جمعه, 02 آذر 1403

 



بازدید دانشجویان گرافیک و معماری از موزه هنرهای معاصر

IMG 1774این روزها موزه هنرهای معاصر نیز حال و هوای عاشورایی به خود گرفته است وبه مناسبت این ایام آثاری که مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفته است مربوط به مکتب سقاخانه ایست.به همین مناسبت برنامه ریزی صورت گرفت تا دانشجویان گرافیک و معماری پودمان 3 ازاین نمایشگاه دیدن نمایند و ویژگیهای معماری موزه را از نزدیک ببینند.در این بازدیدمدیر گروه محترم سرکار خانم وجدانی و مدرسان گرامی سرکار خانم خزانه،جناب استاد ترجمان،جناب استاد احسان جو،جناب استاد رضایی دانشجویان را همراهی نمودند.


..........................................................................
نام گذاری مکتب سقاخانه: سقاخانه اصطلاحیست که اولین بار توسط( کریم امامی ) مترجم و روزنامه نگار و منتقد ، برای توصیف آثار گروهی از هنرمندان ایرانی که می گویند که پلی میان سنت و مدرنیته بنا کردند به کار برده شد .در ادامه امامی این مکتب را اینگونه معرفی و اسم گذاری میکند.                                                      
مکتب سقاخانه گرایشی در هنر ایران است که سالهاست حوزه تاثیر گذاری خود را در عرصه هنر ایران به طور جدی حفظ کرده وبه عنوان یکی از شاخصه های تاثیر گذار در هنر معاصر ایران محسوب می شود.
از هنرمندان این مکتب میتوان به استادان مسعود عرب شاهی،صادق تبریزی ،پرویز تناولی،فرامرزپیلارام اشاره کرد.


آشنایی با معماری موزه هنرهای معاصر:

نام پروژه: Museum of Tehran
معمار: Kamran Diba
موقعیت بنا: Tehran - Iran
زمان ساخت: ۱۹۷۷

سال ۱۳۵۶ کامران دیبا، آرشيتكت ایرانی، کار ساخت موزه هنرهای زیبا را به اتمام رساند. ساختمانی که کارکردش تنها و تنها موزه است، ساختمانی که هنوز هم پا برجاست و به رغم وجود موزه¬های بسیار در ایران، تنها ساختمانی است که تنها برای موزه ساخته شده است. موزه هنرهای معاصر در زمینی به مساحت ۲۴۰۰ مترمربع و با زیربنایی حدود ۲۷۰۰ مترمربع با ۹ گالری ۲۰۰۰ متری ساخته شد. در این ساختمان که در محوطه¬ای به مساحت ۷۰۰۰ متر بنا نهاده شده ۹ گالری سالن اجتماعات ۱۹۶ متری و کتابخانه ۱۶۴ متری نیز وجود دارد.
ساختمان خود موزه به صورت سنتی مدرن ساخته شد. با دیدن ساختمان موزه علاوه بر تداعی بادگیرهای یزد، مدرن¬کاری-ها در بنیان ساختمان نیز دیده می¬شود که ساختمانی بتنی و محکم است. در طراحی موزه هنرهای معاصر دو دیدگاه مورد بررسی قرار داشت که هر دو آنها به درستی انتخاب و مورد بازبینی قرار گرفتند: یکی در محوطه اطراف سایت بود (یعنی پارک لاله تهران) که به طور نسبی یک پارک بزرگ است و دیگری مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله قرار داشت. کامران دیبا در طراحی موزه حیاط مرکزی را انتخاب کرد که علاوه بر اینکه یکی از نشانه-های معماری ایرانی باشد، بتواند به کمک آن فضایی مجزا از پارک را ایجاد کند. علاوه بر آن کامران دیبا با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به پارک سعی بر برقراری رابطه با پارک نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره¬های دیواری و سقفی حفظ شده است.کامران دیبا از آن دسته از معمارانی است که با شناختی مناسب از معماری ایرانی و درک مبانی و مفاهیم معمارگونه آن شروع به طراحی می¬کند. موزه هنرهای معاصر تهران ساختمانی پست مدرنیست است که با بهره¬گیری از عناصر معماری کهن ایرانی به صورتی مینی¬مالیستی خودنمایی میکند.
عکاس:دانشجوی پودمان 3 گرافیک سرکار خانم برجی

نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.