سه شنبه, 02 مرداد 1403

 


daneshjo jadid
 راهنمای دانشجویان و اخبار دانشجویان ورودی جدید  
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
pajoh2 copy
کارکاه ها و نشست های تخصصی  مجازی    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
paziresh1111111
پذیرش دانشجو بدون کنکور ، ثبت نام از طریق سایت    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
anjoman1
سامانه آموزش مجازی   
برای ورود به سامانه کلیک نمایید
anjoman1
ارسال سوال و درخواست
از طریق تیکتینگ
  
(پاسخگویی آنلاین)

10 copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy
ثبت نام ، انتخاب واحد ، پرداخت شهریه 

12 copy copy copy copy copy copy copy 1 copy
زمان ثبت نام،انتخاب واحد ،
حذف و اضافه و برنامه هفتگی 

anjoman1
 انجمن های علمی دانشجویی
و سامانه آموزش مجازی 

karvarzi copy
اخبار کارورزی 
فرهنگ و هنر مرکز 13 


روابط عمومی دانشگاه شریعتی

دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 13

نام کاربینی : برنامه ریزی فرهنگی در محیطهای آموزشی و دانشگاه شریعتی

 


بسم الله الرحمن الرحیم

70


چکیده

مقاله برنامه ریزی فرهنگی در محیط های آموزشی و دانشگاه ها بنا دارد ضمن ارائه تصویری کلی از برنامه ریزی فرهنگی در معنای عمومی آن و توصیف برنامه ریزی فرهنگی در محیطهای آموزشی با تکیه بر شناخت روند و اجزای برنامه ریزی، معیاری مناسب برای برنامه ریزان و مدیران فرهنگی دانشگاه ها به دست دهد.

کلید واژگان: برنامه ریزی فرهنگی، محیط های آموزشی، دانشگاه

مقدمه

دانشگاه امروز در سطح جهانی علاوه بر کارکردها و وظایف آموزشی و پژوهشی، وظایف جدیدی در عرصه ی فرهنگی و اجتماعی بر عهده گرفته است. از جمله ی آنها می توان به نقش فرهنگ سازی و جامعه پذیری اشاره کرد. در سطح ملی، زمینه ها و نتایج برآمده از انقلاب اسلامی و تحولات دو دهه گذشته، دانشگاههای ایران با تغییرات وسیع و تحولات بنیادینی همراه کرده است. در نتیجه این تحولات درونی و بیرونی ، مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی در درون نظام آموزش عالی از وزن و اهمیت بیشتری برخوردار شده است. از این منظر، مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی در دانشگاهها برای جبران کم تحرکی ذاتی نظام و فرایندهای آموزشی متکفل ارتقای کمی و کیفی کارکرد علمی و فرهنگی دانشگاه شده است.

ضرورت برنامه ریزی فرهنگی در دانشگاه

دانشگاه را در خلا فرهنگی نمی توان تصور کرد دانشگاه از جمله نهادهایی است که در آن فرهنگ تولید، بازتولید و نوسازی می شود و خود از آن تاثیر می پذیرد. ناهماهنگی و ناسازگاری تدریجی روندهای آموزشی با نیازهای روزافزون و متحول فراگیران فرهنگ و جامعه یکی از زمینه های اصلی گسست بین جامعه و دانشگاه است که دردرازمدت به استحکام رابطه ی میان دانشگاه به عنوان نهادی علمی، اجتماعی و فرهنگی و جامعه لطمه وارد می سازد.

برای غلبه بر ناتوانی فرآیندهای آموزشی که ناشی از بی تحرکی ذاتی نظامهای آموزشی است و همچنین برای ایجاد تعادل در پاسخگویی به نیازهای علمی ، فکری ، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان و تقویت چارچوبهای رفتاری صحیح و تربیتی جوانان و دانشجویان، و در عین تقویت برنامه های آموزشی و صرفاً علمی، باید در انجام مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی اهتمام ورزید و برای توسعه ی آن مکانیزم های لازم را فراهم کرد. عواملی که این ضرورت ها را در ایران تشدید کرده اند عبارتند از:

  1. توده ای شدن نظام آموزش عالی و افزایش دانشجو
  2. محور قرار گرفتن توسعه ی فرهنگی در برنامه های توسعه ملی و جهانی
  3. لزوم ایفای نقش آموزش دانشگاهی در تبیین و اشاعه ی مفاهیم اساسی اسلامی و انسانی همچون عدالت جویی، صلح ، محیط زیست و غیره
  4. نقش محوری فرهنگ در قانون اساسی و سیاستهای جمهوری اسلامی ایران
  5. جایگاه محوری انسان و توسعه انسانی به عنوان عامل تحرکتوسعه و هدف نهایی آن پس از حاکمیت طولانی رشد کمی و توسعه اقتصادی
  6. افزایش سطح تعامل و تماس میان جامعه و دانشگاه
  7. نیازهای جدید علمی، فکری فرهنگی و هنری دانشجویان و ضرورت پاسخگویی مستمر به آن ها

اهداف برنامه ریزی فرهنگی در محیطهای آموزشی و دانشگاهی

  1. کوشش برای بهبود کیفیت و کارایی آموزش رسمی دانشگاهی با اصلاح و نوآوری در آموزش های غیررسمی و تقویت استانداردهای رفتاری و تربیتی صحیح در میان جوانان دانشجو
  2. کمک به فرآیندهای آموزشی و پژوهشی در تربیت نسل آینده برای شخصی، تحرک فردی ، مهارتهای اجتماعی و ارتقای توانایی های فکری دانشجویای برای زندگی در شرایط و دنیای جدید
  3. بسط و گسترش فرهنگ علمی با هدف تقویت روح تحقیق و تفکر و افزایش نقش آگاهانه ی فراگیران در تولید دانش و گفت و گوی علمی
  4. فراهم آوردن زمینه های رشد و پرورش خلاقیتها، قابلیتها، استعدادهای انسانی، آگاهی های فکری، اجتماعی و سیاسی
  5. کمک به نظام آموزشی در ایجاد تقویت توانایی های فکری و ذهنی و مهارتهای اجتماعی فراگیران و آماده کردن آنان برای زندگی در جامعه ی رو به تغییر و چند فرهنگی آینده
  6. فراهم کردن زمینه برای مطالعه ی گسترده ی فرهنگی و اجتماعی و ارتقای سطح تحلیل فراگیران با تاکید بر دیدگاههای میان رشته ای و کاربرد دانش رسمی و آموزشی جهت یادگیری و مهارت آموزی
  7. گسترش مشارکت دانشگاهیان در حیات فرهنگی و ترویج همکاری های علمی و بین المللی فرهنگی.

حیطه های برنامه ریزی فرهنگی در محیط های آموزشی

الف: رشد تخصصی

ایجاد مجموعه ای ازفرصتها ی یادگیری ، تقویت و بهبود فکری، مهارتهای ارتباطی، انجام فعالیتهای معطوف به بروز و ظهور و کشف استعداد ها و علایق و تربیت استعداد زیبایی شناختی

ب: شایستگی اجتماعی

1. افزایش روحیه ی کار جمعی، دیگر پذیری و مسئولیت پذیری از طریق مشارکت فراگیران در گروه ها و فعالیتهای جمعی و گسترش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی .

2. کمک به ارتقاء شان و منزلت علمی و اجتماعی دانشجو از طریق ایجاد تعادل در نگرش احساس و رفتار

ج: مهارتهای یادگیری

  1. افزایش انگیزه ی یادگیری و افزایش دانش
  2. آموزش توانایی های فردی در زمینه های نظیر خواندن و نوشتن و فراگیری فعال و خلاق
  3. مهارتهای پیشرفته ، در زمینه هایی چون بحث و تبادل نظر، ارزیابی اندیشه ها و تحلیل موضوعات و مسائل محیطی و اجتماعی
  4. افزایش توانایی و مهارت ذهنی و فکری در حل مسائل
  5. افزایش انگیزه پیگیری دانش در طول عمر

مراحل اجرایی

  1. تعیین و تعریف پروژه ها و طرح های خاص فرهنگی ، هنری و اجتماعی
  2. تعیین الگوهای مناسب اجرای طرح با توجه به نیازها و شرایط محیطی و میزان مشارکت مخاطبان
  3. فراهم کردن منابع و لوازم موردنیاز اجرای طرح، فن آوری ها، امکانات جدید، بودجه و تجهیزات و آموزش مدیران و مجریان
  4. سازماندهی و تدوین محتوای طرح و آماده سازی آن در قالب انتشارات، بسته های آموزشی سمعی و بصری و رایانه ای
  5. تدوین راهنما و دستورالعملها و آیین های اجرایی
  6. تعیین الگو و ساز و کارهایی برای نظارت و ارزشیابی

چالش ها و مشکلات پیش رو

برنامه های فرهنگی کشور به دلیل تحولات و دگرگونی های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و مشکلات ساختاری ناشی از عدم تبیین درست و همه جانبه ی نظری موضوع های مربوط به فرهنگ و دیگر روندهای مرتبط با آن با چالش هایی روبرو است که بی توجهی به آن و نداشتن تحلیل درست از دلایل شکل گیری و استمرار این مشکلات، برنامه ریزی فرهنگی را دچار اختلال می کند. این چالش ها عبارتند از:

  1. افزایش متقاضیان رویدادها، آثار و محصولات فرهنگی.
  2. افزایش یکباره ی هزینه ی تولید محصولات فرهنگی برای دولت و کاهش هزینه ی دریافت و مصرف آن برای مصرف کننده.
  3. کشمکش میان آرمان ها، هدف ها، مقاصد و نیازها
  4. کاهش شدید هماهنگی و هم رایی میان نظام های رسمی و غیررسمی
  5. عدم تناسب بین برنامه های فرهنگی دستگاه ها و نیازهای توسعه ای
  6. تفاوت در نگرش بین گروه های مرجع نسبت به هدف ها و فعالیت های فرهنگی
  7. شکاف میان منابع اختصاص یافته به امور فرهنگیو هزینه ها
  8. سیطره ی سیاست و رفتارهای سیاسی بر فرهنگ و برنامه های فرهنگی
  9. رشد سریع و غیرقابل پیش بینی نیازهای گروه های جوان
  10. انعطاف ناپذیری برنامه های فرهنگی در دو دهه ی گذشته
  11. تداوم روند مهاجرت به شهرهای بزرگ
  12. رشد و تنوع فن آوی ها و سرگرمی ها
  13. تحولات گسترده و عمیق در شرایط اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی جهانی و ملی
  14. گسترش آموزش و پروش و آموزش عالی و رشد فزاینده ی انتظارات ناشی از آن .

مشکلات موجود برنامه ریزی فرهنگی را نیز می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

  1. جدایی هدف ها، روش ها و ابزارها
  2. روشن نبودن نوع رابطه ی مسائل دینی و اخلاقی با حیطه های برنامه های فرهنگی و هنری
  3. سیطره ی سیاست و رفتارهای سیاسی بر فرهنگ و برنامه های فرهنگی
  4. نگاه یکطرفه و حتی ابزاری به مخاطبان و نیازهای آنان
  5. نگاه ابزاری به فرهنگ ، تاکید بر فرهنگ توسعه نه توسعه فرهنگ
  6. بی توجهی به نقش ها و کارکردهای نهادهای علمی، آموزشی، فرهنگی ، هنری، اجرایی و سیاسی و وجود انتظارات مشابه از آنها برای ارائه ی کارکردهای یکسان فرهنگی .

نتایج مورد انتظار از برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی

  1. تحقق هدفهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی موردانتظار جامعه در محیطهای آموزش
  2. سازماندهی تجربه های متنوع فرهنگی و هنری و اجتماعی
  3. زمینه سازی برای بهره مندی از توسعه ی فرهنگی درجامعه
  4. برنامه ریزی فرهنگی اقدامات از قبل تعیین شده برای متوازن کردن منابع و هدایت توانایی ها و قابلیتها، در جهت تحقق امکانات مادی و فرهنگی و هدفهای ازقبل تعیین شده
  5. برنامه ریزی ، طرح ریزی و تخصیص منابع انسانی ، مادی و فرهنگی به منظور پاسخگویی به نیازها و ضرورتها به شیوه های متعادل.
نويسنده : معصومه شمسی

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 10:17
سلام/ربطی به روابط عمومی نداره.سالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.

  1. آموزش
  2. فرهنگی و پژوهشی
  3. اخبار کلاسها
  4. کانون های مشاوره
  5. سرفصل دروس
  6. مدیران گروه
  7. ثبت نام و ورود
  8. انجمن ها
  9. دسترسی سریع
  10. آموزش های کوتاه مدت (تک درس - تک پودمان)
  11. ارسال درخواست پشتیبانی (تیکت)
در 1403/04/10
اطلاعیه-جلسه-دفاع-کارورزی-و-پروژه-رشته-ی-حسابداری-امور-مالی
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته ی حسابداری امور مالی :جلسه تحویل و دفاع کارورزی و پروژه ، روز سه شنبه مورخ 1403/04/12 ساعت 15/30 در محل دانشگاه برگزار می گردد. حضور تمامی دانشجویانی که درس کارورزی و پروژه...
در 1403/04/09
شرایط-ثبت-نام-کارشناسی-برای-دانشجویان-ترم-آخر-کاردانی-فاقد-گواهی-فراغت-از-تحصیل
دانشجویان ترم آخر کاردانی که هنوز گواهی فارغ التحصیلی آنها صادر نشده است در صورت تمایل برای ثبت نام در مقطع کارشناسی می توانند، با مراجعه حضوری به مرکز پس از چک کردن دروس پاس شده از روی سرفصل...
در 1403/04/06
اطلاعیه-درخصوص-دروس-معرفی-به-استاد403
قابل توجه دانشجویان ترم آخر کاردانی و کارشناسیبا توجه به بخشنامه معرفی به استاد ستاد دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویانی که برای فراغت از تحصیل دارای حداکثر دو درس مانده با شرایط زیر می...
در 1403/03/22
اطلاعیه-جلسه-توجیهی-کارورزی-گروه-عکاسی-استاد-اثنی-عشری
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته ی عکاسی کاردانی و کارشناسی:جلسه توجیهی  کارورزی ، روز چهارشنبه مورخ 1403/03/23 ساعت 10 در محل دانشگاه برگزار می...
در 1403/03/22
اطلاعیه-جلسه-دفاع-کاربینی-،-کارورزی-و-پروژه-رشته-های-کسب-وکار-و-بازاریابی
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته های کسب وکار و بازاریابی کاردانی و کارشناسی:جلسه تحویل و ارائه درس کاربینی ، کارورزی و دفاع پروژه ، روز چهارشنبه مورخ 1403/03/23 ساعت 17 در محل دانشگاه برگزار می...
در 1401/09/02
برگزاری-نمایشگاه-کتاب-به-مناسبت-هفته-کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب؛کتاب رخساره های گردشگری ایران مورد توجه و استقبال دانشجویان مخصوصا رشته...
در 1401/05/25
گزارش-تصویری-مراسم-سوم-امام-حسین-ع-مرکز-فرهنگ-و-هنر-واحد-13
در روز سوم امام حسین(ع) مراسم عزاداری به همت مدیر مرکز خانم صفاپو و بخش فرهنگی دانشگاه و با حضور گرم میهمانان عزادار امام حسین(ع) برگزار گردید. در ابتدای مراسم حاج...
در 09/03/1403
قابل توجه دانشجویان محترم :کلاس جبرانی دانش خانواده ویژه آقایان ،استاد رمضانی روز پنجشنبه مورخ 1403/03/10  ساعت 20-18 و روز جمعه مورخ 1403/03/11در ساعت 12-9 تشکیل می شود.
در 18/12/1401
کلیه کلاس های دانش خانواده استاد رمضانی در سال 1401 کنسل و تایم کلاس متعاقبا اعلام میگردد.
در 13/12/1401
کلیه کلاس های استاد عظیمی روز شنبه مورخ 1401/12/13 لغو میباشد.
در 11/12/1401
کلیه کلاس های استاد کشاورزیان از تاریخ 13 اسفند الی 19 اسفند تشکیل نمیشود.
در 10/12/1401
کلاس های استاد هشترودی روز چهارشنبه مورخ 1401/12/10 لغو میباشد.
moshaver karafari

ravan shenakhti

moshaver mazhabi
در 1401/06/13
سر-فصل-دروس
بخش : سر فصل دروس
در 1401/06/12
سر-فصل-دروس-کاردانی
  This page is in Chichewa   Translate to...
بخش : سر فصل دروس
به زودی ...
انجمن آفلاين
 فیلم-آموزشی-انتخاب-واحد       
  


در 1399/02/20
برگزاری-کارگاه-آموزشی-بورس-و-سرمایگذاری
قابل توجه دانشجویان ، اساتید و علاقمندان به شرکت گارگاه آموزشی بورس و سرمایه گذاریبه اطلاع کلیه علاقمندان میرساند واحد فرهنگ و هنر مرکز 13 تهران در راستای آموزش های کوتاه مدت خود اقدام...