سه شنبه, 02 مرداد 1403

 


daneshjo jadid
 راهنمای دانشجویان و اخبار دانشجویان ورودی جدید  
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
pajoh2 copy
کارکاه ها و نشست های تخصصی  مجازی    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
paziresh1111111
پذیرش دانشجو بدون کنکور ، ثبت نام از طریق سایت    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
anjoman1
سامانه آموزش مجازی   
برای ورود به سامانه کلیک نمایید
anjoman1
ارسال سوال و درخواست
از طریق تیکتینگ
  
(پاسخگویی آنلاین)

10 copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy
ثبت نام ، انتخاب واحد ، پرداخت شهریه 

12 copy copy copy copy copy copy copy 1 copy
زمان ثبت نام،انتخاب واحد ،
حذف و اضافه و برنامه هفتگی 

anjoman1
 انجمن های علمی دانشجویی
و سامانه آموزش مجازی 

karvarzi copy
اخبار کارورزی 
فرهنگ و هنر مرکز 13 


روابط عمومی و شناخت نیاز مخاطب

5wpr-conference-room روابط عمومی و شناخت نیاز مخاطب

باتوجه به این مهم(شناخت نیاز مخاطب) روابط عمومی ها وظیفه سنگینی در جهت برقراری ارتباط در درون و برون سازمان با مخاطبان متفاوت دارند. در انجام این وظیفه یعنی ارتباط گیری و نیازسنجی مخاطب، روابط عمومی با استفاده از وسایل و ابزارهای مختلف اقدام به ارتباط گیری و ارتباط دهی می کند.

یکی از شیوه های شناخت دقیق مخاطب اطلاع یابی است که به وسیله روش های متعدد از جمله نظرسنجی و افکارسنجی و... از نیروهای درون و بیرون سازمان به آن دست می یابیم و پس از اطلاع یابی، کارکرد دوم روابط عمومی که همانا اطلاع رسانی است آغاز خواهد شد، اما دیگر در روابط عمومی نوین حجم بسیار بالای اطلاعات و یا سرریز آن ملاک عمل نیست، بلکه امروزه باور کارشناسان روابط عمومی بر این است که کار روابط عمومی با ارزیابی آغاز و با ارزیابی پایان می یابد.

در واقع زمانی که کارشناس روابط عمومی نیاز مخاطب را ارزیابی کرد به تعیین و غربال گری اطلاعات مورد نیاز آنان می پردازد و با استفاده از فنون و شیوه های مفید و مؤثر این اطلاعات را به سمع و نظر مخاطب می رساند اما این آغاز راه است.

در یک روابط عمومی قدرتمند باید مجدداً جامعه مخاطبین مورد ارزیابی قرار بگیرند تا تاثیر ارائه اطلاعات و پیام ها بر آنان مشخص گردد و با استفاده از این ارزیابی نهایی است که در واقع می توان به کارآیی روش های به کار برده شده دست یافت و در جهت ارتقاء سطح آن اقداماتی به عمل آورد و در نهایت می بینیم که افکارسنجی و ارزیابی در خاتمه به همان اندازه ارزیابی اولیه مهم و ضروری به نظر می رسد.

قابل توجه است که ارتباط دارای ۳ ویژگی خاص است: فرستنده، گیرنده و پیام.

مخاطب ممکن است از این جهت که به پیام خاصی توجه کند، مخاطب باشد.. اما مخاطب از منظر روابط عمومی به کسی گویند که ما می خواهیم پیام های سازمانی خود را به او انتقال دهیم.

دلایل گونه گونی برای مخاطب شدن وجود دارد: گذراندن وقت یا سرگرمی، نیاز اطلاعاتی، اجتماعی، نیازهای غیراجتماعی، خدماتی، تبلیغاتی و...

حال روابط عمومی ها باید توجه داشته باشند که مخاطبان خود را در گروه های مختلف که در بالا آوردیم و باتوجه به اینکه هر کدام با یک انگیزه متفاوت به گرفتن اطلاعات می پردازند و باتوجه به یک اصل مهم دیگر یعنی نحوه خدمات دهی سازمان یا دستگاه متبوع خود، دسته بندی کرده و به انتشار اطلاعات بپردازند.

روابط عمومی ها با شناخت مخاطب و دسته بندی آنها می توانند به انتقال پیام و اثربخشی بیشتر آن کمک کنند.

یک سیستم یا روابط عمومی فعال و پویا نه تنها از بدست آوردن تجربیات جدید بی نیاز نیست، بلکه مشتاقانه در جهت رسیدن به هدف والای خود به آزمون و خطا و استفاده از روش های مؤثرتر دست خواهد زد که در نهایت همین سیستم قوی روابط عمومی می تواند برای رسیدن به هدف، راه کوتاه تر را با استفاده از تجربیات و ارزیابی های مشابه گذشته انتخاب نماید.

یک روابط عمومی از طریق مخاطب شناسی و نیازسنجی آن به یک واحد پویا و فعال تبدیل خواهد شد و می تواند در ارتباط گیری با مخاطب نقش به سزایی داشته باشد.

باید گفت فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات تحول عظیمی را در روش های انجام وظایف روابط عمومی ها ایجاد کرده است، اگرچه اصل کار و وظایف روشن است اما پیشرفت تکنولوژی ادبیات کار در این عرصه را با تغییر جدی روبه رو کرده است.

لذا با استقرار نظام علمی روابط عمومی الکترونیک در دستگاه های اجرایی مستلزم فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات سخت افزاری در کنار توجه به آموزش است و باید مهندسی روابط عمومی الکتررونیک در دستور کار مجامع ذی ربط به ویژه دانشگاهی قرار گرفته و با رصد کردن فرصت ها و چالش ها زمینه الکترونیکی شدن فعالیت های روابط عمومی پویا را فراهم سازد.

و امسال نیز که از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (مدظله العالی) سال حماسه اقتصادی و سیاسی نام گرفته است با وظایف روابط عمومی در ایجاد بستری مناسب برای تحقق این امر مواجه خواهیم بود.

و در آخر می توان گفت روابط عمومی پویا نقش بسیار مهمی در دانایی محوری و پیشرفت نهاد متبوع و توسعه آگاهی عمومی خواهد داشت.

با نگاهی به مقاله ارزشمند خانم منصوره قمشه(مدرس دانشگاه)

ارسال توسط: معصومه شیخانی

نويسنده : معصومه شیخانی

این کاربر 9 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 11:17
خوب نبود
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.

  1. آموزش
  2. فرهنگی و پژوهشی
  3. اخبار کلاسها
  4. کانون های مشاوره
  5. سرفصل دروس
  6. مدیران گروه
  7. ثبت نام و ورود
  8. انجمن ها
  9. دسترسی سریع
  10. آموزش های کوتاه مدت (تک درس - تک پودمان)
  11. ارسال درخواست پشتیبانی (تیکت)
در 1403/04/10
اطلاعیه-جلسه-دفاع-کارورزی-و-پروژه-رشته-ی-حسابداری-امور-مالی
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته ی حسابداری امور مالی :جلسه تحویل و دفاع کارورزی و پروژه ، روز سه شنبه مورخ 1403/04/12 ساعت 15/30 در محل دانشگاه برگزار می گردد. حضور تمامی دانشجویانی که درس کارورزی و پروژه...
در 1403/04/09
شرایط-ثبت-نام-کارشناسی-برای-دانشجویان-ترم-آخر-کاردانی-فاقد-گواهی-فراغت-از-تحصیل
دانشجویان ترم آخر کاردانی که هنوز گواهی فارغ التحصیلی آنها صادر نشده است در صورت تمایل برای ثبت نام در مقطع کارشناسی می توانند، با مراجعه حضوری به مرکز پس از چک کردن دروس پاس شده از روی سرفصل...
در 1403/04/06
اطلاعیه-درخصوص-دروس-معرفی-به-استاد403
قابل توجه دانشجویان ترم آخر کاردانی و کارشناسیبا توجه به بخشنامه معرفی به استاد ستاد دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویانی که برای فراغت از تحصیل دارای حداکثر دو درس مانده با شرایط زیر می...
در 1403/03/22
اطلاعیه-جلسه-توجیهی-کارورزی-گروه-عکاسی-استاد-اثنی-عشری
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته ی عکاسی کاردانی و کارشناسی:جلسه توجیهی  کارورزی ، روز چهارشنبه مورخ 1403/03/23 ساعت 10 در محل دانشگاه برگزار می...
در 1403/03/22
اطلاعیه-جلسه-دفاع-کاربینی-،-کارورزی-و-پروژه-رشته-های-کسب-وکار-و-بازاریابی
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته های کسب وکار و بازاریابی کاردانی و کارشناسی:جلسه تحویل و ارائه درس کاربینی ، کارورزی و دفاع پروژه ، روز چهارشنبه مورخ 1403/03/23 ساعت 17 در محل دانشگاه برگزار می...
در 1401/09/02
برگزاری-نمایشگاه-کتاب-به-مناسبت-هفته-کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب؛کتاب رخساره های گردشگری ایران مورد توجه و استقبال دانشجویان مخصوصا رشته...
در 1401/05/25
گزارش-تصویری-مراسم-سوم-امام-حسین-ع-مرکز-فرهنگ-و-هنر-واحد-13
در روز سوم امام حسین(ع) مراسم عزاداری به همت مدیر مرکز خانم صفاپو و بخش فرهنگی دانشگاه و با حضور گرم میهمانان عزادار امام حسین(ع) برگزار گردید. در ابتدای مراسم حاج...
در 09/03/1403
قابل توجه دانشجویان محترم :کلاس جبرانی دانش خانواده ویژه آقایان ،استاد رمضانی روز پنجشنبه مورخ 1403/03/10  ساعت 20-18 و روز جمعه مورخ 1403/03/11در ساعت 12-9 تشکیل می شود.
در 18/12/1401
کلیه کلاس های دانش خانواده استاد رمضانی در سال 1401 کنسل و تایم کلاس متعاقبا اعلام میگردد.
در 13/12/1401
کلیه کلاس های استاد عظیمی روز شنبه مورخ 1401/12/13 لغو میباشد.
در 11/12/1401
کلیه کلاس های استاد کشاورزیان از تاریخ 13 اسفند الی 19 اسفند تشکیل نمیشود.
در 10/12/1401
کلاس های استاد هشترودی روز چهارشنبه مورخ 1401/12/10 لغو میباشد.
moshaver karafari

ravan shenakhti

moshaver mazhabi
در 1401/06/13
سر-فصل-دروس
بخش : سر فصل دروس
در 1401/06/12
سر-فصل-دروس-کاردانی
  This page is in Chichewa   Translate to...
بخش : سر فصل دروس
به زودی ...
انجمن آفلاين
 فیلم-آموزشی-انتخاب-واحد       
  


در 1399/02/20
برگزاری-کارگاه-آموزشی-بورس-و-سرمایگذاری
قابل توجه دانشجویان ، اساتید و علاقمندان به شرکت گارگاه آموزشی بورس و سرمایه گذاریبه اطلاع کلیه علاقمندان میرساند واحد فرهنگ و هنر مرکز 13 تهران در راستای آموزش های کوتاه مدت خود اقدام...