جمعه, 11 آبان 1403

 



کاربینی از آموزشگاه

فهرست

 13235784

تعریف ووظایف مدیریت.................................................................................................................... 3

تعریف مدیریت آموزشی....................................................................................................................4

ویژگی‌های مدیر آموزشی..................................................................................................................5

اطلاعات شناسنامه ای آموزشگاه ......................................................................................................6

محیط فیزیکی دبستان شهدای گلدسته..................................................................................................7

وظایف کارکنان مدرسه..................................................................................................................8

روش تدریس و طرح درس..........................................................................................11

آشنایی بامعلمان........................................................................................................................ 12

بررسی روابط کادر مدرسه...........................................................................................................13

مشکلات اداری وآموزشی...........................................................................................................13

مشکلات دانش آموزان...............................................................................................................13

 فعالیت مربیان پرورشی............................................................................................................14

انجمن واولیاء و مربیان...........................................................................................................14


وظایف مدیریت

الف) برنامه ریزی

ب) سازماندهی

ج) رهبری

د) هماهنگی

و) نظارت

ر) اهمیت بازخورد در مدیریت

ز) تغییر هدف سازمان

ه) انگیزش

تعریف مدیریت آموزشی

  مدیریت آموزشی به معنی عام، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت، هماهنگی و نظارت و ارزشیابی فرایند آموزش تعریف شده است. اما مدیریت به معنی خاص، به صورت‌های زیر تعریف می‌شودمدیریت آموزشی، راهنمایی، مددکاری و ایجاد محیط مناسب برای فعالیت آموزشی است.

  مدیریت آموزشی، فراگردی اجتماعی است که مستلزم ایجاد، نگهداشتن، برانگیختن، کنترل کردن و وحدت بخشیدن نیروهای انسانی و مادی می‌باشد که به‌طور رسمی و غیررسمی در درون یک نظام واحد شکل و سازمان می‌یابند، تا هدف‌ها و مقاصد آموزشی را تحقق بخشندمدیریت آموزشی، فرایند هماهنگ کردن استعدادهای آدمی و بهره‌گیری از شرایط محیطی برای اهداف آموزشی است.

   با توجه به آنچه گفته شد، مدیریت آموزشی غالبا به معنی خاص، مورد نظر است. یعنی مدیریت آن بخشی از فعالیت‌های سازمان‌های آموزشی است که مستقیما با امر آموزش و پرورش و یادگیری مرتبط است. از جمله، فعالیت‌های مربوط به برنامه‌های آموزشی، مواد و محتوای دروس، روش‌ها و وسایل آموزشی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی، اقدامات آموزشی مکمل، امور معلمان و دانش‌آموزان.

اهداف مدیریت آموزشی

  هدف کلی آموزش و پرورش در هر جامعه‌ای این است که هر فرد را طبق الگوی ارزش‌های فرهنگی، سیاسی، دینی و اجتماعی خود تربیت کرده و انسانی متناسب تحویل جامعه دهد. اهداف آموزش و پرورش سه نقش مهم در مدیریت آموزشی ایفا می‌کنند: اولا به فراگرد آموزش و پرورش جهت می‌دهند، ثانیا انگیزه‌ی حرکت و فعالیت را به وجود می‌آورند و ثالثا ملاک‌های کنترل و ارزشیابی فعالیت‌های آموزشی را ایجاد می‌نمایند.

  مدیریت آموزشی، باید قبل از هر چیز اهداف آموزش و پرورش را به خوبی شناخته و آنها را مورد بررسی قرار دهد و به‌کار بندد که برخی از آنها عبارتند از:

- کمک به افراد سازمان آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش

 -راهنمایی اعضای سازمان برای تشخیص و درک بهتر هدف‌ها

  -راهنمایی، همکاری، کمک، تقویت و حمایت از اعضای سازمان آموزشی

 -مشارکت افراد در تصمیم‌گیری و تبادل نظر آنها و ایجاد مسئولیت‌های مشترک در سازمان آموزشی

 -ایجاد روابط انسانی مطلوب و احترام متقابل بین مدیر و اعضای سازمان آموزشی

  -شناخت نیازها و حل مشکلات دانش‌آموزان به منظور دستیابی به اهداف آموزشی

-توجه به تفاوت‌های فردی و کمک به کشف و بروز استعدادهای دانش‌آموزان

  -کمک و یاری به بهبود و اصلاح فرآیند آموزش و پرورش

 -فراهم نمودن امکانات و زمینه مساعد برای بروز خلاقیت و ابتکار، به منظور رشد و بلوغ فکری اعضای سازمان

-ایجاد هماهنگی بین منابع و فعالیت‌های سازمان آموزشی

ویژگی ‌های مدیر آموزشی

  مدیر خوب، کسی است که با استفاده صحیح، منطقی و عقلایی از منابع مادی و انسانی، سازمان را برای رسیدن به هدف خود که برآورنده یکی از نیازهای جامعه است، رهبری و هدایت کند. پس مدیران آموزش و پرورش علاوه بر آگاهی کامل از علم مدیریت، اصول و تئوری‌های آن باید شرایط و ویژگی‌هایی را دارا باشند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

در زمینه‌ی مدیریت، دارای مهارت‌های فنی، انسانی و ادراکی باشد

به کار خود به عنوان مدیر آموزشی، نگرشی آگاهانه و علمی داشته باشد

کلیات روش‌ها و فنون تدریس را به خوبی بداند

 از سلامت جسمانی، روانی و شخصیتی کامل برخوردار باشد

 نظام آموزشی کشور خود را به خوبی بشناسد و از سوابق و تحولات تاریخی آن آگاه باشد

 از فلسفه، ارزش‌ها، هدف‌ها و مقاصد کلی آموزشی مطلع باشد

 با اندیشه‌ها و نظریه‌های مدیریت و رهبری آشنا باشد و به اقتضای محیط کار خود، آنها را به‌کار بندد

بر مسئولیت‌ها و وظایف چندبعدی آموزشی، ارشادی، فرهنگی و اجتماعی خود واقف باشد

 سابقه آموزشی و معلمی حداقل پنج سال داشته باشد

 در زمینه‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی دانش کافی داشته و بتواند معلمان را راهنمایی نماید

روابط و مناسبات متقابل میان مدرسه، خانواده و جامعه را درک کرده و در انجام وظایف محوله آنها را نادیده نگیرد.

اطلاعات شناسنامه ای آموزشگاه

نام آموزشگاه:دبستان شهدای گلدسته(شیفت بعدازظهر)                   دوره تحصیلی: دبستان(ابتدایی)

جنسیت آموزشگاه:پسرانه                                                       نوع واحدآموزش:عادی           

 تعداد دانش آموزان: 421نفر                                            

اطلاعات عمومی وساختمانی آموزشگاه

سال تاسیس:1377                                                               تعداد کلاس ها:22اتاق

نوع ساختمان:آجری                                                              تعداد طبقات: 4 طبقه

نوبت: دوشیفته                                                                    تعداد اتاق اداری: 6 اتاق

  متراژساختمان اصلی:2655 مترمربع                                 مساحت کل مدرسه:2802مترمربع                 

 متراژکل زیربنا:2775مترمربع

محیط فیزیکی دبستان شهدای گلدسته

دبستان شهدای گلدسته در تهران واقع دربزرگراه ایت الله سعیدی می باشد.این مرکز دوشیفته است، شیفت صبح دبستان ابتدایی به نام نیمه شعبان و شیفت بعداز ظهردبستان شهدای گلدسته است.

دراطراف این مدرسه هیچ مدرسه ای وجود ندارد خیابان روبروی مدرسه دارای خط کشی عابرپیاده میباشدودر اطرا فش خا نه های مسکونی قرارداردو خیابانی ‍‍‍‍‍‍‍پر رفت وآمد میبا شد.

محیط فیزیکی درون مدرسه

این مدرسه دارای یک درب بزرگ ویک درب کوچکی است که که همه دانش آموزان و دبیران ازآن رفت وآمد می کنند،درسمت چپ حیاط خانه سرایدار مدرسه قرار دارد،درانتهای مدرسه سرویس بهداشتی دانش آموزان می باشد سرویس بهداشتی مدرسه دارای8 تاشیرآبخوری که همراه بامایع دستشویی است، سرویس بهداشتی معلمین هم درطبقه دوم سالن می باشد، و همچنین دارای زمین فوتبال است،در ورودی ساختمان مدرسه که از سمت چپ وراست دارای چندین پله است در سالن ورودی که در طبقه دوم میباشد چند عدد گلدان بزرگ و در گوشه ای از آن کمد شیشه ای قرار دارد که در آن جوایزی برای دانش آموزان نگهداری می شود و در معرض دید دانش آموزان است.

طبقه اول که زیرزمین ساختمان مدرسه است.دارای آزمایشگاه بزرگ وانباری وهمچنین کتابخانه که درآن کتابهای خوب وآموزنده ای برای دانش آموزان وجوددارد.

طبقه دوم دارای اتاق مدیر،معاونین،دفتر دار،آموزشگاه قراردارد. درطبقه سوم تعدادی کلاس همرا با اتاق معلمین و آبدارخانه قرار دارد،در انتهای دوطرف سالن پله هایی برای رفت و  آمد دانش آموزان می باشد.

درطبقه چهارم هم تعدادی کلاس که درانتهای سالن کلاسهای پیش دبستانی قرار دارند.

درطبقه دوم نیز چندین تابلواعلانات وجوددارد که ازآنها برای نصب سخنان وکلمات الهام بخش و روانشناسی استفاده میکنند،

 

وظایف کارکنان مدرسه

اتاق مدیر:درورودی اتاق مدیرازسمت راست دارای یک کامپیوترمی باشدو دورتادور اتاق هم دارای صندلی همراه بایک میز است، میز مدیرهم درکنار پنجره قرار دارد. اتاق دارای یک کمد، یک پنجره با پرده، شوفاژ و کولر، یک دستگاه تلفن، ساعت، گلدان و قاب عکس می باشد.

وظایف مدیر:مدیرباید نحوه رهبری وبرخورد بامشکلات وتصمیم گیری درست وبه جا راداشته باشدتادرزمانهایی که مدرسه دچاربحران مالی یاضعف تربیتی برخی ازبچه ها می شود مدیربااقتدارودرایت تمام با این گونه مشکلات برخورد کندوتصمیم بجا ودرست رابگیرد.مدیریک مدرسه وظایف مختلفی داردازجمله:

1-برنامه ریزی ونظم دادن به برگزاری شورای معلمین،جلسات اولیاء ومربیان ودیداربااولیاء

2-‍‍‍‍‍‍پاسخ دادن به بخشنامه ها ودستوراتی که ازسازمان آموزش وپرورش یااداره هرناحیه به مدرسه      می رسد.

3-مختص دادن مقداری ازبودجه مدسه به جشن هاوعزاداری ها ویا تقدیرازدانش اموزان

4-رسیدگی به حضور به موقع آموزگاران وکادرهای دیگرمدرسه ودرصورت غیبت  یکی ازکادرها پیگیری وجستجوی دلیل وتا حد امکان کمک به رفع آن مشکل

5-زیرنظرداشتن رفتارآموزگاران درکلاس درس ونحوه تدریس آنها وبه طورکلی رهبری ومدیریت یک مکان آموزشی

کهفرزندان این جامعه درآن رشدونمو می یابند.

اتاق معاونین ودفتردار:دراین اتاق هم معاونین و هم دفتردارمشغول به کارهستنداین اتاق دارای چهار میز همراه دوکامپیوترمی باشدودارای یک دستگاه کپی,دوکمد،تلفن،شوفاژوکولر،ساعت، قاب عکس قرار دارد ،در این اتاق مسئول دفتردارخانوم نوروزی وکریمی هستندکه کارهای ثبت نام دانش آموزان از طریق اینترنتی و پرونده ها و همچنین واردکردن تمامی نمرات دانش آموزان درکامپیوتررا به عهده دارندمعاونین هم که خانوم کیانی وسلیمانی هستند که کارهای حضورو غیاب دانش آموزان و ایجاد نظم درمدرسه وهمچنین اداره مدرسه را به عهده دارند.

وظایف دفتردار:یک دفتر داروظیفه خطیرو سنگینی رابر عهده دارداز وظایفش می توان به موارد ذیل اشاره نمود:1-ثبت نام دانش آموزان وتکمیل پرونده ایشان درابتدای سال یعنی مهرماه البته ثبت نام دانش آموزان در شهریور صورت می گیرد.2-صدور کارنا مه هرترم(دی وخردادماه)3-گرفتن بخشنامه هایی که ازطرف سازمان دربخش اینترنتی مدارس گزارده می شود.4-پاسخ دادن به نامه های اینترنتی 5-بستن پرونده ودادن آن به اولیاء برای دانش آموزانی که ترک تحصیل ویاانتقالی می گیرند.

وظایف معاون:بعدازمدیریک مدرسه بار تربیتی ونظم دهی به یک مدرسه برعهده ناظم آن وبه عبارتی جانشین مدیر درروز های نبود اوخواهدبود.کسی که وظیفه ناظم مدرسه رابر عهده می گیرد باید توانایی نظام دهی به دانش آموزان ونحوه ی برخورد بابعضی ازرفتارهای ناپسند آنهاراداشته باشد به طوریکه به روحیهی لطیف دانش آموزان ضربه وارد نشودکه ازمدرسه وتحصیل متنفرشودوتصمیم به ترک تحصیل بگیرد.یک ناظم مدرسه وظایفی ازجمله:1-کنترل رفتار دانش آموزان درزنگ های تفریح2-رسیدگی به غیبت دانش آموزان واطلاع دادن به خانواده ها3-همیاری بامدیرمدرسه دربعضی ازکارهای سخت وطاقت فرسا4-رسیدگی به شکایاتی که آموزگاران از تحصیل برخی دانش آموزان دارند واطلاع دادن به اولیاءوپیگیری ورفع مشکل تحصیلی.

اتاق معلمین: اتاق معلمین دردرطبقه سوم درانتهای سالن قرار دارد، این اتاق دارای یک کمدوتعدادی صندلی همرا بایک میز است و دارای دوپنجره و درگوشه ای هم دارای یک سطل زباله و همچنین شوفاز وکولر، یک تابلواعلانات که درآن اعلامیه هاوگزارش هایی که مربوط به کارکنان مدرسه می شود قراردارد.

اتاق کتابخانه:دراین مرکز معاون پرورشی مسول کتابخانه استاین اتاق دارای چندین کتاب،وباموضوعات بسیارمتفاوتی می باشد ترتیب کتاب ها به صورت موضوعی است ،کتاب های مدرسه درکمد های دردار و مناسب نگهداری می شوندو دانش آموزان هرکلاس درهرهفته یک روزقادربه استفاده از این کتابخانه هستند،. برای تحویل کتاب به دانش آموزان کارت داده شده که مشخصات خودشان و شماره عضویتشان در آن قرار دارد، پس ازانتخاب کتاب  شماره عضویتشان همراه با اسم دردفتر ثبت کتاب ثبت می شودوبه مدت یک هفته کتاب دراختیار آنها می باشد.

وظایف کتابدار:طبقه بندی کتابهابراساس موضوعات مانند:مذهبی.داستان.شعر.علمی و... تهیه لیستیازکتابهای کتابخانه ودراختیار گذاشتن ان به دانش آموزان وثبت نام دانش آموزان وصدور کارتکتابخا نهمی باشد.وهمچنین توجه به نظم وترتیب وآوردن کتابها

کلاس: کلاسها به طورمتوسط دارای 18 نیمکت می باشد که برروی نیمکت دودانش آموزمی نشیند.دارای یک تخته سیاه بزرگ،سطل زباله، قاب عکس، میزوصندلی معلم، دو پنجره ،دوشوفاژ وکولر می باشد.و واطراف دیوارهای کلاس که کاردستی دانش آموزان است نصب شده است.

بودجه مدرسه : تمام بودجه در اختیار مدیر مدرسه می باشد وایشان خود مسئول هستند.

مسئول آزمایشگاه:دراین مرکز،آزمایشگاه  متصدی نداشت فقط ناظم مدرسه ( خانم سلیمانی ) ،مراقب و عهده دارکلید بود ودرب آنجا رابازوبسته میکردند ومعلمین مربوط به هردرس خودشان امورآن جا رااداره  میکردند.

وظایف مسئول آزمایشگاه: خانم سلیمانی به حفظ ونگهداری وسایل و اگر معلمین وسایلی لازم داشتن که درآموزشگاه وجود نداشته به اطلاع مدیر مدرسه می رساند تا خریداری شوند. ایشان لیستی از وسایل موجود را هم تهیه می کنند.

دسترسی دانش آموزان به وسایل آموزشگاه: دانش آموزان تنها به همرا ه معلم خود در مورد درس مربوطه از آموزشگاه استفاده می کنند.

 

معلم

مقام معلم : معلم انسان درست مي كند . همان شغل انبياست. انبياء آمدند از اول هر نبي آمده است تا آخر ، فقط شغلش اين بوده است كه انسان درست كند تربيت كند و انسانها را ، شغل معلمي همان شغل انبياست پيغمبر اكرم (ص) معلم همه بشر است و بعد از او حضرت امير عليه السلام ، باز معلم بشر است ، آنها معلم بشر هستند ، شما معلم يك عده از بشر

مسئول تمام مقدراتي كه براي يك كشور پيش مي آيد و مسئول تمام انسان هايي كه بايد انسان بشوند ، معلم و مقدرات هرمملكتي بدست همين است كه ازفرهنگ بيرون مي آيند و پيشرفت هركشوري و عقب ماندگي هر كشوري بازبه دست معلمين است.

 

روش تدریس و طرح درس:

معلمین این مدارس هم ازروش سخنرانی و هم ازروش عملی به دانش آموزان درس میدهند،روش تدریس معلمان درهمه کلاسها یکسان نمی باشدو در کلاسی که من حضور داشتم معلم این کلاس از روشهای متفاوتی برای یادگیری دانش آموزان استفاده میکردند.

رابطه معلمان با دانش آموزان:

معلمان این مدرسه رابطه صمیمی بادانش آموزان داشته اندوبرخوردهای خوبی بین آنها برقرارمیشد البته ازاقتداربیشتری استفاده میکردند تابچه ها قانونمندترشوند.دانش آموزان از نظر انظباطی درسطح متوسط وخوبی بودند.

 

بررسی روابط کادر مدرسه:

 دراین مدرسه همه عوامل اعم از اجرایی وآموزشی روابط گرم وصمیمی دارند به حدی که باهم در امور تدریس و نحوه ی برخورد با دانش اموزان مشورت می کنن و یاری میجویند.

مشکلات اداری وآموزشی:

 ازجمله مشکلات آموزشی این مدرسه میتوان  وجود بسیاری از افاغنه دانست که این قشر به علت مشکلات مالی و افغانی بودن خود  به اجبار فرزندان خود راهم به کار میگمارند و به همین دلیل دانش آموزان در اور درسی و تحصیل دچار ضعف های شدیدی هستند.واین مورد برای معلمان مشکلاتی رابه وجود آورده.برای مثال دانش آموزی ازمدرسه مدام فرار میکرد و به خانه پناه میبرد واین مورد مشکلاتی را برای عوامل اجرایی اعم ازمعاون و مدیر و معلم پرورشی و به خصوص معلم به وجود آورد هم اکنون با مشاوره ی یکی از روانشناسان دانش آموز به مدرسه بازگشته و مشغول گذراندن امتحانات میان ترم است.

  ازجمله مشکلات عوامل اجرایی میتوان رفتارها وتربیت برخی فرزندان را نام برد که در بیرون مدرسه آموخته اند و این رفتارهای زشت از جمله برخورد خشونت بار درمقابل دانش آموزان دیگر فحاشی و.... را نام برد که دراین میان معاون ومعلم پرورشی باید این دانش آموزان را شناسایی و با رفتاری مناسب اصلاحشان کنند.

مشکلات دانش آموزان:

ازجمله مشکلات دانش آموزان دراین مدرسه میتوان نبود امکانات رفاهی وعلمی خوب دانست. این مدرسه با اینکه دارای آموزگاران و کادر اداری خیلی مهربان و دلسوز و مجرب می باشد ولی امکاناتی ازجمله وسایل بازی برای زنگهای تفریح آزمایشگاه مجهز و حیاطی که بتوانند در آن راحت جنب وجوش داشته باشند را ندارندازجمله عوامل خارجی که میتوان درمورد مشکلات دانش آموزان نام برد بی فکری وبیخیالی برخی اولیاء میباشد که نسبت به پیشرفت کودک خود سهل انگارند و دانش آموز ابتدایی را به حال خود رها میکنن و دانش آموز هم به علت سن پایین و بازیگوشی از درس و مدرسه غافل میماند.

فعالیت مربیان پرورشی:

مربیان پرورشی در مدرسه وظیفه مسائل تربیتی و دینی بچه ها و برگزاری مراسم در مدرسه را به عهده دارندمربی پرورشی این مدرسه به علت ظهری بودن بچه ها برایشان در ساعت خاصی مراسم نمازجماعت را برگزار میکند. دانش آموزان رابه کمک آموزگارانشان تشویق به حفظ قرآن وبرگزاری مسابقات قرآنی میکند. در برگزاری جشن ها و عزاداری ها به کمک مدیرو دیگر کادر مدرسه مراسمی را تهیه می بینند.

انجمن واولیاء و مربیان:

در مدرسه ازهرکلاس چند نفر ازاولیاء که تحصیلکرده و آشنا به امور مدرسه هستند عضو این انجمن میشوند.

 وظیفه این انجمن عبارتند از:

همکاری با مدیر و معاون مدرسه درامور تربیتی دانش آموزان

کمک به معلم پرورشی برای برگزاری مراسم عزاداری یا جشن

صحبت کردن با اولیاء دیگر درامور کمک به مدرسه وامثال این

گفتگو با والدین پیرامون امورتحصیلی وثبت نام

درمدت کارورزی بنده مدیر مدرسه ماهی یک بار دیدار با اولیاء برای معلمان ترتیب داده بودند تا معلمان وضعیت تحصیلی دانش آموز را دراین یک ماه به گوش اولیاء برسانند واگر دانش‌ آموزی در دروسش ضعیف بود ازاولیا خواسته شود تا پیگیری کنن وهمچنین درمورد وضعیت نظم وترتیب دانش آموز هم صحبت میکردند.

برخورد مدیر یا معاون با تخلفات دانش آموزان (امتحانات تقلب)

 هرگاه تقلب یا تخلفی از دانش آموز دیده میشد بار اول تذکر لفظی وتعهد لفظی از دانش آموز گرفته میشد بار دوم اگر تکرار میشد تعهد کتبی و درج در پرونده با حضور اولیاء بود و بار سوم هم اگر تخلف تکرار میشد به آموزش وپرورش گزارش داده میشد تا تصمیمی جدی گرفته شود.

ارزشیابی ازمدیر وکادر اداری- معلمان- ارزیابی مدرسه :

این مدرسه در دیدکلی همکارانی خوش رو و خوش برخورد دارد از مستخدم آموزشگاه تا مدیر مدرسه همه به هم احترام میگذارند و رابطه ای صمیمی حکم فرماست . معلمان این مدرسه از بار آموزشی خوبی برخوردار هستند و بادلسوزی فراوانی به امور تحصیل دانش آموزان توجه میکنند. مدرسه ازلحاظ ظاهری به رسیدگی احتیاج دارد تا محیطی دلنشین برای دانش آموزان  باشد ولی در کل ازهمه لحاظ محیط مناسبی برای آموزش میباشد.

گزارش کاری

من ساعت45:12در تاریخ11/8/1391وارد مدرسه شدم وخانم مدیر برای دوساعتی درمدرسه حضورنداشتند و با خانوم ناظم سلیمانی که مسئول معاون اجرایی بودند درموردکاراموزی صحبت کردم ایشان من را با آقای دهقان که معلم کلاس چهارم بودن راهنمایی کردند ومن درانتهای کلاس درکنار یکی از دانش آموزان که دردرسهایش ضعیف بود نشستم دانش آموزان با حالتی بسیار تعجب که من چرا در این و مدرسه حضور دارم جای سوال برای آنها پیش آمده بود و من تا آخرین زنگ در این کلاس حضور داشتم. و فعالیتها وکارهای آنها را مشاهده میکردم.

درزنگ اول ساعته13:10 کلاس چهارم ابتدایی پسرانه که درس مورد تدریس معلم ریاضی بود،

دراین کلاس بعداز تدریس ریاضی توسط آموزگار،معلم از دانش آموزان انتظارداشت که درس یادگرفته شده را ارائه دهند،هرکدام ازدانش آموزان جوابهای متفاوتی به معلم میدادنددرحالی که جواب ارائه شده برای بعضی از دانش آموزان درست بودو برای بعضی اشتباه بود،اما برای جواب درست معلم آنها تشویق میکرد.

یکی ازدانش آموزان جهت ارائه مطالب یادگرفته شده را به پایتخته رفته بود و در حال جواب دادن بود،و جواب ارائه شده درست بود.هرکدام ازدانش آموزان دفترهای خودشان به معلم نشان میدادند تا مشاهده کندکه درست است یاخیر،البته گاهی با یادگیری ریاضی مشکل پیدا می کردند که نشان میداد که بسیاری از آنها باجدول ضرب مشکل داشتند، درکلاس ریاضی تنها موردی که اهمیت داشت یادگیری جدول ضرب بودکه با وجود این می توانستند ریاضی را کامل یا دبگیرندو در اتمام کلاس ریاضی معلم تکالیفی به بچه ها ارائه داد.زنگ تفریح که شد با تعدادی از بچه ها درمورد شغل آینده صحبت کردم که هرکدام دوست داشتند درآینده شغلی داشته باشند یکی دوست داشت مهندس کامپیوتر بشود و دیگری خیلی دوست داشت دکتر باشد و دیگری هم دوست داشت معلم بچه هاباشد . هرکدام شغلهایی         می گفتنند.

ساعت 14:30 زنگ دوم کلاس تاریخ

درگفتگوی بین دانش آموزان ومعلم قرارشدبعداز ده دقیقه درس خواندن پرسشی ازدانش آموزان انجام شود،پس از اتمام ده دقیقه معلم ازهمه بچه ها درس تاریخ می پرسیدو بچه ها به خوبی به سوالات جواب میدادند البته بچه هایی که درسهای آنها ضیف بود کم بود دانش آموزان در قبال جواب دادن نمرات عالی،خیلی خوب،خوب،قابل قبول، نیاز به تلاش بیشترکه به صورت توصیفی نمره میگرفتند، ساعته 15:40 زنگ مدرسه خورد، معلم درزنگهای تفریح وارد اتاق معلمین میشد و بچه هاهم همگی به حیاط مدرسه میرفتند.

ساعت15:55 بچه ها درصف ایستاده بودند و ناظم مدرسه درمورد امتحانات ماهانه با دانش آموزان صحبت میکرد تاآشنایی کاملی داشته باشند،پس ازاتمام بچه ها وارد کلاس شدند.

بچه ها که وارد کلاس شدند پس از چنددقیقه معلم واردکلاس شد.وقراربودازبچه هاامتحان کتبی علوم گرفته شود،امتحان کتبی به این صورت بود که معلم سوالاتی رادرتخته مینوشت و بچه ها فقط جواب رادربرگه می نوشتندو  دانش آموزان باتمام وجود سعی میکردند که به سوالات جواب بدهند،ودونفراز نمایندگان کلاس زودتراز بچه برگه امتحانی خودراتحویل داده بودند این نمایندگان مراقب بودند تا بچه ها به خوبی امتحان بدهند وهیچ تقلبی صورت نگیرد پس ازتحویل برگه ها معلم سریع برگه هارو تصحیح میکرد، وامتحان به خوبی انجام شده بود درکلاس دانش آموزانی که به خوبی امتحان می دادندمعلم به آنهاکارت امتیاز می داد.

ساعت16:10 زنگ انشاء

معلم موضوعی را از قبل تعیین کرده بود این موضوع این بودکه بچه ها درمورد دست فروشان انشائی بنویسند. دانش آموزان درمورد این موضوع مطالبی ارائه می دادند و بچه ها درانتهای هرانشائی نظراتی می دادند و معلم براساس همین نظرات بچه ها نمره ای برای آنها درنظر می گرفت.

درجلسات بعدی که در مدرسه حضور داشتم معلم فعالیتهای به من می داد ازجمله تدریس درس جغرافی و علوم، پرسش از دانش آموزان، تدریس درریاضی به بچه هایی که دراین درس ضعیف بودند و رسیدگی به وضعیت درسی برخی از دانش آموزان ضعیف.معلم کلاس از اعتماد به نفس بسیاربالایی برخوردار بودو ارتباط معلم و دانش آموزش بسیارخوب وکاملا معلمی شوخ طبعی بود،و روابط گرم وصمیمی بین آنها برقرار بود.

 روز بعد وارد کلاس ششم شدم در مدرسه دو کلاس ششم وجود داشت که هر دو کلاس دارای سیستم هوشمند بود زنگ اول زنگ ریاضی بود معلم با استفاده از کامپیوتر تمامی درس ها را تدریس میکرد از این طریق هم یادگیری آسان تر میشد و هم بچه ها اشتیاق بیشتری نسبت به درس پیدا میکردند این سیستم هوشمند مخصوصا در درس ریاضی کارایی فراوانی داشت معلم با نشان دادن تمامی  صفحات کتاب آنها را در حل کردن تمرین مشارکت میداد و نوشته های بزرگی که بر روی برد دیده میشد باعث اگر هم مشکلی در حل تمرین ها دارند برطرف شود معلم سخت کوش cd تمامی درس ها را تهیه کرده بودند زنگ بعدی تدریس اجتماعی بود معلم طبق روال cd مربوط به درس را گذاشت تصاویر و نوشته ها بر روی برد نمایان شدند معلم تصاویر و نوشته ی هر صفحه را توضیح میداد و پس از اتمام درس از یکی از گروه ها میخواست تا توضیحی کلی راجع به درس بدهند .کلاس گروه بندی شده بود و دانش آموزان سخت تلاش میکردند تا موفق شوند زیرا گروه های پر تلاش جایزه دریافت میکردند و زنگ بعدی پرسش درس های گذشته بود مدل پرسشی که برایم جالب بود معلم سوال ها را در کاغذ نوشت سپس آنها را جدا کرد و مچاله کرد و به سمت دانش آموزان پرتاب کرد و گروهی که سوال های بیشتری دریافت میکرد و پاسخ میگفت امتیاز بیشتری میگرفت .

چند روزی با کودکان پایه اول بودم وارد هر کلاسی که شدم البته راجع به درس فارسی جدولی که ابتدای کتاب فارسی کشیده شده بود و به نوعی یک برنامه ریزی برای معلم بود که در هر هفته چه چیزی تدریس شود معلم ها بچه ها را گره بندی کرده بودند  و در هنگام تدریس یک حرف جدید هر گروه را با یک نام جدید نا م گذاری میکردند که یکی از حروف آن مربوط به درس جدید بود و آن را با رنگ قرمز نشان میدادند .

و قسمتی از کتاب بخوانیم را در کلاس و قسمت بعدی را در منزل تکمیل کنند. در درس ریاضی برای یاد دادن اعداد اول شیوه نوشتن را می آموختند مثلا خط های کج و را ست را سر مشق میدادند سپس با استفاده از لوازم مختلف همانند چینه و چوب کبریت و مداد رنگی و... عدد مورد نظر را تدریس میکردند و کتاب را در کلاس حل میکردند.

در مورد درس علوم توضیحاتی داده میشد اگر نیازی به شکل بود یا معلم از قبل آن را تهیه میکرد یا اینکه از دانش آموزان میخواست به صورت گروهی آن را بیاورند.


 

 

 

 

نويسنده : ليلا ميرزادوست

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.