TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
بسمه تعالي
موضوع تحقيق: روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي
با عرض سلام و خسته نباشيد
تحقيقي كه در ذيل آمده است مربوط به محل كار اينجانب (زهرا شمس اسفروريني) در اداره كل روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي است كه گزارش اول تا سرفصل روابط عمومي پس از انقلاب اسلامي بود كه ارائه شد و گزارش پيش رو گزارش دوم است كه تقديم حضور مي گردد:
فهرست صفحه
وزارت راه و شهرسازي................................................................................... .....4
تاریخچه وزارت راه و شهرسازي......................................................................... ......9
نمودار تشکیلاتی وزارت راه و شهرسازي .............................................................. .....13
روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي.................................................................. .....14
تاریخچه روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي ....................................................... .....14
سیاست های اداره کل روابط عمومی..................................................................... .....15
اهداف اداره کل روابط عمومی........................................................................... .....17
برنامه های راهبردی روابط عمومی .................................................................... .....21
اولویت های کاری در روابط عمومی..................................................................... ......22
مراحل تهیه شرح وظایف.................................................................................. ......23
اصول وظایف در روابط عمومی.......................................................................... ......25
عناوین شغلی در روابط عمومی........................................................................... ......28
مدیر کل روابط عمومی ................................................................................... ......31
معاونت برنامه ریزی ..................................................................................... ......33
معاونت اجرایی............................................................................................ ....34
اداره پژوهش و افکار سنجی.............................................................................. ....35
اداره ارتباط با رسانه ها................................................................................... ....36
اداره انتشارات و تبلیغات ................................................................................. ....37
دفتر روابط عمومی........................................................................................ ....38
رئیس اداره اطلاعات و روابط عمومی .................................................................. ....39
کارشناس اطلاعات و روابط عمومی ..................................................................... ....41
کمک کارشناس اطلاعات و روابط عمومی............................................................... ....42
کارشناس امور انتشارات ................................................................................. ....43
کارشناس امور فرهنگی................................................................................... ....44
عکاس و فیلمبردار ........................................................................................ ....45
خطاط ...................................................................................................... ....46
مترجم ...................................................................................................... ....47
مسئول امور دفتر و بایگانی .............................................................................. ....48
ماشین نویس ............................................................................................... ....49
مسئول کتابخانه..................................................................................................................... ......50
مسئول امور چاپ ................................................................................................................. ......51
مسئول امور انتشارات............................................................................................................. ......52
مسئول امور مطبوعات............................................................................................................ ......53
رابطه مدیر سازمان با روابط عمومی.......................................................................................... .....54
سطح سواد افراد شاغل در روابط عمومی................................................................ 54
وضعیت نیروی انسانی .................................................................................... 54
گردش کار در واحد ارتباط مردمی ...................................................................... 55
ارتباط مردمی.............................................................................................. 56
افکار سنجی................................................................................................ 56
تصویر مردم از وزارت راه و شهرسازي................................................................ 56
ارتباط روابط عمومی با سازمان های تابعه .............................................................. 57
شورای معاونین............................................................................................ 57
موانع وپیشرفت ............................................................................................ 57
جایگاه روابط عمومی ..................................................................................... 57
نشریه....................................................................................................... 58
وب سایت................................................................................................... 60
جالب ترین تجربه ......................................................................................... 60
نتیجه گیری................................................................................................. 61
وزارت راه و شهرسازيیکی از ۲۱ وزارتخانهٔدولت ایراناست.
این وزارتخانه مسئول اداره امورحمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی در محدوده داخلی کشور و ازتباطاتترابریمیان ایران و دیگر کشورهای جهان است.
هدف وزارت راه و شهرسازي عبارت است از پیریزی سیاست جامع و هماهنگ برایترابری کشور، توسعه، تجهیز، گسترش، نگاهداری و ایجاد تاسیسات زیربنائی آنبا توجه به مقتضیات توسعه اقتصادی، اجتماعی وعمرانی و دفاع ملی. بدینترتیب احداث راههای ارتباطی کشور اعم از زمینی (راه و راهآهن) و راههایآبی و فراهم آوردن وسایل ترابری و تنظیم مقررات استفاده صحیح از آنها تامین ترابری کشور جزو هدف اساسی این وزارت محسوب میشود.
در حال حاضرحمید بهبهانیمقام وزیر راه و ترابری را به عهده دارد.
ساختن و نگهداری راههای شوسه در کشور وسیع و کوهستانی ایران چون هزینه زیادی داشته لذا تا مقارنجنگ جهانی اولراههای ایران به همان وضع سابق باقی بود و همان راههای کاروانرو را شامل میشد ولی از سال۱۲۹۹هجری شمسی دولت اقدام به احداث راه شوسه به معنای امروزی آن نمود و میتوان تاریخ شروع ساختمان راههای شوسه را از سال۱۳۰۱تا۱۳۰۴دانست.
تا این زمان اعتبارات راهسازی و راهداری از طریق اخذ باج یا حقالعبوردر راههای شوسه تامین میگردید و مبلغ آن حداکثر به ۳۰۰٬۰۰۰ تومانمیرسید. در۱۱فروردینسال۱۳۰۱، اداره کل طرق و شوراع در وزارت فوائد عامه تشکیل و مامور ساختن و نگاهداری راههای کشور شد. در سال۱۳۰۴با پیشنهاد دولت وقت و تصویب دوره پنجممجلس شورای ملیدریافت حقالعبور در راهدارخانهها ممنوع و مقرر شد از وزن غیرخالص صادرات و واردات مملکتی مالیاتی بعنوان مالیات راه دریافت شود.
و به این ترتیب اعتبار سالانه به ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ تومان رسیده و راههای کشوررا به نواحی مختلف تقسیم و مسئولیتی را برای اداره امور و تعمیر و نگهداریراهها معین کردند. در این تقسیمات راهها به ده ناحیه منقسم و هر یکشمارهگذاری شد و تحت نظر یک نفر اداره میشد. در سال۱۳۰۵برنامه مدنی تحت عنوان «پروژه پیشنهادی ساختمان طرق در ایران» جهتراهسازی تدوین گردید. مدت این پروژه ۹ سال و مخارج آن ۴۵ میلیون تومانپیشبینی شده بود. در این برنامه ساختمان ۱۷۰۲۱ کیلومتر راه شوسه درجه ۱ و۲و ۳ پیشبینی شده بود، این پروژه اولین برنامه ساختمان راههای شوسه درایران است.
توجه به توسعه راهها موجب گردید در تاریخ۲۷اسفند۱۳۰۸اداره کل طرق و شوارع بموجب قانونی که ازمجلس شورای ملیگذشت بصورت یک وزارتخانه مستقل بنام «وزارت طرق و شوارع» درآید. اصولوظایف وزارتخانه مذکور طبق ماده دوم این قانون «مراقبت در ایجاد ونگهداری راههای آهن و شوسه و تنظیم و توسعه کشتیرانی و اداره کردن اموربندری است» و سپس در سال۱۳۱۵با عنوان «وزارت راه» مامور احداث و نگاهداری راهها، راهآهن و اداره امور بندری و کشتیرانی کشور گردید.
از آغازجنگ جهانی دومطی مدتی قریب به بیست و دو سال یعنی تا بهمن ماه۱۳۴۱،اجرای برنامههای عمرانی کشور آغاز گردید و وزارت راه نیز هماهنگ با اینتحولات برنامههای راهسازی و نگاهداری راههای ساخته شده، توسعه راهآهنو گسترش و تجهیز بنادر و فرودگاههای کشور را هم گام با پیشرفتهای سریعسایر ارکان کشور دنبال کردهاست.
بموجب قانون تغییر نام مصوب۲۴تیر۱۳۵۳، نام «وزارت – راه» به «وزرات راه و ترابری» تغییر نام یافت و با تشکیلات جدید، اعتبارات بیشتر و وظایف وسیعتری به فعالیت پرداخت.
در آغازدوره پهلویطول راههای کشور ما ۳۹۰۰ کیلومتر تجاوز نمیکرد. در دورانرضاشاه پهلویطول راههای ایران به ۲۴۰۰۰ کیلومتر بالغ گردید. در ابتدای انقلاب سفیدمحمدرضا شاهطول راههای کشور ما به حدود ۳۵۰۰۰ کیلومتر افزایش یافته بود، با اجرایبرنامههای عمرانی اول تا چهارم طول راههای ایران بحدود ۴۲۰۰۰ کیلومتر ودر برنامه عمرانی پنجم به ۲۶۰۰۰ کیلومتر شاهراه، راه اصلی و فرعی رسید. در حال حاضر وزارت راه و شهرسازي عهدهدار نگهداری ۱۰۷٬۰۰۹ کیلومتر ازانواع راهها است.
وزارت راه و شهرسازي عملیات نگهداری راه بوسیله ۳ اداره ستادی و ۲۹ اداره کل راه و ترابری استان به انجام میرساند.
عملیات راهداری جاری و معمولی و راهداری فوری و اضطراری بهعهدهادارات کل راه و ترابری است، و عملیات راهداری دورهای مستمر و راهداریمتناوب (روکش آسفالت راهها) با نظارت ادارات ستادی وادارات کل راه وترابری استانها از محل اعتبارات طرحهای ملی و استانی بوسیله بخش خصوصیبه انجام میرسد.
ساختار و سازمان وزارت راه و شهرسازي در طول مدتی که از فعالیت آنمیگذرد به دلیل ضرورتهای ملی به دفعات دچار تغییر و تحول گردیدهاست. روند این تحول را میتوان به دورههای زیر تقسیمبندی نمود:
در سال ۱۲۹۸ هجری قمری و در دوران سلطنت ناصرالدینشاه وزارت فوائدعامه تاسیس شد و امور مربوط بر احداث راه، پل و راهداری برعهدهوزارت خانه مذکور گذاشته شد. این وزارتخانه تدریجا در سالهای پس از تاسیسبه وظائف دیگری مانند تجارت و فلاحت پرداخته که به همین دلیل بعدها به نامفوائد عامه و تجارت و فلاحت تغییر نام یافتهاست. هزینههای راهسازی دراین دوران با اخذ «باج راه» که در راهدارخانهها گرفته میشده تامینمیگردید و این مبلغ سالیانه از سه میلیون ریال تجاوز نمیکرد.
از سال ۱۳۰۱ ادارهای به نام «اداره کل طرق و شوارع» در وزارت فلاحت وتجارت و فوائد عامه به منظور اقدام موثر برای ساختمان راهها، نگهداری وبهرهبرداری تشکیل گردید. اداره کل طرق و شوارع، راههای کشور را به نواحیمختلف تقسیم و مسئولیتی برای اداره امور تعمیر و نگهداری آنها معین کرد.
در سال ۱۳۰۸ به موجب قانونی که از مجلس شورای ملی گذشت، اداره کل طرق وشوارع به وزارت طرق و شوارع تبدیل شد. با تاسیس وزارت مذکور راهسازی درایران گسترش یافت و با امکاناتی که تدریجا فراهم شد برنامهها و پروژههایراهسازی ادامه پیدا کرد.
در سال ۱۳۱۵ وزارت طرق و شوارع با تصویب مجلس شورای ملی به وزارت راه تغییر نام یافت.
در تاریخ 16/4/1353 به منظور اعمال سیاست جامع و هماهنگ برای ترابریکشور و توسعه و تجهیز، گسترش، نگاهداری و ایجاد تاسیسات زیربنایی آن باتوجه به مقتضیات توسعه اجتماعی، اقتصادی و عمرانی و دفاع ملی با رعایتقوانین مربوط نام وزارت راه به وزارت راه و شهرسازي تغییر یافت.
معاونتهای ستادی
سازمانها و شرکت های وابسته:
نمودار تشکیلاتی ستاد وزارت راه و شهرسازي
دفتر حراست |
دفتر وزارتی |
دفتر روابط عمومی |
دفتر ارزیابی عملکرد |
وزیر راه و شهرسازي |
معاونت توسعه و مدیریت منابع |
معاونت امور مجلس و هماهنگی امور استانها |
معاونت آموزش و تحقیقات و فناوری |
معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل |
شورای عالی حمل و نقل کشور |
مرکز نوسازی و تحول اداری |
دفتر حقوقی |
ارزیابی نظام های حمل ونقل |
دفتر برنامه ریزی |
گزینش |
اداره کل کارپردازی |
هماهنگی امور استانها |
راه های روستایی |
امور مجلس |
اداره کل امور مالی |
اداره کل امور کارکنان |
اداره راه و ترابری استانها |
دفتر مطالعات و ایمنی |
دفتر توسعه منابع انسانی |
دفترامور اقتصادی |
دفتر برنامه ریزی |
دفتر برنامه ریزی |
دفتر برنامه ریزی |
روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي
روابط عموی ها اغلب با کار ویژه و استراژی های متفاوت ظهور می نمایند و رسالت عظیمی از این بایبت به دوش دارند.آنها غیر از مقوله اطلاع رسانی و بسط و تعمیق ارتباطات، وظیفه تفاهم و همکاری میان دیگر مجموعه ها را بر عهده دارند. ازآنجائیکه راه و ترابری از جمله وزارتخانه هایی است که حضوری غیر قابل انکار در توسعه ملی و به تعبیری به عنوان شاخص ، ایفای نقش می نماید.
روابط عمومی در چنین سازمانی نسبت به دیگر مجموعه های هم طراز در سازمانهای دیگر وظایفی بس گسترده داشته و در تقابل با روابط عمومی های تابعه ((نقش مادر)) را ایفا و در بکارگیری آنها در معرفی عملکردها ،پروژه های در دست اقدام و طرح های آتی ، ضمن بررسی نقطه نظرات ،تلاش می نماید با بررسی های بعمل آمده نسبت به جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات و رفع چالش های احتمالی موجود اقدام نماید.در نهایت هم بعنوان ستاد در تبیین سیاست های کلی بر توابع نظارت کند.
تاريخچه روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي
از سال 1340 به بعد به تدريج واحدهايي به نامهاي انتشارات، مطبوعات، تبليغات و اطلاعات در وزارت راه و شهرسازي تشكيل شدكه بعداً همگي به روابط عمومي تغيير نام يافت.
همچنين در دهه 60 واحد روابط عمومي در وزارت راه و شهرسازي برابر ماده 3 آييننامه واحدهاي اطلاعات و انتشارات وزارتخانهها و مؤسسات دولتي (مصوب اسفند 1354) تشكيل شد.
بهر حال پس از پيروزي انقلاب اسلامي دفتر روابط عمومي با عنوان روابط عمومي و ارشاد اسلامي فعاليت خود را در وزارت راه و شهرسازي آغاز كرد. در سال هاي بعد امور وزارتي به روابط عمومي سپرده شد كه به دفتر وزارتي و روابط عمومي مشهور شد. همچنين در اين سالها در نمودار سازماني اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل تصويب شده بود كه تنها بر روي كاغذ اجرا شد و هيچ گاه عملي نشد.
ذكر اين نكته ضروري است كه در دفتر وزارتي و روابط عمومي امور تشريفات مقام عالي وزارت و روابط عمومي انجام مي شد.
در سال 1368 اداره كل روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي شكل گرفت و اداره هاي ارتباطات مردمي، انتشارات و اطلاع رساني از زير مجموعه هاي آن است.
در حال حاضر نيز با فعاليت مستمر شوراي اطلاع رساني دولت و تشكيل جلسه هاي منظم مديران روابط عمومي هاي وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولتي روابط عمومي تغييراتي را داشته اند كه روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي تغيير چارت سازماني خوئد را ارائه كرده است كه در زير مجموعه هاي اين اداره كل پنج اداره جاي گيرد كه هنوز ابلاغ نمودار جديد سازماني در حوزه روابط عمومي ابلاغ نشده است.
سیاست های اداره کل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي
در یک جمع بندی کلی سیاست های عمده این اداره کل عبارت است از:
الف) گروههای داخل سازمانی که عبارتند از : کارمندان و کارگزاران وزارتخانه و خانواده های آنان، مدیران رده های بالا، میانی و عملیاتی وزارتخانه و خانواده های آنان، همچنین شناخت فردی و اهداف تفکر جمعی آنان، ستادهای تخصصی و ستادهای عمومی وزارتخانه وعلاوه برآن اتحادیه ها و انجمن های کارگری و تخصصی به سبب نفوذ داخلی که دارند.
ب)گروههای خارجی که عبارتند از: خریدارن محصول یا استفاده کنندگان خدمات سازمان ، رقبا، ارائه کنندگان ماشین آلات، همسایگان، اتاق های بازرگانی و تجاری، بانک ها ، دولت، رسانه های جمعی، استادان، مولفان، مترجمان ، مخترعان، کارشناسانی که در زمینه حمل و نقل تخصص دارند و سرانجام افکار عمومی به مفهوم کلی آن.
اهداف اداره کل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي
2. توجه به روابط عمومي بينالملل
انتشار بروشور به زبانهاي خارجي، توليد نشريات بينالمللي، توليد و صدور گزارشهاي خبر به کشورهاي صنعتي نظير رويدادهاي علمي، نوآوريها، اختراعات، جشنوارههاي قدرداني از مبتکرين، نمونهها و پژوهشگران، ترتيب دادن برنامههاي بازديد براي خبرنگاران و رهبران فکري کشورهاي جهان و سفراي کشورهاي مختلف مقيم کشور، ايجاد قفسههاي رايگان اطلاعات در فرودگاهها و هتلهاي بينالمللي و ترتيب دادن ملاقات خبرنگاران با دست اندرکاران فعاليتهاي علمي و فني
3. قدرت مشاوره مديريت
شکل دهي هستههاي مشورتي در زمينههاي مختلف و بر اساس وظايف تخصصي سازمان نتايج نظر سنجيها، پژوهشها، تماسها، مطالب رسانهها و ....
روابط عمومي کارآمد با تغذيه اطلاعاتي مديران، ضريب واکنش پذيري آنان را در تصميم گيريهاي درون و برون سازماني افزايش داده و به عنوان بازوي مديريت عمل مي کند.
4. کارايي روابط عمومي داخلي
در روابط عمومي ناکارآمد بيشتر گرايش به سمت بيرون از سازمان است در حالي که در روابط عمومي کارآمد، روابط عمومي داخلي از اهميت نسبتاً بيشتري برخوردار است. چرا که اگر آثار عملکرد روابط عمومي بتواند نيروهاي درون سازمان و يا کارکنان سازمان را اقناع کند در کارايي و عملکرد بيشتر آنان، افزايش بهرهوري سازماني، جلب و تامين رضايت ارباب رجوع، ايجاد تفاهم بيشتر بين مديريت و کارکنان و افزايش هميت سازماني موثر واقع خواهد شد. و در واقع و در نهايت هر يک از کارکنان را به مبلغي براي سازمان تبديل خواهد کرد.
اقداماتي نظير : راهاندازي قفسههاي رايگان اطلاعات براي کارکنان، برگزاري نمايشگاه براي کارکنان، انتشار نشريات ادواري داخلي، اجراي برنامههاي بازديد براي کارکنان و خانوادههاي آنان، برگزاري جلسات گفتگو و بحث آزاد بين کارکنان و مديريت، انجام نظر سنجي در باره موضوعات درون سازمان و ...
5. برنامهريزي براي رهبران فکري
روابط عمومي کارآمد با برنامهريزي ويژه براي رهبران فکري مي تواند کانون انتشار افکارعمومي را هدايت کتد. (ائمه جمعه و جماعات، روزنامهنگاران، نويسندگان، مدرسان و روحانيون طراز اول حوزههاي علميه و ...) انتشار بولتن اطلاع رساني ويژه، ترتيب دادن برنامههاي بازديد از طرحها، حضور مسئولان سازمان در بين آنها و دعوت از آنان براي شرکت در مراسم افتتاح طرحهاي بزرگ.
6. استفاده اصولي از رسانهها
راهاندازي اتاق خبرنگاران در مجموعه يک روابط عمومي کارآمد براي دسترسي آسان و بهتر آنان به اطلاعات سازمان ميتواند به توسعه ارتباطات رسانهها و روابط عمومي کمک کند.ايجاد بخش مستقل « ارتباط با رسانهها »
7. کلان نگري در انجام وظايف وتاثير گذار بودن
هدف از روابط عمومي صرفاً انجام چند وظيفه خاص نظير: توليد و ارسال خبر به رسانهها، نصب پلاکارد و پوستر انتشار بروشور و برگزاري نمايشگاه و ... نيست. بلکه هدف عمده تاثير گذاري بر روند تصميمات در درون سازمان و حتي بيرون سازمان و سهيم شدن در جريان تصميم سازي است.
8. دوسويه بودن جريان مبادله پيام و توجه به بازخورد
«الگوي ارتباط مشارکت آميز» ضرورت مشارکت مردم در تصميمات و برنامهريزيها مورد توجه قرار مي گيرد و سعي مي شود تا با کاربرد شيوههاي مختلف علمي واکنش پيام گيران در مقابل پيامها اندازهگيري و ارزيابي شود و لذا از تحميل پيامها به مردم « الگوي ارتباطي سلطه » و يا بي توجهي به واکنشهاي مردم در مقابل پيامها « الگوي ارتباطي تنزلي » که هر دو به فقدان مشارکت ميانجامد، اجتناب شود.
9. داشتن برنامه عمل و اصالت برنامهريزي
اصولاً يکي از ارکان روابط عمومي، برنامه ريزي است. روزمرگي و کار را به دست زمان سپردن نمود روابط عمومي ناکارآمد است. تهيه و تدوين برنامههاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت. برنامه عمل سالانه روابط عمومي، کليه عمليات ممکن براي اجرا در طول يک سال را مورد توجه قرار مي دهد. شناسايي مخاطبان، تعيين اهداف روابط عمومي براساس اهداف سازمان و تعيين پيامهاي روابط عمومي و تهيه پيش نويس برنامهها و مشورت با مسئولان مراحل اساسي برنامهريزي است.
تشکيل ستاد بحران با اهداف، وظايف، نيروي انساني، بودجه و شيوه عمل معين در قالب برنامه سالانه روابط عمومي برنامه ريزي براي مواجهه با امور غير مترقبه است.
هر فعاليتي بايد تقويم جداگانه داشته باشد. همانند مصاحبهها، ملاقاتهاي مردمي، مناسبتها، مراسم، نمايشگاهها، انتشارات، سخنرانيها و ...
10. اطلاع يابي
افکار سنجي، نظام پيشنهادها ( براي آگاهي از نقطه نظرات اصلاحي کارکنان و اقشار مختلف مردم) بجاي شيوه سنتي و ناکارآمد جمع آوري پيشنهادها از طريق صندوقهاي نصب شده در ساختمانها. تحليل محتواي مطبوعات و تحليل تماسها و مکاتبات مردمي.
11. اولويت ارتباطات مردمي
هنر و علم مردم داري، برگزاري جلسات پرسش و پاسخ بين کارکنان و مديريت و اقشار مختلف مردم به ويژه مخاطبان خاص سازمان، مديريت و برگزاري جلسات بحث آزاد به همين شکل، حضور غير رسمي مسئولان در بين کارکنان از جمله به هنگام صرف ناهار و يا اقامه نماز يا در بين مخاطبان خاص.
راهنمايي صحيح ارباب رجوع،راهنمايي حراست کافي نيست. با استفاده از رايانه ميتوان در مبادي ورودي سازمان بسياري از نيازهاي اطلاعاتي ارباب رجوع پاسخ داده شود. و به شکل صحيح آنانرا هدايت کرد.
روابط عمومي در طبقه همکف و نزديکترين مکان براي دسترسي مخاطبان مستقر گردد.
روابط عمومي کارآمد علاوه بر زير نظر بالاترين مقام سازمان بودن از هيچ کلمه پيشوند و پسوند ديگري استفاده نمي کند.
برنامه های راهبردی در روابط عمومی
اولویت های کاری در روابط عمومی
10.استفاده بهینه از ظرفیت های برون سازمانی و بین بخشی
11.ایجاد بانک اطلاعات
12.ایجاد کتابخانه و مرکز اسناد فنی،تخصصی و فرهنگی
13.مستند نمودن اقدامات برجسته، ملی و اجرایی بخش
14.تدوین اجرای طرح های فرهنگی و تبلیغی برای جامعه جوان و فرهنگ پذیرکشور
مراحل تهیه برنامه برای انجام وظایف روابط عمومی
روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي به منظور تهیه شرح وظایف موثر برای ایجاد یک روابط عمومی کارآمد از یک سری رهنمودهای عملی موجود که در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد را سرلوحه کار خود قرار داده است که عبارتند از:
الف)وضعیت موجود چیست؟
ب)وضعیت مطلوب و آرمانی که در آینده باید به آن دست یافت کدام است؟
تحقیق و جمع آوری اطلاعات جامع ، کامل و روز به روز ، مرحله ایی است که هر کار روابط عمومی با آن آغاز می شود. در مرحله تحقیق اطلاعاتی بدست می آید که از طریق تجزیه و تحلیل آنها می توان به دقت به ماهیت و طبیعت مساله پی برد.افراد و گروههای مورد نظر را شناخت،رسانه و رسانه هایی را که می توان به وسیله آنها ، آنان را مخاطب قرار داد را مشخص کرد و محتوای پیام و زبان آن را تعیین نمود.
اصول وظایف در روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي
1ـ جمع آوري وتمرکز اطلاعات واخبار مربوط به فعاليتها، اقدامات،طرحها وبرنامه هاي دستگاه مربوط، به منظور تنظيم سياستهاي خبري تبليغاتي واجراي طرحهاي انتشاراتي وآماده نمودن اذعان عمومي با توجه به خط مشي کلي ازطريق:
الف ـ شرکت درجلسات مهم دستگاه.
ب ـ ارتباط مستقيم و مستمر با مسئولين.
ج ـ حضور درسفرهاي داخلي وخارجي .
د ـ شرکت درگردهمايي ها.
ه ـ دريافت گزارش فعاليتها، طرحها وبرنامه هاي بخشهاي مختلف دستگاه.
و ـ جمع آوري هرگونه اخبار واطلاعات مورد نياز.
ز ـ ارتباط مستقيم با مردم.
ح ـ ارتباط مستمر با جرايد و رسانه هاي گروهي.
2ـ برقراري ارتباط مستمر با دبيرخانه شوراي هماهنگي تبليغات دولت به منظور ايجاد هماهنگي در اجراي سياستها وخط مشي هاي تبليغاتي جمهوري اسلامي ايران.
3 ـ فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل بين مردم ومسئولين دستگاه مربوط ازطريق:
الف ـ برگزاري مصاحبه با رسانه هاي گروهي.
ب ـ برگزاري ملاقات عمومي.
ج ـ برپايي سخنرانيها.
د ـ سفرها ، بازديدها وملاقاتها.
4 ـ برقراري ارتباط با ساير سازمانهاي دولتي وغيردولتي درزمان مناسب با کيفيت مناسب .
5 ـ ايجاد حسن رابطه بين کارکنان ومسئولين دستگاه مربوطه.
6 ـ تهيه وتدوين اخبار، بيانيه ها، اطلاعيه ها، آگهي ها وپيامهاي دستگاه مربوطه وترتيب نشر و انعکاس آن در رسانه هاي گروهي.
7 ـ پيگيري انجام به موقع وعده هاي مسئولين دستگاه مربوط، بمنظور انعکاس نتايج بدست آمده در داخل و خارج ازسازمان.
8 ـ بررسي مطالب مطروحه در رسانه هاي گروهي ومجامع عمومي،در رابطه با فعاليتهاي مستقيم وغيرمستقيم دستگاه مربوطه بمنظور اطلاع، انعکاس وپاسخگويي درصورت لزوم.
9 ـ حضور در مجلس شوراي اسلامي و ارتباط با نمايندگان، همراه با معاونت امورمجلس يا بالاترين مقام اجرايي دستگاه مربوط به منظور اشراف واطلاع از ديدگاههاي نمايندگان پيرامون وظايف وعملکرد دستگاه متبوع.
10 ـ انعکاس فعاليتها، برنامه ها و طرحهاي دستگاه مربوط به مردم از طريق :
الف ـ برپائي نمايشگاه.
ب ـ انتشار نشريه داخلي درچهارچوب قوانين مصوب.
ج ـ تهيه عکس ، اسلايد و فيلم از فعاليتهاي دستگاه متبوع و ايجاد آرشيو سمعي وبصري.
د ـ انتشار عملکرد دستگاه ذيربط درچهارچوب قوانين مصوب.
11ـ نظارت بر اجراي امور انتشاراتي دستگاه متبوع.
12 ـ انجام امور خطاطي و طراحي در زمينه هاي تبليغاتي، انتشاراتي.
13 ـ ايجاد و اداره کتابخانه وآرشيو اطلاعاتي ومطبوعاتي.
14 ـ برگزاري مراسم مذهبي و اقامه نماز جماعات وجلسات سخنراني با هماهنگي و همکاري انجمن اسلامي دستگاه متبوع.
15 ـ انجام برنامه هاي فرهنگي ، تبليغي وهنري با هماهنگي وهمکاري انجمن اسلامي.
16 ـ بررسي ديدگاهها و سنجش افکار عمومي، در چهارچوب وظايف محوله وارائه نتايج حاصله به مسئولين دستگاه ذيربط، به منظور اتخاذ روشهاي مطلوب وتدوين طرحها وبرنامه ها.
17 ـ تحليل وتوجيه برنامه هاي اجرايي، جهت روشن شدن اذهان عمومي.
18 ـ مطالعه، بررسي وبرنامه ريزي هاي لازم به منظور ارتقاء کيفيت فعاليتهاي تبليغاتي، انتشاراتي، ارتباطي و ارشادي دستگاه متبوع.
19 ـ مشارکت و برنامه ريزي جهت برگزاري همايشها، نمايشگاهها وميهمانيهاي رسمي.
20 ـ ايجاد دبيرخانه شوراي مديران دستگاه مربوط.
21 ـ سخنگوي دستگاه متبوع.
22ـ انجام ساير امور مربوط، که برحسب ضرورت ازطريق بالاترين مقام دستگاه ذيربط جهت اقدام، ابلاغ ميگردد.
عناوین شغلی در اداره کل روابط عمومی
10.کارشناس انتشارات
11.کارشناس تبلیغات
12.گرافیست
13.خطاط
14.مسئول آرشیو
15.کارشناس امور نمایشگاهها
16.عکاس
17.فیلمبردار
مدیر کل روابط عمومی
10. بر نحوه انجام کار معاونین و کلیه کارکنان تحت نظر نظارت نموده و در انجام امور محوله آنان را راهنمایی و هدایت می نماید.
11.براساس دستورات صادره در جلسات و کمسیون های مختلف وزارتخانه و با سایر سازمانها شرکت می نماید.
12.سایر امور محوله مربوط را طبق دستوررات صادره انجام می دهد.
13.از کارهای انجام یافته جهت مافوق گزارش تهیه می نماید.
معاونت برنامه ریزی
معاونت اجرایی
اداره پژوهش و افکار سنجی
10.نظارت و هدایت امور آموزشی و پژوهشی و بهره برداری از واحد ارتباطات مردمی جهت برنامه ریزی های آتی.
اداره ارتباطات و رسانه ها
اداره انتشارت و تبلیغات
10.انجام وظایف سمعی و بصری
11.هماهنگی و مشارکت در کنفرانس ها و نمایشگاههای داخلی و خارجی
12.تعیین خط و مشی و سیاستگذاری تبلیغی در سطح وزارتخانه
13.طراحی و تدوین فرمت های ثابت (الگو) تبلیغاتی برای معرفی پروژه های عمرانی
شرح وظایف دفتر روابط عمومی وزارت راه و شهرسازي
رئیس اداره اطلاعات و روابط عمومی
10.مکاتبات و گزارش های تنظیم شده توسط کارکنان تهت سرپرستی را ملاحظه و پس از اصلاحات تایید می نماید.
11.براساس دستورات صادره و حسب مورد در جلسات مختلف شرکت می کند.
12.بر کارکنان تحت سرپرستی نظارت نموده و آنها را در انجام امور محوله راهنمایی می نماید.
13. از کارهای انجام شده جهت مقام مافوق گزارش تهیه می کند.
کارشناس اطلاعات و روابط عمومی
9.سایر امور مربوط را بر اساس دستورات صادره انجام می دهد.
10.از فعالیت های انجام شده گزارش تهیه می نماید.
کمک کارشناس اطلاعات و روابط عمومی
کارشناس امور انتشاراتی
کارشناس امور فرهنگی
عکاس و فیلمبردار
خطاط
مترجم
مسئول امور دفتر و بایگانی
10.از کارهای انجام شده گزارش تهیه می کند.
ماشین نویس
مسئول کتابخانه
مسئول امور چاپ
مسئول امور انتشارات
مسئول امور مطبوعاتی
رابطه مدير سازمان با روابط عمومي
مقام عالي وزارت به اهميت روابط عمومي واقف بوده و در انجام امور به آن ياري مي رساند و عملكرد روابط عمومي تا حد قابل قبولي براي مقام عالي وزارت مهم بوده و به آن اهميت مي دهد.
روابط عمومي با ارائه تحليل محتوا نشريات به صورت ماهانه، ارائه عملكرد ادارات كل استانها در زمينه خبري، برگزاري نمايشگاه حمل و نقل، ارتباط با شوراي اطلاع رساني دولت واطلاع رساني مناسب و ديگر فعاليتها توانسته است اهميت خود را در مجموعه نمايان كند.
سطح سواد افراد شاغل در روابط عمومي
اكثريت افراد شاغل در روابط عمومي فارغ التحصيل رشته علوم ارتباطات اجتماعي هستند و برخي نيز در حال حاضر در اين رشته تحصيل مي كنند. علاوه بر اين كاركنان اين اداره در دوره هاي آموزشي در حوزه روابط عمومي شركت فعال دارند.
وضعيت نيروي انساني شاغل در روابط عمومي
اكثريت افراد شاغل در روابط عمومي متخصص ارتباطات بوده و در جايگاه شايسته خود به انجام وظيفه مشغول مي باشند و لازم به ذكر است كه در سالهاي گذشته استخدامهاي صورت گرفته است كه در اين زمينه موثر بوده است.
گردش کار در واحد ارتباط مردمی
ارسال مدارک به دفتر بازرسی و شکایات |
مراجعه مجدد به واحد ارتباط مردمی |
آیا نتیجه مطلوب حاصل شده است؟ |
دریافت نتیجه از مسئول |
هماهنگی جهت ملاقات با مسئول ذیربط |
تقاضای ملاقات وزیر |
بررسی اولیه تقاضا |
پایان |
بله
آیا نتیجه مثیتاست؟ |
خیر
ملاقات با مقام عالی وزارت |
ارتباط با مردم
ارتباط با تلفن گوياي 82244090 و 82244091 و ارتباط از طريق پست الكترونيكي روابط عمومي و وزير از طريق سايت وزارتخانه (MRT.IR) و دريافت پيامهايي كه به دفتر رياست جمهوري داده شده است از جمله اين موارد است.
افكار سنجي
يكي از مسائلي كه امروزه در تمامي مشاغل قابل توجه است نگاه درست به افكار عمومي است كه اين توجه در روابط عمومي هم جزء بديهيات به حساب ميآيد در وزارت راه و شهرسازي توجه به افكار عمومي در داخل موسسه و خارج يكي از مواردي است كه مديريت روابط عمومي دقت زيادي به اين نكته دارد همان طور كه از نام روابط عمومي مشخص است اين قسمت در هر ادارهاي چه دولتي و چه خصوصي داراي ارباب رجوع فراواني است زيرا منبع اطلاع رساني آن هم به طور دقيق اين قسمت است بنابر اين قابل توجه است كه نظرات ديگران مهم باشد و تأثير نظرات در كاركرد روابط عمومي جزء اصول اصلي دقت در كار است.
تأثيري كه نظرات ديگران بر كاركرد روابط عمومي و تأثيري كه كاركرد روابط عمومي بر ديگران اعم از كاركنان داخل وزارتخانه و همكاران خارج دارد به وسيلهي فرمهاي مخصوصي كه توسط روابط عمومي تنظيم شده قابل بررسي است و به وسيله همين فرم ميتوان مشخص كرد كه آيا كاركرد و فعاليت روابط عمومي قابل توجه بوده است و چگونه ميتوان براي بهتر نمودن فعاليت روابط عمومي در آينده برنامهريزي كرد.
تصوير مردم از وزارت راه و شهرسازي
مردم از وزارت راه و شهرسازي به خاطر گستردگي در هر يك از شقوق حمل ونقل داراي نظراتي هستند و اين نظرات در نزد روابط عمومي تا حدودي شفاف است.
ارتباط با ديگر روابط عمومي ها
روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي از طريق شوراي اطلاع رسااني دولت در ارتباط با ديگر روابط عمومي هاي وزارتخانه ها قرار دارد. همچنين به صورت موردي از كارهاي موفق روابط عمومي هاي ديگر سازمانها استقبال مي كند.
حضور روابط عمومي در شوراي معاونين
مدير كل روابط عمومي در جلسه شوراي معاونين به عنوان تنها مدیر مجموعه در وزارتخانه حضور دارد.
موانع پيشرفت روابط عمومي
كمبود امكانات، بودجه، قوانين اداري در استفاده از توان بخش خصوصي و امكانات الكترونيك و اظهار نظر افراد غير متخصص در اين خصوص.
جايگاه روابط عمومي
در وزارت راه و شهرسازي مديريت روابط عمومي مستقيماً زير نظر مقام عالی وزارت به فعاليت مشغول است بنابر اين تمامي فعاليتهاي روابط عمومي مستقيماً از طرف وزیر یا مدیر کل دفتر وزارتی كنترل و پيگيري ميشود و نكاتي در روابط عمومي به چشم ميخورد كه ما در اين جا به آن ميپردازيم، يكي از مسائل مهم در روابط عمومي تجربه و نوع تحصيلات كاركنان روابط عمومي است كه به نظر بنده يكي از مسائل مهم و در عين حال حياتي است كه ميتواند با طرز برخورد و نوع نگرش گروه روابط عمومي با افراد خارج از مديريت در جايگاه روابط عمومي تأثير به سزايي بگذارد ومسئله ديگر طرز فكر و نوع نگرش معاونتها و مديران است كه اين طرز تلقي بر كاركرد و جايگاه روابط عمومي تأثير زيادي دارد و از همه مهمتر و با توجه به اين موارد ميتوان گفت كه جايگاه روابط عمومي در وزارتخانه جايگاه خوبي است و كاركنان داخل و خارج از موسسه به اتفاق ديد خوبي نسبت به عملكرد روابط عمومي دارند و يكي از موارد ديگر در موفقيت اين گروه، تلاش و دقت نظر مدير روابط عمومي است كه توانسته با درايت مديريت روابط عمومي را كنترل كرده و ارتباط مناسب بين گروه داخل و خارج را فراهم كند.
روابط عمومي از لحاظ تخصصي در جايگاه والايي قرار دارد.
نشریه وزارت راه و شهرسازي
وزارت راه و شهرسازي دارای نشريهاي است که به صورت ماهانه تحت عنوان" نشریه راه ابریشم" چاپ می شود. دراین نشريه اخبار وگزارشهای واحد های زیر مجموعه وزارتخانه و همچنین مقالات کارشناسان چاپ می شود که شامل اطلاعیه ها، تازه های آموزش ، دیدگاه ها، مقالات تخصصي در حوزه وزارت راه و شهرسازي، خبرهاي وزارتخانه و مراكز می باشد.
دراین بخش سه نفر به عنوان گزارشگر و خبرنگار، حروفچین ، ویراستار، نمونه خوان و تایپیست و دو نفر عکاس و یک نفر هم به عنوان مسئول توزیع انجام وظیفه می کند.
اهداف انتشار:
ايجاد وحدت و انسجام با واحدهاي زيرمجموعه وزارتخانه و اطلاعرساني دقيق و به موقع به مراكز و مجتمعها و اصلاعرساني اخبار و گزارشات و و ارتقاء فرهنگي کارشناسان و كاركنان وزارت متبوع از طريق درج مقالات علمي و فرهنگي.
مراحل تهیه نشريه:
مطالب نشريه
درهر شماره نشريه موضوعات و مقالات مختلفي كه از كارشناسان و کارکنان وزارتخانه جمعآوري شده توسط متخصصين در داخل يا خارج ازروابط عمومی بازخواني شده و نظر بر صلاحيت و رد صلاحيت داده ميشود و در صورت صلاحديد و به دست آوردن حد نصاب مبادرت به چاپ در نشريه ميشود.
بخشي از نشريه مختص به اخبار است كه از مركز و يا داخل وزارتخانه تهيه ميشود.
بخش ديگر در خصوص بازديدها – جلسات – گردهماييها – كارگاههاي آموزشي و همايشهاي داخل وزارتخانه ميباشد.
بخش ديگر نشريه در خصوص فعاليتهاي فرهنگي کارشناسان و کارمندان است.
و قسمت ديگر اختصاص به انتصاباتی است که در مجموعه صورت می گیرد.
و در قسمت آخر معرفي كتاب است.
آشنايي با سايت وزارت راه و شهرسازي
روابط عمومي و با توجه به گسترش روز افزون استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي نظير اينتر نت نزذ مخاطبين خاص مانند خبرنگاران ، نخبگان فكري فعال در بخش ، مديران و برنامه ريزان سازماني ونيز مخاطبين عادي و همكاران وزارتخانه ، اقدام به راه اندازي سايت روابط عمومي با آدرس www.mrt.ir كرده است كه با فعال شدن اين پايگاه اطلاعاتي تحول چشمگيري در سرعت و كيفيت ارايه اطلاعات شاهد هستيم و یک دیگر از اقدامات روابط عمومی ایجاد یک وبلاگ خبری تحت عنوان www.rahnew.blogfa.com است که با هدف جانشینی وب سایت وزارتخانه در صورت بروز هرگونه اختلال در نظر گرفته شده است.
جالب ترين تجربه
برگزاري نمايشگاه حمل و نقل و نشست روابط عمومي هاي ادارات كل و ايجاد پرتال خبري روابط عمومي وزارتخانه و شروع به كار وبلاگ روابط عمومي.
نتیجه گیری:
سازمانهاي پيشرو، روابط عمومي را به عنوان كانون تفكر مي نگرند.
روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي بخشي از سازمان است كه وظيفه شناخت و تجزيه و تحليل افكار عمومي، يافتن نقاط ضعف و قوت ها و شناخت فرصت ها و محدوديت ها را دارد و در پي آن است تا با پيشگيري از محدوديت ها، بهترين استفاده ها را از فرصت ها براي سازمان طراحي می كند. این تحقيق نشان مي دهد كه دست كم در روابط عمومي مي توان از 20 تكنيك و ابزار استفاده كرد. تهيه گزارشهاي تحليلي از مخاطب، نياز سنجي، مخاطب شناسي، تحليل محتواي مطبوعات، راديو، تلويزيون و اينترنت، تحليل گفتمان و ... از اين نوع مواردند.
عمده ترين تكنيك ها و فعاليت هاي روابط عمومي عبارتند از:
پايش (مونيتورينگ) رسانه ها، افكارسنجي، پوشش خبري و ارتباط با رسانه ها، مديريت و توليد محتواي پايگاه اطلاع رساني در اينترنت (وب سايت)، تهيه، تدوين و انتشار نشريه، چاپ و انتشارات، حضور در نمايشگاه ها، تحقيقات و پژوهش و برنامه ريزي، تبليغات و ....
نهاد روابط عمومي براي اثر گذاري و ايفاي نقش مؤثر تر نيازمند تغيير نگرش، متناسب با نياز هاي زمانه است و پذيرش مسئوليت در آن بايد توأم بادلبستگي و عشق باشد که با چاشني عقل و انديشه و برنامه ريزي و پيگيري بهبار بنشيند . نگرش بنيادي و ريشه اي در روابط بسيار مهم است و بر اساس تجارب علمي و توصيههاي عملي مناسبترين حرکت ها در روابط عمومي ، برنامه هايي است که دست کميک دوره چند ساله را پوشش دهد.
همچنين از آنجا که وابستگي برنامه ها به مديريت ، آنها را گرفتار خطر(ريسک) تغيير مديريت مي کند بايد برنامه مورد عمل باشد تا بداهه پردازي هايشخصي.
هر عنصر ارتباطي در روابط عمومي ها بايد خود را متعلق به کل نهاد روابطعمومي کشور بداند زيرا احساس تعلق خاطر سازماني غير متعارف ما را از وظايفاصلي خود در گستره اجتماعي دورمي کند. افزون بر آن شرايط زماني اين نهادرا نيازمند يک توجه عمومي نشان مي دهد و به نظر من هر عضوي از خانوادهنهاد روابط عمومي وظيفه دارد در جهت تقويت مباني و پايه هاي اين نهاد تلاشکند و هر کسي از منظري به اين مهم بپردازد .
يک آسيب شناسي جدي در نهادروابط عمومي معلوم مي کند که امروز بسياري از کاستي هاي آن مربوط به ضعفساختاري در اين نهاد است.
از نگاهي ضريب توفيق در اجراي برنامه هايسازماني ، مستقيماً « با نقش فعال روابط عمومي در سازمان مرتبط است و ازمنظري ، مناسبترين شکل کار در اين نهاد ، حرکت تيمي است و تنها در جريانيک همکاري و تعامل گستره است که مقدمات دستيابي به اهداف تعيين شده فراهممي شود . از سوي ديگر با توجه به اينکه فعاليتهاي ارتباطي به طور موازی بانيروي انساني مربوط است توجه به باز خوردها از هر نوع آن اعم ازبازخوردهاي رسمي تا شوخي ها ، شايعات و اصطلاحات تازه شکل گرفته در ميانکارکنان ، براي بازنگري و اصلاح مسير رفته ، بسيار ضروري است .
نگرش خدماتي و توجه به صرف فعاليتهاي جاري و غير سيستماتيک امروزه جاي خودرا به نگرش علمي در روابط عمومي داده که اين نگرش بايد تقويت و نهادينهشود . همچنين اگر چه برنامه ريزي ، هدايت و نظارت از اهميت زيادي برخورداراست اما حضور فيزيکي عناصر رواط عمومي هم براي ايجاد ارتباط و بستر سازيکم اهميت نيست، زيرا ايجاد ارتباط ميان فردي و توجيه علمي تصميم گيرانسطوح عالي سازماني ، کمک مؤثري در هماهنگي سازمان با روابط عمومي به شمارمي رود . امروزه سيستم هاي موفق و کارآمد ، سيستمهاي هماهنگ با روابط عموميو همخوان با اصول ارتباطي هستند و از آنجا که روابط عمومي تنها نقطه تماسسازماني با سازمان رسانه اي است همه مديران در همه سطوح بايد به تقويت اينمرکز ثقل ارتباطي بينديشد . همچنين با توجه به اينکه کارايي اين مرکز، به توان اطلاعاتي عناصر روابط عمومي متکي است ، حضور مادي و معنوي آناندر عرصه همه رويدادهاي داخل سازمان و عملکرد ها و سياستگذاري ها ضرورتيحياتي به شمار مي رود . خوشبختانه شرايط خاص زماني در کشورمان، امروزهاغلب مديران عالي را متوجه اين حقيقت ساخته و روزبه روز غبار از چهره سنتيروابط عمومي ها برگرفته مي شود . در سال هاي اخير توسعه ، موضوع محوري درکشور بوده است و در يک نگاه عميق تر ، توسعه پايدار از طريق برنامه ريزي وروز آمدي مي تواند نگرش متعالي تري باشد که روابط عمومي ها بايد آن راتبيين کنند و سازمان دهند .با عنايت به اين نقش مهم و تازه است که تدوين نظام اطلاع رساني جامع وايجاد شوراهاي سياستگذاري اطلاع رساني با محوريت روابط عمومي ها ، اولويتخاص مي يابند و در پي آن شيوه هاي متعدد و متنوع اطلاع رساني به کار گرفتهمي شود تا آن هدف متعالي (تغيير نگرش ) به چنگ آيد و آثار تحول بخش خود راصادر کند . البته بايد توجه داشت که حرکتهاي ارتباطي ماهيتاً حرکت هايبلند مدت اند و نمي توان نتايج سريع از آن انتظار داشت در عوض عميق و اثرگذار و ماندگار هستند.
نهاد روابط عمومي نيازمند علمي تر شدن بيشتر و آشنايي با تکنيک هاي روزآمداست ؛. طبعاً براي اين بازسازي ، آگاهي نسبت به ضعف هاي دروني و نيزظرفيتهاي بالقوه ، يک ضرورت اجتناب ناپذير است. آشنايي دست اندر کارانروابط عمومي با ابزار هاي پيشرفته ارتباطي الکترونيکي ، زبان انگليسي وشيوه هاي ارتباطي روز ، پيش نيازهاي آغاز يک حرکت تحول آفرين در صنعت است.بايد بر اثر بخشي به طرح هاي ارائه شده از سوي روابط عمومي ، ابتداقابليت هاي خود را ارتقا دهيم و سپس شايستگي هاي خود را اثبات کنيم . تنهادر اين صورت است که حرف ها و طرح هاي ما شنيده مي شود .
ضرورت تغيير نگرش در نهاد روابط عمومي
مهمترين وظيفه روابط عمومي برقراري ارتباط در داخل و خارج از سازمان بامخاطبان انبوه و متفاوت است كه در اجراي اين وظيفه، واحد روابط عمومي نقشعمدهاي ايفا مينمايد و يكي از مهمترين راههاي انتقال اين پيام ارتباطمستمر با رسانههاست كه ميتواند اثربخشي مطلوبي بين سازمان متبوعه ونهادهاي مختلف داشته باشد.
اصل پيدايش اين عنصر ساده و در عينحال پيچيده در چه چيزي نهفته است و آيا اينکه آيا سازمان ها به روابطعمومي نيازمندند يا خير؟! دقت نظر در اين باره نيازبه کنکاش و طرح پرسشهايي است که ابتدا مي بايست از مديران سازمان ها جست و اين که تا چه ميزانبه روابط عمومي اعتقاد دارند و نقش کار کرد اين عنصر اجتماعي و ارتباطي را در چه حد مي بينند.
نياز سازمانها به روابطعمومي در ادوار مختلف و با اشکال متفاوت همراه بوده است به همين دليل ازابتداي شروع زندگي اجتماعي و حرکت انسان ها از بدويت به سوي مدنيت ،فعاليت هاي ارتباطي با اهداف اطلاع رساني ، تبليغي و ترويجي مدنظر بوده ،اما صورت و ماهيت آن بر اساس ميزان پيشرفت مدني و تطور بشري ، در خواستبراي رسيدن به بازارهاي عمده و نياز به ايجاد سياست هاي همگاني در تاييدمجموعه هاي صنعتي بزرگ در قرن 19 تکامل يافته تر گرديده است.
- ضرورت تعامل مديران ارشد سازمان با مديران روابط عمومي:به عبارتيتحقق اهداف سازمان در درجه نخست درنوع نگرش مديران ارشد آن نهفته است.دليل اينکه روابط عمومي در کشورمان جايگاهواقعي خود را ندارد آن است که مديران نگرش مثبتي به نقش مديريتي روابطعمومي ندارند و آن را واحد زائد و مزاحم تلقي مي کنند.
- پذيرش نقش تاثير گذار روابط عمومي از سوي سازمان: در حال حاضر تمامي سازمان ها اعم از دولتي و غير دولتي وحتي شرکت هاي توليدي و تجاري لزوم نقش روابط عمومي را ولو به صورت نماديندر بطن ومتن خود پذيرفته اند . حال پذيرش اين فرزند ناخلف سازمانمي خواهد قابليت فرا دستي و ويتريني و تزئيني داشته باشدو خواه فعال مايشاء باشد ، درهر صورت وجود روابط عمومي چنانچه در حد نصبپارچه و پلاکارد و برگزاري مراسم وازاين امور بازهم به نبودنش مي ارزد.
- پذيرش روابط عمومي به عنوان جزيي از حلقه قدرت سازمان: بيترديد هر روابط عمومي فعال دربالاي دست خود مديران معتقد به امر روابطعمومي دارند و تا اين حمايت هاي مادي و معنوي وجود داشته باشد مي بايستروابط عمومي را جزيي از حلقه قدرتمند مدير سازمان تلقي کرد .
هماکنون نيز در چارت هاي سازماني و استاني روابط عمومي به عنوان يکي ازمجموعه هاي مدير و سازمان گنجانده شده تا با مانور و خاطر بيشتري به اهدافسازماني پرداخته و هرگونه خلل و نقصاني را با حمايت و قدرت مديريتي سازمان به انجام رساند .
- ضرورت تبديل روابط عمومي به ابزار مديريتي : به طوري که امروزه نقش روابط عمومي ها در کمک به تصميم گيريهاي مديريتي و استراتژيک يک سازمان نقشي در خور توجه است . تبديل روابط عمومي به ابزار مديريتي براي فعاليت هاي حرفه اي ، علمي و الکترونيکي ، ازمشخصه هاي جديد روابط عمومي در قرن حاضر است .
- ضرورت تقويت جايگاه روابط عمومي :بايدپذيرفت تعامل وارتباط و نگاه مدير سازمان به روابط عمومي متضمن باور پذيريو شکل پذيري روابط عمومي در درون و برون سازمان است . هر زمان که جايگاهروابط عمومي در سازمان مورد تقويت قرار گرفت روابط عمومي بالنده ظاهر شدهو توانسته است اهداف سازماني را پي بگيرد شرايط موجود در روابط عمومي هابستگي تام به حمايت مديريت به برنامه هاي روابط عمومي دارد .
- هدايت روابط عمومي ها از سوي مدير:روابط عمومي در بطن دواير و سازمان هاي مختلف من جمله سازمان هاي دولتيداراي ارزش و اهميت خاص بوده و علي الخصوص اين نهاد در دستگاههاي اجرايياز اهميت ويژه اي برخوردار است . ليکن متاسفانه هنوز مفهوم و معناي روابطعمومي آن چنان که بايد در ادارات دولتي محل و جايگاه خود را نيافته و دربرخي موارد حتي به طور کلي ناشناخته مانده است .ازآنجا که روابط عمومي که در ايران بيش از پنج دههفعاليت را در کارنامه خود دارد اينک به عنوان جزء لاينفک سازمان ها وموسسات دولتي بشمار آمده و هر گونه چشم پوشي مديران به روابط عمومي ولواگر اعتقادي به آن هم نداشته باشند ،خسران را براي سازمان در بردارد. وجود سوء تعابير ، تعارض و تنش هايي درارتباط با وظايف و رسالت هاي روابطعمومي در ابعاد درون و برون سازماني از جمله مشکلاتي هستند که باعث شدهروابط عمومي ها با موانع متعددي در راه پيشرفت و رشد و بالندگي روبرو شوند . عدم درک و شناخت صحيح از ماهيت و عملکرد روابط عمومي ها از سوي مسوولاندستگاههاي دولتي و سازمان هاي مرتبط موجب کم اثر وکم بازده شدن اين واحدها در دستگاههاي دولتي و خصوصي شده است و آن چنان که شايسته و بايسته استبه اين حرفه ، هنر و فن حساس و پر اهميت از سوي مديران دستگاهها سازمانهاي ارتباطاتي و عامه مردم نگريسته نمي شود.
بايد اذعان کرد روابط عمومي براي سازمان ضرورتي اجتناب پذير استو چنانچه مورد بي مهري قرار گيرد جز سرخوردگي و ياس براي روابط عموميدستاوردي نخواهد داشت.
شاکله وجودي روابط عمومي در سازمان زماني باتوفيق همراه است که مستلزم هدايت هاي آشکار و پنهان سازمان و راساً شخصمدير از روابط عمومي باشد . چنانچه مديري به اهميت روابط عمومي به عنوانکانال ارتباطي سازمان و مخاطبان و انتقال دهنده نظرات ، پيشنهادات وانتقادات آگاه باشد و از اين ابزار مديريتي در جهت نيل به اهداف دورن وبرون سازماني و اقناع افکار عمومي بهره جويد مي تواند هر نوع بدبيني و کژانديشي را نسبت به سازمان از اذهان جامعه بزدايد و سازماني موفق و کارآمدداشته باشد . روابط عمومي نه شغل اداري که شوق اداري است و اميد استمديران به عنوان طلايه داران و سکان داران تشکيلات زمينه اي را فراهمسازند تا روابط عمومي ها در بستر آرامش و تدبر و تفکر به عنوان پل ارتباطيمستحکم بين سازمان و مخاطبان و جامعه عمل نموده و شرايطي را فراهم سازندکه به تعالي و پيشرفت روز افزون سازمان و روابط عمومي بينجامد.
با احترام
زهرا شمس اسفروريني