روزمان مبارک
سال 1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 27 ارديبهشت را روز ارتباطات و روابط عمومي نامگذاری کرد. این روز را به همه اساتید، دانشجویان، فعالان و مسوولان روابط عمومی تبریک می گویم. چند تا جمله تهيه كردم که مروری بر دانستنی ها قبلی است که به ذهنم رسید یادآوری آن برای همگان خالی از لطف نباشد: هنر مردمداری کوتاهترین و بهترین تعریف روابط عمومی از نگاه من است. در تعریف یونسکو روابط عمومی بخشی از مدیریت است که وظیفه تقویت روابط دو جانبه، ایجاد تفاهم و همکاری در جلب نظر مردم، حفاظت از منابع سازمانی به همراه بهرهگیری و هدایت افکار عمومی را به عهده دارد. ادوارد برنیز، پدر روابط عمومی مدرن نیز معتقد است: روابط عمومی یعنی سه مفهوم: مردم را مطلع، همگرا و متقاعد کردن.
امروزه، روابط عمومي ها به عنوان عناصر قوي در ارزيابي و تقويت برنامه ها و پيشبرد اهداف سازمان ها تلقي مي گردند. سازمانهاي پيشرو، روابط عمومي را به عنوان كانون تفكر و پل ارتباطي مردم و رسانه ها با سازمان و مسؤولين میدانند. که در نهایت هنر روابط عمومي يافتن رمز نفوذ در دلهاست. در تعريف قديمي روابط عمومي مي گفتند: روابط عمومي بايد چشم و گوش و زبان سازمان باشد. اما امروزه از روابط عمومي ها به عنوان مغز سازمان ياد مي كنند. مطالعات و تحقيقات نشان مي دهد كه دست كم در روابط عمومي مي توان نزدیک به 200 تكنيك و ابزار استفاده كرد. تهيه گزارشهاي تحليلي از مخاطب، نياز سنجي، مخاطب شناسي، تحليل محتواي مطبوعات، راديو، تلويزيون و اينترنت، تحليل گفتمان از اين نوع مواردند.
روابط عمومي بخشي از سازمان است كه وظيفه شناخت و تجزيه و تحليل افكار عمومي، يافتن نقاط ضعف و قوتها و شناخت فرصتها و محدوديتها را دارد و در پي آن است تا با پيشگيري از محدوديتها، بهترين استفاده ها را از فرصت ها براي سازمان طراحي كند.
در مجموع روابط عمومی فعالیتی است ممتد، مداوم و طرح ریزی شده که از طریق آن، افراد و سازمانها میکوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سر و کار دارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقش مغز متفکر، قلب تپنده، دست اجراء، پای پیشرفت، گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای سازمان مدیریت آن را ایفا می کند. روابط عمومی در حقیقت شبکه هوشیار، بانک اطلاعات، مغز متفکر سازمان و پل ارتباطی آن با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمایلات و عادات و سلایق متفاوت است و باید خصلتهایی چون قانون مداری، نظم، شجاعت، ابراز عقیده، تحمل شنیدن آرای مخالفان، احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقت رشد و توسعه نماید.
در پایان یادمان نرود پاسخگو بودن، مخاطب محوري و اطلاع رساني صحيح و شفاف از ويژگي هاي يك روابط عمومي كارآمد است.
رجبعلی سالاریان
مدیر گروه روابط عمومی واحد 13