TRANSLATE with x
English
TRANSLATE with
Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal
نگاهي اجمالي بهشرح وظايف
اداره كل روابط عمومي بنياد مستضعفان
دانشجو: مهدی مهرابی
رشته روابط عمومی
تاسیس بنیاد مستضفان انقلاب اسلامی
سنگ بناي تشكيل بنياد مستضعفان بر پایه فرمان 9/12/1357 رهبر كبير انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) خطاب به شوراي انقلاب اسلامي نهاده شد.
بسم الله الرحمن الرحيم
شوراي انقلاب اسلامي
"بموجب اين مكتوب مأموريت دارد كه تمام اموال منقول و غيرمنقول سلسله پهلوي و شاخهها و عمال و مربوطين به اين سلسله را كه در طول مدت سلطه غيرقانوني از بيتالمال مسلمين اختلاس نمودهاند بنفع مستمندان و كارگران و كارمندان ضعيف مصادره نمايد و منقولات آن در بانكها با شماره به اسم شوراي انقلاب يا اسم اينجانب سپرده شود و غيرمنقول از قبيل مستغلات و اراضي ثبت و مضبوط شود تا بنفع مستمندان از هر طبقه صرف گردد، در ايجاد مسكن و كار و غيرذالك، به جميع كميتههاي انقلاب اسلامي در سراسر كشور دستور ميدهم كه آنچه از اين غنائم بدست آوردند در بانك با شماره معلوم بسپرند و به دولت ابلاغ نمائيدكه اين غنائم مربوط به دولت نيست و امرش با شوراي انقلاب است و آنچه مأمورين دولت بدست آوردهاند يا ميآورند بايد به همين شماره به بانك تحويل دهند و كساني كه از اين اموال چيزي بدست آوردهاند، بايد فوراً به كميتهها يا بانك تحويل دهند و متخلفين مورد مؤاخذه خواهند بود. "
"روحالله الموسويالخميني"
بنیاد مستضعفان در تاریخ 14/12/1357 زیر نظر هیات منتخب رهبر کبیر انقلاب(ره) مركب از آقايان:حضرت آيت الله سيد علي حسيني خامنه اي،اكبر هاشمي بهرماني ،شهيد مظلوم آيت الله دكتر سيد محمد حسيني بهشتي،مير كريم موسوي كريمي(آيت الله اردبيلي)،احمد جلالي،علي اصغر مسعودي و عزت الله سحابي تاسیس گردید.
هيات مؤ سسين در نخستين اجلاس خود در تاريخ 3/4/1358، اساسنامه بنياد مستضعفان را در 25 ماده و يك تبصره تنظيم نمود كه به تاييد شوراي انقلاب اسلامي رسيد و بنياد مستضعفان مطابق ماده 8 آيين نامه اصلاحيه مؤسسات غير انتفاعي به تاريخ 3/5/1358 با شماره 1983 به ثبت رسيد.
در تاریخ 21/4/1359 لایحه قانونی اساسنامه بنیاد به تصویب شورای انقلاب اسلامی رسید و جایگزین اساسنامه مؤسسان گردید.
مقدمه : روابط عموميچيست ؟
روابط عمومي فعاليتي است ممتد ، مداوم و طرحريزي شده كه از طريق آن ، افراد و سازمانها ميكوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقيقت بخشي از مديريت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر ، قلب تپنده ، دست اجراء ، پاي پيشرفت ، گوش شنوا ، چشم بينا و زبان گوياي سازمان مديريت آن را ايفا ميكند.
فعاليتي كه روابط عمومي انجام ميدهد در يك كلمه «ارتباط» از ديدگاه نظري «علم» از جنبه عملي و اجرايي خود «فن» و از جنبه خلاقانه و زيبايي شناختي «هنر» است و آيينه تمام نماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است.
روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار ، بانك اطلاعات ، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلتهايي چون قانون مداري ، نظم ، شجاعت ، ابراز عقيده ، تحمل شنيدن آراي مخالفان ، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه نمايد.
روابط عمومي اعمال فلسفه ، فلسفه اجتماعي ، مشاور و كاركرد ارتباطي مديريت است كه ؛ از اين جهت يكي از اصلي ترين اركان براي پايه گذاري يك روابط عمومي كارآمد و مسؤوليت پذير در دستگاه اين است كه زيرنظر بالاترين مقام دستگاه و سازمان انجام وظيفه نمايد.
بي ترديد ، هر نگرشي گوياي اهداف و شيوههايي است كه نحوه رسيدن به آنها را مشخص ميكند. بررسي نگرشهاي عمده به روابط عمومي مشخص كرد كه شامل مسير و هدف مستند : منظور از مسير كار روابط عمومي تاكتيكهايي است كه روابط عمومي براي رسيدن به اهداف خود انتخاب ميكند پس «هدف » مشخص كننده افقها و ارزشهايي است كه روابط عمومي در پيامها و برنامههاي خود منظور ميكند و در حقيقت به اختصار مي توان گفت هدف روابط عمومي كسب تفاهم و پشتيباني از طريق ايجاد احساس اشتراك ميان فرد يا سازمان از سويي و مخاطبان از سوي ديگر ميباشد كه باعث ايجاد ارتباطي تعاملي و دوسويه ، مشاركتي و پيچيده است كه به طور بالقوه به ايجاد حس اشتراك كمك ميكند پس متخصصان روابط عمومي كه نقش هماهنگ كنندة درون سازمان و ارتباط سازمان با بيرون را ايفا ميكنند از دانش مهارتهاي ارتباطي ، روانشناسي ، روانشناسي جامعه ، جامعهشناسي ، سياست ، اقتصاد ، اصول مديريت و علم اخلاق برخوردار باشند تا بتوانند از جايگاه ويژه خود بر عواملي چون تشخيص بازار جديد ، شناخت توليدات جديد روش هاي نوين به طور كامل مشرف شوند تا هنگامي كه سازمان در معرض هجوم مشكلات قرار ميگيرد بتوانند وضعيت فعلي را حفظ نموده و براي جلوگيري از انزواي اجرايي كه دير يا زود متوجه هر سازماني است كمك شاياني نمايند پس يكي ديگر از وظايف بس مهم و غيرقابل انكار هر متخصص روابط عمومي يك سازمان همانگونه كه در بيانيه انجمن روابط عمومي آمريكا آمده است كه بالاترين ارزش روابط عمومي در پيشبيني مسائل و شكل بخشيدن به رويدادهاي آينده است نه در روايت گري و گزارش آنچه اتفاق ميافتد يا مقابله با آنچه كه پيش ميآيد.
شرح وظايف كلي روابط عمومي
- جمعآوري و تمركز اطلاعات و اخبار مربوط به فعاليتها ، اقدامات ، طرحها و برنامههاي سازمان بهمنظور تنظيم گزارش ، خبر و سياستهاي خبري و تبليغاتي و اجراي طرحهاي ارتباطي و انتشاراتي و آماده نمودن اذهان عمومي با توجه به خط مشي كلي سازمان از طريق :
$· شركت در جلسات مهم هيأت امنا
$· شوراي معاونان و جلسات سياستگذاري در سطح مديران و معاونان رده اول سازمان
$· ارتباط مستقيم و مستمر با مسؤلان
$· شركت در گردهمايي ها
$· حضور در سفرهاي داخلي و خارجي
$· دريافت گزارش فعاليتها ، طرحها و برنامههاي واحدهاي مختلف سازمان ، صورتجلسات شوراها و مكاتباتي كه ارزش اطلاعرساني دارند.
$· جمعآوري هر گونه اخبار اطلاعات مورد نياز به روشهاي تلفني ، شفاهي ، مكاتبهاي يارانهاي
1· ارتباط مستقيم با مردم ، جرايد ، خبرگزاريها ، رسانههاي گروهي داخلي و خارجي .
- بررسي مطالب مطروح در رسانههاي گروهي و مجامع عمومي در ارتباط با فعاليتهاي مستقيم و غيرمستقيم سازمان بهمنظور اطلاعرساني ، انعكاس و پاسخگويي در صورت لزوم
- برقراري ارتباط با روابط عمومي سازمانهاي ديگر و نهادهاي دولتي برحسب ضرورت از طريق بهكارگيري ابزار ارتباطي مناسب
- حضور در مراكز قانون گذاري و سياست گذاري در سطوح ملي و ارتباط با نمايندگان مردم و سياستگذاران پيرامون وظايف و عملكرد سازمان
- بررسي ديدگاهها و سنجش افكار عمومي مردم ، مخاطبان و خدمات گيرندگان در چهارچوب وظايف و در قالب طرحهاي تحقيقاتي و ارائه نتايج حاصل به مسئولان سازمان بهمنظور اتخاذ روشهاي اجرايي مطلوب و تدوين طرحها و برنامههاي اجرايي و ارتباطي مناسب
- دريافت يا خريد كتب نشريات ، نوارهاي صوتي و تصويري و اطلاعات و لوح ها و نرمافزارهاي رايانهاي و ديگر اطلاعات ، اسناد و مدارك مورد نياز ايجاد و اداره كتابخانه و آرشيو اطلاعاتي ، مطبوعاتي ، سمعي و بصري و رايانهاي مرجع در ارتباط با فعاليتهاي سازمان و روابط عمومي با روشهاي پيشرفته بهمنظور كاربردهاي ارتباطي و استفاده همكاران سازمان
$· پيگيري انجام به موقع وعده هاي مسؤولان سازمان بهمنظور انعكاس نتايج حاصل
- فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل ميان مردم و مسئولان سازمان از طريق برگزاري ملاقات عمومي ، مصاحبه با رسانههاي گروهي ، برپايي سخنرانيها - ترتيب سفرها ، بازديدها و ملاقاتها
- پشتيباني ، تحليل و توجيه ارتباطي طرحها و برنامههاي اجرايي سازمان بهمنظور روشن شدن اذهان عمومي.
$· انعكاس فعاليتها ، برنامهها و طرحهاي سازمان به مردم ، دولت و نهادها و سازمانهاي داخل و خارج كشور از طريق :
· سخنگوي سازمان
· تهيه و تدوين اخبار بيانيهها اطلاعيهها آگهيها و پيامهاي سازمان
· ترتيب نشر و انعكاس آن در رسانههاي گروهي
· انتشار نشريه ادواري داخلي و چهارچوب قوانين مصوب
· انتشار نشريات ادواري و غير ادواري براي عموم مخاطبان
· تهيه عكس اسلايد فيلم تيزر گزارش ، گزارش آگهي نوارهاي صوتي و ديگر فعاليتهاي سمعي و بصري و نوشتاري و رايانهاي از فعاليتهاي سازمان آرشيو آنها و انعكاس و پخش آنها از طريق رسانههاي گروهي .
· انتشار عملكرد سازمان و واحدهاي مختلف آن در چارچوب قوانين مصوب
· برپايي نمايشگاههاي گوناگون و شركت در نمايشگاههاي مرتبط
· طراحي و اجراي فعاليتهاي ارتباطي و تبليغي كلان سازمان
$· ايجاد حسن رابطه و جلب مشاركت بين كاركنان و مسئولان سازمان در ستاد ، واحدهاي تحت پوشش استانها از طريق :
برقراري جلسات داخلي و ايجاد نظام پيشنهادها و انتقادها و انعكاس پيشنهادها و انتقادهاي كاركنان به مسئولان
- ايجاد وحدت رويه و نظارت بر حسن اجراي امور انتشاراتي ، تبليغاتي و ارتباطي سازمان
- طراحي سازمان و شرح وظايف روابط عمومي براي بخشها و مؤسسات و واحدهاي مختلف تحت پوشش سازمان و اصلاح و ارتقاي سطح روابط عمومي هاي موجود
- اجراي امور نگارشي و هنري در زمينههاي تبليغاتي و انتشاراتي ستاد و سازمان مركزي
- اجرا و ارائه خدمات و برنامههاي فرهنگي تبليغي و هنري در قالبهاي گوناگون به همكاران
· مطالعه ، بررسي - ارزيابي برنامهريزي و تجهيز مستمر روابط عمومي و فعاليتهاي آن بهمنظور ارتقاي كيفيت و بهينه سازي فعاليتهاي تبليغاتي ، انتشاراتي و ارتباطي براساس روشهاي پيشرفته و به روز آموزش مستمر همكاران روابط عمومي و نيز تشكيل دورههايا نشستهاي توجيهي كوتاه مدت براي مديران و كاركنان سازمان در زمينه روابط عمومي و ارتباطات و ارائه مشاوره و ارشاد واحدهاي سازمان در اين زمينهها.
· مشاركت و برنامهريزي جهت برگزاري سمينارها ، كنفرانسها، نمايشگاهها و كميتههاي بازرگاني ، صنعتي ، تبليغاتي ، فرهنگي ، هنري و فني سازمان
· عقد قرارداد ، مجريان طرحهاي روابط عمومي كه به بيرون از سازمان سفارش داده ميشوند.
· تهيه ، تنظيم و پيشنهادهاي برنامه و بودجه سالانه روابط عمومي
· اجراي ساير امور مربوط كه برحسب ضرورت از طريق بالاترين مقام سازمان براي اقدام ابلاغ ميگردد
نام- هدف- جايگاه- - تعاريف نام: اصطلاح روابط عمومي كه اكنون ما به كار مي بريم ترجمه كلمه به كلمه اصطلاح انگليسي(public relation) است . اين اصطلاح در ايران براي نخستين بار در شركت نفت به كار گرفته شد و سازمانها و موسسات ديگر کشورمان سالها پس از شركت نفت شروع به ايجاد واحدي به نام روابط عمومي در تشكيلات خود نمودند. در زبان عربي اين اصطلاح رابه (العلاقات العامه) ترجمه كرده اند . روابط عمومي به مفهوم يك حرفه براي نخستين بار در ايالات متحده آمريكا به وجود آمد . در دهه اول قرن بيستم در آمريكا دفاتري بنام دفترتبليغات publiclty bureau يا دفاتر مطبوعات press bureau بوجود آمد وپس از چند سال اين دفاتر عنوان روابط عمومي را به خود گرفتند. هدف : بر قراري ارتباط متقابل بين مردم و مسئولين و جلب همكاري وبسط تفاهم عمومي ، آگاهي مردم از عملكرد دستگاه متبوع، آماده نمودن اذهان عمومي در اجراي طرحها و برنامه ها و ايجاد محيط مناسب براي رشد فضائل اخلاقي كاركنان در چهار چوب ضوابط و معيارهاي نظام جمهوري اسلامي ايران . جايگاه روابط عمومي : روابط عمومي به دليل ماهيت خاص خود و ضرورت ارتباط مستمر ، زير نظر مستقيم بالاترين مقام مسئول دستگاه متبوع قرار دارد . تعاريف: 1- روابط عمومي عبارت است از هنري که به کمک آن مي توان موسسه ، سازمان وفرد را مورد علاقه و احترام کارمندان و مردمي که با آن سر و کار دارند قرار دارد . اهداف روابط عمومي »ايجاد بستر تفاهم ، همكاري و جلب اعتماد عمومي و اعتماد سازي سازمان »جلب مشاركت و همفكري همه جانبه مخاطبان در تصميم سازي و تصميم گيري هاي سازماني »توسعه و ساماندهي نظام اطلاع رساني و اطلاع يابي در چارچوب وظايف سازمان »ايجاد بستر مناسب براي گفتمان مستمر و منظم بين سازمان و مخاطبان آن »تثبيت ، تقويت و كمك به زمينه سازي تحقق سياست هاي اجرايي سازمان »پيش بيني بحران هاي بالقوه و كمك به پيشگيري از وقوع آنها در حوزه فعاليت هاي سازمان »مشاركت در رفع مشكلات و حل مسايل سازمان »ارتقاي سطح دانش و آگاهي هاي عمومي در راستاي اهداف سازمان »گسترش مطالعات و پژوهش هاي روابط عمومي در سطح اهداف و سياست هاي سازمان شرح وظايف روابط عمومي »انعكاس و تشريح ديدگاهها ، سياست ها و برنامه هاي سازمان »اجراي سياستهاي خبري ، تبليغاتي ، انتشاراتي و مطالعاتي »ايجاد ارتباط مبتني بر حسن تفاهم مردم ، نهادهاي اجتماعي و مسوولان »تهيه و تدوين اخبار ، بيانيه ، اطلاعيه ، آگهي و پيامهاي سازمان و اقدام به انعكاس آن در رسانه هاي گروهي »انعكاس طرحها و سياستهاي اجرايي و عملكرد سازمان به جامعه مخاطب »برنامه ريزي و همكاري در جهت برگزاري كنفرانس ها ، سمينارها ، جشنواره ها ، مصاحبه ها و بازديد هاي استاني و كشوري »بررسي مطالب منعكس شده در رسانه هاي گروهي كشور در رابطه با عملكرد سازمان ارائه نقطه نظرات مناسب به مراجع ذيصلاح »تشكيل و همكاري با ستادهاي ويژه برگزاري مراسم و مناسبتهاي ملي در سازمان »ايجاد شبكه اطلاع رساني و اطلاع يابي مستمر با مخاطبان »انتشارات نشريات ادواري و موردي در سازمان »برقراري ارتباط مستمر و منظم با ديگر مراكز و سازمانهاو نهادها »سياستگذاري ، برنامه ريزي و هماهنگي به منظور برگزاري نمايشگاههاي تخصصي در حيطه وظايف سازمان در داخل و خارج از كشور »تهيه و تدوين و اجراي پروژه هاي مطالعات مربوط به فعاليتهاي سازمان »انجام و پيگيري ساير وظايف محوله ارجاعي از سوي رئيس سازمان شرح وظايف ارتباط با رسانه ها »برنامه ريزي براي ارتباطات مستمر با رسانه هاي جمعي ( صدا و سيما ، خبر گزاري ها ، روزنامه هاي كثير الانتشار و نشريات بويژه نشريات تخصصي در زمينه هاي اقتصادي) »پوشش خبري مراسم مختلف نظير گردهماييها ، سخنرانيها ، افتتاح پروژه ها و ... »اقدام در جهت تنوير افكار عمومي از طريق ارسال جوابيه ، اصلاحيه و تكذيب به مطالب مطروحه در رسانه هاي جمعي »انجام و پيگيري ساير وظايف محوله ارجاعي از سوي مدير »برنامه ريزي و اجراي مصاحبه هاي مطبوعاتي و راديو و تلويزيوني مسئولان و كارشناسان »تهيه و تنظيم بولتن بريده جرايد به صورت روزانه »زمينه سازي براي ارتباط مستمر با خبرنگاران رسانه هاي جمعي در بخشهاي مختلف اقتصادي شرح وظايف در حوزه انتشارات » اطلاع رساني مكتوب در قالب انتشارات موردي و ادواري به مخاطبان درون و برون سازمان به منظور ارتقاء سطح آگاهي و دانش فني و سازماني مخاطبان و تبيين و تبليغ سياست ها و برنامه ها و عملكرد سازمان »برنامه ريزي و مديريت انتشارات »تهيه ، توليد و نشر اقلام انتشارات ( شامل كتاب ، مجله ، بروشور ، پوستر و …) »ويرايش ، حروفچيني و نمونه خواني مطالب »گرافيك و صفحه آرايي توليدات انتشاراتي »تهيه گزارش و خبر از رويدادهاي مختلف »برنامه ريزي و نظارت بر توزيع اقلام انتشاراتي »شناسايي و ايجاد ارتباط با نويسندگان بخش اقتصادي »جمع آوري ، طبقه بندي و نگهداري اسناد و مدارك نوشتاري شرح وظايف در حوزه مناسبت ها و مراسم »معرفي توانمنديها و فعاليتهاي بخش با استفاده از ارزشها و شيوه هاي مناسب تبليغاتي و نمايشگاهي »برنامه ريزي در جهت برگزاري نمايشگاهها »مشاركت در برگزاري كنفرانسها ، سمينارها و نمايشگاههاي داخلي و خارجي »تشكيل دبيرخانه برگزاري مراسم و نمايشگاههاي مرتبط با وظايف شرح وظايف اداره ارتباطات مردمي »هدف : بستر سازي براي ايجاد حسن تفاهم و همدلي سازماني در بين گروههاي مخاطب و تسهيل در ارتباط تعاملي بين مردم و كاركنان و مديريت »تلاش در جهت استفاده از تكنولوژي هاي نوين اطلاع رساني به مخاطبين بويژه اينترنت »راه اندازي و اجراي نظام پيشنهادها »برگزاري جلسات پرسش و پاسخ »برنامه ريزي در جهت برگزاري ملاقاتهاي مردمي با مسئوولان »ايجاد سيستم پاسخگويي به ارباب رجوع شرح وظايف در حوزه پژوهش و برنامه ريزي »نظر سنجي از مخاطبان در خصوص اقدامات و فعاليتهاي سازمان »تهيه و تنظيم گزارشهاي تحليلي در حوزه فعاليتهاي اقتصادي »تحليل محتوي مطالب مندرج در مطبوعات و نشريات تخصصي و ساير وسايل ارتباطي جمعي »بررسي برنامه هاي منعكس شده در رسانه ها توسط مسوولان سازمان و مطالعه تحقق آنها »مطالعه و بررسي در جهت يافتن زمينه ها و موضوعات بحران زاي بالقوه در بخش هاي مختلف اقتصادي »هماهنگي امور روابط عمومي استانها ، شركت ها و موسسات تابعه »بررسي قراردادهاي منعقده خبرگزاري موج و نظارت بر حسن انجام كار شرح وظايف در حوزه سمعي و بصري »هدف : ارائه توانمديي ها ، استعداد ها ، فعاليت هاي وزارتخانه به مخاطب عام وخاص بايد طزيقه فيلم ، عكس و تصوير - برنامه ريزي در جهت ساماندهي اطلاعات موجود و فعاليت هاي سازمان از طريق فيلم ، عكس ، نوار -ثبت صوتي و تصويري فعاليت ها ، گردهم آيي و مناسبت هاي سازمان -ارائه خدمات صوتي و تصويري به مراكز درخواست كننده -ايجاد آرشيو فيلم و عكس از فعاليت هاي سازمان -تجهيز سمعي و بصري به امكانات فني روز -انجام امور ماشيني فعاليت هاي صوتي و تصويري به لحاظ ميكس ، تدوين، صداگذاري توليدات ويدئويي و آرشيو عكس مركز »اقدامات تحقيقاتي و مطالعات اجتماعي اين بخش از اقدامات به عنوان ضروريترين اقدام روابط عمومي محسوب مي شود كه انجام برنامه هاي سازمان را نيز تعيين مي كند و اصولاً موارد زير را شامل مي شود. - سنجش رضايتمندي مخاطبين سازمان - جمع آوري اطلاعات درون سازماني - تعيين نيازهاي مخاطبين سازمان - تعيين نيازهاي ارتباطي جامعه - پاسخگويي ارتباطات مردمي »اقدامات انتشاراتي اين اقدامات به منظور آشنا نمودن مردم با سازمان و فعاليتهاي مختلف آن و همچنين حفظ انسجام و افزايش سطح آگاهي كاركنان از طريق انتشارات درون سازماني انجام مي شود و شامل موارد ذيل است : - انتشار نشريه داخلي - انتشار برشور - انتشار پوستر - انتشار كتاب - انتشار بريده جرايد - انتشار ويژه نامه هاي مختلف و انتشار جزوه هاي عملكرد سازمان در مقاطع مختلف زماني »اقدامات رسانه اي اين اقدامات به منظور ارتباط مستمر و منسجم با وسايل ارتباط جمعي در راستاي معرفي سازمان به جامعه صورت مي گيرد كه شامل موارد ذيل است: - برگزاري مصاحبه راديو ، تلويزيون و مطبوعاتي - كسب اخبار و اطلاعات و رويدادهاي داخلي و انعكاس آن در رسانه ها - انعكاس اخبار و رويدادها به مديريت - برقراري ارتباط مستقيم مسئولين با مردم از طريق رسانه ها - صدور جوابيه هاي مطالب مطروحه در رسانه ها »اقدامات فرهنگي اين اقدامات به منظور ارتباط با گروههاي مردم با هدف ، هم فكري و مبادله نظرها و درنهايت جلب حمايت آنان به سازمان صورت مي گيرد و شامل موارد ذيل است: -برقراري جلسات با مديران به مناسبتها - برگزاري برنامه هاي جلسات پرسش و پاسخ »اقدامات تبليغاتي اين نوع اقدامات روابط عمومي به منظور ارتباط با افكار عمومي و در صورت لزوم تغيير آن صورت مي گيرد و شامل موارد ذيل است: - تهيه طرح تبليغات - ساخت تيزر تبليغاتي - تبليغات محيطي (بيلبرد ـ برزنت ـ استند و چاپ سيلك) - تهيه پلاكارد - عكاسي - فيلمبرداري - تهيه هداياي تبليغاتي »اقدامات مربوط به مراسم ، سمينارها ، نمايشگاهها اين اقدامات به منظور برقراري ارتباط با گروههاي خاص و به منظور رسيدن به يك هدف از پيش تعيين شده برگزار ميشود و شامل موارد ذيل است : - برگزاري سمينارهاي آموزشي ، علمي و فني - برپايي نمايشگاه - بازديد از نمايشگاهها - برگزاري مراسم افتتاح پروژه هاي مختلف از قبيل برگزاري مراسم مذهبي، جشن عمومي و مراسم سخنراني
نقاط قوت اداره كل روابط عمومي : |
الف- نقاط قوت :
1- ارتباط صميمانه با خبرنگاران و گزارشگران رسانه هاي گروهي به جهت سابقه كار مديركل و كارشناسان ارشد مسئول در واحدارتباط رسانه هاي اداره كل روابط عمومي
2- تجربه و تخصص كاركنان شاغل در واحد هاي اداره كل روابط عمومي
3- سطح تحصيلات دانشگاهي و اكادميك كارشناسان اداره كل روابط عمومي
4- برخورداري از ابزار هاي تبليغاتي و اطلاع رساني مناسب به عنوان رسانه هاي موثر محيطي(اداره كل روابط عمومي علاوه بر بيلبورد هاي درون سازماني به تعداد 10عدد داراي بيلبورد هاي برون سازماني در مجاورت بزرگراه مدرس و اتوبان رسالت است )
5- برخورداري از سايت خبري پويا و ديناميك به طور متوسط روزانه چند بار اطلاع ات سايت به روز رساني مي شود و كليه سايت هاي خبري در طول روز رصد مي شود
6- برخورداري از تنوع كمي و كيفي فعاليت هاي اقتصادي (بنياد داراي 179شركت است )
7- ارتباط نسبي خوب مدير كل روابط عمومي با راس سازمان (رياست بنياد)
8- ارتباط دوستانه كاركنان اداره كل روابط عمومي
9- برخوداري از پتانسيل بالقوه نيروهاي روابط عمومي شركت ها و رابطان خبري 179 شركت
نقاط ضعف اداره كل روابط عمومي :
1- ميانگين سني بالا كاركنان به جهت عامل تاثير گذار در اجراي واكنش هاي سريع ارتباطي و روابط عمومي
2- عدم برخوداري از امكانات مناسب سمعي و بصري و سالن اجتماعات متناسب با جمعيت ستاد بنياد
3- آسيب پذيري از درگيري هاي سياسي بين مديران ارشد و مديران دولتي
4- خود سانسور به جهت آسيب پذيري
5- بودجه كم اداره كل روابط عمومي
6- تعداد كم پرسنل
7- عدم ارتباط با رسانه صدا و سيما و رسانه هاي بصري
8- فعاليت هاي كم روابط عمومي در حوزه روابط عمومي سايبري