TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
بسم الّله الرّحمن الرّحيم
مركز آموزش علمي كاربردي فرهنگ وهنر واحد 13
نام استاد
سركار خانم ميرزايي
نام دانشجو
علی قربانی
موضوع تحقيق
كارورزي در مدرسهحلي
نام رشته
روابط عمومی-گرايش افكار سنجي
مقدمه..................................................................2
مشخصات ویژگی های مدرسه.........................................................................3
نسبت برخورد شاگرد به معلم وبالعکس.............................................................4
آیین نامه آموشی ((دوره آموزشی)......................................4...
مقررات ثبت نام دانش آموزان...............................................5
کار روزانه و تجزیه و تحلیل آن.................................................................................6
شرح وظايف پستهاي سازماني نظام جديد آموزش متوسطه.....................7
نتیجه گیری و بررسی نقاط ضعف و قوت............................20
مقدمه
اهمیت و نقش آموزش و پرورش در بهسازی و توسعه زندگی فردی و اجتماعی موجب شده که جامعه و اولیای دانش آموزان انتظار داشته باشند که مدرسه محیطی رشد دهنده ,پویا و زمینه ساز پرورش استعداد های بالقوه و خدادادفرزندان آنان باشد .
تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش و لزوم توجه به روحیات و ویژگی های نسل جوانوتفاوتهایناشیازشرایطجغرافیاییو محیطی و محدودیت منابع و امکانات ؛ایجاب میکند که اداره امور مدارس مبتنی بر افزایش قدرت تصمیم گیری،استقلال طلبی ،انعطاف پذیریو روشهای غیر متمرکز و مشارکت جویانه باشد.تا بتواند فضای عمومی مدرسه را پویا پرنشاط و فعال نموده و توانمندی ها و خلاقیت های مدیران ،معلمان ودانش آموزان را به خوبی شکوفا و متجلی سازد بر این اساس طبق تحقیقاتی که از رئیس مدرسه شهدای محراب به عمل آمده ایشان خاطر نشان کرده اند که آموزش و پرورش آئین نامه های کنترل مدارس ،ارکان و شوراها و اهدافی را دنبال کند که با عنوان ((آئین نامه اجرایی مدارس))
که در مدرسه وجود دارد تا با وجود این کتاب مدارس رفتار کنند.
مشخصات ویژگی های مدرسه
سال تاسیس مدرسه علامه حلی 4 تهران 1389 است ودارای دوم و سوم میباشد که طبقه پایین آن کلاس های درس در آن برگزار میگردد و در طبقه بالا دفتر رئیس و مسئولین دیگر اعم از کارگزینی و مسئول مشاوره درانجافعالند.
وهمچنین از لحاظ فرهنگی و معنوی دارای یک نماز خانه در شرق این مدرسه واقع گردیده است که دانش آموزان برای نماز وارد میشوند.
نسبت برخورد شاگرد به معلم وبالعکس
بنا به گفته مسئول این مدرسه در سال های قبل در گیری های زیادی بین دانش آموزان وجود داشته و همچنین با معلم خود نیز بد رفتاری کرده و شأن معلم را زیر سوال می بردند ولی 2-3سالی میشود که دانش آموزان ازوجهه خاصی برخوردار شده اند و رفتارشان نسبت به همکلاسی هایشان بهتر و شأن و منزلت معلم را حفظ کرده و معلمان نیز با شاگردان خود دفتار خوبی داشته و تمام تلاش خود را در جهت بالا بردن سطح علمی دانش آموزان را انجام میدهد.
در این مدرسه شاگردان کلاس نسبت به همدیگر در بعضی مواقع حسادت میکنندوبنابهگفتهمسئولآموزشگاهازگوشهگیرتریندانشآموزگرفتهتا شرترین همه یه جورایی همدیگر را اذیت می کنند .
آیین نامه آموشی ((دوره آموزشی))
اهداف ساختار
ماده یک:هدف کلی را بیان میکند که منظور از آن اصولی است که تاکید بر امر تزکیه وتربیت دینی و تقویت مهارت زندگی2-توسعه مهارتهای دانش آموزان3-افزایش کمیت وبالا بردن سطح کیفی آموفنیو........
ماده2:اهداف شاخه تحصیلی را بیان میکند که این شاخه ها از رشته های نظری فنی وحرفه ای و کارو دانش تشکیل شده.
واحدهای درسی وطول مدت تحصیلی رابیان میکند
درماده 5:مدت دوره آموزشی 3سال است وتعداد واحدهای آموزشی برای اخذ دیپلم متوسطه 96واحد است.
تبصره یک:دانش آموزی که در پایه اول مردود میشود بارعایت سایر شرایط می تواند دوره متوسطه را در حداکثر 4سال تحصیلی در مذارس روزانه تحصیل کنند.
تبصره 3:دانش آموز استثنایی که در پایه اول دوسال مردود میشود با رعایت سایر شرایط حداکثر5 سال می تواند در واحدهای آموزشی روزانه ادامه تحصیل دهد.
درماده 8تبصره2:اگر دانش آموز پایه سوم قبلا از درس پیشنیاز نمره 7 تا 10را کسب کرده باشد انتخاب درسهای پیش نیاز برای ود بلا مانع است.
مقررات ثبت نام دانش آموزان
ماده 19تبصره یک:دانش آموزی که به دلیل بسیاری یا به علت های دیگر نمی تواند برای ثبت نام در مدرسه حضور یابد باید اولیا دانش آموزثبت نام را عهده بگیرد.
موعد ثبت نام
در ماده 21 تبصره یک:ثبت نام دانش آموزی که با عذر موجه نتوانسته است در موعد مقرر ثبت نام کند با ارائه مدرک معتبر وتشخیص و صدور معرفی نامه توسط کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش محل مجاز خواهد بود.
شرایط سنی
حداکثر سن در پایه اول ،دوم،وسوم به ترتیب 18 ،19،20 انجام میشود.
شرایط ثبت نام وتحصیل دانش آموزان مشمول نظام وظیفه عمومی:
ماده26:دانش آموز پسر از اول فروردین ماه سالی که در آن سال وارد سن 19 سالگی می شود مشمول نظام وظیفه شناخته می شود.
ضوابط سنجشوارزشیابیپیشرفتتحصیلیدانشآموزان
ارزشیابی در آموزش متوسطه به منظور تحقق اهداف زیر صورت میگیرد:
$1- بررسی وتعیین میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
$1- آگاه کردن دانش آموزان از میزان پیشرفت آموزش و پرورش خود وهمچنین آکاهی اولیای وی
$1- تشخیص نارسایی های یادگیری
$1- تشخیص استعدادها و علافه دانش آموزان
$1- تقویت انگیزه و روحیه تلاش وایجاد رقابت های سالم در دانش آموزان
$1- حصول اطمینان از تحقق شرایط لازم در دانش آموز به منظور ارتقاءبه مراحل تحصیل و یا سطوح مهارتی بالا.
ماده 49 تبصره 4:درباره معلم است چنانچه معلم مربوط ظرف مدت 5 روز پس از امتحان هر درس اوراق امتحانی را به هر علتی تصحیح نکند مدیر واحد آموزشی ضمن گزارش موضوع به اداره آموزش وپرورش متبوع باید به تشخیص خود اوراق امتحانی را به جهت تصحیح در اختیار یکی از معلمان واجد شرایط قرار دهد.
کار روزانه و تجزیه و تحلیل آن
درمورد کارهایی که در مدرسه انجام میشود باید گفت که روزهایی که جلسه انجمن اولیاء گذاشته میشود ظاهرا تمام والدین دانش آموزان حضور در مدرسه پیدا نکرده و حتی از بچه خود خبر اینکه تا چه حد از درسش پیشرفت کرده و در کدامیک از کتابهایش ضعیف عمل کرده حضور بهم نرسانیده وبا این کار والدین با مدرسه همکاری نکرده و از باخبر بودن بچه خود در مورد درسهایش کم کاری کرده و باعث میشود که دانش آموزان در خانه که به آنها تکلیف داده میشود کم کاری نموده و والدین بی خبر از کنار این موضوع مهمردشدهاماتوصیهبهوالدیناینکهانهابایدهمکاریخودرادرمدرسهمبذولفرمایندتامدارسبیشتروبهتربهکاردانشآموزانبپردازند
تجزیه و تحلیل عوامل اجتماعی و فعالیت هایی که در مدرسه انجام میشود:
دانش آموزان در موقع زنگ تفریح شروع به فعالیت های بسیج مدرسه و همچنین پخش تغذیه بین دانش آموزان و تبلیغ کردن مسائل پرورشی . اکثرا در این مدرسه دانش آموزان همه بسیج هستند و در زمینه های مختلفی اعم از چسباندن اعلامیه های مسائل تربیتی ،فرهنگی ،اجتماعی و......که دانش آموزان را مطلع کرده و آنها را در بعضی از مسائل راهنمایی میکند
شرح وظايف پستهاي سازماني نظام جديد آموزش متوسطه
((دفتر تشكيلات،روشها و شوراهاي مناطق))
عنوان پست:رئيس دبيرستان
شاغل اين پست با رعايت اصول و موازين شرعي واسلامي و مطابق مقررات اداري زير نظر اداره آموزش و پرورش محل مسئوليت نام دارد و وظايف وي به شرح زير مي باشد:
الف:وظايف پرورشي-آموزشي
$1- اهتمام دربوجود آوردن محيط كاملا آموزنده و پرورش دهنده منطبق با موازين و معيارهاي اسلامي به طوري كه زمينه شكوفاشدن استعدادهاي فكري و خدادادي دانش آموزان از هر جهت فراهم باشد .
$1- سعي در تزكيه و الگوسازي خويش و اسوه شدن براي دانش آموزان براساس موازين شرع مقدس اسلام و اصول ولايت فقيه.
$1- نظام برتشكيل و فعاليت انجمن اسلامي و ساير مجامع دانش آموزي در دبيرستان نظام جديدو سعي در پربار نمودن آن.
$1- نظارت دقيق بر نحوه ي رفتار و كردار دانشآموزان براساس موازين شرع مقدس اسلام،به خصوص در مورد پوشش اسلامي خواهران دانش آموز.
$1- تقويت روح وحدت اسلامي ازطريق حركت در خط امام در بين دانش آموزان و دبيران وكاركنان دبيرستان و اتخاذ تصميمات مقتضي به منظور جلوگيري از هر گونه تفرقه وگروه گرايي.
$1- اقدام به تشكيل شوراهاي دبيران و جلسات لازم براي كاركنان اداري به منظور هر چه بيشتر فعال نمودن برنامه هاي آموزشي دبيرستان و رفع مشكلات احتمالي و فعال نمودن ستادهاي تربيتي دبيرستان.
$1- نظارتومراقبتدرانجامامتحاناتدانشآموزانوثبتصحيحوبهموقعنمراتدردفاترمربوطبهطوري كه حداكثر قبل از آغاز امتحانات هر نوبت دفاتر مسدود گردد.
$1- مطلع ساختن دانش آموزان و اولياي آنها از وضعيت تحصيلي فرزندانشان براساس ارزشيابي انجام شده.
$1- نظارت بر چگونگي فعاليت مشاورين و امور مربوط به مشاوره و هدايت تحصيلي و شغليه دانش آموزان براساس آيين نامه هاي مصوب.
$1- كوشش در اجراي فعاليت هاي مربوط به امور جوانان هلال احمر در دبيرستان .
$1- انجام اقدامات لازم به منظور معرفي دانش آموزان به امتحانات نهايي.
$1- نظارت بر كار مربيان كا آموزي در دبيرستان و مطالعه و بررسي گزارش هاي آنها و آشنايي با محيط كارهايي كه دانش آموزان در آنها مشغول به كار ميشوندبه طرق مقتضي جهت رفع تنگناهاي موجود.
$1- نظارت بر عملكرد دانش آموزان شاخه كار دانش .
$1- ايجاد هماهنگي با ادارات مربوط در ارتباط با وضعيت تحصيلي دانش آموزان مهمانكهتعداديازواحدهايدرسيخودرادرسايرواحدهايآموزشينظامجديد طي مي نمايند
$1- نظارت بر حضور و غياب دانش آموزان و تماس با اولياي آنها جهت تشخيص وعلت غيبت آنها.
$1- نظارت بر كار كتابخانه دبيرستان و اقدام به جمع آوري كتب از منابع مختلف جهت توسعهكتابخانهدبيرستان .
$1- ايجاد تسهلات لازم جهت استفاده از امكانات دبيرستان به منظور ارزش يابي دانش آموزان و اتخاذ روش هاي موثر براي بهبود كار.
$1- نظارت بر انجام بازديد هاي علمي و اردوهاي پرورشي براي دانش آموزان با موافقت كتبي اداره آموزش وپرورش محل و الياء آنان.
$1- شركت در دوره هاي كار آموزي،گردهمايي وجلسات پرورشي وآموزشي شوراي روساي دبيرستان ها كه از طرف اداره آموزش وپرورش محل ابلاغ مي شود نظارت بر پيشرفت امور آموزشي وتبادل نظربا معلمان مربوط در اين زمينه.
$1- كمك گرفتن از دانش آموزان در امور بهداشتي وانتظامي وكارهاي فوق برنامه.
$1- برسي وشناسايي آن دسته از دبيران ومربيان كه نيازمند دوره باز آموزي،كار آموزي و تشويق وترغيب آنان به شركت در كلاسهاي مذكور با هماهنگي اداره متبوع.
ب:اداري ومالي
$1- ورود به دبيرستان قبل از آغاز كار روزانه دبيرستان وخروج از آن بعد از خروج تمام دانش آموزان جزءدر مورد استثنائي.
$1- سعي در شناخت افراد مستعد كم بضاعت وترتيب كمك به آنها بطور پنهان در حد امكان.
$1- فراهم نمودن زمينه اجرايي بخشنامه ها ودستورالعمل وآئين نامه هايي كه از طریق اداره آموزش و پرورش محل به دبیرستان ارسال میگردد.
$1- نظارت بر حسن کارکنان اداری و آموزشی دبیرستان.
$1- همکاری با بازرسان اعزامی و دادن اطلاعات و توضیحات لازم به آنان.
$1- ایجاد هماهنگی و تقسیم کار بین معاونین دبیرستان در زمینه شغل تصدی آنان.
$1- اقدام و مراقبت در صدور, تمدید,ابطال و بایگانی کارت تحصیلی دانش آموزان.
$1- دایر نگهداشتن دبیرستان در ایام تعطیلات تابستانی طبق مقررات و دستورالعمل های صادره از وزات آموزش پرورش.
$1- رسیدگی به گزارش ترک تحصیل دانش آموزان مشمول خدمت وظیفه عمومی واقدام به ارسال آن به ادارات و مراجع زیربط.
$1- فراهم ساختن امکانات لازم در امور بهداشتی دانش آموزان.
$1- پیش بینی های لازم جهت مقابله با موانع احتمالی و اقدام به موقع و مناسب هنگام بروز حوادث.
$1- نظارتبرامرنگهداریاوراقامتحانیوامحاءآنهابرابرقانون.
$1- تحویل اسناد و دفاتر امتحانات و صورت اموال ووسایلدبیرستاندرصورتتغییرسمتبهمدیرجدیدطبقمقررات.
$1- تایید صحت لیست ریز نمرات هر یک از مواد درسی دانش آموزان و تایید هر یک از صفحات دفتر امتحانات و کارنامه تحصیلی پس از ثبت نمرات و امضای مسئول امور دفتر
$1- ایجاد صندوق پیشنهادات و انتقادات و رسیدگی به نامه های ارسالی .
$1- و انجام سایر امور ارجاعی مربوط عندالزوم.
عنوان پست :معاون
الف:وظایف پرورشی-آموزشی
$1- سعی در تزکیه و الگو سازی خویش و اسوه شدن برای دانش آموزان براساس موازین شرع مقدس اسلام و اصل ولایت فقیه.
$1- احتمام در بوجود آوردن محیطی کاملا اسلامی در دبیرستان و نظارت دقیق بر طرز رفتار و اعمال دانش آموزان بر اساس موازین شرعی و دستورالعمل های انظباتی مربوط.
$1- مراقبت در حسن اجرای برنامه های امتحانات و گزارش آن به رئیس دبیرستان.
$1- شرکت در جلسات شورای دبیران و انجمن اولیا و مربیان و سایر جلسات متشکله در دبیرستان.
$1- رسیدگی و مراقبت مستقیم بر نحوه رفتار و حرکات و طرز پوشش دانش آموزان بخصوص رعایت حجاب اسلامی براب خواهران دانش آموز.
ب:اداری و مالی
$1- همکاری با رئیس دبیرستان در انجام وظایف مربوط به شغل.
$1- همکاری با دیگر معاونین دبیرستان در انجام وظایف مربوط.
$1- تهیه و تنظیم گزارش های لازم از چگونگی رویداد وقایع و اتفاقات در دبیرستان و ارائه آن به رئیس دبیرستان.
$1- نظارت و مراقبت بر امور مربوط به بایگانی دبیرستان و معرفی دانش آموزان سال آخر برای امتحانات پایانی به نظر رئیس دبیرستان.
$1- رسیدگی بر کار و فعالیت های مستخدمین ؛سرایدار ؛نگهبان و دیگر عوامل خدماتی دبیرستان.
$1- تهیه پیش نویس گزارش ها و مکاتبات مربوط در صورت لزوم.
$1- همکاری با مشاوران و معلمان راهنما در ارتباط با پیشرفت برنامه های پرورشی و آموزشی و ایجا د هماهنگی بین عوامل اجرایی و خدماتی و نظارت برامور محوله آنها.
$1- وانجام سایر امور اجرایی.....
عنوان پست:مدیر دروس
$1- تنظیم و اعلام برنامه هفتگی دروس کلاس ها در هر نیمسال بر اساس جداول دروس منصوب و ابلاغ ساعات کار دبیران.
$1- شرکت در جلسات شورای دبیران دبیرستان و تنظیم برنامه امتحانات.
$1- نظارت در زمینه تهیه درس و همکاری با دبیران در زمینه تقویم اجرایی و بودجه بندی دروس.
$1- همکاری در تنظیم برنامه های گردش علمی دانش اموزان و اخذ گزارش لازم از آنها و ارائه پیشنهاد ها به رئیس دبیرستان .
اداری و مالی
$1- همکاری با متصدیان امور دفتری و امتحانات دبیرستان در زمینه تشکیل پرونده تحصیلی دانش آموزان.
$1- همکاری با رئیس مدرسه در تنظیم برنامه هفتگی در نیمسال تحصیلی و دوره تابستانی.
$1- تهیه و تنظیم برنامه امتحاناتوتنظیمصورت جلسات مربوط.
$1- ارزشیابی نتایج امتحانات و بررسی نقاط ضعف و قوت و محاسبه در حد قبولی و ..........
$1- پاسخگویی به سوالات مراجعان مربوط.
$1- نظارت بر ثبت نمرات دانش آموزان در اسناد و مدرک تحصیلی آنها.
$1- و سایر انجام امور محوله......
عنوان پست: دبیر
الف:پرورشی –آموزشی
$1- نظارت کامل بر رفتار و کردار دانش آموزان و ارشاد آنان با توجه به اصول و شیوه های تربیتی.
$1- سعی در ایجاد جو تفاهم و همکاری اسلامی بین دانش آموزان در یادگیری دروس و سایر امر.
$1- گروه بندی دانش آموزان به منظور پیشرفت تحصیلی آنان تا دانش آموزانی که به عللی پیشرفت تحصیلی مناسب نداشته بتوانند از دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بهره مند شوند.
$1- آماده کردن وسایل لازم برای تدریس و تشریح در کلاس درس متناسب با موضوعات درسی.
$1- انجام ارزشیابی مستمر و امتحانات به منظور سنجش معلومات و یادگیری دانش آموزان بر طبق مقررات و دستورالعمل های مربوط.
$1- تصحیح اوراق امتحانی در هر ترم تحصیلی و تسلیم ریز نمرات به دفتر دبیرستان ظرف مدت مقرر و برابر دستورالعمل مربوط.
$1- مطالعه مداوم در زمینه آخرین روشهای تدریس و کتب تربیتی و علمی به منظوربالابردنسطحآگاهیهاومهارتهایشغلی.
$1- مشخص نمودن تمرینات و برنامه هایی که لازم است دانش آموزان جهت تفهیم بهتر دروس در منزل انجام دهند و رسیدگی به کارهای انجام شده.
$1- حضور به موقع در کلاس و تهیه طرح درس و اجرای برنامه های درسی و تدریس کلیه مواد برنامه براساس تقویم اجرایی و اهتمام در بالا بردن کیفیت کار تدریس با استفاده از روشهای جدید با توجه به اختلافات فردی دانش آموزان .
$1- توجه به وضع بهداشتی دانش آموزان و همکاری با مسئولین دبیرستان در این زمینه.
ب:اداری و مالی
$1- اهتمام در بوجود آوردن محیطی کاملا آموزنده و پرورش دهنده در کلاس درس منطبق با موازین و معیارهای اسلامی به طوری که زمینه شکوفا شدن استعدادهای فکری و خدادادی دانش آموزان از هر جهت فراهم میشود.
$1- حضور مرتب و به موقع در دبیرستان ،همکاری با کارکنان آن در اجرای کلیه ی برنامه های آموزشی و پرورشی براساس مفاد این ائین نامه و دستورالعمل هایی که از طریق اداره آموزش و پرورش محل ابلاغ میگردد.
$1- رسیدگی به حضور و غیاب دانش آموزان و ثبت غیبت آنان در دفتر مخصوص و ارایه گزارش لازم به معاون دبیرستان.
$1- ورود به کلاس در آغاز کارکلاس و خروج از کلاس بعد از کلیه دانش آموزان .
$1- شرکت در جلسات و شوراهای دبیران و همکاری با سایر مسئولین ذیربط در زمینه های مختلف آموزشی.
$1- همکاری با انجمن اولیا ء و مربیان دبیرستان.
$1- و انجام سایر امور ارجاعی........
عنوان پست :کارشناس مسئول آزمایشگاه
$1- همکاری با دبیران در انجام آزمایش ها و مراقبت لازم از دانش آموزان در حین انجام آزمایشها.
$1- نظارت بر آماده نمودن لوازم و وسایل و مواد برای انجام کلیه آزمایش ها مطابق دستورالعملی که از طرف دبیران مربوط ارائه میشود.
$1- اقدام به تشکیل دفتر ثبت فعالیت های آزمایشگاهی و نظارت بر ثبت توسط دبیران.
$1- نظارت مستقیم بر کار یک نفر تکنسین آزمایشگاه.
$1- وانجام سایرامورارجاعی........
عنوان پست:متصدی امور دفتر
$1- تنظیم پرسشنامه های مربوط به کارکنان وارسال به واحدهای متقاضی با نظر رئیس دبیرستان.
$1- صدور،تمدید،ابطال وبایگانی کارت تحصیلی دانش آموزان.
$1- صدور گواهی های تحصیلی برای دانش آموزان.
$1- تنظیم لیست مشخصات قبول شدگان جهت ارسال به اداره آموزش و پرورش ذیربط.
$1- جمع ومعدل گیری نمرات در پایان هر نیمسال وپایان دوره متوسطه.
$1- مراقبت در حفظ و نگهداری پرونده ها ی تحصیلی دانش آموزان وکارکنان دبیرستان.
$1- استخراج آمار قبولی ها و مردودی ها و تهیه لیست افرادی که درس آنها در دبیرستان ارائه نمی شود.
$1- تهیه آمار دانش آموزان وارسال آن به اداره مربوط در صورت لزوم.
$1- همکاری در ثبت نام دانش آموزان با رعایت مقررات و تکمیل و ضبط سوابق تحصیلی آنان.
$1- تنظیم دفاتر حضوروغیاب معلمان ودانش آموزان.
$1- استخراج وابلاغ کتبی نتیجه امتحانات هر نیمسال به دانش آموزان اولیاء آنان.
$1- اعلام به موقع ملزومات و وسایل مورد نیاز به مسئول مربوطه.
$1- متصدیان امور دفتری در اجرای وظایف خود در برابر مدیر دبیرستان مسئول میباشند.
$1- وانجام سایرامورارجاعی ..........
عنوان پست:مربی امور تربیتی
$1- اجرای مراسم صبحگاهی (قرآن،دعا،سرود،مقاله و........)با همکاری مسئولین مدرسه.
$1- آموختن نماز به دانش آموزان وآشنا کردن آنها با احکام نماز و آموزشهای لازم پیرامون مسائل اخلاقی.
$1- تلاش در جهت تهیه مکان مناسب برای بر گزاری نماز جماعت با همکاری مدیر مدرسه.
$1- ظارت بر نحوه رفتار وکردارو پوشش اسلامی دانش آموزان در داخل و خارج مدرسه بر اساس موازینودستورالعملهایمربوطزیرنظرمدرسه.
$1- تشکیل کتابخانه و تهیه و تامین لوازم اولیه و تهیه کتابهای مناسب با شرایط سنی دانش آموزان و فعال کردن کتابخانه ها به نحوی که همه دانش آموزان از آن استفاده کنند.
$1- تنظیم برنامه جهت شرکت دادن دانش آموزان در مراسم مهم دینی و انقلابی مانند شرکت در نماز جمعه ،جشن ها و سوگواریها وراهپیماییهای عمومی با هماهنگی ستاد امور تربیتی و رعایت کلیه جوانب ایمنی.
$1- تشکیل شرکت تعاونی دانش آموزان براساس دستورالعمل های مربوط.
$1- شرکت در جلسات مخصوص مربیان که در مراکز مناطق یا بخش ها جهت هماهنگی فعالیت های تربیتی در سطح منطقه تشکیل میگردد.
$1- همکاری با مدیر مدرسه در جهت شناسایی ناهنجاری های رفتاری و نارسایی های اخلاقی و عاطفی و مشکلات خانوادگی دانش آموزان و کوشش در همکاری با رئیس و دیگر مسئولین جهت اصلاح و رفع مشکلات آنها.
$1- تهیه و تنظیم برنامه بازدیدها و اردوهای سازنده تربیتی با مساعدت مسئولین منطقه.
$1- همکاری با رئیس مدرسه در جهت تامین شرایط مطلوب بهداشتی و ایمنی دانش آموزان و کارکنان مدرسه و اهتمام در پیشگیری از سوانح و رسانیدن کمک های اولیه لازم برای افراد سانحه دیده .
$1- شرکت در جلسات شورای معلمان و سایر شوراهائیکه از سوی رئیس تعیین میشود با رعایت مقررات
$1- ارائه گزارش کار به رئیس مدرسه و مسئولین امور تربیتی از طریق وی.
$1- همکاری با مدیر و دیگر معلمان در بازدید های علمی دانش آموزان از مراکز صنعتی و علمی و خدماتی.
عنوان پست:متصدی امور دفاتر امتحانی
$1- رعایت دقیق موازیناسلامیوقانونیدرانجاموظایفمحوله.
$1- همکاری با مسئول امور دفتری و معاون دبیرستان در انجام وظایف مربوطه.
$1- تهیه و تنظیم ریز نمرات امتحانی دانش آموزان منطقه و ارائه به رئیس جهت امضاء و ارسال به واحد متقاضی.
$1- تنظیم و وارد کردن مشخصات ،نمدات امتحانی دانش آموزان در لیست های دفاتر امتحانات و کارنامه ها.
$1- تنظیم لسیت مشخصات قبول شدگان امتحانات نهایی جهت ارسال به اداره آموزش وپرورش.
$1- وارد کردن نمرات امتحانی هر ترم نیم سال تحصیلی و دوره تابستانی در برگ اعلام نتایج و ارسال بموقع آن جهت اطلاع اولیاء دانش آموزان و باز تحویل گرفتن از آنان.
$1- جمع و معدل گیری بموقع نمرات امتحانی طبق آیین نامه امتحانات نظام جدید آموزش متوسطه.
$1- استخراج نتیجه دانش آموزان در پایان هر ترم ((نیم سال تحصیلی –دورهتابستان))با رعایت مفاد آئین نامه امتحانات با نظارت رئیس و اعلام نتیجه کتبی به اولیای دانش آموزان .
$1- صدرو پروانه قبولی فارغ التحصیلان دوره تحصیلی مربوط در صورت لزوم.
$1- انجام اقدامات لازم برای الصاق تمبر به کارنامه ها طبق مقررات مربوط.
$1- تهیه پیش نویس مکاتبات مربوطه.
$1- مراقبت در حسن اجرای مقررات و بخشنامه ها و دستورالعمل هل و آئین نامه های مربوط.
عنوان پست :متصدی تکثیر
$1- رعایت اصول و موازین اسلامی در انجام وظایف محوله.
$1- انجام کلیه امور مربوط به تهیهفتوکپیطبقدستور.
$1- دریافت کلیه لوازم مورد نیاز و نگهداری آنها و رعایت صرفه جویی در مصرف آنها.
$1- آماده نمودن ماشین تکثیر قبل از شروع و تمییز نمودن آن بعد از انجام کار.
$1- دقت و مراقبت در حفظ و حراست کلیه دستگاهای مربوط به فتو کپی و تکثیر.
$1- اقدام به تکثیر کلیه موارد در خوستی بر طبق دستور مقام مافوق.
$1- و انجام سایر امور ارجاعی........
عنوان پست :متصدی خدمات ماشینی
$1- ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و تنظیم لیست های مشخصات پرسنل عوامل اجرایی و آموزش مدارس نظام جدید آموزش متوسطه.
$1- ثبت و ضبط نمرات در لیست های ریز نمرات و درج در کارنامه های مربوط.
$1- تکمیل کارنامه های تحصیلی و ارائه کارنامه های موقت.
$1- استخراج نتایج امتحان و تعیین تکلیف دانش آموزان در بعد گذراندن واحدهای درسی.
$1- تنظیم فرم های مورد نیاز واحدهای آموزشی از قبل فرم هدایت تحصیلی ،فرم آمار و.......
$1- تعیین شماره دانش آموزی با توجه به بخش نامه های مربوط.
$1- دریافت اسامی ثبت نام شدگان در ابتدا و انتهای ترم و تجلیل روند آموزشی.
$1- تجزیه و تحلیل آماری ونموداری وضعیت درسی برحسب اطلاعات موجود در بانک اطلاعات مرکز.
$1- همکاری با متصدی امور دفتری و امتحانات در زمینه مربوطه به منظور بررسی و کنترل واعلام نتایج.
$1- مراقبت و حفظ ونگهداری از کامپیوتر و وسایل آموزشی.
$1- وانجام سایر امور ارجاعی ........
عنوان پست :معاون و مدیر دروس دبیرستان
$1- همکاری با رئیس دبیرستان در انجام وظایف مربوط به شغل.
$1- همکاری با دیگر معاونین دبیرستان در انجام وظایف مربوطه.
$1- ایجاد هماهنگی و تقسیم کار براساس شرح وظایف بادیگر معاونین دبیرستان با توجه به نظرات رئیس دبیرستان .
$1- سعی در تزکیه و الگو سازی خویش و اسوه شدن برای دانش آموزان بر اساس موازین شرع مقدس اسلام واصل ولایت فقیه.
$1- تمهید مقدمات و ایجاد امکانات لازم در زمینه برگزاری مراسم مذهبی و صبحگاهی و نماز جماعت و بزرگداشت ایام مذهبی و رفع نارسایی ها و کمبود های احتمالی در این زمینه.
$1- تهیه و تنظیم گزارش های لازم از وقایع و اتفاقات جاری در دبیرستان و ارائه گزارش های لازم در این زمینه به رئیس دبیرستان.
$1- حضور در دبیرستان قبل از شروع کار ورسیدگی به نظافت کلاس ها و محیط دبیرستان و خروج از آن پس از اتمام ساعت کار.
$1- اقدام به ارسال گزارش غیبت دانش آموزان برای اولیاء آنها حداکثر تا دو روز.
$1- مراقبت و رسیدگی به حضور و غیاب دبیران وسایر کارکنان دبیرستان و ثبت غیبت ها در دفاتر مخصوص و بررسی علت غیبت آنها.
$1- اقدام به تهیه و تنظیم برنامه امتحانات.
$1- تهیه پیش نویس گزارش ها و مکاتبات مربوط.
$1- نظارت و مراقبت در امر بهداشت دانش آموزان دبیرستان.
$1- نظارت و مراقبت مستقیم بر نحوه رفتار و حرکات و طرز پوشش دانش آموزان در محیط دبیرستان بخصوص رعایت حجاب اسلامی برای خوهران.
$1- شرکت در جلسات شورای دبیران دبیرستان و تنظیم برنامه امتحانات.
$1- نظارت دقیق بر نحوه انتخاب واحد دانش آموزان به کمک مشاورین و معلمان راهنما با حضور اولیاء.
$1- نظارت بر اساس ریز نمرات امتحانات و سایر مدارک مربوط به وزارت آموزش و پرورش وتهیه و تنظیم ریز نمرات و اعلام آن با دانش آموزان.
$1- همکاری با مشاوران و معلمان راهنمادررابطهباپیشرفتبرنامههایآموزشیوپرورشی.
$1- تسلیم نتایج امتحانات به رئیس دبیرستان جهت اعلام به دانش آموزان.
$1- پاسخ گویی به سئولات مراجعان مربوط.
$1- انجام وظایف مربوط به سایر کارکنا اداری مدرسه در غیاب آنان در صورت لزوم.
$1- وانجام سایر امور ارجاعی و...........
نتیجه گیری
در سطح برنامه آموزشی ،ماباید به تعادل بین دانش و رقابت نگاه کنیم،ماباید به نحوه سازماندهی آموزش ،وکمک به کسانی که آشکارا به حمایت بیشتر نیاز دارند ،ازطریق مشاوران آموزشی،برنامه های آسان و هوشمندانه ،استفاده از نوآوری و امثال آن.
نکته دیگر اینکه به اندازه کلاس ها توجه شود و همچنین باید به روش های ارزیابی مورد استفاده مان توجه کنیم مانیازمند شجاعت این پرسش هستیم که آیا این ارزیابی که انجام میگیرد واقعا باارزش است یانه.
نکته دیگری که از معلمان پرسیدم در مورد منابع مالی :بدست آوردن منابع مالی برای آموزش وپرورش یکی از دشوارترین و مورد نزاعترین مسائلی است که کشورهای در حال توسعه با آن دست به گریبانند.
حقوق و دستمزد معلمان بزرگترین رقم بودجه آموزش وپرورش را تشکیل می دهد
بین 65%تا95%در بسیاری از کشور ها معلمان بزرگترین گروه کارکنان حقوق بگیر را تشکیل می دهند،آنها عملا در همه کشور ها بزرگترین گروه کارکنان دولت هستند.
نقطه ضعف هایی هم در این مدرسه مشاهده می شد که آن هم هماهنگ نبودن بعضی از دانش آموزان مدرسه و همچنین هماهنگ نبودن والدین و حضور نیافتن بعضی از والدین در انجمن اولیاء که با این کار می توان نقاط ضعف و قوت دانش آموز را مشخص نموده و نقاط ضعفش را مورد بررسی و به والدین اعلام کرد به نظر من بیشترین ضعف دانش آموزان در مسائل درسی و تحصیلی همین حضور نیافتن والدین در مدرسه و سرسری گرفتن درس ازنظر دانش آموز و بی توجهی به مسئولین مدرسه و........
ونکته آخر اینکه باید 4نظام انگیزشی را در مدارس مد نظر گرفت1-تشخیص 2-هدفها 3-اطلاعات و4-که ازهمه مهمتر است طرح ریزی دقیق.
باتشکرفراوان
مشخصات ویژگی های مدرسه
سال تاسیس مدرسه علامه حلی 4 تهران 1389 است ودارای دوم و سوم میباشد که طبقه پایین آن کلاس های درس در آن برگزار میگردد و در طبقه بالا دفتر رئیس و مسئولین دیگر اعم از کارگزینی و مسئول مشاوره درانجافعالند.
وهمچنین از لحاظ فرهنگی و معنوی دارای یک نماز خانه در شرق این مدرسه واقع گردیده است که دانش آموزان برای نماز وارد میشوند.
نسبت برخورد شاگرد به معلم وبالعکس
بنا به گفته مسئول این مدرسه در سال های قبل در گیری های زیادی بین دانش آموزان وجود داشته و همچنین با معلم خود نیز بد رفتاری کرده و شأن معلم را زیر سوال می بردند ولی 2-3سالی میشود که دانش آموزان ازوجهه خاصی برخوردار شده اند
و رفتارشان نسبت به همکلاسی هایشان بهتر و شأن و منزلت معلم را حفظ کرده و معلمان نیز با شاگردان خود دفتار خوبی داشته و تمام تلاش خود را در جهت بالا بردن سطح علمی دانش آموزان را انجام میدهد.
در این مدرسه شاگردان کلاس نسبت به همدیگر در بعضی مواقع حسادت میکنندوبنابهگفتهمسئولآموزشگاهازگوشهگیرتریندانشآموزگرفتهتا شرترین همه یه جورایی همدیگر را اذیت می کنند .
آیین نامه آموشی ((دوره آموزشی))
اهداف ساختار
ماده یک:هدف کلی را بیان میکند که منظور از آن اصولی است که تاکید بر امر تزکیه وتربیت دینی و تقویت مهارت زندگی2-توسعه مهارتهای دانش آموزان3-افزایش کمیت وبالابردن سطح کیفی آموفنیو........
نظرات