"سواد رسانهای" (Media Literacy) در یك تعریف بسیار كلی عبارت است از یك نوع درك متكی بر مهارت كه براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یكدیگر تفكیك و شناسایی كرد. این درك به چه كاری میآید؟ به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یك رژیم غذایی است كه هوشمندانه مراقب است كه چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف كرد و چه چیزی را نه و یا اینكه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد كه از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند كه در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای كمك میكند تا از سفرهی رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم.