سه شنبه, 02 مرداد 1403

 


daneshjo jadid
 راهنمای دانشجویان و اخبار دانشجویان ورودی جدید  
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
pajoh2 copy
کارکاه ها و نشست های تخصصی  مجازی    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
paziresh1111111
پذیرش دانشجو بدون کنکور ، ثبت نام از طریق سایت    
دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد13
anjoman1
سامانه آموزش مجازی   
برای ورود به سامانه کلیک نمایید
anjoman1
ارسال سوال و درخواست
از طریق تیکتینگ
  
(پاسخگویی آنلاین)

10 copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy
ثبت نام ، انتخاب واحد ، پرداخت شهریه 

12 copy copy copy copy copy copy copy 1 copy
زمان ثبت نام،انتخاب واحد ،
حذف و اضافه و برنامه هفتگی 

anjoman1
 انجمن های علمی دانشجویی
و سامانه آموزش مجازی 

karvarzi copy
اخبار کارورزی 
فرهنگ و هنر مرکز 13 


روابط عمومی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی

1بسمه تعالی

روابط عمومی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی

« مراحل تهيه خبر رسانه اي از گزارش نوشته شده »1

* ويژگي‌هاي خبر ارسال شده براي رسانه ها :

به طور كلي اخباری را که کارشناس روابط عمومی برای ارسال به رسانه ها تنظیم می‌کند، بایستی مبتنی بر عوامل زیر باشد :

1 نیازهای خبری مخاطبان

2 فعالیت های روز

3 نیازهای اطلاع رسانی سازمان

4 دگرگونی‌ها ، تغییرات ، دست آوردها ، اتخاذ تصمیمات جدید در سازمان

5 خواسته ها و تمایلات رسانه ها

* ارکان و عناصر خبر ، بهترین زاویه را برای نوشتن خبر نشان می دهند و عناصر خبر عبارتند از :

چه کسی؟ کجا؟ چه وقت ؟ چه چیزی؟ چرا؟و چگونه؟

نبودهر کدام از عناصر و ارکان خبر در تنظیم اخبار، جاذبه کافی برای ارتباط با مخاطب را ندارد . خبر از سه جزء اصلی تیتر ، لید و متن تشکیل می شود :

* تیتر :

جمله یا عبارتی است که"مهمترین پیام خبر" را به طور "خلاصه و فشرده"و به منظورترغیب خواننده به خواندن لید و متن خبر بیان می کند. مهمترین قواعد تیتر نویسی عبارت است از :

1-    خودداری از تکرار کلمه در تیتر

2-    پرهیز از نوشتن تیتر پرسشی ، مگر در موارد ضروری

3-    پرهیز از نوشتن تیتر منفی ، مگر در مواردی که هدف خاصی را دنبال می کند

4-    پرهیز از کاربرد حروف اضافه و برخی واژه ها مثل به ، برای و با درابتدای خبر

5-    پرهیز از مبهم گویی و طولانی شدن آن

6-    سعی در داشتن فعل

7-    در پایان تیتر نباید نقطه گذاشت.

تیتر شامل انواع مختلفی از جمله تیتر خبری ، استنباطی ، تبلیغی و استعاره ای است .

اجزای تیتر عبارتنداز :

1 ) تیتر اصلی ، جمله یا عبارتی است که "مهمترین پیام خبر" را به طور خلاصه و فشرده و به منظور ترغیب خواننده به خواندن لید و متن خبر بیان می کند .

2 ) رو تیتر : تیتری است که در بالای تیتر اصلی قرار می گیرد و با حروف کوچکتر نوشته می شود

3 ) زیر تیتر : تیتری است که بعد از تیتر اصلی و با حروف کوچکتر نوشته می شود .

4 )خلاصه تیتر : تیتری است که به صورت جمله های مستقلخلاصه ایاز مطالب مختلف را بعد از تیتر اصلی یا زیر تیتربیان میکند.

5 ) میان تیتر : عبارت یا جمله کوتاهی است که معمولا در وسط خبرهای طولانی برای تفکیک مطالب مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

* لید :

لیدبه معنای راهنمایی کننده است . لید ، "چکیده مهمترین مطلب " یک رویداد است که به منظور ترغیب خواننده به مطالعه خبر تهیه می شود . مهمترین قواعد ليد نویسی عبارت است از :

1ـ لید خبر معمولا شامل یک یا دو جمله است ، در لید باید سریعا مخاطب را در جریان مهمترین قسمت رویداد قرارداد.

2 در لید خبر بهتر است به چهار عنصر خبری پاسخ داده شود

3 - در لید بایستی از کلی‌گویی پرهیز کرد

4 در نوشتن لید خبر ، توجه به عوامل زمان ، مکان و کیفیت رویداد لازم است

5 در نوشته لید ، سعی شود لید بیش از 40 کلمه نباشد .

6 از شروع لید با زمان یا مکان باید پرهیز کرد ، مگر آن که در خبر اهمیت ویژه ای داشته باشد

7 بایستی از ذکر مطالب جزئی در لید خودداری کرد ، بطور کلی باید توجه کرد که 90 درصد از کار خبرنویسی مربوط به لید و تیتر است ونوشتناین دو ، بیشترین وقت خبر نویس را می گیرد .

* سبک های خبر نویسی (نوشتن متن) :

چهار قسم سبک خبرنویسی مرسوم عبارتنداز:

1 سبکهرم وارونه

2 سبک تاریخی

3 سبک تاریخی همراه با لید

4 سبک پایان شگفت انگیز

  

سبک هرم وارونه :

قاعده هرم در این سبک حاوی جذاب ترین و مهمترین بخشخبر است و قسمت انتهایی هرم حاوی بی اهمیت ترین بخش خبر است. در این سبک اصل خبر در سطر اولیالیدخبری است و خواننده با خواندن سطور اول پیبه کل ماجرا و خبر می دهد .

سبک تاریخی :

در این سبک مطالب به همان صورتی که به لحاظ زمانی تحقق یافته اند در قالب خبر ارائه می شود در این سبک لید خبری بر تارک و مقدمه خبرقرار می گیرد ، این سبک بیشتر برای تنظیم گزارش مقاله های تحقیقی مناسب است .

سبک تاریخی همراه با لید :

در این سبک ، مطلب از نقطه ای که شروع می شود به ترتیب زمان وقوع ارائه می گردد. این سبک برای تنظیم رویداد های شهری و خبرهای حوادث مناسب است .

سبک پایان شگفت انگیز :

در این سبک ماجرا در پایان خبر باز می شود و خواننده را شگفت زدهمی کند این سبک مخصوص خبرهایی است که با خوداز چاشنی شگفت و ندرت برخوردارند .

* پاسخگویی به رسانه ها :

به طور معمول ، رسانه ها با انعکاس نامه ها و پیام های مردمی ، یا اشتباه در انعکاس صحیح اخبار و بعضا انتقاد به سازمان ، مطالبی را منعکس می کنند که روابط عمومی ناچار از پاسخگویی به آنهاست و پاسخگوئی به رسانه ها از چهار طریق ، تکذیب خبر ، توضیح خبر اصلاح خبر و تایید خبر انجام می‌گیرد. منظور از تکذیب خبر ، رد خبر یا مطلبی است که بر خلاف واقع انتشار می یابد . ممکن است قسمتی از خبر منتشره ناقص باشد و یا مطلب به طور نارسا و مبهم منعکس شود ، در این حال به جای تکذیب ، بایستی به توضیح خبر پرداخت و آن را با ذکر جزئیات ، از ابهام خارج کرد که به آن "توضیح خبر " گویند .

منظور از "اصلاح خبر" آن است که اگر در ذکر بعضی از مطالب خبر، اشتباهای رخ دهد یا ناقص ذکر شده و تحریفی صورت گیرد، بایستی ضمن اصلاح خبر ، در اصلاحیه باید اشتباهات را ذکر کرد و مطالب صحیح را یادآوری نمود .

تائید خبر آن است که اگر خبر درج شده کاملا صحیح باشد ولی اثر سوئی در پی داشته باشد روابط عمومی می تواند با تایید خبر مطلب جدیدی را مطرح کند و اثرات سوء قبلی را نیز از بین ببرد.

در پاسخ تنظیمی به رسانه‌ها ، باید موارد زیر لحاظ کرد :

1-     شماره روزنامه یا مجله یا نام برنامه ای که مطلب در آن منعکس شده است

2-     تاریخ انتشار یا انعکاس ( روز ماه سال )

3-     عنوان مطلب ( خبر ، گزارش یا ... )

4-     صفحه و ستون یا ساعت و شبکه منعکس کننده مطلب

5 نام فردی که مطلب در پاسخ نوشته یا گفته ارسال می شود

6 نام و مشخصات کامل فرستنده پاسخ

پاسخ تنظیمی بایستی به پیوست یک نامه به رسانه مورد نظر ارسال شده و در ضمن در نامه از مطبوعات و رسانه های گروهی خواسته شود برابر قانون مطبوعات نسبت به درج پاسخ اقدام کنند .

در تنظیم اخبار می توان از واژه های زیر استفاده کرد :

گفت :

اخطار کرد :

اظهار داشت :

هشدار داد :

اعلام کرد

ادعا کرد :

اشاره کرد

فرمان داد :

خاطر نشان ساخت :

انتقادکرد :

تصریح کرد :

فاش کرد :

متذکر شد :

اقرار کرد :

ادامه داد :

پیشنهاد کرد :

بیان داشت :

استدلال کرد :

تاکید کرد:

تهدید کرد :

افزود :

درخواست کرد :

* گذاره ها :

استفاده از گذاره ها از اصلی ترین مهارتهای خبر نویسی است . گذاره ها ، واژه ها ، عبارتها و پاراگراف‌هایی هستند که استخوان بندی خبر را محکم می کنند . در حقیقت گذاره ها ، خواننده را از یک واقعیت به واقعیت دیگر ، از یک زمان به زمان دیگر ، از یک مکان به مکان دیگر می کشاند . گذاره ها حلقه‌های پیوند پاراگرافهای خبر به یکدیگر هستند . اما هر اندازه این گذاره ها طبیعی تر جلوه کنند و با حداقل جلب توجه توام باشند مطلوب تر خواهند بود .

پاره ای از گذاره هایرایج در خبر نویسی به قرار زیر هستند :

علاوه بر این، افزون بر ، معهذا ، به علاوه ، اما ، متعاقبا ، با این همه ، بنابراین ، به این ترتیب ، سپس، بالاخره ، در همین حال ، در همین جا ، همچنین ، ضمنا ، شایان ذکر است ، گفتنی است ، لازم به یادآوری و در پایان ... 22

نويسنده : سعداله ويسي

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-18 11:18
سلام.خوب نبود
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.

  1. آموزش
  2. فرهنگی و پژوهشی
  3. اخبار کلاسها
  4. کانون های مشاوره
  5. سرفصل دروس
  6. مدیران گروه
  7. ثبت نام و ورود
  8. انجمن ها
  9. دسترسی سریع
  10. آموزش های کوتاه مدت (تک درس - تک پودمان)
  11. ارسال درخواست پشتیبانی (تیکت)
در 1403/04/10
اطلاعیه-جلسه-دفاع-کارورزی-و-پروژه-رشته-ی-حسابداری-امور-مالی
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته ی حسابداری امور مالی :جلسه تحویل و دفاع کارورزی و پروژه ، روز سه شنبه مورخ 1403/04/12 ساعت 15/30 در محل دانشگاه برگزار می گردد. حضور تمامی دانشجویانی که درس کارورزی و پروژه...
در 1403/04/09
شرایط-ثبت-نام-کارشناسی-برای-دانشجویان-ترم-آخر-کاردانی-فاقد-گواهی-فراغت-از-تحصیل
دانشجویان ترم آخر کاردانی که هنوز گواهی فارغ التحصیلی آنها صادر نشده است در صورت تمایل برای ثبت نام در مقطع کارشناسی می توانند، با مراجعه حضوری به مرکز پس از چک کردن دروس پاس شده از روی سرفصل...
در 1403/04/06
اطلاعیه-درخصوص-دروس-معرفی-به-استاد403
قابل توجه دانشجویان ترم آخر کاردانی و کارشناسیبا توجه به بخشنامه معرفی به استاد ستاد دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشجویانی که برای فراغت از تحصیل دارای حداکثر دو درس مانده با شرایط زیر می...
در 1403/03/22
اطلاعیه-جلسه-توجیهی-کارورزی-گروه-عکاسی-استاد-اثنی-عشری
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته ی عکاسی کاردانی و کارشناسی:جلسه توجیهی  کارورزی ، روز چهارشنبه مورخ 1403/03/23 ساعت 10 در محل دانشگاه برگزار می...
در 1403/03/22
اطلاعیه-جلسه-دفاع-کاربینی-،-کارورزی-و-پروژه-رشته-های-کسب-وکار-و-بازاریابی
قابل توجه دانشجویان گرامی رشته های کسب وکار و بازاریابی کاردانی و کارشناسی:جلسه تحویل و ارائه درس کاربینی ، کارورزی و دفاع پروژه ، روز چهارشنبه مورخ 1403/03/23 ساعت 17 در محل دانشگاه برگزار می...
در 1401/09/02
برگزاری-نمایشگاه-کتاب-به-مناسبت-هفته-کتاب
برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب؛کتاب رخساره های گردشگری ایران مورد توجه و استقبال دانشجویان مخصوصا رشته...
در 1401/05/25
گزارش-تصویری-مراسم-سوم-امام-حسین-ع-مرکز-فرهنگ-و-هنر-واحد-13
در روز سوم امام حسین(ع) مراسم عزاداری به همت مدیر مرکز خانم صفاپو و بخش فرهنگی دانشگاه و با حضور گرم میهمانان عزادار امام حسین(ع) برگزار گردید. در ابتدای مراسم حاج...
در 09/03/1403
قابل توجه دانشجویان محترم :کلاس جبرانی دانش خانواده ویژه آقایان ،استاد رمضانی روز پنجشنبه مورخ 1403/03/10  ساعت 20-18 و روز جمعه مورخ 1403/03/11در ساعت 12-9 تشکیل می شود.
در 18/12/1401
کلیه کلاس های دانش خانواده استاد رمضانی در سال 1401 کنسل و تایم کلاس متعاقبا اعلام میگردد.
در 13/12/1401
کلیه کلاس های استاد عظیمی روز شنبه مورخ 1401/12/13 لغو میباشد.
در 11/12/1401
کلیه کلاس های استاد کشاورزیان از تاریخ 13 اسفند الی 19 اسفند تشکیل نمیشود.
در 10/12/1401
کلاس های استاد هشترودی روز چهارشنبه مورخ 1401/12/10 لغو میباشد.
moshaver karafari

ravan shenakhti

moshaver mazhabi
در 1401/06/13
سر-فصل-دروس
بخش : سر فصل دروس
در 1401/06/12
سر-فصل-دروس-کاردانی
  This page is in Chichewa   Translate to...
بخش : سر فصل دروس
به زودی ...
انجمن آفلاين
 فیلم-آموزشی-انتخاب-واحد       
  


در 1399/02/20
برگزاری-کارگاه-آموزشی-بورس-و-سرمایگذاری
قابل توجه دانشجویان ، اساتید و علاقمندان به شرکت گارگاه آموزشی بورس و سرمایه گذاریبه اطلاع کلیه علاقمندان میرساند واحد فرهنگ و هنر مرکز 13 تهران در راستای آموزش های کوتاه مدت خود اقدام...