتخابات مجلس ملی عراق:3مورد
-صدورمجوزمشارکت اتباع خارجی درمناسبتهای انقلاب اسلامی یا ملی:15مورد
9-دردهه محرم هرسال برای95هیئت افغا نی وعراقی مجوزبرگزاری مراسم عزاداری صادرگردیده است ضمنا با توجه به حسا سیت موضوع قمه زنی دراستان ولزوماجرای مقررات قانونی تدابیرلازم جهت کنترل ونظارت انجام که جمعیت قمه زن ازسال1385(7000نفر)درسال1391به حدود23نفر
کاهش یافته است0
10-صدورمجوزمراسم بزرگداشت شهادت وولادت ائمه(ع):21مورد0
11-پیگیری ساخت یک حمام20دوشه درزینبیه اصفهان0
12-پیگیری خرید3دستگاه دیالیزبرای بیمارستان آیت اله ناصری دولت آباد0
د)امور حقوقی
1-تکمیل پرونده وصدورپروانه زناشوئی929فقره0
2-تکمیل پرونده وصدورمجوززناشوئی280فقره مرد ایرانی وزن خارجی اکثریت عراقی0
3-تکمیل پرونده وفرم تابعیت فرزندان18ساله مزدوجین خارجی 104فقره0
4-صدورپروانه زناشوئی مردان خارجی بازنان ایرانی:452فقره
5-صدورمجوزازدواج زنان خارجی با مردان ایرانی:195فقره0
6-تکمیل فرم درخواست تابعیت ج.ا.ا:268فقره.
7-تشکیل کمیته حل اختلاف اتباع افغانی استان طی دومرحله تا سال1388و1391پیرامون رسیدگی به شکایات اتباع خارجی و حل و فصل آن0
ه)اموراجرایی
1-انتقال پرونده حدود1547خانوارازسیستان ومراجعه وتکمیل پرونده حدود900خانوارآنان0
2-انجام امورانتقال پرونده خانوارهای ساکن درشهرستا نهای ممنوعه به مناطق تعیین شده0
3-انجام امورثبت مشخصات نوزادین اتباع خارجی وهمچنین ادغام پرونده برحسب دستورالعمل آزمایش0
4-صدوربرگ تردد خروج ازکشورمدت دار:711401فقره0
و)امور تبلیغی
1-اطلاع رسانی پیرامون وظا یف مرتبط با اتباع خارجی.
2-چاپ وپخش اطلاعیه:503000برگ
3-چاپ ونصب بنر4×3:به تعداد 663عد د
4-چاپ پوستروتراکت:12010برگ
5-برگهای جلسات سخنرانی ووعظ (ویژه پرسنل):141جلسه
6-برگزاری مراسم ولادت یا شهادت ائمه اطهار(ع)(ویژه پرسنل):94جلسه
7-اعزام تعداد1170نفراتباع خارجی به حج تمتع،90نفرعمره،891نفرعراقی،291نفرسوریه
8-اعزام به مشهد مقدس (ویژه پرسنل):224نفر
9-عتبا ت عالیات:22نفر
10عمره مفرده وتمتع:12نفر
ز)امورعمرانی ومالی
1-فراخوان وگزینش حدود200نفرازنیروهای بسیج ومتعهد جهت انجام طرحهای آزمایش 6و7و8وطرح سرشماری اتباع افغانی فاقد مدرک وتهیه لیستهای حقوقی آنها وپرداخت وآماده جهت ارائه به شرکت تعاونی اداره کل اتباع وزارت کشور0
2-تهیه130پرونده پرسنل ازافرادمتعهدومقاومت بسیج جهت اعزام وماموربدرقه0
3-پرداخت سالیانه 000/000/500ریال هزینه ماموریت مامورین بدرقه0
4-اعزام 6100دستگاه اتوبوس به مرزدوغارون ازاتباع افغا نی فا قدمدرک0
5-پیگیری تامین مامورحفاظت اردوگاه ازنیروی انتظامی0
6-انعقاد قراردادباسپاه پاسداران جهت تامین مواد غذایی بین راهی برای مامورین انتظامی ومراقبت شوندگان.(40نفردرهراتوبوس)
7-ایجاد شبکه رایانه ای وارتباطی اردوگاه مراقبتی ومرکزبازگشت داوطلبانه با دفتراتباع استان وجمع بندی کلیه اطلاعات وارده درسیستم طی هرروز(بالغ بر4500مورد).
8-شماره گذاری واقدامات نصب پلاک دولتی25دستگاه خودروسبک وسنگین0
9-تامین بیمه خودروها وبیمه انبارها0
10گازکشی اردوگاه مراقبتی شامل کلیه آسایشگا هها مراقبت شوندگان و آسایشگاه نیروی انتظا می وساختمان اداری اردوگاه-آشپزخانه وغیره با هزینه ای باهزینه ای بالغ بر000/000/200ریال0
11-اجرای شبکه فاضلاب شهری اردوگاه مراقبتی وسیستم دفع آبهای سطحی اردوگاه مراقبتی باهزینه ای بالغ بر000/000/150ریال0
12-آسفالت محوطه اردوگاه و ایجاد وتوسعه آسا یشگاههای مراقبت شوندگان و رنگ آمیزی داخل اردوگاه وسالنها وغیره با هزینه ای بالغ بر000/000/400ریال0
13-احداث ده عدد چشمه توالت وهشت حمام وپنج دستگاه ورختشورخانه که شامل بدنه سرامیک وسنک وتاسیسات جدید گرم وسرد با هزینه ای به میزان 000/000/250ریال0
14-ایجاد فضای سرپوشیده شامل دومحوطه ساختمان اداری شماره 2درضلع جنوبی وشرقی ساختمان با هزینه ای بالغ بر000/000/500ریال0
15-تعمیرواحداث6دستگاه دستشویی مردانه وزنانه وتعمیرات اطا ق استراحت نیروی انتظا می وساخت نمازخانه وکلیه تعمیرات آنها با هزینه ای بالغ بر000/000/250ریال0
16-ایجاد فضای سبزساختمان شماره 2وعملیات لوله کشی آب قطره ای جهت فضای سبزبا هزینه ای بالغ بر000/000/50ریال0
17-اجراواحداث لوله کشی آب جهت مرکزبازگشت داوطلبا نه با هزینه ای بالغ بر000/000/30ریال.
18-اجرای لوله کشی واشتراک گاز شهری جهت مرکزبازگشت داوطلبا نه با هزینه ای بالغ بر000/000/200ریال0
19-تعمیرات ونگهداری مرکزبازگشت جهت انبارهای اداره کل اتباع وانباردفترطی پنج سال با هزینه ای بالغ بر000/000/500/2 ریال0
20-تعمیرات کلی اداره وگسترش امکان قبلی به فعلی0
21-احداث ساختمان ایست بازرسی رامشه-سمیرم جمعا 000/000/770ریال0
22-پیگیری تجهیزوتکمیل ساختمان ایست بازرسی شهیدشرافت نائین0
23-ساخت 20دوش حمام مردانه وزنانه درمنطقه زینبیه با هزینه ای بالغ بر000/000/700ریال
24-خرید3دستگاه دیالیزولوازم آن جهت نصب درمرکزدرمانی آیت اله ناصری با هزینه ای بالغ بر000/000/47ریال0
25-انجام مطالعات اجرایی و.مالی لازم پیرامون ساخت بازداشتگاه نگهداری موقت اتباع افغا نی غیرقانونی ناجا درنجف آباد0
26-خریدامکانات اداری شامل میزوصندلی جهت پرسنل دستگاه فتوکپی جهت دفتر،مرکزواردوگاه ولوازم کامپیوترشامل مانیتوربرابرمدلهای روزبا هزینه ای بالغ بر000/000/200/1ریال0
27-تجهیزوسالن جلسات اداری دفتربا هزینه ای بالغ بر000/000/20ریال0
28-خرید خودروها جهت شهرستانها با هزینه ای بر000/000/900/1ریال0
29-تهیه امکا نات ورزشی وایجادسالن جهت ورزشی وفرهنگی 000/000/60ریال0
30-تجهیزوتوسعه امکانات مخا براتی دفترازقبیل اشتراک 25خط تلفن وخرید دستگاه مرکزی ساختمان دفترباهزینه ای بالغ بر000/000/40ریال0
31-ایجاد شبکه مداربسته دفتراردوگاه با هزینه ای بالغ بر000/000/100ریال0
32-تهیه لوازم وتجهیزات جهت طرحهای آمایش وسرشماری با هزینه ای بر000/000/10ریال0
33-جابجایی لوازم خودرووطرح تخلیه زاهدان توسط خودروهای سنگین دفتر400سرویس انجام گرفت0
34-اعزام 2نفرراننده بمدت 2ماه وکامیون وتریلربه استان سیستان وبلوچستان جهت خرید مواد غذایی وملزومات اداری وبهداشتی0
ح)مشکلات
1-عدم انسداد مرزهای شرقی وورودبی رویه ودائمی اتباع افغانی به کشور0
2-عدم ارتقاءفعالیت ومشارکت کمیساریا درطرحهای اجرایی مرتبط با اتباع خارجی درکشوروتحمیل هزینه ها بردوش مردم وبودجه دولت0
3-عدم ارتقاءپستهای اداری وپرسنلی ادارات اتبا ع علیرغم وجود جمعیت زیادی ازاتباع خارجی0
4-محدودیت امکانات فیزیکی ساختمانی و پرسنلی دفاتر اتباع در قبال ارائه خدمات روزانه به جمعیت بالای اتباع خارجی ساکن و فقدان اعمال مقررات رفاهی از جمله سختی کار و بدی آب و هوا و .....
ط ) نیازها و پیشنهادات
1 - تهیه تنظیم و تدوین کلیه قوانین و مقررات مربوط به اتباع خارجی در قالب یک کتاب قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ به دستگاههای ذیربط (لازم به ذکر است این اداره کل آمادگی جمع آوری آن را اعلام میکند)
2 – ثبات دستور العملها و مقررات ابلاغی از اداره کل به استانها به منظور ایجاد زمینه برنامه ریزی بلند مدت و ارائه خدمات اداری و اجرایی .
3 – ارتقاء تشکیلات و چارت سازمانی ادارات کل اتباع .
4 – روشن نمودن وضعیت استخدام کارکنان قرار دادی – شرکتی .
5 – ساخت و تجهیز اردوگاه های مراقبتی به منظور افزایش میزان پذیرش و طرد اتباع خارجی (مجرد و خانوادگی ) .
6 – آمایش اتباع خارجی طی یک برنامه زمانبدی مشخص سالیانه .
7 – ارتقاء سطح همکاری و هماهنگی نیروی انتظامی با ادارات کل اتباع در خصوص مقررات اداری - خدمات دستگیری و طرد و ........
نظرات