بررسی ارتباط میان ابعاد مدیریت دانش با نوآوری
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 22 دی 1393 14:13
-
بازدید: 9361
بررسی ارتباط میان ابعاد مدیریت دانش با نوآوری
مطالعه موردی: آموزشگاه های آزاد استان تهران
ارائه دهنده: علی پوراشراف
چکیده هدف از این پژوهش بررسی ارتباط میان ابعاد مدیریت دانش با نوآوری میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. با توجه به اطلاعات به دست آمده، جامعه آماری مورد پژوهش حدود 361 نفر از مدیران و معاونان آموزشگاههای آزاد استان تهران میباشد که بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 186 نفر خواهد بود. تعداد 283 پرسشنامه توزیع گردید و با توجه به پرسشنامههای دریافتی، تعداد 219 به پرسشنامه پاسخ دادند. از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها و جهت پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق با استفاده از آزمون پیرسون نشان میدهد که میان ابعاد مدیریت دانش با نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد. واژه های کلیدی: مدیریت دانش، نوآوری، ابعاد مدیریت دانش. The relationship between knowledge management and innovation of free schools in Tehran ProvincePaper presenter: Ali Pourashraf این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">
alipoاین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید Abstract The relationship between the aspects of knowledge management and innovation is the purpose of this research using descriptive correlational method. According to the information obtained, the studied statistical population considers around 361 directors and officers of free schools in Tehran Province which with regard to Morgan and Krejcie tables, the sample size will decrease to 186 people. Therefore, 283 questionnaires is distributed among them but they are filled out by only 219 persons. Meanwhile, Kolmogorov-Smirnov test is used to verify data normalization and Cronbach alpha coefficient is applied to reliability. Consequently, based on Pearson test, the results of this analysis indicate that there is a significant relation between the aspects of knowledge management and innovation. Key words: knowledge management, innovation, aspects of knowledge management مقدمه پیچیدگی جهان قرن بیست و یک، فضای انقلاب را تسریع نموده است و آنهایی که نمیتوانند یاد بگیرند، سازگار شوند و تغییرات را بپذیرند، به سادگی نابود خواهند شد. یادگیری ما را نجات خواهد داد و این امر بهواسطه مدیریت بر دانش سازمانی صورت خواهد گرفت(خوش سیما و همکاران، 1384). سازمانها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیطهای متغیر و ایجاد و توسعه قابلیتهای جدیدی که به آنها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند، موفقتر خواهند بود. ابتکارات و اقدامات نوآوری بهطور فزآینده به دانش، تخصص و تعهد کارکنان به عنوان درون دادههای فرآیند ایجاد ارزش وابسته است. دیدگاه مبتنی بر دانش، سازمان را به عنوان مخزن دانش و شایستگیها تشریح میکند(برومند و رنجبری، 1388). کشورهای جهان با تکیه بر نوآوری، در پی افزایش بهرهوری و بهبود وضعیت اقتصادی هستند و یکی از دلایل عمده این توجه، وجود رقابت فزآینده بین جوامع است. نظام آموزش عالی دستخوش تغییرات متعددی است. بنابراین این سازمانها جهت سازگاری با محیط متغیر بیرونی نیازمند نوآوری میباشند(لی هوا، 2011). انعطافپذیری و واکنش سریع در برابر شرایط متغیر محیطی، استفاده بهتر از منابع انسانی و دانش موجود در نزد آنها و همچنین اتخاذ تصمیمات بهتر، دستاوردهای مدیریت دانش برای سازمانهای امروزین است(فخرالدینی به نقل از حمیدیزاده، 1389).دانشمندان امروز دانش را زمره سرمایه فکری قرار میدهند و آن را جزء داراییهای محسوس سازمان نمیدانند. زیرا دانش فقط در مدارک و بایگانیها وجود ندارد، بلکه در هنجارها، عملکردها و فرآیندهای سازمان نیز موجود است. مدیریت دانش در واقع حافظه گذشته سازمان است که به عنوان یک پیشگویی کننده قابل اعتماد برای رویارویی با تغییرات مداوم و مستمر محیطی مورد نیاز است(عباسی و ملکی، 1389).ازطرفی از جمله مباحث مهم در سازمانهای امروزی نقش آموزش و پرورش نیروی انسانی، به منظور اثر بخشی و کارایی سازمانها میباشد(پوراشراف به نقل از خداد، 1391).آموزش عالی ارتباط نزدیکی با پیشرفت جوامع بشری داشته است. دانشگاههای جهان برای تأمین نیازهای کشورشان، هم اکنون به آموزش میلیونها نفر دانشجو اشتغال دارند و اقتصاد مبتنی بر دانش در اولویت کشورهای پیشرفته قرار دارد. کشورهای مختلف جهان به دلیل ارتباط مثبت آموزش عالی با توسعه ملی، در طول دو دهه گذشته تلاش بسیاری در جهت گسترش آموزش عالی خود نمودهاند(بهرامی و همکاران، 1390). بدون شک مدیریت دانش در ایران به عنوان یک ضرورت گسترش خواهد یافت، ولی جهت سرعت بخشیدن به این امر توسعه زیرساختهای ارتباطی، آموزش، وضع قوانین جدید و داشتن نگرش کاربردی به دانش از سوی دولتمردان باید به طور جدی پیگیری شود. توجه به دیدگاههای جدید و نوآورانه و توسعه هر چه بیشتر فرهنگ جوامع اطلاعاتی میتواند سرعت ما را در این زمینه افزایش دهد(عباسی و ملکی، 1389). نوآوری، یک هدف مدیریت دانش است و این دو، آنچنان در هم تنیدهاند که میتوان مکانیزمهای نوآوری و فرآیندهای مدیریت دانش را با هم انطباق داد(محمدی و همکاران، 1392). بنابراین این مقاله تلاش دارد تا ارتباط میان ابعاد فرآیندی مدیریت دانش را با نوآوری فنی و نوآوری اجرایی بررسی کند. مبانی نظری پژوهش داده و دانش داده، یک واقعیت از یک موقعیت و یا یک مورد از یک زمینه خاص بدون ارتباط با چیزهای دیگر است. در حقیقت دادهها، حقایق و واقعیتهای خام هستند. با اضافه کردن زمینه و تفسیر به دادهها و پردازش آنها به یکدیگر، اطلاعات شکل میگیرد. دانش اضافه کردن درک و حافظه به اطلاعات است که موجب توسعه طبیعی اطلاعات میگردد. دانش را در این حالت میتوان بینشهای حاصل از اطلاعات و دادههایی تعریف کرد که میتواند به روشهای مختلف و در شرایط گوناگون، موثر و قابل تقسیم باشد. به طور کلی، دانش یک ادراک و فهم است که از طریق تجربه، استدلال، درک مستقیم و یادگیری حاصل میشود(میرغفوری و صادقی، 1390). خلاقیت و نوآوری خلاقیت، به کارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فرم یا مفهوم جدید است؛ خلاقیت به معنای توانایی ترکیب ایدهها در یک روش منحصر به فرد یا ایجاد پیوستگی بین ایدهها است(عبدالکریمی، 1385). نوآوری اهمیت زیادی برای ارگانها و سازمانها دارد، چرا که مزیت رقابتی پایدار را برای آنها به ارمغان میآورد(ویراواردنا و دیگران، 2006). نوآوری و خلاقیت شیوههایی هستند که به وسیله آنها دانش جدید ایجاد میشود. نوآوری از تغییرات تدریجی محصولات و فرآیندهای موجود ایجاد میشود و منجر به تغییرات ریشهای در فرآیندها و محصولات اولیه میگردد. تغییرات ریشهای بعد جدیدی به اساس دانش فعلی میدهد و منجر به تغییر در ادراکات شده و خط فکری ما را به سمت نگرشهای جدید دانش هدایت میکند(عباسی و ملکی، 1389). نوآوری فنی و اجرایی تولید دانش از خلاقیت سرچشمه میگیرد. به نوبهی خود، نوآوری، تبلور یک فکر بکر و ناب محسوب میشود که در قالب یک مفهوم، محصول، و یا خدمات جدید مطرح شده است. نوآوری دانش در عمل یا دانش فعال است و همانطور که از دانش زاده میشود، تمام ویژیگیهای آن را دارد. مدیریت دانش، دو جزء را با خود دارد: ادارهی دانش و افزایش توانایی برای خلق دانش جدید. خلق دانش و یادگیری که جزء دوم بر تعریف مدیریت دانش تأکید دارد، افزایش و تسهیل فرآیند نوآوری است؛ به این منظور سازمانها از مکانیزمهایی استفاده میکنند که فرآیندهای خلق، سهیمسازی و تلفیق دانش را حمایت میکنند. بنابراین نوآوری، یک هدف مدیریت دانش است و این دو، آنچنان در هم تنیدهاند که میتوان مکانیزمهای نوآوری و فرآیندهای مدیریت دانش را با هم انطباق داد(محمدی و همکاران، 1392). ایجاد تمایز بین نوآوریهای فنی و اجرایی مهم میباشد، زیرا منعکسکننده تمایز کلی بین ساختار اجتماعی و فنآوری در سازمانها است. نوآوری فنی شامل فرآیندها و فنآوریهایی است که در تولید محصول یا ارائه خدمات به کار میروند. در حالی که نوآوریهای اجرایی مرتبط با شیوههای مدیریتی، فرآیندهای اجرایی و قوانین سازمانی میباشد و مستقیما به سیاستها، سیستمها و مدیریت یک سازمان بستگی داد. افزایش نوآوریهای فنی و اجرایی در سازمانها باعث حفظ و بهبود سطح عملکرد آنها میشود(منفرد و اردکانی، 1393). امروزه نوآوری در سازمانها به سه صورت طبقه بندی میشود: نوآوری اداری و فنی، بهطوریکه نوآوری اداری با تغییر در ساختار سازمانی و فرآیندهای اداری و نوآوری فنی با تغییر در محصول، خدمات و تکنولوژی فرآیند تولید ارتباط دارد. نوآوری محصول و فرآیند، به تولید محصولات تازه یا پاسخ به نیاز بازار اطلاق میگردد و نوآوری فرآیندی، عناصر جدیدی هستند که در تولیدات یا فعالیتهای سازمانی به کار میروند. نوآوری بنیادی و توسعهای به طوری که نوآوری بنیادی به تغییر نگرش مدیران و تقویت منابع دانش فنی سازمان و نوآوری توسعهای بر پیچیدگی ساختار و عدم تمرکز تأکید دارد(بهرامی و همکاران، 1390).نوآوری و مدیریت دانش اهمیت مدیریت دانش و رابطه آن با نوآوری به طور گسترده تأیید شده است؛ مدیریت موثر دانش ارتباطات دانشی را آسان میکند و نیازهای جریان نوآوری را تغییر میدهد و علاوه بر آن عملکردهای نوآورانه را از طریق توسعه بینش و تواناییهای جدید افزایش میدهد(هال و مایرز، 2006). مدیریت دانش یک نوآوری درون سازمانی است؛ بدون حمایت از نوآوری، مدیریت دانش از بین میرود. در انتخاب نحوه حمایت از مدیریت دانش باید هدفمندانه عمل کرد و مستلزم توجه به خواستهها و شرایط نوآورانه و مرحله اجرا است(ابراهیمی، 1390).فرضیات تحقیق فرضیه اصلی میان ابعاد مدیریت دانش و نوآوری ارتباط معنی داری وجود دارد.فرضیه فرعی میان خلق دانش و نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد. میان تسخیر دانش و نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد. میان ذخیره دانش و نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد. میان انتشار دانش و نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد. میان تبدیل دانش و نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد. میان کاربرد دانش و نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد. میان حفط دانش و نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد.روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. از پرسشنامه برای جمعآوری دادههای مورد نیاز استفاده شده است؛ و به منظور جمعآوری دادهها از تلفیق روش کتابخانهای و پیمایشی بهره گرفته شده است. متغیرهایی که در این پرسشنامه در نظر گرفته شده، شامل اطلاعات خود موسسات آموزشی، سلسله مراتب مدیریت دانش و نوآوری دانش است. برای پاسخ دادن به این سؤالات از طیف 5 گزینهای لیکرت استفاده شد و هر فرد از بین گزینههای بسیار کم، کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد، یکی را مشخص میکند. در تحلیل جوابها، برای گزینه بسیار کم، ارزش 1، برای گزینه کم ارزش 2، برای گزینه متوسط ارزش 3، برای گزینه زیاد ارزش 4 و برای گزینه بسار زیاد ارزش 5 منظور گردید. برای پرسشنامه مذکور، جهت پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و برای روایی از نظر خبرگان و کارشناسان این حوزه بهره گرفته شده است. بدین منظور پرسشنامه به صورت حضوری در بین اعضای هیأت علمی دانشگاهها توزیع گردید و درباره موضوع تحقیق توضیحات لازم داده شد. سعی شد هنگام پاسخ به سوالات تا حد امکان حضور داشته و راهنماییهای لازم صورت گیرد. جهت رعایت اصول اخلاق اخلاق در پژوهش توجه به نکاتی نظیر توجیه پاسخگویان و کسب رضایت آگاهانه برای شرکت در تحقیق، رعایت بی طرفی و پرهیز از گرایشهای خاص توسط محقق، استفاده از جدیدترین منابع اطلاعاتی و علمی، رعایت صداقت هنگام تجزیه و تحلیل دادهها و عدم تحریف دستاوردها در جهت همسویی با خواستههای پژوهشگر، محرمانه نگهداشتن اطلاعات حاصل از پرسشنامه و دقت در نگهداری آنها به طور محرمانه مد نظر قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، بسته نرمافزاری SPSS استفاده شده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده، جامعه آماری مورد پژوهش حدود 361 نفر از مدیران و معاونان آموزشگاههای آزاد استان تهران میباشد که بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 186 نفر خواهد بود. تعداد 283 پرسشنامه توزیع گردید و با توجه به پرسشنامههای دریافتی، تعداد 219 به پرسشنامه پاسخ دادند.پیشینه پژوهش الیکانی و فکری (1393) در پژوهش خود نشان میدهد که مدیریت دانش به اندازه 15% میتواند نوآوری محصول را پیشبینی کند و بر آن تأثیر گذارد؛ همچنین تمام گویهها (اکتساب دانش، کاربرد دانش، تبدیل دانش و شبیه سازی دانش) به جز تسهیم دانش و ارزیابی دانش معنیدار بوده و بر روی نوآوری محصول تأثیر گذار هستند. دلیرپور و یعقوبی(1392) به بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و نوآوری میپرازد؛ یافته های به دست آمده حاکی از آن است که یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری بر مدیریت دانش و نوآوری سازمانی دارد. مدیریت دانش نیز تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمانی دارد. محمدی و همکاران(1392) در پژوهش خود به کارگیری قابلیتهای مدیریت دانش در دانشآفرینی و نوآوری پلیسی اشاره میکند؛ نتایج نشان میدهد قابلیتهای مدیریت دانش، اعم از فرآیندی و زیرساختی به دو طریق غیرمستقیم و مستقیم بر نوآوری سازمانی پلیس تأثیرگذار بوده است. یوسفی و همکاران(1391) به بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری میپردازد؛ نتایج حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش، حاکی از آن است که بین مدیریت دانش و نوآوری، ارتباط معنیداری وجود دارد و با توجه به مدیریت دانش میتوان موجب افزایش نوآوری در سازمانها شد. احمدی و همکاران(1391) در مقالهای به بررسی تأثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی می پردازد. پژوهشگر چنین استدلال میکند که مستند سازی و شخصی سازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم و از طریق متغیر میانجی نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت دارد. امینی و انعامی(1391) ضمن پرداختن به چیستی و ابعاد کمتر شناخته شده مدیریت دانش، مولفههای کلیدیتأثیرگذار بر این رشته نوظهور علمی را احصا نموده و در فرجام یافتههای خود، تأثیر حوزه جدید مدیریت دانش را بر نوآوری در سازمانهای دفاعی به طور عام و نوآوریهای دفاعی به طور اخص ارائه نموده است. طالقانی و دیگران(1391) در مطالعه خود به بررسی ارتباط میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه میپردازد؛ نتایج نشان میدهد که شاخصهای خلق دانش، حفظ دانش، انتقال دانش و کاربرد دانش با نوآوری سازمانی رابطه معنیداری دارد. میرفخرالدینی و همکاران(1389) به بررسی مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نواوری در شرکتهای کوچک و متوسط میپردازد؛ وی اذعان میدارد که میان سه عامل ذکر شده ارتباط معنیداری وجود دارد. نقیزاده(1389) در پژوهش خود سعی نموده است تا مدیریت دانش، مدیریت نوآوری و مدیریت فنآوری را تجمیع نموده تا ضمن بهرهگیری از ویژگیهای هر یک، از دوباره کاری و مدیریت جزیرهای جلوگیری کند و در نهایت چارچوب جدید ارائه مینماید. دهقان نجم(1388) به موضوع مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری میپردازد و فرآیندها و استرانژیهای مدیریت دانش را در زمینه نوآوری بیان میدارد. کارلینا و آنجل(2011) در پژوهش خود بیان میدارد که استراتژی مدیریت دانش از طریق افزایش توانایی و نوآوری بر روی عملکرد سازمان تأثیر میگذارد. کاماسک و بولوتلار(2010) به بررسی تأثیر اشتراک دانش بر نوآوری میپردازد و اذعان میدارد که که میان اشتراک دانش و نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد. وکارو(2010) دریافت که مدیریت دانش تأثیر مستقیمی بر عملکرد مالی دارد و موجب بهبود عملکرد محصولات جدید میشود. یانگ(2010) اثبات کرد که میان استراتژیهای مدیریت دانش و عملکرد ارتباط مستقیمی وجود دارد و در این حالت نوآوری در بالاترین سطح خود قرار دارد. مدل مفهومی تحقیق در مقاله حاضر با تکیه بر مفاهیم مدیریت دانش و نوآوری مدلی ارائه گردیده است، که در شکل 1 نمایش داده شده است.شکل (1): چارچوب نظری تحقیق تجزیه و تحلیل دادهها آمار توصیفی جدول 1 وضعیت جنسیتو سابقه خدمت جامعه آماری را نشان میدهد.جدول1: فراوانی پاسخ دهندگان
خصوصیات
|
سال
|
فراوانی
|
درصد
|
سن
|
35-25
|
88
|
40%
|
45-35
|
81
|
37%
|
55-45
|
38
|
17%
|
بالاتر از 55 سال
|
12
|
6%
|
سابقه خدمت
|
10-5
|
159
|
73%
|
15-10
|
38
|
17%
|
20-15
|
15
|
7%
|
بالاتر از 20
|
7
|
3%
|
با توجه به جدول فوق می توان بیان داشت که بیش از 70 درصد از جامعه آماری، سنی میان 35 تا 55 سال و 90 درصد از اعضاء کمتر از 15 سال سابقه خدمت دارند.به منظور آزمون پایایی این تحقیق پرسشنامه در میان 30 نفر از اعضای آموزشگاههای آزاد که بطور تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید. پس از استخراج داده ها ازپرسشنامه های تکمیل شده، مقدار ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد، که نشان دهنده سازگاری درونی سوالات طرح شده می باشد. نتایج حاصل در جدول 2 نشان داده شده است.جدول 2: مقدار آلفای کرونباخ پیش آزمون برای هر یک از متغیرها
عنوان مقیاس
|
|
تعداد سوالات مقیاس
|
مقدار آلفای کرونباخ
|
مدیریت دانش
|
خلق دانش
|
6
|
0.704
|
تسخیر دانش
|
6
|
0.738
|
ذخیره دانش
|
5
|
0.74
|
انتشار دانش
|
6
|
0.73
|
تبدیل دانش
|
5
|
0.745
|
کاربرد دانش
|
6
|
0.751
|
حفط دانش
|
5
|
0.782
|
نوآوری
|
فنی
|
7
|
0.831
|
اجرایی
|
7
|
0.811
|
جهت تعیین مسیر تحلیلهای آماری بایستی نخست، نرمال بودن دادهها مورد بررسی قرار گیرد. لذااز آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها استفاده شده است. نتایج حاصل در جدول 3 نشان میدهد که فرض نرمال بودن داده ها پذیرفته میشود و میتوان گفت شاخصهای بدست آمده در تحقیق نرمال میباشند.
جدول 3:بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق
متغیر های اصلی
|
ضریب z
کولموگروف- اسمیرنف
|
سطح معنی داری
|
نتیجه
|
خلق دانش
|
1.63
|
0.053
|
نرمال بودن توزیع داده ها
|
تسخیر دانش
|
1.215
|
0.151
|
نرمال بودن توزیع داده ها
|
ذخیره دانش
|
0.917
|
0.298
|
نرمال بودن توزیع داده ها
|
انتشار دانش
|
0.795
|
0.398
|
نرمال بودن توزیع داده ها
|
تبدیل دانش
|
1.230
|
0.371
|
نرمال بودن توزیع داده ها
|
کاربرد دانش
|
1.201
|
0.141
|
نرمال بودن توزیع داده ها
|
حفط دانش
|
1.31
|
0.172
|
نرمال بودن توزیع داده ها
|
خلق دانش
|
0.659
|
0.582
|
نرمال بودن توزیع داده ها
|
جدول 4 همبستگی میانمدیریت دانش و نوآوری را نشان میدهد.جدول 4: آزمون همبستگی پیرسون
نتایج همبستگی
|
ابعاد مدیریت دانش
|
نوآوری
|
همبستگی پیرسون
|
**0.789
|
سطح معنی داری
|
0.000
|
جدول فوق نشان میدهد که میان مدیریت دانش و نوآوری ارتباط معنی داری وجود دارد. جدول 5: ارتباط میان ابعاد مدیریت دانش و نوآوری با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون
|
خلق دانش
|
تسخیر دانش
|
انتشار دانش
|
تبدیل دانش
|
کاربرد دانش
|
حفط دانش
|
نوآوری فنی
|
همبستگی پیرسون
|
**0.539
|
**0.556
|
**0.603
|
**0.616
|
**0.623
|
**0.505
|
سطح معنی داری
|
0.000
|
0.000
|
0.000
|
0.000
|
0.000
|
0.000
|
نوآوری اجرایی
|
سطح معنی داری
|
0.000
|
0.000
|
0.000
|
0.000
|
0.000
|
0.000
|
همبستگی پیرسون
|
**0.513
|
**0.547
|
**0.595
|
**0.636
|
**0.610
|
**0.536
|
با توجه به جدول 5 میتوان اذعان داشت که میان ابعاد مدیریت دانش و نوآوری ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجه گیری نوآوری، عامل مهم و حیاتی برای سازمانها بهمنظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار است(رابینز، 1389). سازمانها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیطهای متغیر و ایجاد و توسعه قابلیتهای جدیدی که به آنها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفقتر خواهند بود. ولی این فرآیند کاملا پیچیده است و مستلزم مدیریت موثر و کارآمد در بسیاری از فعالیتهای مختلف است(طالقانی و دیگران، 1390).به طور کلی مدیریت دانش همان سازماندهی دانستهها است. یعنی تلاش برای بدست آوردن دانش مورد نیاز، اشتراک اطلاعات در داخل یک سازمان و تأکید بر تقویت حافظه سازمانی به منظور بهبود روند تصمیمگیری، افزایش تولید و تشویق افراد به نوآوری در سازمان(دهقان نجم، 1389). هدف از این پژوهش بررسی ارتباط میان ابعاد مدیریت دانش با نوآوری در آموزشگاههای آزاد استان تهران میباشد. بدین منظور ابتدااز آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها استفاده شد. نتایج حاصل نشان میدهد که فرض نرمال بودن داده ها پذیرفته میشود و میتوان گفت شاخصهای بدست آمده در تحقیق نرمال میباشند. سپس از طریق آزمون همبستگی پیرسون، به ارزیابی معنیدار بودن ابعاد مدیریت دانش با نوآوری پرداخته شد. نتایج آزمون نشان داد که میان مدیریت دانش و نوآوری ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. در نهایت با استفاده از آزمون پیرسون معنیدار بودن هر یک از ابعاد مدیریت دانش و نوآوری مورد سنجش قرار گرفت؛ که حاکی از آن است که میان هر یک از ابعاد مدیریت دانش یعنی خلق دانش، تسخیر دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش، تبدیل دانش، کاربرد دانش و حفط دانش با نوآوری ارتباط معنیداری وجود دارد. پیشنهادات با توجه به یافتههای پژوهش، توصیه میشود: حمایت از نظرات و ایدههای آموزشی نوین دانشجویان و اساتید؛ برنامهریزی و طراحی خدمات آموزشی کاربردی مانند کارگاههای مهارت آموزی؛ بهرهگیری از برنامههای توسعه و انتقال دانش به روز در میان آموزشگاهها جهت آگاهی و تبادل علم مانند همایشها، سایتهای آنلاین ... بهرهگیری از روشهای حل مسئله و تصمیمگیری در میان اعضاء آموزشگاه( مانند طوفان ذهنی، تریز، دلفی ...)؛ بهرهگیری از کتابخانههای دیجیتال به جای کتابخانههای سنتی(سیاست کاهش هزینهها)؛ اتصال آموزشگاهها به شبکههای داخلی و گسترش آن به عنوان یک منبع کسب اطلاعاتی جهت دسترسی آسان مدرسان و کارآموزان به اطلاعات مورد نیاز. بهرهگیری از وسایل کمک آموزشی مانند ویدیو پروژکتور، کتابهای دیجیتالی، پنلهای دیجیتال .... واگذاری کتابهای دیجیتالی و نرمافزارهای آموزشی و کمک آموزشی به دانشجویان علاقمند و مستعد. بهره گیری از سایتهای آنلاین آزاد و نرمافزارهای آموزشی و کمک آموزشی؛ منابع الیکانی، حامد. رکسانا فکری.(1393). ارائه مدل نوآوری با رویکرد مدیریت دانش در صنایع خودرسازی ایران. کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا امینی، آرمین. سهراب انعامی. (1391). مدیریت دانش و راهبرد نوآوری در سازمانهای دفاعی. مدیریت دانش و راهبرد نوآوری در سازمانهای دفاعی. ابراهیم قوام، صغری. (1390). مدیریت دانش چالشی نو در نهادینه ساختن نوآوری پلیس. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال ششم، شماره 20. بهرامی، سوسن. سعید حاجی پور، تقی آقا حسینی، حسنعلی بختیاری. (1390). تبیین رابطه کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و نوآوری فنی در دانشگاههای دولتی استان اصفهان. پژوهش نامه مدیریت تحول، سال سوم شماره 6. برومند، مجتبی. مریم رنجبری. (1388). اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری با تأکید بر نقش مدیریت دانش. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 24. نقی زاده، شعبان الهی. (1389). مدیریت دانش فن نوآوری، چارچوبی جدید برای مدیریت یکپارچه دانش. فنآوری و نوآوری. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 16. دهقان نجم، منصور. (1389). مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی. ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، شماره 10. دلیرپور، مصطفی. سعید یعقوبی. (1392). ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و نوآوری، دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، تهران، انجمن مهندسی صنایع ایران. دانشگاه صنعتی امیرکبیر. احمدی، ابراهیم، کراهی مقدم، سیروس، رحیمی، فرج الله، (1391)، تأثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، دانشگاه علوم و تحقیقات، واحد خوزستان. رابینز، الف.پ.، 1389. رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، جلد اول، چ 16. عباسی، محمدرضا. منوچهر ملکی. (1389). ضرورت نوآوری در اجرای برنامههای مدیریت دانش و مدیریت فنآوری اطلاعات در ایران. فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره 24. عبدالکریمی، مهوش. (1385). مدیریت دانش، فنآوری و خلاقیت و نقش آنها در بهبود کارآیی و اثربخشی فرآیندها. کنفرانس توسعه منابع انسانی. میرغفوری، حبیب اله. زهرا صادقی آرانی. (1390). بررسی و ارزیابی کارآیی کتابخانهها در به کارگیری مدیریت دانش و نوآوری به منظور بهبود کیفیت و خدمات. کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 13 شماره 1. میرفخرالدینی، حیدر. سید حسن حاتمی نسب، رضا طالعی فر. (1389). مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط. چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2. محمدی، یوسف. علی محبی. یحیی محمدی. (1392). الگوی به کارگیری قابلیتهای مدیریت دانش در دانش آفرینی و نوآوریهای پلیسی. فصلنامه علمی-پژوهشی آموزش در علوم انتظامی، سال اول، شماره 1. کنجکاو منفرد، امیر رضا. سعید اردکانی. (1393). تحلیلی بر وضعیت ابعاد مدیریت دانش در نهادهای آموزش عالی و بررسی رابطه آن با نوآوری. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره 1. یوسفی، احسان. جعفر صادق فیضی. محمد سلیمانی. (1391). بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره 3. Li-Hua, Richard., Wilson John., Aouad, Ghassan., Li, Xiang. (2011), Strategic aspects of innovation and internationalization in higher education the Salford PMI2 experience, Journal of Chinese Entrepreneurship, vol. 3 No. 1, pp.8-23. Carolina Lopez-Nicolas, Angel L. Mero no Cerdan. (2011), Strategic Knowledge management, innovation and performance, International Journal of Information Management 31. 502-509. Hall, B.H. and J. Mairesse. (2006). Empirical studies of innovation in the knowledge driven economy, Economics of Innovation and New Technology, p. 296. Kamasak, R; Bulutlar, F. (2010). The influence of Knowledge sharing on innovation, European Business Review, vol. 22 No. 3, pp. 306-317. Vaccaro A, Parente R, Veloso FM. (2010). Knowledge management tools. Inter organizational relationships, innovation and firm performance. Technological Forecasting & Social Change; 77(7): 1076-1089. Weerawardena, J., O’Cass, A., & Julian, C. (2006). Does industry matter? Examining the Role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance. Journal of Business Research, p41. Yang J. (2010). The Knowledge management strategy and its effect on firm performance: A contingency analysis. International Jou
نويسنده :
این کاربر مطلب منتشر شده دارد.