شنبه, 03 آذر 1403

 



روندکاري روابط عمومی معاونت سياسي در سازمان صدا و سيما (كاربيني)

                     1

 
 

گزارش كاربيني 

            روندکاري روابط عمومی معاونت سياسي در سازمان صدا و سيما



دانشجو :   محمد رضا رفيعي

رشته :   کارشناسي روابط عمومي گرايش امور رسانه

 

دانشگاه جامع علمي كاربردي واحد  13 تهران - ارديبهشت 1392

 

 

مقدمه:

 اين گزارش برآيند گذري کوتاه بر روند فعاليت هاي روابط عمومي معاونت سياسي سازمان صدا و سيماست که پس از مطالعه عيني و تحقيق اينجانب به رشته تحرير درآمده است که تقديم حضور مي شود .

فعاليت واحدهاي روابط عمومي در بسياري نهادها و سازمان هاي کشورمان مبتني بر نگرشي سطحي ، سليقه اي و غير علمي است و انتظارات جامعه مديريتي از اين واحد نيز عمدتا برگرفته از چنين نگاه سنتي است به نحوي که اغلب مهمترين کارکرد آن تبليغات ميداني در اعياد و مناسبت هاست در حالي که چنين نگرشي به جايگاه و ظرفيت هاي مهم و اثرگذار روابط عمومي مدت هاست منسوخ شده است .

 

2

 


اين مبحث به دو بخش تقسيم مي شود :

1-  نگاه اجمالي به اداره کل روابط عمومي کل سازمان صدا وسيما

2-  روندکاري و اهم فعاليتهاي روابط عمومي معاونت سياسي

                     

* بخش اول - نکاهي اجمالي به فعاليت هاي روابط عمومي کل در رسانه ملي :

 

3

 

 

روابط‌ عمومي سازمان صدا و سيما با برخورداري از ساختار، تشكيلات و شرح وظايفي
جامع از پنج حوزه مديريتي
«ارتباطات» «ارتباطات با مجامع و سازمان‌ها» « اطلاع رساني و انتشارات»

 

44

 

«امور فرهنگي ، تبليغات و موزه» «هماهنگي واحدهاي روابط‌عمومي» (در معاونت‌ها، ‌شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني و مراكز استان ها) تشكيل و فعال شده است.

*  همچنين همه شبکه هاي راديو و تلويزيوني هر کدام روابط عمومي مستقلي دارند که زير مجموعه اداره کل روابط عمومي سازمان صدا و سيما هستند .

 

5

 

ايفاي نقش سخنگويي و نمايندگي و اعلام مواضع سازماني ، گردآوري ، جمع‌بندي و تحليل نظرها و ديدگاه‌هاي قشرهاي مختلف مردم ، نخبگان ، رسانه‌ها ، مراكز و دستگاه‌ها از يك سو و كاركنان سازمان صدا و سيما (افكار سنجي درون سازماني) با هدف بازيابي فضاي فكري و فرهنگي کاركنان از سوي ديگر، انتشار هفته نامه با رويکرد مخاطب درون سازماني و برون سازماني ، همكاري و تعامل با رسانه‌هاي مكتوب و سايت‌هاي خبري ، راه‌اندازي پايگاه اطلاع رساني اينترنتي و شبكه ارتباطي اينترنتي گسترده روابط‌عمومي سازمان برخي از60وظيفه مهم روابط عمومي رسانه ملي است که مي توان به آنها اشاره کرد.

فعاليت در بخش ارتباطات مردمي و حوزه ارتباط با سازمان‌ها و مجامع به دليل گستردگي، اهميت و حساس بودن وظايف آنها، فعاليتي دو سويه محسوب مي‌شود. اين اهميت اولاً به دليل اعتقاد و باور رسانه ملّي به ايجاد ارتباط دو سويه در جامعه و ثانياً ‌به واسطه تاثير گذار بودن نقش رسانه در برقراري ارتباط متقابل مردم و نهادهاي خدمتگزار است.

درخصوص جرايد و پايگاه هاي اينترنتي خبري نيز پاسخگويي به مطالبي که برخي از مطبوعات با انگيزه‌هاي گروهي و جناحي مطرح مي‌كنند، در برنامه كار روابط‌ عمومي اعتبار چنداني ندارد و در اين باره اعتماد و قضاوت عمومي جامعه ملاك ارتباطات روابط عمومي و اقدامات و فعاليت‌هاي رسانه‌اي صدا وسيما است .

وظيفه اصلي روابط‌عمومي شناسايي مشكلات و ايرادهاي ارتباطي و پرداختن به مسائلي است كه به طور مستقيم بر روند اجراي ماموريت سازمان تاثير مي‌گذارد بنابراين روابط‌عمومي از ارائه فعاليت‌هاي غير ضروري بر حذر مي‌شود و اين مجموعه ، سازمان را به سمتي سوق مي دهد كه با بهره‌گيري از روش ها ، مهارت‌ها و راهبردهاي مختلف ، به روند اجراي برنامه‌هاي کلان سازمان در چارچوب راهبرد افق رسانه كمك کند و براي نيل به اهداف پيش روي ، نگرش مديران به قبول اين باور معطوف و تقويت شده كه روابط‌عمومي کاركرد ارتباطي مجموعه سازمان است و پذيرش مقبوليت و حفظ شخصيت آن ، سازمان را براي دستيابي به اهداف خود ياري مي بخشد.

6

 

*  بخش دوم - اهم فعاليتهاي روابط عمومي معاونت سياسي سازمان صدا و سيما  :

 

7

 

1- ارتباطات :

روابط عمومي معاونت سياسي صدا و سيما در چارچوب مهمترين رسالت حرفه اي خود موظفبه ايجاد ارتباط مخاطبان با رسانه است.

گرچه رسانه ملي از نظر ماهيتي ، ارتباط دهنده مردم با حاکميت است و به تعبيري بلندگوي نظام تلقي مي شود اما حوزه معاونت سياسي در جايگاه مغز و گرانيگاه رسانه ملي قرار دارد وطبعا روابط عمومي اين حوزه نقش مهمي در گسترش و تحکيم جايگاه و اعتبار رسانه در افکارعمومي دارد.

بر اين اساس ، روابط عمومي در عرصه ماموريت هاي برون سازماني اش با ايجاد بخش ارتباطات مردمي ، نقش مهمي در برقراري ارتباط با مخاطبان اخبار و برنامه هاي سياسي به منظور انعکاس ديدگاه ها ، انتقادات و پيشنهادهاي آنان به مسئولان ، تصميم سازان و برنامه سازان صدا و سيما ايفا مي کند.

8

 

پيام هاي مخاطلبان پس از بازشنوايي و تحليل محتوا با حضورکارشناسان روابط عمومي و پژوهشگران معاونت سياسي از طريق برنامه تحت وب به مسئولان منعکس مي شود.

روابط عمومي معاونت سياسي ، پيام هاي مخاطلبان هر يک از بخش هاي خبري و برنامه هاي سياسي را به شکل الکترونيکي دريافت و از طريق نرم افزار " کلام همراه " به تهيه کنندگان هر بخش منعکس مي کند.

 

99

 

Pr. Irib.ir

ارتباط و تعامل دو سويه با نهادها و دستگاه هاي دولتي و خصوصي و به ويژه ارتباط با ديگر رسانه ها از ديگر وظايف روابط عمومي معاونت سياسي است.

 

* تسهيل و هماهنگي در بازديد مهمانان داخلي و خارجي از بخش هاي مختلف معاونت سياسي از ديگر وظايف روابط عمومي است. در اين چارچوب ، مسئولان و کارشناسان دستگاه هاي مختلف داخلي و مهمانان خارجي مانند هيات هاي ديپلماتيک و مسئولان رسانه ها ، طبق برنامه از بخش هاي مختلف اين معاونت بازديد و با فرايند توليد ، پردازش و پخش اخبار و اطلاعات آشنا مي شوند.

 

10

 

 

 

* تسهيل در بازديد کارکنان معاونت سياسي به ويژه سردبيران ، خبرنگاران و دبيران خبر از مراکز علمي و صنعتي به منظور آشنايي ميداني با عملکرد و دستاوردهاي اين مراکز از ديگرکارکردهاي روابط عمومي است. بازديد از فازهاي مختلف تاسيسات عسلويه ، مراکز صنعتي اصفهان به ويژه کارخانه ذوب آهن ، صنايع شيلات چابهار ، کارخانه هاي خودروسازي و مراکز علمي پزشکي ، نمونه هايي از اين بازديدهاست.

 

12

 

13

 

14

 

 

از ديگر وظايف اصلي روابط عمومي در چارچوب ارتباطات درون سازماني، تسهيل در ارتباط ميان کارکنان معاونت سياسي با مسئولان ارشد اين معاونت است. طبق ساختار سازماني اين معاونت ، مدير روابط عمومي در جايگاه مشاور عالي معاون سياسي قرار دارد و مي تواند زمينه ارتباط بدنه کارکنان با مديريت را فراهم کند.

 

* ارائه تسهيلات و خدمات رفاهي:

معاونت سياسي از گسترده ترين بخش هاي سازمان صدا و سيماست که بيشترين کارکنان سازمان در آن فعاليت دارند. ماهيت فعاليت خبري در هر رسانه ، في نفسه دشوار و با استرس همراه است اما سختي کار در بخش هايي که به آنتن نزديک تر باشد بسيار دشوار و طاقت فرساتر است به اين علت ، ارائه خدمات تفريحي ،‌ رفاهي به کارکنان معاونت سياسي و خانواده هاي آنان از ميزان فشار و استرس وارد شده به آنان مي کاهد و بهره وري سازماني را ارتقامي دهد.

15

 

16

 

17

 

ايجاد بخش سمعي و بصري ، برگزاري اردوهاي تفريحي زيارتي ، برگزاري مسابقات متنوعفرهنگي و برگزاري مراسم جشن در مناسبت هاي مختلف ، گزيده اي از فعالت هاي معاونت سياسي است.

 18

2- تبليغات:

تبليغات از ديگر رسالت هاي مهم روابط عمومي در هر دستگاه و تشکيلات است اما فعاليت هاي تبليغي روابط عمومي معاونت سياسي صدا و سيما به ويژه در حوزه برون سازماني به علت پيچيدگي ساختار و در عين حال جذابيت آن براي مخاطبانش از نمود و اهميت بيشتري برخوردار است.

تسهيل در بازديد نخبگان و قشرهاي مختلف اجتماعي از بخش هاي خبري و استوديوها به ويژه دانشگاهيان ، چاپ و انتشار بروشورهاي تبليغي براي معرفي بخش هاي مختلف معاونت سياسي به زبان هاي معتبر بين المللي ، حضور در نمايشگاه هاي تخصصي رسانه با هدف معرفي حوزه خبر و دستاوردهاي آن و برگزاري آزمون هاي نمادين جذب گوينده ، نمونه اي از فعاليت هاي تبليغي روابط عمومي معاونت سياسي است.

19

 

20

 

3- اطلاع رساني و انتشارات :

اطلاع رساني درباره رويدادها و فعاليت هاي معاونت سياسي در سايت ها و نشريات داخلي ، بخش ديگري از اقدامات روابط عمومي است.

برگزاري همايش ها ، بازديد گروه ها و شخصيت هاي مختلف از معاونت سياسي و بهره برداري از طرح ها ، بخش ها و استوديوهاي جديد ، بخشي از رويدادهايي است که در نشريات و سايت هاي داخلي و روزنامه جام جم منعکس مي شود.

21

22

23

24

 

روابط عمومي معاونت سياسي همچنين به علت جايگاه ويژه اش در اين معاونت ، مسئوليت سخنگويي اين معاونت را نيز برعهده دارد و طبعا در موارد مورد نياز مسئوليت نقد و بررسي مطالب منتشر شده درباره توليدات اين حوزه و تنوير افکار عمومي را برعهده دارد.

 

25

* برگزاري جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي از مهمترين و جذاب ترين رويدادهاي حوزه سياسي است که زمينه رقابت سالم ميان توليدکنندگان اين معاونت را فراهم مي کند.

26

 

روابط عمومي معاونت سياسي در زمينه سازي براي برگزاري اين جشنواره و به ويژه در انتشار ويژه نامه هاي اين جشنواره ، نقش مهمي بر عهده دارد.

* تبليغات درون سازماني در ايام و مناسبت هاي مذهبي و ملي، طبق تقويم و برنامه زمان بنديبا هدف ترويج و تکريم شعائر اسلامي از ديگر فعاليت هاي روابط عمومي معاونت سياسي است.

27

 

28

 

4- هماهنگي:

روابط عمومي معاونت سياسي در ايجاد هماهنگي ميان بخش هاي مختلف اين معاونت براي اجراي برنامه هايي مانند : برگزاري همايش ها و سمينارهاي داخلي و منطقه اي و نيز برپايي دوره هاي آموزشي ، نقش مهمي ايفا مي کند.

* يکي از مهمترين همايش ها ، همايش معاونان اطلاعات و اخبار صدا و سيماي مراکزاستان هاست در اين همايش ها درباره آخرين روش ها ، طرح ها و الگوهاي توليد و پخش ، نمونه هاي توليدي هر منطقه ، سياست هاي جديد سازمان در توليد و پخش تبادل نظر مي شود.

* سمينارهاي کشوري از ديگر همايش هاي مهم معاونت سياسي است که هر چند ماه يکبار در يکي از مراکز استان ها برگزار مي شود.

29

 

پايان

نويسنده : محمدر ضا رفيعي

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 09:29
با سلام و تشکر /بسیار خوب بود/سالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.