بسمه تعالي
موضوع تحقيق: روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي
با عرض سلام و خسته نباشيد، احتراماَ به استحضار مي رساند تحقيق ذيل مربوط به گزارش كاربيني اينجانب در محل كارم (روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي) است كه در تحقيق اول كه ارائه شد تا بخش روابط عمومي پس از انقلاب اسلامي را شرح داده و ادامه گزارش در بخش دوم تقديم مي گردد.
فهرست
صفحه
وزارت راه و شهرسازي................................................................................... ..2
تاریخچه وزارت راه و شهرسازي......................................................................... ..7
نمودار تشکیلاتی وزارت راه و شهرسازي .............................................................. .11
روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي.................................................................. .12
تاریخچه روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي ....................................................... 12
سیاست های اداره کل روابط عمومی....................................................................... .13
اهداف اداره کل روابط عمومی..............................................................................16
برنامه های راهبردی روابط عمومی .................................................................... .20
اولویت های کاری در روابط عمومی..................................................................... 21
مراحل تهیه شرح وظایف.................................................................................. 22
اصول وظایف در روابط عمومي ...................................................... 24
وزارت راه و شهرسازيیکی از ۲۱ وزارتخانهٔدولت ایراناست.
این وزارتخانه مسئول اداره امورحمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی در محدوده داخلی کشور و ارتباطاتترابریمیان ایران و دیگر کشورهای جهان است.
هدف وزارت راه و شهرسازي عبارت است از پیریزی سیاست جامع و هماهنگ برایترابری کشور، توسعه، تجهیز، گسترش، نگاهداری و ایجاد تاسیسات زیربنائی آنبا توجه به مقتضیات توسعه اقتصادی، اجتماعی وعمرانی و دفاع ملی. بدینترتیب احداث راههای ارتباطی کشور اعم از زمینی (راه و راهآهن) و راههایآبی و فراهم آوردن وسایل ترابری و تنظیم مقررات استفاده صحیح از آنها تامین ترابری کشور جزو هدف اساسی این وزارت محسوب میشود.
در حال حاضرعلي نيكزادمقام وزیر راه و شهرسازي را به عهده دارد.
معاونتهای ستادی
سازمانها و شرکت های وابسته:
نمودار تشکیلاتی ستاد وزارت راه و شهرسازي
دفتر حراست |
دفتر وزارتی |
دفتر روابط عمومی |
دفتر ارزیابی عملکرد |
وزیر راه و شهرسازي |
معاونت توسعه و مدیریت منابع |
معاونت امور مجلس و هماهنگی امور استانها |
معاونت آموزش و تحقیقات و فناوری |
معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل |
شورای عالی حمل و نقل کشور |
مرکز نوسازی و تحول اداری |
دفتر حقوقی |
ارزیابی نظام های حمل ونقل |
دفتر برنامه ریزی |
گزینش |
اداره کل کارپردازی |
هماهنگی امور استانها |
راه های روستایی |
امور مجلس |
اداره کل امور مالی |
اداره کل امور کارکنان |
اداره راه و ترابری استانها |
دفتر مطالعات و ایمنی |
دفتر توسعه منابع انسانی |
دفترامور اقتصادی |
دفتر برنامه ریزی |
دفتر برنامه ریزی |
دفتر برنامه ریزی |
روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي
روابط عموی ها اغلب با کار ویژه و استراژی های متفاوت ظهور می نمایند و رسالت عظیمی از این بایبت به دوش دارند.آنها غیر از مقوله اطلاع رسانی و بسط و تعمیق ارتباطات، وظیفه تفاهم و همکاری میان دیگر مجموعه ها را بر عهده دارند. ازآنجائیکه راه و ترابری از جمله وزارتخانه هایی است که حضوری غیر قابل انکار در توسعه ملی و به تعبیری به عنوان شاخص ، ایفای نقش می نماید.
روابط عمومی در چنین سازمانی نسبت به دیگر مجموعه های هم طراز در سازمانهای دیگر وظایفی بس گسترده داشته و در تقابل با روابط عمومی های تابعه ((نقش مادر)) را ایفا و در بکارگیری آنها در معرفی عملکردها ،پروژه های در دست اقدام و طرح های آتی ، ضمن بررسی نقطه نظرات ،تلاش می نماید با بررسی های بعمل آمده نسبت به جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات و رفع چالش های احتمالی موجود اقدام نماید.در نهایت هم بعنوان ستاد در تبیین سیاست های کلی بر توابع نظارت کند.
تاريخچه روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي
از سال 1340 به بعد به تدريج واحدهايي به نامهاي انتشارات، مطبوعات، تبليغات و اطلاعات در وزارت راه و شهرسازي تشكيل شدكه بعداً همگي به روابط عمومي تغيير نام يافت.
همچنين در دهه 60 واحد روابط عمومي در وزارت راه و شهرسازي برابر ماده 3 آييننامه واحدهاي اطلاعات و انتشارات وزارتخانهها و مؤسسات دولتي (مصوب اسفند 1354) تشكيل شد.
بهر حال پس از پيروزي انقلاب اسلامي دفتر روابط عمومي با عنوان روابط عمومي و ارشاد اسلامي فعاليت خود را در وزارت راه و شهرسازي آغاز كرد. در سال هاي بعد امور وزارتي به روابط عمومي سپرده شد كه به دفتر وزارتي و روابط عمومي مشهور شد. همچنين در اين سالها در نمودار سازماني اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل تصويب شده بود كه تنها بر روي كاغذ اجرا شد و هيچ گاه عملي نشد.
ذكر اين نكته ضروري است كه در دفتر وزارتي و روابط عمومي امور تشريفات مقام عالي وزارت و روابط عمومي انجام مي شد.
در سال 1368 اداره كل روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي شكل گرفت و اداره هاي ارتباطات مردمي، انتشارات و اطلاع رساني از زير مجموعه هاي آن است.
در حال حاضر نيز با فعاليت مستمر شوراي اطلاع رساني دولت و تشكيل جلسه هاي منظم مديران روابط عمومي هاي وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولتي روابط عمومي تغييراتي را داشته اند كه روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي تغيير چارت سازماني خوئد را ارائه كرده است كه در زير مجموعه هاي اين اداره كل پنج اداره جاي گيرد كه هنوز ابلاغ نمودار جديد سازماني در حوزه روابط عمومي ابلاغ نشده است.
سیاست های اداره کل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي
در یک جمع بندی کلی سیاست های عمده این اداره کل عبارت است از:
الف) گروههای داخل سازمانی که عبارتند از : کارمندان و کارگزاران وزارتخانه و خانواده های آنان، مدیران رده های بالا، میانی و عملیاتی وزارتخانه و خانواده های آنان، همچنین شناخت فردی و اهداف تفکر جمعی آنان، ستادهای تخصصی و ستادهای عمومی وزارتخانه وعلاوه برآن اتحادیه ها و انجمن های کارگری و تخصصی به سبب نفوذ داخلی که دارند.
ب)گروههای خارجی که عبارتند از: خریدارن محصول یا استفاده کنندگان خدمات سازمان ، رقبا، ارائه کنندگان ماشین آلات، همسایگان، اتاق های بازرگانی و تجاری، بانک ها ، دولت، رسانه های جمعی، استادان، مولفان، مترجمان ، مخترعان، کارشناسانی که در زمینه حمل و نقل تخصص دارند و سرانجام افکار عمومی به مفهوم کلی آن.
اهداف اداره کل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي
انتشار بروشور به زبانهاي خارجي، توليد نشريات بينالمللي، توليد و صدور گزارشهاي خبر به کشورهاي صنعتي نظير رويدادهاي علمي، نوآوريها، اختراعات، جشنوارههاي قدرداني از مبتکرين، نمونهها و پژوهشگران، ترتيب دادن برنامههاي بازديد براي خبرنگاران و رهبران فکري کشورهاي جهان و سفراي کشورهاي مختلف مقيم کشور، ايجاد قفسههاي رايگان اطلاعات در فرودگاهها و هتلهاي بينالمللي و ترتيب دادن ملاقات خبرنگاران با دست اندرکاران فعاليتهاي علمي و فني
شکل دهي هستههاي مشورتي در زمينههاي مختلف و بر اساس وظايف تخصصي سازمان نتايج نظر سنجيها، پژوهشها، تماسها، مطالب رسانهها و ....
روابط عمومي کارآمد با تغذيه اطلاعاتي مديران، ضريب واکنش پذيري آنان را در تصميم گيريهاي درون و برون سازماني افزايش داده و به عنوان بازوي مديريت عمل مي کند.
در روابط عمومي ناکارآمد بيشتر گرايش به سمت بيرون از سازمان است در حالي که در روابط عمومي کارآمد، روابط عمومي داخلي از اهميت نسبتاً بيشتري برخوردار است. چرا که اگر آثار عملکرد روابط عمومي بتواند نيروهاي درون سازمان و يا کارکنان سازمان را اقناع کند در کارايي و عملکرد بيشتر آنان، افزايش بهرهوري سازماني، جلب و تامين رضايت ارباب رجوع، ايجاد تفاهم بيشتر بين مديريت و کارکنان و افزايش هميت سازماني موثر واقع خواهد شد. و در واقع و در نهايت هر يک از کارکنان را به مبلغي براي سازمان تبديل خواهد کرد.
اقداماتي نظير : راهاندازي قفسههاي رايگان اطلاعات براي کارکنان، برگزاري نمايشگاه براي کارکنان، انتشار نشريات ادواري داخلي، اجراي برنامههاي بازديد براي کارکنان و خانوادههاي آنان، برگزاري جلسات گفتگو و بحث آزاد بين کارکنان و مديريت، انجام نظر سنجي در باره موضوعات درون سازمان و ...
روابط عمومي کارآمد با برنامهريزي ويژه براي رهبران فکري مي تواند کانون انتشار افکارعمومي را هدايت کتد. (ائمه جمعه و جماعات، روزنامهنگاران، نويسندگان، مدرسان و روحانيون طراز اول حوزههاي علميه و ...) انتشار بولتن اطلاع رساني ويژه، ترتيب دادن برنامههاي بازديد از طرحها، حضور مسئولان سازمان در بين آنها و دعوت از آنان براي شرکت در مراسم افتتاح طرحهاي بزرگ.
راهاندازي اتاق خبرنگاران در مجموعه يک روابط عمومي کارآمد براي دسترسي آسان و بهتر آنان به اطلاعات سازمان ميتواند به توسعه ارتباطات رسانهها و روابط عمومي کمک کند.ايجاد بخش مستقل « ارتباط با رسانهها »
هدف از روابط عمومي صرفاً انجام چند وظيفه خاص نظير: توليد و ارسال خبر به رسانهها، نصب پلاکارد و پوستر انتشار بروشور و برگزاري نمايشگاه و ... نيست. بلکه هدف عمده تاثير گذاري بر روند تصميمات در درون سازمان و حتي بيرون سازمان و سهيم شدن در جريان تصميم سازي است.
«الگوي ارتباط مشارکت آميز» ضرورت مشارکت مردم در تصميمات و برنامهريزيها مورد توجه قرار مي گيرد و سعي مي شود تا با کاربرد شيوههاي مختلف علمي واکنش پيام گيران در مقابل پيامها اندازهگيري و ارزيابي شود و لذا از تحميل پيامها به مردم « الگوي ارتباطي سلطه » و يا بي توجهي به واکنشهاي مردم در مقابل پيامها « الگوي ارتباطي تنزلي » که هر دو به فقدان مشارکت ميانجامد، اجتناب شود.
اصولاً يکي از ارکان روابط عمومي، برنامه ريزي است. روزمرگي و کار را به دست زمان سپردن نمود روابط عمومي ناکارآمد است. تهيه و تدوين برنامههاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت. برنامه عمل سالانه روابط عمومي، کليه عمليات ممکن براي اجرا در طول يک سال را مورد توجه قرار مي دهد. شناسايي مخاطبان، تعيين اهداف روابط عمومي براساس اهداف سازمان و تعيين پيامهاي روابط عمومي و تهيه پيش نويس برنامهها و مشورت با مسئولان مراحل اساسي برنامهريزي است.
تشکيل ستاد بحران با اهداف، وظايف، نيروي انساني، بودجه و شيوه عمل معين در قالب برنامه سالانه روابط عمومي برنامه ريزي براي مواجهه با امور غير مترقبه است.
هر فعاليتي بايد تقويم جداگانه داشته باشد. همانند مصاحبهها، ملاقاتهاي مردمي، مناسبتها، مراسم، نمايشگاهها، انتشارات، سخنرانيها و ...
افکار سنجي، نظام پيشنهادها ( براي آگاهي از نقطه نظرات اصلاحي کارکنان و اقشار مختلف مردم) بجاي شيوه سنتي و ناکارآمد جمع آوري پيشنهادها از طريق صندوقهاي نصب شده در ساختمانها. تحليل محتواي مطبوعات و تحليل تماسها و مکاتبات مردمي.
11. اولويت ارتباطات مردمي
هنر و علم مردم داري، برگزاري جلسات پرسش و پاسخ بين کارکنان و مديريت و اقشار مختلف مردم به ويژه مخاطبان خاص سازمان، مديريت و برگزاري جلسات بحث آزاد به همين شکل، حضور غير رسمي مسئولان در بين کارکنان از جمله به هنگام صرف ناهار و يا اقامه نماز يا در بين مخاطبان خاص.
راهنمايي صحيح ارباب رجوع،راهنمايي حراست کافي نيست. با استفاده از رايانه ميتوان در مبادي ورودي سازمان بسياري از نيازهاي اطلاعاتي ارباب رجوع پاسخ داده شود. و به شکل صحيح آنانرا هدايت کرد.
روابط عمومي در طبقه همکف و نزديکترين مکان براي دسترسي مخاطبان مستقر گردد.
روابط عمومي کارآمد علاوه بر زير نظر بالاترين مقام سازمان بودن از هيچ کلمه پيشوند و پسوند ديگري استفاده نمي کند.
برنامه های راهبردی در روابط عمومی
اولویت های کاری در روابط عمومی
10.استفاده بهینه از ظرفیت های برون سازمانی و بین بخشی
11.ایجاد بانک اطلاعات
12.ایجاد کتابخانه و مرکز اسناد فنی،تخصصی و فرهنگی
13.مستند نمودن اقدامات برجسته، ملی و اجرایی بخش
14.تدوین اجرای طرح های فرهنگی و تبلیغی برای جامعه جوان و فرهنگ پذیرکشور
مراحل تهیه برنامه برای انجام وظایف روابط عمومی
روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي به منظور تهیه شرح وظایف موثر برای ایجاد یک روابط عمومی کارآمد از یک سری رهنمودهای عملی موجود که در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد را سرلوحه کار خود قرار داده است که عبارتند از:
الف)وضعیت موجود چیست؟
ب)وضعیت مطلوب و آرمانی که در آینده باید به آن دست یافت کدام است؟
تحقیق و جمع آوری اطلاعات جامع ، کامل و روز به روز ، مرحله ایی است که هر کار روابط عمومی با آن آغاز می شود. در مرحله تحقیق اطلاعاتی بدست می آید که از طریق تجزیه و تحلیل آنها می توان به دقت به ماهیت و طبیعت مساله پی برد.افراد و گروههای مورد نظر را شناخت،رسانه و رسانه هایی را که می توان به وسیله آنها ، آنان را مخاطب قرار داد را مشخص کرد و محتوای پیام و زبان آن را تعیین نمود.
اصول وظایف در روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي
1ـ جمع آوري وتمرکز اطلاعات واخبار مربوط به فعاليتها، اقدامات،طرحها وبرنامه هاي دستگاه مربوط، به منظور تنظيم سياستهاي خبري تبليغاتي واجراي طرحهاي انتشاراتي وآماده نمودن اذعان عمومي با توجه به خط مشي کلي ازطريق:
الف ـ شرکت درجلسات مهم دستگاه.
ب ـ ارتباط مستقيم و مستمر با مسئولين.
ج ـ حضور درسفرهاي داخلي وخارجي .
د ـ شرکت درگردهمايي ها.
ه ـ دريافت گزارش فعاليتها، طرحها وبرنامه هاي بخشهاي مختلف دستگاه.
و ـ جمع آوري هرگونه اخبار واطلاعات مورد نياز.
ز ـ ارتباط مستقيم با مردم.
ح ـ ارتباط مستمر با جرايد و رسانه هاي گروهي.
2ـ برقراري ارتباط مستمر با دبيرخانه شوراي هماهنگي تبليغات دولت به منظور ايجاد هماهنگي در اجراي سياستها وخط مشي هاي تبليغاتي جمهوري اسلامي ايران.
3 ـ فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل بين مردم ومسئولين دستگاه مربوط ازطريق:
الف ـ برگزاري مصاحبه با رسانه هاي گروهي.
ب ـ برگزاري ملاقات عمومي.
ج ـ برپايي سخنرانيها.
د ـ سفرها ، بازديدها وملاقاتها.
4 ـ برقراري ارتباط با ساير سازمانهاي دولتي وغيردولتي درزمان مناسب با کيفيت مناسب .
5 ـ ايجاد حسن رابطه بين کارکنان ومسئولين دستگاه مربوطه.
6 ـ تهيه وتدوين اخبار، بيانيه ها، اطلاعيه ها، آگهي ها وپيامهاي دستگاه مربوطه وترتيب نشر و انعکاس آن در رسانه هاي گروهي.
7 ـ پيگيري انجام به موقع وعده هاي مسئولين دستگاه مربوط، بمنظور انعکاس نتايج بدست آمده در داخل و خارج ازسازمان.
8 ـ بررسي مطالب مطروحه در رسانه هاي گروهي ومجامع عمومي،در رابطه با فعاليتهاي مستقيم وغيرمستقيم دستگاه مربوطه بمنظور اطلاع، انعکاس وپاسخگويي درصورت لزوم.
9 ـ حضور در مجلس شوراي اسلامي و ارتباط با نمايندگان، همراه با معاونت امورمجلس يا بالاترين مقام اجرايي دستگاه مربوط به منظور اشراف واطلاع از ديدگاههاي نمايندگان پيرامون وظايف وعملکرد دستگاه متبوع.
10 ـ انعکاس فعاليتها، برنامه ها و طرحهاي دستگاه مربوط به مردم از طريق :
الف ـ برپائي نمايشگاه.
ب ـ انتشار نشريه داخلي درچهارچوب قوانين مصوب.
ج ـ تهيه عکس ، اسلايد و فيلم از فعاليتهاي دستگاه متبوع و ايجاد آرشيو سمعي وبصري.
د ـ انتشار عملکرد دستگاه ذيربط درچهارچوب قوانين مصوب.
11ـ نظارت بر اجراي امور انتشاراتي دستگاه متبوع.
12 ـ انجام امور خطاطي و طراحي در زمينه هاي تبليغاتي، انتشاراتي.
13 ـ ايجاد و اداره کتابخانه وآرشيو اطلاعاتي ومطبوعاتي.
14 ـ برگزاري مراسم مذهبي و اقامه نماز جماعات وجلسات سخنراني با هماهنگي و همکاري انجمن اسلامي دستگاه متبوع.
15 ـ انجام برنامه هاي فرهنگي ، تبليغي وهنري با هماهنگي وهمکاري انجمن اسلامي.
16 ـ بررسي ديدگاهها و سنجش افکار عمومي، در چهارچوب وظايف محوله وارائه نتايج حاصله به مسئولين دستگاه ذيربط، به منظور اتخاذ روشهاي مطلوب وتدوين طرحها وبرنامه ها.
17 ـ تحليل وتوجيه برنامه هاي اجرايي، جهت روشن شدن اذهان عمومي.
18 ـ مطالعه، بررسي وبرنامه ريزي هاي لازم به منظور ارتقاء کيفيت فعاليتهاي تبليغاتي، انتشاراتي، ارتباطي و ارشادي دستگاه متبوع.
19 ـ مشارکت و برنامه ريزي جهت برگزاري همايشها، نمايشگاهها وميهمانيهاي رسمي.
20 ـ ايجاد دبيرخانه شوراي مديران دستگاه مربوط.
21 ـ سخنگوي دستگاه متبوع.
22ـ انجام ساير امور مربوط، که برحسب ضرورت ازطريق بالاترين مقام دستگاه ذيربط جهت اقدام، ابلاغ ميگردد.
نظرات