TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
مقدمه
مديران مؤسسات به دلايل فوق، در تشكيلات خود اقدام به تأسيس دفتر، واحد يا بخشي تحت عنوان روابط عمومي نمودهاند تا از طريق آن ارتباط مفيد و مؤثر را با افراد داخل و خارج سازمان برقرار نمايند و با آگاه كردن، تشويق و ترغيب آنان، به اهداف مديران، سريعتر، راحتتر و با هزينه كمتر جامه عمل بپوشانند.
دست اندركاران چنين دفاتري همه روزه در تلاشند تا با استفاده از تكنيكها و تخصصهاي حرفه روابط عمومي، به گسترش تفاهم و ارتباط مؤثر بپردازند. هدف از تهيه اين گزارش، آشنايي با وظايف، نقش و جايگاه روابط عمومي مطلوب است و در آن ابتدا شرح وظايف عمومي و سپس جايگاه سازماني آن و تفاوت بين روابط عمومي و تبليغات مورد بررسي قرار گرفته است. در ادامه به روابط عمومي مطلوب و ويژگيهاي كارشناسي روابط عمومي و همچنين روابط عمومي داخلي پرداخته شده است. در پايان نقاط قوت و ضعف روابط عموميها كه حاصل بررسي چهل روابط عمومي در ايران ميباشد، ارائه گرديده است.
جايگاهسازمانيروابط عمومي
روابط عموميزمانيميتواند نقش راهبرديخود را در سازمانايفا كند كهدر تشكيلاتسازمانجايگاهمناسبيداشتهباشد. در بسيارياز ساختارهايسازماني، مشاهدهميشود كهروابط عموميبهعنوانيكواحد فرعيامور ادارييا امور خدماتيمنظور شدهاستكهدر اينصورتروابط عمومينميتواند جايگاهو نقشراهبرديداشتهباشد، زيرا طبع شرايط احراز شغلمسئولروابط عموميحتياز شرايط احراز شغلمدير اداريپايينتر است.
در سازمانهاييكهواحد روابطعموميدر جدولسازماني بلافاصله زير نظر مدير عاليسازمانقرار دارد نشاندهندهتوجهبهروابط عموميبهعنوانيكعنصر راهبردياست.
روابط عمومی صدا و سیما
رسانه ملي و فراگير سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران كه خود به عنوان روابطعمومي نظام ايفاي نقش ميكند ، به منظور حصول به نظام ارتباطي جامع و پويا ، برقراري و تنظيم ارتباطات و مناسبات كارآمد درون و برون سازماني ، تدارك بسترهاي لازم براي تسهيل جريان تعامل متقابل اين رسانه با جامعه مخاطبين در سطح داخل و خارج از كشور، از ساختار مناسبي برخوردار است و« روابطعمومي سازمان صدا وسيماي جمهوري اسلامي » از جمله عناصر مهم ساختار اين رسانه است.
روابط عمومي سازمان صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايزان علاوه بر تمهيدات و اقدامات گسترده براي فراهم آوردن زمينههاي لازم تحقق حصول به مأموريتهاي فوق الذكر ، اهداف مهم : ايجاد همدلي، تقويت و اعتلاي تعلقات و تفاهمات و فرهنگ سازماني و ايجاد محيط الهام بخش در جهت پاسداشت حيثيت مردمي–انقلابي متناسب با شأن و ماموريت سازمان صدا و سيما و كاركنان اين دانشگاه عمومي در افكار عمومي داخل و خارج از سازمان صدا و سيما را نيز دنبال ميكند.
روابطعمومي سازمان صدا و سيما با برخورداري از ساختار ، تشكيلات و شرح وظايفي جامع كه به عنوان الگويي براي ساير روابطعمومي ها كاربري يافته است از پنج حوزه مديريتي «ارتباطات» «ارتباطات با مجامع و سازمانها» « اطلاع رساني و انتشارات» «امور فرهنگي ، تبليغات و موزه» «هماهنگي واحدهاي روابطعمومي» (در معاونتها ،شبكههاي راديويي و تلويزيوني و مراكز استانها) تشكيل و فعال شده است
شرح وظایف روابط عمومی
از جمله وظايف مهم روابطعمومي صدا و سيما كه در بيش از 60 عنوان اصلي تعريف شده است ، ميتوان به اين موارد اشاره كرد:
1- برنامه ريزي براي تنوير افكار عمومي و اجراي شيوههاي مناسب براي رشد كمي و كيفي« ارتباطات» درون و برون سازماني از جمله نحوه برقراري ارتباط و آشنايي با مخاطبان سازمان ، اطلاع رساني درسطح سازمان از طريق انتشار هفتهنامه و همچنين تدارك شرايط و فراهم نمودن زمينه تعامل سازمان با ، مخاطبان و رسانهها .
2- شركت در مجامع ، ستادها، شوراهاي مختلف كشوري در سطح جامعه به نمايندگي از سوي سازمان صدا و سيما براي تمهيد اقدامات لازم رسانهاي و ارتباطات مشترك .
3- تدارك مقدمات ايجاد مردمسرا ، تشكيل و اداره موزه صدا و سيما ،برگزاري مراسم و تدارك مسابقات قرآني و عقيدتي با هدف توسعه ارتباطات درون و برون سازماني و جلب مشاركت همكاران ، همچنين تنظيم روابطدو جانبه و دو سويه با مخاطبين.
4-ايفاي نقش سخنگويي و نمايندگي واعلام مواضع سازماني.
5-گردآوري ، جمعبندي و تحليل نظرها و ديدگاههاي اقشار مختلف مردم ، نخبگان ، رسانهها ، مراكز و دستگاهها از يك سو و كاركنان سازمان صدا و سيما ( افكار سنجي درون سازماني ) با هدف بازيابي فضاي فكري و فرهنگي كاركنان از سوي ديگر از طريق:
1-5طراحي و اجراي نظام جامع ارتباطات سازماني ، تبليغات درون سازماني و طرح نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها
2-5طراحي ، تشكيل و اداره شوراي امور فرهنگي كاركنان ، برگزاري مراسم و برنامههاي فرهنگي در رويدادهاي منابتي طول سال
برگزاري مراسم و تجمعات در سازمان
مراسم و تجمعات عمومي در رسانه ملي به دو بخش مناسبتهاي مذهبي و سياسي تقسيم ميشود:
مناسبتهاي مذهبي: منظور از اين مناسبتها مراسم مذهبي است كه در تكريم شعائر مذهبي برپا ميشود و عمده آنان دو قسمت ذيل برگزار ميشود:
الف. اعياد مذهبي: همچون مراسم عيد فطر، جشن عيد غدير، عيد قربان، ولادت چهارده معصوم(ع) و...كه معمولاً خيابانها و ساختمانهاي سازمان با همت اداره كل روابط عمومي و واحدهاي تابعه آذينبندي شده و با شيريني و شربت از حضار پذيرايي ميشود. بعضي از مراسم همچون اعياد شعبانيه نيز در مسجد بلال يا سالن اجتماعات مجتمع اداري جام جم و... برگزار ميشود و متناسب با عنوان مراسم و مدعوين آن از سخنرانان و مداحان استفاده شده و پذيرايي نيز انجام ميپذيرد. علاوه بر موارد مذكور، مجتمع فرهنگي بلال در مناسبتهاي مختلف مراسم و سخنرانيهاي گوناگوني را برگزار ميكند كه متناسب با شان مسجد بلال وزين و آگاه كننده ميباشد.
ديگر واحدها برگزار كننده اين گونه مراسم هيئت رزمندگان اسلام است كه با نگرشي عقيدتي سياسي به تكريم موضوع پرداخته و با برگزاري مراسم سخنراني و مداحي، اعياد مذكو را اجرا مينمايد.
ب. سوگواريها: برگزاري مراسم سوگواري با انجام تبليغات محيطي توسط اداره كل روابط عمومي و واحدهاي تابعه آغاز ميشود و مجتمع فرهنگي بلال و سالن اجتماعات مجتمع اداري جام جم محل برگزاري مراسم ميباشند. علاوه بر آن هيئت رزمندگان اسلام سازمان نيز در برنامههاي هفتگي خود در روزهاي چهارشنبه سوگواري مناسبتها را برگزار ميكند. در ايام قبل از تاسوعاي حسيني نيز دسته عزاداران كاركنان ضمن خواندن نوحههاي عزاداري خيابانهاي سازمان را طي ميكنند. معمولاً در سوگواريها با خرما و چاي و در بعضي مواقع ناهار و شام از عزاداران پذيرايي ميشود.
واحدهاي مختلف سازمان صداو سیما نظیر مرکز بهداشت به تناسب موضوع و توان عملياتي خود مناسبتهاي مختلف مذهبي را بصورت اختصاصي در واحدهای خود برگزار می کنند
مناسبتهاي سياسي: اين مراسم به مناسبتهايي اختصاص دارد كه عمدتاً به حضور كاركنان در صحنه سياسي يا پاسخگويي مثل تظاهراتها اختصاص دارد. در چنين مراسمي، متناسب با موضوع، در ابتدا اطلاعرساني صورت گرفته و براي برگزاري تجمعات اطلاعيهها پخش ميشود. سپس در روز مراسم سخنراني يكي از مسئولان سازماني انجام ميشود و شعارهاي حضار در تاييد مطالب سخنراني داده ميشود. بعضي از اين مراسم فقط محل تجمع آن در سازمان است و محل اصلي مراسم در مكان عمومي ديگر–مثل دانشگاه تهران–است و در حقيقت مراسم فراسازماني و بگونهاي ملي ميباشد.
شرح گزارش کار بینی
دوره کاربینی در مرکز بهداشت صداو سیما از 15 اسفند ماه 1391 شروع شده و تا 26 اردیبهشت ماه 1392 ادامه داشته است، در این حد فاصل سعی شد در روابط عمومی مرکز بهداشت در اجرای برخی اقدامات فعالیتهایی صورت گیرد که از جمله آن میتوان به برگزاری مسابقه "پیش گیری بهتر از درمان است" در سطح کارمندان مرکز بهداشت و همچنین مراجعه کنندگان به این واحد اشاره کرد در این مسابقه سعی شد که به موضوعاتی همچون دیابت، فشار خون، ایدز و هپاتیت که بیشتر در میان جامعه شایع میباشد پرداخته شود.
از دیگر فعالیت های صورت گرفته در این مدت در واحد روابط عمومی مرکز بهداشت صدا و سیما، نصب بنر برای مناسبت های اعیاد ملی و مذهبی و سوگواری اهل بیت(ع)، اطلاع رسانی به کارمندان در زمینه های بهداشتی و مذهبی و ... بوده است از جمله فعالیت انجام شده در این واحد هماهنگی برای قرارداد با هتل های استان های کرمان، اصفهان و شیراز برای ایام عید نوروز 1392 بوده است.
اطلاع رسانی به کارمندان
توزیع سی دی، کاتولوک و بروشروهای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به کارمندان و مراجعه کنندگان
نصب بنر به مناسبت تولد حضرت زینب(س) روز 27 اسفند ماه 91
نصب بنر به مناسبت سال جدید
نصب بنر به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س)
نصب بنر به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س)
نصب بنر به مناسبت تولد امام باقر(ع)
نصب بنر به مناسبت شهادت امام هادی(ع)
نصب بنر به مناسبت شهادت امام جواد(ع)
نصب بنر به مناسبت میلاد امیرالمومنین(ع