سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



کاربینی شرکت مپنا

مقدمه‌

يكي‌ از عواملي‌ كه‌ در سرنوشت‌ هر مؤسسه‌، گروه‌ و فرد اهميت‌ و ارزش‌ اساسي‌ دارد و آنها را در نيل‌به‌ هدف‌ها ياري‌ مي‌دهد; كيفيت‌ رابطه‌ آنها با افراد و مؤسساتي‌ است‌ كه‌ با آنها سروكار دارند و همچنين ‌با افکار عمومیجامعه‌اي‌ است‌ كه‌ در آن‌ به‌ فعاليت‌ مشعولند. هر اندازه‌ اين‌ ارتباط بطور مفيدي‌ مستقر وبه‌ شكل‌ مؤثري‌ گسترش‌ يافته‌ باشد، به‌ همان‌ اندازه‌ آن‌ فرد، گروه‌ و مؤسسه‌ در دستيابي‌ به‌ اهداف‌ خودموفق‌تر مي‌باشد. اكنون‌ به‌ عنوان‌ يك‌ اصل‌ اساسي‌ در مديريت‌ پذيرفته‌ شده‌ كه‌ افراد و مؤسسات‌ براي‌رسيدن‌ هرچه‌ بهتر و راحت‌تر به‌ مقاصد خود نيازمند به‌ حسن‌ رابطه‌ و درك‌ متقابل‌ و توسعه‌ تفاهم‌ بايكديگر و عموم‌ مردم‌ مي‌باشند.

مديران‌ مؤسسات‌ به‌ دلايل‌ فوق‌، در تشكيلات‌ خود اقدام‌ به‌ تأسيس‌ دفتر، واحد يا بخشي‌ تحت‌عنوان‌ روابط عمومي‌ نموده‌اند تا از طريق‌ آن‌ ارتباط مفيد و مؤثر را با افراد داخل‌ و خارج‌ سازمان‌ برقرارنمايند و با آگاه‌ كردن‌، تشويق‌ و ترغيب‌ آنان‌، به‌ اهداف‌ مديران‌، سريعتر، راحت‌تر و با هزينه‌ كمتر جامه‌عمل‌ بپوشانند. دست‌ اندركاران‌ چنين‌ دفاتري‌ همه‌ روزه‌ در تلاشند تا با استفاده‌ از تكنيك‌ها وتخصص‌هاي‌ حرفه‌ روابط عمومي‌، به‌ گسترش‌ تفاهم‌ و ارتباط مؤثر بپردازند.

تاریخچه روابط عمومی در جهان و ایران:

از سال 1900 میلادی که اداره تبلیغات بوستون آمریکا به عنوان اولین شرکت روابط عمومی درخان تأسیس گردید تا به امروز صدها و هزاران انجمن ، دفتر روابط عمومی درجان بویژه در کشورهای صنعتی و غربی تأسیس شده است و هر روز با گذشت زمان این علم و هنر حالت تخصصی تری در حوزه های مختلف به خود گرفته و به فعالیت و اثر بخش خویش مشغول است در کشور ما ایران نیز روابط عمومی با بیش از نیم قرن فعالیت در سالهای اخیر با برگزاری چندین کنفرانس بین المللی معتبر ایجاد موسسات علمی و تحقیقاتی ، چاپ و انتشار و دهها و صدها فعالیت دیگر جایگاه نسبتاً مناسبی درجامعه پیدا كرده است . اصطلاح”‌روابط عمومی“ برای نخستین بار در ایالات متحده آمریكا و در نوشته های اداره اتحادیه راه آهن ایالات متحده بكار برده شد و در دهه اول قرن بیستم نخستین دفاتر روابط عمومی در مؤسسه های این كشور ایجاد گردید.در سال 1906 اولین شركت خصوصی كه تنها خدمات روابط عمومی را به مشتریـان خود ارایه می‌كرد، بوجودآمد. نخستین شركت روابط‌عمومی‌ توســط ”‌ایوی‌لی“ فارغ التحصیل دانشگاه پرنیسون و خبرنگار اقتصادی در شهر نیویورك تأسیس شد. پس از این شركت مؤسسه های دیگر نیز به تأسیس دفاتر روابط عمومی اقدام كردند و روابط عمومی به عنوان یك حرفه به وجود آمد و شناخته شد.

 

تاریخچه روابط عمومی:

1 ـ تعریف مفهومی روابط عمومی

2 ـ تعریف كاربردی روابط عمومی

لازم به یادآوری آست كه این تعاریف در پانزدهمین كنگره جهانی روابط عمومی كه در سال 2000 در شیكاگو با حضور برجسته ترین كارشناسان، پژوهشگران و مدیران روابط عمومی از پنج قاره جهان برگزار گردید مورد تأیید قرار گرفت. چارچوب اولیه این تعریف توسط پروفسور گرانیگ (Grunig) كه شناخته ترین نظریه پرداز روابط عمومی در جهان كنونی است و كتابهای متعددی دراین رشته تألیف نموده و سالها ریاست (بنیاد پژوهش و آموزش روابط عمومی) در ایالت متحده را به عهده داشته، ارائه گردیده است.

1-تعریف مفهومی روابط عمومی:

درسال 1987، انجمن روابط عمومی (IPR) تعریفی از روابط عمومی ارایه كرد كه هنوز مورد استفاده قرار میگیرد. در این تعریف، روابط عمومی عبارت از تلاش برنامه ریزی شده و مداومی است كه به منظور ایجاد و حفظ حسن نیت و شناخت بین سازمان و مخاطبان آن صورت می گیرد. كلمات"برنامه ریزی شده" و "مداوم" نشان می دهند كه حسن نیت و شناخت، به آسانی یا به خودی خود به وجود نمی آیند و در واقع باید"ایجاد" و "حفظ " شوند و نیز مشخص می كنند كه فعالیت های روابط عمومی ، برنامه ریزی شده است و نیز هدف روابط عمومی ، به وجود آوردن حسن نیت و شناخت است و كسب شهرت یا تایید نیست. در آخرین تعریفی كه IPR ارایه كرد، روابط عمومی را عبارت از روشی تلقی كرد كه سازمان ها برای حفظ اعتبار؛ محصولات؛ خدمات یا كاركنان خود با هدف دستیابی به شناخت و حمایت در پیش می گیرند. ظاهرا این تعریف از تعریفهای دیگر كامل تر است، زیرا كوتاه بوده و وظیفه روابط عمومی سازمان را( آنچنان كه بسیاری تصور میكنند) كسب شهرت نمی داند و به شناخت اهمیت می دهد. برای روابط عمومی واژه ها و مصداق ها و تعابیر دیگری نیز به كار برده اند كه برای جلوگیری از اتلاف وقت مختصری از آنها بیان می شود :روابط عمومی مغر متفكر و موتور محركه و شریان حیاتی و دایمی دستگاه است .روابط عمومی هنر و علم اجتماعی است كه درون و برون دستگاه را به هم پیوند می دهد.روابط عمومی هدف و چگونگی كلید برنامه ها را ترسیم می كند. روابط عمومی مشاور امین مدیر و كلیه كاركنان دستگاه است. پس لازم است كه مدیر و كاركنان صد در صد به وی اعتماد دشته باشند.روابط عمومی آیینه زیبایی هاست . یك اطاق شیشه ای است كه از هر طرف آن همه چیز زیبا دیده می شود.روابط عمومی چشم و چراغ یك دستگاه است. روابط عمومی است كه باید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند .روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی است كه با آن سر و كار دارند.

2-تعریف كاربردی روابط عمومی:

مدیریت ارتباطات یك سازمان با مخاطبان آن بخش از مسئولیتها و وظایف ارتباطی، مدیریت سازمان كه از طریق آن مدیران می كوشند برای دستیابی به اهداف سازمانی با محیط خود سازگار و هم صدا شده یا در صورت نیاز در محیط تغییرات مطلوب ایجاد نموده و شرایط محیط را، به شرط مساعد بودن استمرار بخشند.روابط عمومی عبارت است از تلاش ها و اقداماتی آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده ، جهت استقرار و كسب تفاهم متقابل، بین یك سازمان و گروه ههای مودنظر آن.روابط عمومی عبارتست از تلاش های آگاهانه و قانونی به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل یاعموم كه براساس تحقیق علمی و عملی صحیح ومستمر میسراست. روابط عمومی عبارت است از تلاشهای مستمر و منطبق با روش های علمی و عملی كه مدیریت سازمان های بخش خصوص و دولتی به منظور ایجاد تفاهم و پیدایش حس علاقمندی و تحصیل پشتیبانی گروه هایی كه سازمان با آنها سرو كار دارد یا فكر می كند در آینده سرو كار خواهد داشت به عمل می آورد.روابط عمومی در هر سازمان چشم بینا ، گوش شنوا ، زبان گویای آن سازمان ، سیستم و پل ارتباطی بین مردم و مسئولین به حساب می آید و سازمان را از نظریات انتقادات و خواست های مخاطبان آگاه می سازد تا مدیریت سازمان را در اتخاذ تصمیم مناسب برای برآوردن نیازهای مخاطبان یاری رساند و در حقیقت باید مغز تجزیه و تحلیل گر افکار عمومی باشد و بتواند از داده ها پیشنهادهای سازنده و همسو با افکار عمومی ارائه نماید. بی شک بی اعتنایی به روابط عمومی عواقب سوء و زیان باری را برای هر تشکیلات به همراه خواهد داشت .روابط عمومی علاوه بر انتقال و انعکاس اخبار باید از حالت انفعالی به دور باشد و با فعالیت اثربخش خویش زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را ارتقاء داده و با پویایی و تحرک خاصی تحلیلگر مسائل مختلف باشد .

 

 

جايگاه‌ سازماني‌ روابط عمومي‌ :

روابط عمومي‌ زماني‌ مي‌تواند نقش راهبردیخود را در سازمان‌ ايفا كند كه‌ در تشكيلات‌ سازمان‌جايگاه‌ مناسبي‌ داشته‌ باشد.

در بسياري‌ از ساختارهاي‌ سازماني‌، مشاهده‌ مي‌شود كه‌ روابط عمومي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ واحد فرعي‌امور اداري‌ يا امور خدماتي‌ منظور شده‌ است‌ كه‌ در اين‌ صورت‌ روابط عمومي‌ نمي‌تواند جايگاه‌ و نقش‌راهبردي‌ داشته‌ باشد، زيرا شرايط احراز شغل‌ مسئول‌ روابط عمومي‌ حتي‌ از شرايط احراز شغل‌مدير اداري‌ پايين‌تر است‌.

در سازمانهايي‌ كه‌ واحد روابط عمومي‌ در جدول‌ سازماني‌ بلافاصله‌ زير نظر مدیر عالی سازمان‌ قراردارد نشان‌ دهنده‌ توجه‌ به‌ روابط عمومي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ عنصر راهبردي‌ است‌.

در بسياري‌ از موارد، روابط عمومي‌ عملا نقش‌ راهبردي‌ خود را در سازمان‌ ايفا نمي‌كند. اين‌ مشكل‌ ازدو جهت‌ ناشي‌ مي‌شود:

1. عدم‌ اطلاع‌ كافي‌ مديران‌ ارشد از نقش‌ و اهميت‌ روابط عمومي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ عنصر كمك‌كننده‌ به‌ طرح‌ريزي‌هاي‌ استراتژیک و زمينه‌سازي‌ تصميمات‌، اجرا و ارزيابي‌ عملكردبرنامه‌هاي‌ راهبردي‌ سازمان‌.

2. قرار ندادن‌ افرادي‌ با دانش‌ و بينش‌ و منش‌ لازم‌ در چنين‌ جايگاه‌ سازماني‌ كه‌ بتواند سازمان‌ رادر اعمال‌ مديريت‌ راهبردي‌ ياري‌ كند. در اين‌ صورت‌ است‌ كه‌ روابط عمومي‌ فقط مي‌تواندمراسم‌ و جشن‌ها را ترتيب‌ دهد و پرچم‌ به‌ دور ديوار سازمان‌ بزند.

توصيه‌ متخصصان‌ اين‌ است‌ كه‌ اگر بخواهيم‌ روابط عمومي‌ نقش‌ راهبردي‌ در سازمان‌ داشته‌ باشد،لازم‌ است‌ ضمن‌ در نظر گرفتن‌ جايگاهي‌ مناسب‌ در ساختار سازماني‌ براي‌ اين‌ واحد و شرايط احرازشغلي‌ متناسب‌ با مديران‌ ارشد سازمان‌، آنان‌ را در طرح‌ريزي‌هاي‌ راهبردي‌ سازمان‌ مستقيماً دخالت‌دهيم‌.

توصيه‌ عمده‌ ديگري‌ كه‌ از لحاظ سازماندهي‌ شده‌ است‌، اين‌ كه‌ بهتر است‌ تمام‌ خدمات‌ تخصصي‌مورد نياز واحد روابط عمومي‌ در داخل‌ يك‌ واحد سازماني‌ قرار گيرد و مسئوليت‌ اصلي‌ همه‌ اين‌اقدامات‌ به‌ عهده‌ مدير روابط عمومي‌ باشد. طبيعي‌ است‌ كه‌ تشكيلات‌ سازماني‌ واحد روابط عموي‌ درسازمانهاي‌ بزرگ‌ با سازمانهاي‌ متوسط و كوچك‌ متفاوت‌ خواهد بود.

شرح‌ وظايف‌ روابط عمومي‌ :

مهمترين‌ وظيفه‌ روابط عمومي‌، شناخت‌ افكار عمومي‌ و نفوذ در آن‌ براي‌ جلب‌ رضايت‌ افکار عمومی نسبت‌ به‌ سازمان‌ است‌ كه‌ هم‌ در درون‌ سازمان‌ و هم‌ در بيرون‌ از سازمان‌ دنبال‌ مي‌شود.بي‌ترديد، اين‌ وظيفه‌ در قالب‌ مجموعه‌اي‌ از فعاليتهاي‌ ارتباطي‌ صورت‌ مي‌گيرد كه‌ مي‌توان‌ آنها را تحت‌عناوين‌ ارتباطات‌، امور فرهنگي‌ و نمايشگاهها، انتشارات‌، سنجش‌ افكار و پژوهش‌ و برنامه‌ريزي‌دسته‌بندي‌ كرد.

وظایف اصلی روابط عمومی:

وظایف روابط عمومی را اكنون به سه دسته اصلی طبقه بندی می كنند:

1ـ اطلاع رسانی2ـ تبلیغ و ترغیب 3ـ مشاركت جویی، همگرایی و بهینه سازی امور

دانشمندان ارتباطات البته دو وظیفه فرعی نیز برای روابط عمومی بر شمرده اند كه عبارتند از تشریفات و تبلیغات كه این دو ابزار كار روابط عمومی هستند نه وظیفه و هدف و ماهیت آن .

تشریفات عبارتند از :تحویل ، تكریم ، استقبال ، همراهی، اسكان و پذیرایی یك شخصیت یا مهمان دستگاه.

تبلیغات عبارت است از :اطلاع رسانی یك سویه درباره یك موضوع یا هدف خاص و سه نوع است : تعلیمی مثل:تبلیغ ایمنی برق و گاز در تلویزیون. مانوری یا اغوا كننده: كه می خواهیم آنچه ما می گوییم مخاطب بیندیشید. رخ به رخ یعنی آنچه انجام می دهیم دیگران ببینند مثل:آذین بندی و مراسم، تاكید این نكته ضروری است كه تبلیغات ابزار روابط عمومی است نه ماهیت و هدف اصلی آن .

ويژگيهاي‌ كارشناس‌ روابط عمومي‌ :

كارشناس‌ روابط عمومي‌، كارشناسي‌ است‌ كه‌ مهارتهاي‌ لازم‌ را در زمينه‌ روابط عمومي‌ آموخته‌ باشد.اين‌ مهارت‌ها در اصل‌ همان‌ مهارت‌ها و آموزش‌هايي‌ است‌ كه‌ فرد براي‌ فعاليت‌ در روابط عمومي‌ دردانشگاه‌ آموخته‌ است‌.

علاوه‌ بر تحصيلات‌ و آموزش‌هاي‌ لازم‌، فردي‌ كه‌ در روابط عمومي‌ استخدام‌ مي‌شود بايد بتواند سه‌وظيفه‌ مهم‌ توليد اطلاعات‌ و انعكاس‌ به‌ مخاطبان تصويرسازي‌ مثبت‌ از سازمان‌ ومعرفي‌ خدمات‌يا كالاهاي‌ سازمان‌ را انجام‌ دهد.

حال‌ اين‌ سؤال‌ پيش‌ مي‌آيد كه‌ اين‌ مهارت‌هاي‌ لازم‌ چه‌ مهارت‌هايي‌ هستند و همچنين‌ چه‌خصوصيات‌ و ويژگيهايي‌ كارشاس‌ روابط عمومي‌ بايد داشته‌ باشد تا بتواند در انجام‌ وظايفش‌ موفق‌باشد.

كارشناس‌ روابط عمومي‌ براي‌ توفيق‌ در وظايف‌ خود و ايفاي‌ نقش‌ مؤثر در روابط عمومي‌، بايستي‌ويژگيهاي‌ مختلفي‌ را داشته‌ باشد. اين‌ ويژگي‌ها به‌ دو دسته‌ ويژگي‌هاي‌ خاص‌ و اكتسابي‌(اصلي‌) وويژگي‌هاي‌ عمومي‌ و ذاتي‌ (فرعي‌) قابل‌ تقسيم‌ است‌.

ويژگي‌هاي‌ خاص‌ و اكتسابي‌ (اصلي‌):

ويژگي‌هاي‌ خاص‌ و اكتسابي‌ كارشناس‌ روابط عمومي‌ شامل‌: مهارتهاي‌ علمي‌، احساس‌ مسئوليت‌اخلاقي‌، داشتن‌ آگاهيهاي‌ روز (جامعه‌ آگاهي‌)، سازمان‌ آگاهي‌، قدرت‌ نويسندگي‌، آشنايي‌ با علوم‌اجتماعي‌ از جمله‌ كليات‌ مديريت‌، روانشناسي‌ و علوم‌ سياسي‌، نوآوري‌ و خلاقيت‌، آشنايي‌ باروزنامه‌نگاري‌ و ايمان‌ به‌ حقانيت‌ افكار عمومي‌ يا مخاطب‌ هستند كه‌ در زير بطور مختصر به‌ هر يك‌اشاره‌ مي‌شود:

مهارت‌هاي‌ علمي‌ ـ منظور از مهارتهاي‌ علمي‌، آموختن‌ علوم‌ دانشگاهي‌ در زمينه‌ روابط عمومي‌ است‌;به‌ عبارت‌ ديگر كارشناس‌ روابط عمومي‌ فردي‌ است‌ كه‌ داراي‌ تحصيلات‌ كارشناسي‌ در روابط عمومي‌است‌.

همچنين‌ به‌ افرادي‌ كه‌ داراي‌ درجه‌ ليسانس‌ در رشته‌هاي‌ وابسته‌ همچون‌ ارتباطات‌،روزنامه‌نگاري‌، پژوهشگري‌ در رسانه‌ها، تبليغات‌، كارگرداني‌، سينما، گرافيك‌، طراحي‌ و ... باشند نيزمي‌توان‌ كارشناس‌ روابط عمومي‌ اطلاق‌ كرد به‌ شرطي‌ كه‌ دوره‌ آموزشي‌ روابط عمومي‌ را در ابتداي‌ كارببينند و با اصول‌ كار در روابط عمومي‌ آشنا شوند.

 

ويژگي‌هاي‌ عمومي‌ و ذاتي‌ (فرعي‌) :

جدا از ويژگي‌هاي‌ خاص‌، اكتسابي‌ و اصلي‌، كارشناس‌ روابط عمومي‌ بايستي‌ از يكسري‌ ويژگي‌هاي‌ذاتي‌ نيز بهره‌مند باشد. اين‌ ويژگي‌ها شامل‌: استعداد مديريت‌، هيجان‌ و شور داشتن‌ استعداد دگرگوني‌مثبت‌، فرصت‌ جويي‌ آگاهانه‌، كارآفريني‌، بهره‌ هوشي‌ بالا، كنجكاوي‌، سرزنده‌ بودن‌، شوخ‌ طبعي‌ وبزله‌گويي‌، داشتن‌ بيان‌ خوب‌ از امور، ظاهر مناسب‌، ذوق‌ و شوق‌ (استعداد طبيعي‌)، آينده‌ نگري‌ وشخصيت‌ ترغيبي‌ و متقاعد كننده‌ هستند.

يك‌ كارشناس‌ روابط عمومي‌ بايد بتواند عوامل‌ مورد نياز براي‌ پذيرش‌ توسط مخاطب‌ را در خودپرورش‌ دهد. اخلاق‌ پسنديده‌، انگيزه‌ قوي‌، مثبت‌ انديشي‌ و خوش‌بيني‌ و پويايي‌، در اين‌ زمينه‌ تأثيرشگرفي‌ دارد.

بطور كلي‌، در يك‌ فراگرد ارتباطي‌، همسويي‌ با مخاطبان‌، صداقت‌، حاضر جوابي‌، خلوص‌ و وضع‌ظاهري‌ مناسب‌ ارتباطگر، نقش‌ بسيار مهمي‌ را در مؤثر بودن‌ جريان‌ ارتباط ايفا مي‌كند. مجموعه‌ اين‌ويژگي‌ها، كارشناس‌ روابط عمومي‌ را از جايگاه‌ بسيار والايي‌ برخوردار مي‌سازد، به‌ گونه‌اي‌ كه‌ مي‌توان‌ اورا مغز متفكرروابط عمومي‌نام‌برد.

بنابراين‌ تربيت‌ كارشناسان‌ روابط عمومي‌ از طريق‌ انتخاب‌ افرادي‌ كه‌ ويژگي‌هاي‌ ذاتي‌ را داشته‌ باشندو در دانشگاه‌ و محيط كار ويژگي‌هاي‌ اصلي‌ را ياد بگيرند، مي‌تواند ضامن‌ كارآمدي‌ روابط عمومي‌ دريك‌ كشور باشد.

جایگاه و وظایف روابط عمومی در کشور ما:

با توجه به وضعیت موجود زیرساخت های فناوری اطلاعات در ایران وکیفیت کارکرد روابط عمومی ها از نظر فعالیت های الکترونیک و اینترنتی، می توان گفت در میان همه اشکال روابط عمومی مدرن، ما فعلا در حد فاصل روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی دیجیتال قرار داریم.با توجه به اینک از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می گذرد هنوز روابط عمومی با مسایل مختلفی مواجه است . متاسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان می دهد که به رغم وجود اندیشه ها و ایده های اصلاح طلبانه برای توسعه آن، هیچگونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل است که امروزه روابط عمومی ها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود می کنند . ورود به این مشکلات ، توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت راستین را از روابط عمومی گرفته است . در جامعه ایران نگرش به روابط عمومی صرفاً تبلیغاتی است که این امر تحریف افکار و دورشدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است . در حال حاضر این نهاد مؤثر در ایران با نوعی مظلومیت رسانه ای و فرهنگی مواجه است . امروزه به نظر می رسد که معیارهای قالب در جامعه ما بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی هاست به طوری که این امر باعث شده که در بسیاری از سازمان ها بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دو سویه بپردازد .صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، در بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، باز آفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاههای اجرایی باشد.

جایگاه روابط عمومی در سایر بخشها :

جایگاه روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی

جامعه اطلاعاتی یك جامعه پست مدرن است كه بر تولید اطلاعات متكی است. مشخصه عصر مدرن صنعت و تولیدات صنعتی بود، اما در زمانه پست مدرن این مشخصه، اطلاعات است. گرانبهاترین كالا در جامعه اطلاعاتی،‌ اطلاعات است. در جامعه اطلاعاتی این فكر است كه دارای ارزش است و در چنین جامعه‌ای با فكرسالارها سر و كار داریم. نیروی كار این جامعه كارگزاران اطلاعاتی هستند.جامعه اطلاعاتی از سه گروه‌: اطلاع‌سازها، اطلاع‌پردازها و اطلاع‌خواه‌ها تشكیل شده‌ است. مهمترین نقش روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی مدیریت اطلاعات است. یكی از پیامدهای انقلاب اطلاعات، انفجار اطلاعات است. تولید حجم زیادی از اطلاعات كه دسته‌بندی و نحوه استفاده از آن امر بسیار دشواری است. در این هجمه سنگین اطلاعاتی روابط عمومی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌كند. مدیریت اطلاعات در تولید، انعكاس و همچنین گردآوری اطلاعات و بهره‌گیری از آن در اقیانوس اطلاعاتی وظیفه روابط عمومی است. یكی از مهمترین ویژگی‌های جوامع پیشرفته و به اصطلاح شمال، در راستای توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی توجه روزافزون به مدیریت اطلاعات است. روابط عمومی بخشی از اعمال مدیریت است و جایگاه خاص روابط عمومی نیز در رده کارهای مدیریتی قرار دارد . همانگونه که مدیر یک مؤسسه برای اداره امور سازمان نیاز به ساماندهی ، تامین نیروی انسانی ، هدایت و نظارت امور ، هماهنگی و برنامه ریزی دارد باید کوشش کند تا بر ذهن مردم نیز تاثیر گذارد و نظرات مثبت مردم را درباره مؤسسه خود حفظ کند و از این راه منفعت مادی و معنوی برای سازمان به دست آورد .نکته مهم این است که کار روابط عمومی خدمت به مدیریت است نه مدیر برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس حرم سازمانی قرار گرفته است . بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن ، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی می تواند در فراز و نشیبهای سازمانی سربلند و سرافراز شود.

جایگاه روابط عمومی در میان سازمان ها

دنیای امروز دنیای ارتباطات است . در هر ثانیه میلیون ها واحد اطلاعاتی در سطح جهان رد و بدل می شود. از زمانی كه تحولات زندگی بشر سرعت گرفت ، نیاز به اطلاعات و ارتباطات هر روز افزایش یافت و امروزه داشتن اطلاعات دقیق و به روز از نان شب هم برای مردم مهمتر است و هر كه بیشتر بداند ، موفق تر است .

در سازمان های دولتی داشتن اطلاعات موثق ، دقیق و به موقع با توجه به هدف و ساختار ، بزرگ ترین سرمایه یك سازمان است و حیات یك سازمان به داشتن یك ارتباط دو سویه درون و برون سازمانی و انجام تبلیغات و كسب اطلاعات به روز و مفید بستگی دارد و این جاست كه لزوم وجود روابط عمومی واقعی در ایستگاههای روابط عمومی نمایان می شود.در دنیای امروز که مرزهای ارتباطات شکسته شده و انسان به دنبال کشف راهکارهای مطلوب زیستن و نگرش جامعه مدار است، آموزه های علمی ما را به کنکاش و توجه درباره وضعیت چگونگی تعامل و برخورد کردن رهنمون می سازد. بی شک یک سازمان و یا یک اداره نمی تواند خود را جزیره ای بی ارتباط فرض نماید و از تکنولوژی و آورده های آن بی نیاز و با آن بیگانه باشد. روابط عمومی باید بر محور تفکر مداری، مشارکت مداری و اطلاع مداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان موثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و خود را با تحولات و پاسخگویی مرتب به افکار عمومی منطبق و هماهنگ سازد. با توصیف چنین روابط عمومی ای، صد البته باید مدیرش متملق و چاپلوس مافوقش نباشد و جاده صاف کن وی نگردد؛ و امید آنکه این گونه مدیران که با رانت و فامیل سالاری یا باندبازی و یا... بدین جایگاه رسیده اند، به زیر کشیده شوند.


تاریخچه شرکت مپنا

 

مپنا، که مختصر شده مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران می‌باشد٬ که نام یک شرکت صنعتی و بنگاه اقتصادی ایرانی است، که در حوزه صنایع نیروگاهی برق، نفت و گاز و ترابری ریلی بصورت پیمانکار اجرایی و سرمایه‌گذاری خصوصی فعالیت می‌کند.

از آغاز تأسیس در سال ۱۳۷۱، گروه مپنا اجرای نزدیک به ۱۰۰ پروژه به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد یورو را در کارنامه خود ثبت نموده است. علاوه بر آن ۶۰ محصول گوناگون و ۸۵ نوع خدمات مختلف را به مشتریان خود عرضه می‌کند.

مپنا، از سال ۱۳۸۶ وارد فعالیت در زمینه پروژه‌های نفت و گاز نیز شده‌است. پروژه‌های حفاری چاه‌های نفت در خشکی و پروژه تبدیل گاز به برق به نام پروژه میدان گازی فروز B در محل ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی جزیره کیش واقع در خلیج فارس از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌روند.

این شرکت به صورت سهامی عام اداره می‌شود و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار تهران داد و ستد می‌شود.

این شرکت ۸۵٪ درصد از ظرفیت نصب شده شبکه برق کشور با بیش از ۵۶۰۰۰ مگاوات و به ارزش قراردادی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار را مهندسی، تامین تجهیزات، احداث یا سرمایه گذاری و اجرا کرده یا اجرای آنها را در دست انجام دارد.

صنعت نیرو

صنعت نیرو، اولین حوزه فعالیت گروه مپنا است که بخش عمده ساختار گروه به آن اختصاص یافته است. گروه مپنا با بیش از ۵۶۰۰۰ مگاوات پروژه‌های نیروگاهی خاتمه یافته، در دست اجرا و آتی خود، در تأمین حدود ۹۰٪ درصد از ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور مشارکت فعال داشته است.

از سوی دیگر گروه مپنا به عنوان سرمایه­گذار پروژه­های نیروگاهی خصوصی، هم اکنون چندین پروژه خصوصی را، در چارچوب روش‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری، تملیک و بهره‌برداری با ظرفیت حدود ۷۰۰۰ مگاوات و ارزش بیش از ۲٫۵ میلیارد یورو در دست اقدام دارد.

همچنین گروه مپنا تنها سازنده کلیه تجهیزات اصلی نیروگاه‌های حرارتی، از جمله توربین‌های گازی و بخاری، تجهیزات جانبی توربین، پره توربین، ژنراتور، بویلرهای بازیاب حرارتی، بویلرهای معمولی و تجهیزات جانبی آنها تحت لیسانس شرکت‌های معتبر جهانی در ایران می‌باشد.

صنعت نفت و گاز

گـــروه مپنا در حال حاضر نه تنها در زمینه تولید تجهیزات اصلــی این صنعت نظیر توربوکمپرسورهای خطوط لوله انتقالگاز فعالیتی پررنگ دارد، بلکه در اجرای پروژه‌های مختلف نظیر توسعه میادین، حفاری در خشکی و دریا، واحدهای فرآیندی میان‌دستی و پایین‌دستی، تأسیسات جانبی و یوتیلیتی و ساخت مخازن، فعالیتی چشمگیر دارد.

حمل و نقل ریلی

گروه مپنا سابقه کوتاهی در عرصه حمل و نقل ریلی، دارد. ساخت لوکوموتیوهای باری و مسافری و تجهیزات و قطعات جانبی آنها (نظیر سامانه ترمز و...) با همکاری تنگاتنگ شرکت‌های معتبر بین‌المللی و اجرای پروژه‌های حمل و نقل ریلی از دیگر عرصه‌های فعالیت این شرکت، به‌شمار می‌آید.

بورس

شرکت مپنا به صورت سهامی عام اداره می‌شود، به عنوان سومین شرکت بزرگ خاورمیانه در صنعت نیرو، سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار تهران داد و ستد می‌شود.

سهام مپنا یکی از نمادهای مهم بازار بورس تهران محسوب می‌شود و در میان فعالان بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخودار است.

حوزه فعالیت

شرکت مپنا، علاوه بر اجرای پروژه‌های مختلف در داخل ایران، در کشورهای حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز حضور دارد.

حوزه‌های کسب و کار گروهمپنا

گروه مپنا، به عنوان یکی از مجموعه‌های صنعتی مطرح ایرانی در حال حاضر در سه حوزه عمده و زیربنایی مشغول به فعالیت است. این سه حوزه عبارتند از: نیرو، نفت و گاز و حمل و نقل ریلی.

در هر سه این حوزه‌ها، که در رده صنایع راهبردی و زیرساختی دسته‌بندی می‌شوند، گروه مپنا تجربیات موفقی را در سطح ملی و جهانی رقم زده و سابقه چشمگیری در احرای پروژه‌های بزرگ در این حوزه‌ها از خود بر جای گذاشته است. احداث نزدیک به 30 هزار مگاوات واحد نیروگاهی حرارتی در کنار تولید تمامی تجهیزات اصلی نیروگاهی، حضور در پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی (بزرگترین میدان گازی جهان)، تولید لوکوموتبو دیزل الکتریک و اجرای پروژه‌های مترو و مونوریل، نمایانگر توانمندی‌های گروه مپنا در عرصه صنایع مادر است.

نیرو

بدونشک در عصر پر شتاب ما، هیچ عرصه‌ای وجود ندارد که از انرژی الکتریکی بی‌نیاز باشد وبه همین دلیل، برق ماهیتی راهبردی به خود گرفته است، به گونه‌ای که دستیابی به  توسعه همه جانبه، بدون برخورداری از زیرساختهای لازم جهت تولید مطمئناین انرژی حیاتی امکان‌پذیر نیست. با رشد جمعیت و گسترش حوزه‌های کسب و کار، تقاضایمصرف انرژی برق، همواره نرخی فزاینده داشته و تأمین مقرون به صرفه این کالایراهبردی، نیازمند احداث نیروگاههای متعدد و توسعه مستمر ظرفیت تولیداست.

مپنا در ابتدای تأسیس با هدف مدیریت اجرای پروژه‌های نیروگاهی در ایران تأسیس شد. کلمه «مپنا» از حروف ابتدایی کلمات تشکیل‌دهنده نام اصلی شرکت یعنی «مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران» برگرفته شده است که البته در طول نزدیک به دو دهه پس از تأسیس خود، به عرصه‌های صنایع مادر دیگر نیز وارد شد. تأمین انرژی الکتریکی مهمترین حوزه فعالیت مپنا از ابتدای تأسیس تاکنون بوده است. مپنا در مسیر توسعه خود، رفته رفته به یک مجموعه عظیم صنعتی دانش بنیان در این حوزه بدل شده است.

اینک در حوزه برق حرارتی، تمامی شرایط لازم و در زمینه‌هایی همچون تولید تجهیزات اصلی، دانش طراحی و مهندسی، توان مدیریت و اجرای پروژه، سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و ... جهت اجرای پروژه در مپنا نهادینه است. در این بخش، با این توانمندیها آشنا می‌شوید.

نفت و گاز

ایران با قرارگیری در جایگاه دوم ذخایر نفت و گاز جهان به عنوان یکی از بازیگران اصلی این حوزه از صنعت مطرح بوده و در میان کشورهای صاحب منابع انرژی فسیلی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است. تکیه اقتصاد ایران بر پایه درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز از یک سو و خلأ ناشی از عدم حضور شرکت‌های پیمانکاری بومی بزرگ متناسب با نیاز بازار نفت و گاز کشور مهمترین عامل برای توجه ویژه مپنا به این حوزه استراتژیک و پرچالش صنعت ارزیابی می‌گردد.از سوی دیگر، تجربیات ممتاز و چشمگیر گروه مپنا در اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌های بزرگ تأمین انرژی و بهره‌‌جویی از سیستم‌های نوین مدیریت، همواره به عنوان یک تکیه‌گاه قابل اعتماد برای به عرصه‌های تخصصی نفت و گاز تلقی شده است.

عزم جدی و راسخ مدیریت مپنا بر توسعه فعالیت‌های این گروه در حوزه نفت و گاز و کسب سهم قابل توجهی از بازار داخلی این صنعت قرار دارد. نفت و گاز، اکنون یکی از حوزه‌های قابل توجه کسب و کار در مپنا محسوب می‌گردد.

در مدت زمانی کوتاه از ورود به عرصه نفت و گاز، پس از اجرای پروژه‌های EPC یوتیلیتی در تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی؛ گروه مپنا به حوزه پروژه‌های فرآیندی و توسعه میادین وارد شد و اکنون یکی از پیمانکاران مطرح ایرانی در این صنعت به شمار می‌آید.

حمل و نقل ریلی

امروزه نقش صنعت حمل و نقل در ایجاد توسعه پایدار نقشی بدیهی و بی‌بدیل است. با در نظر گرفتن نرخ رشد جمعیت انسانی، تقاضا برای جابجایی مسافر و بار در مسافتهای مختلف، روز به روز افزایش می‌یابد. تأمین بسترهای لازم برای پاسخگویی به این نیاز روزافزون، موضوعی بسیار مهم و چالش برانگیز است؛ به ویژه که این بسترها باید از ویژگیهایی نظیر:

§        سرعت

§        ضریب ایمنی و امنیت بالا

§        کیفیت بالای تجهیزات و تأسیسات

§        قیمت تمام شده اقتصادی

§        سازگاری با محیط زیست

§        حجم کافی و متناسب با تقاضا

§        خدمات و پشتیبانی مطمئن

§        پایداری و استمرار

§        و ...

برخوردار باشند.

ایران نیز از این قاعده جهانی مستثنی نیست و به عنوان کشوری در حال توسعه، نیازمند زیرساختهای مستحکم در صنعت حمل و نقل است. از میان انواع روشهای جابجایی، حمل و نقل ریلی با گستره وسیع صنعت خود و نیز ویژگیهای منحصر بفردی که نسبت به دیگر انواع روشهای حمل و نقل دارد، یکی از صنایع مادر محسوب می‌شود. با یک بررسی اجمالی آماری، میزان گستردگی و اهمیت شبکه ریلی در کشورهای توسعه یافته به روشنی مشخص می‌شود و این خود تأیید دیگری بر اهمیت این صنعت است.

گروه مپنا، با اتکا به توانمندیهای خود و تجارب و اندوخته‌های برآمده از صنعت نیرو، تقریباً همزمان با ورود به صنعت نفت و گاز، قدم به عرصه صنعت حمل و نقل ریلی نیز گذاشت.

آغاز فعالیت مپنا در این حیطه، با امضاء قرارداد انتقال و بومی‌سازی دانش فنی و فناوری ساخت لوکوموتیوهای دیزل الکتریک برای اولین بار به ایران رقم خورد. این قرارداد در سال 1386 توسط وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران به گروه مپنا واگذار شد.

با اجرای این قرارداد، تعداد 150 دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک به ناوگان حمل و نقل ریلی ایران اضافه می‌شود که جهش و تحول قابل توجهی در توان نیروی کشش این ناوگان ایجاد خواهد نمود. اولین دستگاه از لکوموتیوهای تولیدی کارخانجات مپنا در اوایل سال 1390 از خط تولید خارج شده و به ناوگان ریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیوسته‌اند. فرآیند انتقال فناوری کامل ساخت این نوع لکوموتیو که از جدیدترین و به روزترین انواع آن در جهان به شمار می‌رود همزمان با تولید آنها انجام می‌شود، به گونه‌ای که در پایان تولید این 150 دستگاه، فناوری و دانش فنی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت. پس از آن با ادامه تولید، زمینه‌های توسعه بیشتر ظرفیتهای شبکه ریلی کشور و صادرات این محصول نیز فراهم می‌شود.


نقش کاربردی کارشناس روابط عمومی در شرکت مپنا

1- روابط عمومي زير نظر مستقيم رئیس شرکت اداره مي شود .

2- کارشناس مسئول روابط عمومي در شوراي معاونين يا بالاترين شوراي تصميم گيري اداره شرکت ميکند و لازم است تمامي اطلاعات مورد نياز در اختيار ايشان قرار گيرد.

3- مسئوليت سخنگويي شرکت حتي المقدور به عهده روابط عمومي است. لذا شايسته است که علاوه بر دارا بودن شرايط عمومي داراي تواناييهائی باشند.

  • نقش روابط عمومي

روابط عمومي شرکت داراي 6 کارکرد اصلي و واحد عملياتي خواهد بود که رئوس آنها عبارتند از :

- امور پژوهش و برنامه ريزي اطلاع رساني

1- انجام پژوهش و بررسي راهکارها و ابزارهاي جديد براي بهبود ارتباطات و اصلاح شيوه هاي اطلاع رساني موجود

2- افکار سنجي و نظر خواهي از پرسنل در خصوص طرحها ، اقدامات و فعاليتهاي شرکت

3- ايجاد هسته هاي مشورتي و بهره گيري از نظرات صاحبنظران ،  دست اندرکاران ، مراکز پژوهشي و ساير روابط عمومي ها براي ارتقاء فعاليتهاي شرکت

4- تهيه مقالات ، گزارشهاي تحليلي و مطالب - کاربردي در مورد فعاليتهاي شرکت و تبيين نقاط قوت و ضعف آن

5- تهيه مطالب پيشنهادي براي استفاده در سخنراني ، پيامها و ارائه ي اطلاعات تخصصي به رئيس شرکت

6- تحليل محتوي مطالب ، مقالات و گزارشهاي مندرج در مطبوعات و ساير وسايل ارتباط جمعي

7- مشارکت در تعيين خط مشي و سياستگذاري امور ارتباطي و روابط عمومي شهرستانها و مناطق تابعه

8- تعيين نيازهاي آموزشي کارکنان روابط عمومي و برنامه ريزي براي ارائه آموزشهاي لازم به آنان

10- ايجاد کتابخانه و آرشيو (بانک ) اطلاعاتي و تخصصي

11- برنامه ريزي براي برپايي نشست و هماهنگي کارکنان با رئيس شرکت و تهيه دستور جلسات آن

12- ارائه مشورت به رئيس شرکت در برنامه ريزي و تهيه دستور جلسات و گردهمايي ها و تهيه گزارشهاي نهايي

13- تلخيص گزارشها و تحقيقات انجام شده از روي ديگر واحدها براي استفاده رئيس شرکت و ديگر مسئولان ذيربط .

14- تهيه برنامه ي سالانه و تقويم اجرايي روابط عمومي شرکت

15- تهيه گزارشهاي عملکردي از فعاليتهاي شرکت در دوره هاي مختلف زماني (ماهانه، فصلي ، سالانه ، طي برنامه توسعه و ...)

16- دفاع از عملکرد روابط عمومي و يا فعاليتهاي شرکت در مجامع علمي تخصصي مانند : انتخاب روابط عمومي هاي برتر ، ادارات کل برتر و ...)

17- همکاري و تبادل تجربيات با واحد مربوطه در اداره ي کل روابط عمومي شرکت

  • امور ارتباطات رسانه اي

1-تهيه ، تنظيم و انعکاس اخبار اقدامات و برنامه هاي مربوط به شرکت به وسايل ارتباط جمعي و اداره کل روابط عمومي

2- برنامه‌ريزي و نظارت بر پوشش خبري مراسم مختلف نظير گردهمايي ها ، سخنراني ها ، افتتاحيه ها و ...

3- اعلام مواضع و صدور بيانيه و پيام به مناسبتهاي مختلف

4- پاسخ به انتقادات و شکايات مطروحه در وسايل ارتباط جمعي

5- هماهنگي جهت درج آگهي در مطبوعات و پخش تيزرهاي تلويزيوني

6- ترتيب دادن برنامه ها و ميز گردهاي راديويي ، تلويزيوني و مطبوعاتي

7- برنامه ريزي براي اجراي مصاحبه هاي مطبوعاتي و اختصاصي مسئولان شرکت

8- هماهنگي در اعزام خبرنگاران به نقاط مختلف (اجراي سفرهاي مطبوعاتي) و برقراري رابطه اي سالم و دوستانه با ارباب جرايد و ساير رسانه ها براي جريان سازي و ايجاد بسترهاي مناسب براي اجراي موضوعات مربوط به شرکت

9- تهيه ، تنظيم و ارسال بريده جرايد و اخبار شرکت براي اطلاع رساني به مسئولين اداره

10- تهيه گزارش فعاليتهاي مطبوعاتي (هفتگي ، ماهانه ، فصلي و ..... (بولتن خبري) )

11- برنامه ريزي براي ايجاد ايستگاه مطبوعاتي و ميز مطالعه براي همکاران و مراجعان

12- تحليل افکار و نظرات عمومي با استفاده از مطالب و مقالات مندرج در مطبوعات

13- نظارت بر آرشيو مقالات و گزارشهاي مهم در جرايد به تفکيک موضوع

14- تهيه رپرتاژ آگهي ( گزارش آگهي ) براي انعکاس فعاليتها و طرحهاي شرکت و درج آن در مطبوعات

15- بررسي و تحليل مطالب و موضوعات منعکس شده در شرکت

 

  • امورتبليغات ، تشريفات و مراسم

1- سياستگذاري ، برنامه ريزي و هدايت امور تبليغاتي شرکت

2- ايجاد وحدت رويه در امور تبليغي واحدهاي داخلي شرکت و شهرستانها و مناطق تابعه

3- انعکاس تبليغي فعاليتهاي دستگاه ذيربط در وسايل ارتباط جمعي

4- برنامه ريزي ، هماهنگي و نظارت بر تهيه و ساخت فيلم يا تيزرهاي نلويزيوني در راستاي سياستهاي شرکت

5- انجام وظايف سمعي و بصري ، گردهمايي ها ، سخنراني ها ، افتتاحيه ها و ساير مراسمي که شرکت برگزار مي کند و يا مشارکت دارد .

6- برنامه ريزي ، هماهنگي و مشارکت در برگزاري سمينارها ونمايشگاههايي که شرکت برگزارمي کند و يا مشارکت دارد .

7- برنامه ريزي و هماهنگي ملاقاتها و بازديدهاي درون و برون شهري رئيس شرکت

8- نظارت بر انجام امور تشريفات (استقبال ، مشايعت ، پذيرايي و ... )

9- شرکت در مجامع ، ستادها و کميته هاي ويژه برگزاري مراسم و مناسبتها

10- برنامه ريزي و نظارت بر اردوهاي تفريحي ، سياحتي و زيارتي همکاران و تهيه سالنهاي نمايش فيلم و ... در حد امکانات

11- تهيه آلبوم يا عکس هاي خبري شرکت و نصب آن در معرض ديد عموم

 

  • امور انتشارات

1- هماهنگي ، اخذ مجوز برنامه ريزي ، نظارت بر تهيه ، تنظيم ، صحافي ، چاپ و توزيع بولتن يا نشريه داخلي با هماهنگي اداره ي کل روابط عمومي

2- برنامه ريزي و نظارت بر چاپ اقلام تبليغاتي از قبيل کتاب ، پوستر ، بروشور و پلاکارد

3- سياستگذاري در امور نشر روابط عمومي

4- تهيه مجموعه سخنراني ها و پيامهاي رئيس شرکت به صورت مکتوب

5- ايجاد آرشيو عکس ، فيلم ، نوار کاست ويدئويي ، کتابها و نشرياتي که مربوط به اداره اند.

6- طراحي و تهيه لوحه هاي يادبود، کارتهاي تبريک و تسليت و ..... که از طرف مدير کل صادر مي شود.

 

1- نظارت و ساماندهي امور مکاتبات مربوط به روابط عمومي

2- پيگيري ويژه و تهيه اقلام مصرفي و سرمايه مورد نياز

3- انجام مکاتبات پرسنلي ، امور محرمانه و بايگاني سوابق

4- انجام امور اداري و پاسخگويي به مکاتبات ساير بخش ها و واحدهاي خارج از شرکت

5- انعکاس به موقع اطلاعيه ها ، بخشنامه ها و دستورالعمل ها به واحد هاي داخلي روابط عمومي

6- ايجاد آرشيو و مجموعه دستورالعمل ها و بخشنامه ها و اطلاعيه هاي مربوط به روابط عمومي

 

1- برنامه ريزي ، نظارت براي ايجاد ، استحکام و تداوم ارتباط مردم با شرکت با تخصيص خطوط تلفن مستقيم و پاسخگويي به سوالات کتبي و حضوري آنها

2- برنامه ريزي و تهيه صندوق پستي ارتباط مستقيم مردم با بالاترين مقام دستگاه

3- دريافت نامه هاي مردمي، بررسي، ارجاع و تحليل آماري و محتواي آنها و تهيه گزارشهاي ماهانه، فصلي و سالانه

4- تهيه راهنماي تلفن و نشاني مسئولان و مديران شرکت و روساي مربوطه

5- نظارت بر ايجاد و گسترش سيستم پاسخگويي به سوالات پرسنل شرکت

6- نظارت بر کيفيت فعاليت واحد اطلاعات و تهيه ي راهنماي مراجعان و تابلوهاي راهنمايي عمومي با همکاري معاونت اداري و مالي و حراست فيزيکي

11- ايجاد نظام پيشنهاد براي جمع آوري پيشنهادهاي پرسنل براي بهبود فعاليتهاي شرکت

نويسنده : مریم رضایی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 10:33
سلام.کاش دیدگاه و نظر خودتون هم اضافه می کردید.سالاریان
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.