شنبه, 03 آذر 1403

 



نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فصل نوین همزبانی و همدلی


uast13.ir
مدیر کمیته روابط عمومی سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران در یادداشتی نوشت: کتاب، هنوز هم قابل اعتمادترین رسانه انتقال اطلاعات به عنوان منبع قدرت و ثروت در هزاره سوم و یکی از مولفه‌های اساسی توسعه‌یافتگی در جهان است.
به گزارش گروه روابط عمومی و امور فرهنگی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران به نقل از خبرگزاری فارس؛ رجبعلی سالاریان، مدیر کمیته روابط عمومی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی یادداشتی درباره نمایشگاه کتاب نوشت: 
بسیاری از مفاهیم با ورود به عصر جدید، دچار تحول و دگرگونی شده اند و سواد اطلاعاتی یکی از این مفاهیم است؛ با این همه کتاب به عنوان گنجینه اطلاعاتی بشر از گذشته تا کنون، حتی در عصر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، همچنان بر نگاه آمیخته با سنت خود، پای می فشرد و در توفان سهمگین فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، استوار، ایستاده است.

کتاب، هنوز هم قابل اعتمادترین رسانه انتقال اطلاعات به عنوان منبع قدرت و ثروت در هزاره سوم و یکی از مولفه‌های اساسی توسعه‌یافتگی در جهان است. از همین رو، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با گذشت سی سال از زمان برگزاری آن، با شعار «یک کتاب، بیشتر بخوانیم» همچنان بر کتابخوانی به عنوان سرچشمه دانایی و توانایی تاکید دارد.

با این همه، برگزاری این رویداد عظیم که بازتابنده یکی از جلوه‌های مهم فرهنگی کشور است و از این پس دهه چهارم خود را آغاز می‌کند، نیازمند تلاش همه‌جانبه‌ای است تا مردمان این دیار را با تاریخ، فرهنگ و هویت غنی‌شان، به سوی این اتفاق مهم جلب نماید؛ این روزها، بیش از هر زمان دیگری، روابط عمومی، پل ارتباطی میان فعالان حوزه نشر، صاحبان قلم و دوستداران کتاب این میراث مکتوب است تا پیوند عمیق نسل‌های قدیم و جدید با کتاب، سبد خانوار هر ایرانی را به این کالای ناب فرهنگی مزین سازد.

روابط عمومیِ سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات‌رسانی به سیل مشتاقان نمایشگاه کتاب که امسال برای دومین بار در شهر آفتاب برگزار می‌شود، و برای اطلاع رسانی و پاسخگویی مطلوب به بازدیدکنندگان چند میلیونی نمایشگاه، اهتمام جدی خویش را با استفاده از تمامی ابزارهای موثر ارتباطی، ماه‌ها قبل از برگزاری این رویداد به کار گرفت.

اطلاع‌رسانی، هماهنگی‌ و برنامه‌ریزی گسترده برای طراحی پوستر و شعار نمایشگاه، شرکت‌کنندگان خارجی خصوصا ایتالیا به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه، مدیریت اخبار و رویدادها و پوشش تصویری برنامه‌های متعدد نمایشگاه از جمله ده‌ها، نشست‌، کارگاه‌ و برنامه آموزشی، تبلیغات گسترده رسانه‌ای قبل و حین برگزاری نمایشگاه با محوریت ترغیب مردم به فرهنگ مطالعه، نصب المان‌های فرهنگی خلاقانه با هدف ترویج کتابخوانی، مدیریت اطلاع‌رسانی از طریق رادیو نمایشگاه، نظرسنجی از شرکت‌کنندگان درخصوص برگزاری نمایشگاه، تعامل گسترده با مخاطبان از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، به‌روزرسانی مستمر رویدادها از طریق وب‌سایت نمایشگاه، استقرار کیوسک‌ها و تابلوهای اطلاع‌رسانی در ورودی‌ها و سالن‌های نمایشگاه، و بسیاری از اقدامات دیگر برای ایجاد حس رضایت درونی بازدیدکنندگان نمایشگاه، تنها بخشی از فعالیت‌های اجرایی روابط عمومی برای برگزاری باکیفیت سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب محسوب می‌شود.

استقبال گسترده ایرانیان فرهنگ‌دوست از سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران و ازدحام جمعیت خصوصا روزهای پایان هفته، در بهار پرطراوت و بارانی اردیبهشت ماه، با استفاده از خودروهای شخصی یا وسایل حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس، دشواری پیمودن مسیر اجرایی فعالیت‌ها را به شیرینی مبدل ساخت. مشکلات و چالش‌های برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی فرهنگی کشور، به فرصتی برای هم‌افزایی و تعامل دوسویه میان تمامی دستگاه‌های اجرایی و دست‌اندرکاران نمایشگاه از نهادهای دولتی تا فعالان بخش خصوصی تبدیل شد.

نعمت، فرصت و موهبت خدمتگزاری در عرصه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و انتقال این آموزه که: «کتاب، بخوانیم تا بیدار شویم» را در پایان سه دهه برگزاری مستمر نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارج می‌نهیم و با استمرار این حرکت در مسیر دانایی، امیدواریم دهه چهارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فصل نوینی از همزبانی و همدلی همیشگی ایرانیان با کتاب را بگشاید.   
نويسنده : طیبه قیاسوند

کارشناس ارشد آموزش