سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



بیمه باربری

بيمه حمل و نقل کالا يا بيمه باربري ، قديمي ترين رشته در بيمه هاي بازرگاني است. بیمه باربری کالا پوششی است که به موجب آن بیمه گر در قبال دریافت حق بیمه متناسب با پوشش بیمه ای از بیمه گذار تعهد می کند که چنانچه کالای مورد بیمه در جریان حمل و جابجایی  از مبدا به مقصد مندرج در بیمه نامه و به علت وقوع یکی از خطرات مندرج در بیمه نامه دچار خسارت شود یا بیمه گذار بر اساس قوانین و مقررات بین الملل متحمل پرداخت هزینه هایی گردد ، زیان وارده به کالا را جبران کند و هزینه ها را هم بپردازد .

با توجه به اينکه افراد ذينفع در معاملات بين المللي ( خريدار ، فروشنده ، بانک و شرکت هاي حمل و نقل )  مليت های مختلفي دارند و در هر کشور ، قوانين و مقررات خاصي حاکم است ، براي هماهنگي بيشتر در اکثر کشورهاي دنيا از شرايط يکساني براي ارائه پوشش بيمه نامه هاي باربري استفاده مي شود .

انواع طبقه بندي در بيمه هاي باربري 

بيمه باربري را مي توان به سه طريق تقسيم بندي كرد : 
•    تقسيم بندي براساس طريقه حمل 
•    تقسيم بندي بر اساس مبدأ و مقصد 
•    تقسيم بندي براساس نوع پوشش بيمه اي 

تقسيم بندي براساس طريقه حمل 
•    حمل و نقل زميني
•    حمل و نقل دريايي 
•    حمل و نقل هوائي 
البته در بعضي حملها از دو يا سه روش حمل براي ارسال محموله ها استفاده مي نمايند كه به آنها حمل مركب مي گويند .

تقسيم بندي براساس مبدأ و مقصد 

•    بيمه وارداتي : در اين حالت مبدأ حركت خارج و مقصد داخل ايران مي باشد . 
•    بيمه صادراتي : در اين حالت مبدأ داخل ايران و مقصد خارج از ايران مي باشد . 
•    بيمه ترانزيت : مبدأ و مقصد در اين نوع بيمه ها خارج از ايران مي باشد ، بطوريكه ايران در مسير حمل قرارگيرد. 
•    بيمه حمل و نقل داخلي : مبدأ و مقصد در بيمه هاي داخلي ، داخل ايران مي باشد . 

الف)بیمه حمل و نقل بين المللي (وارداتي - صادراتي ترانزيت) :

تقسيم بندي بر اساس نوع پوشش بيمه اي 
•    شرايط C    
•    شرايط B 
•    شرايط A
•    شرايط خسارت كلي (Total Loss

 شرايط C : اين بيمه مشمول خطرات بشرح زير است:

•    آتش سوزي يا انفجار 
•    به گل نشستن و زمين گير شدن، برخورد با كف دريا، غرق يا واژگون شدن كشتي یا شناور 
•    واژگون شدن يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني 
•    تصادف يا برخورد كشتي يا شناور يا وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي به غير از آب 
•    تخليه كالا در بندر اضطراري 
•    فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي 
•    به دريا انداختن كالا جهت سبك سازي كشتي 
•    زيان همگاني و هزينه هاي نجات 
•    مسئوليت مشترك در تصادف 

توجه : بيمه نامه با شرايط C فرانشيز ندارد . 

 شرايط  B: در بيمه با شرط B بيمه گر متعهد جبران كليه خطراتي كه در كلوز C تحت پوشش است بانضمام خسارات ناشي از خطرات بشرح زير خواهد بود:

•    زلزله ، آتشفشان يا صاعقه 
•    ورود آب دريا، درياچه يا رودخانه به كشتي، شناور، محفظه كالا و كانتينر
•    آسيب وارده به كالا در نتيجه تخليه و بارگيري 
•    به دريا افتادن كالا از روي عرشه كشتي 
•    خطرات عدم تحويل، دزدي، سائيدگي، زنگ زدگي، نشست، شكست، لب پريدگي، كج شدن، خراشيدگي و ضربه ديدگي و خسارت ناشي از چنگك، ريزش كسري نيز پذيرفته مي شود.

توجه : فرانشيز براي خطراتي كه در پوشش شرايط B اضافه گرديده است تنها به ميزان 3% ارزش هر بسته خسارت ديده منظور مي گردد . 

 شرايط A : اين نوع بيمه كاملترين نوع بيمه حمل ونقل است و هر نوع خسارتي كه در حين حمل اتفاق بيافتد تحت پوشش قرار ميدهد مگر اينكه در شرايط خصوصي و عمومي خطرات خاصي استثناء شده باشد از جمله استثنائات شرايط A به شرح زير است :

•    خسارت ناشي از سوء عمل ارادي بيمه گذار 
•    كسر وزن عادي يا حجم كالا و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي كالاي مورد بيمه 
•    عيب ذاتي 
•    تلف يا آسيب ناشي از تاخير در تحويل كالا 
•    جنگ،اعتصاب و شورش و بلوا 
•    ضعف بسته بندي كه منجر به آسيب كالا گردد 
•    تلف ، آسيب يا هزينه ناشي از كاربرد هر نوع سلاح جنگي كه با انرژي اتمي يا شكست و يا تركيب هسته اي يا واكنش مشابه ديگر يا نيرو يا ماده راديواكتيو كار كند 
•    عدم قابليت دريا نوردي و نامناسب بودن كشتي براي دريانوردي 
•    توقيف ، ضبط ، مصادره ، تصرف يا اثرات ناشي از اين امور (به استثناء دزدي دريايي) 
•    مين ، اژدر و بمبهاي متروكه يا ساير سلاحهاي جنگي به جا مانده و متروكه

توجه : حق بيمه اين بيمه نامه 20% بيشتر از بيمه نامه با شرايط B بوده و شامل فرانشيز نيز نمي‏گردد .

 شرايط خسارت كلي ( Total Loss ) : در اين شرايط خسارات ناشي از از بين رفتن كل محموله دراثر آتش سوزي – غرق شناور و يا حادثه به وسيله نقليه و در يك مرحله تحت پوشش بيمه اي قرار گيرد .

 ب) بيمه باربري داخلي :

خطرات تحت پوشش در بيمه هاي باربري داخلي به دو دسته به شرح ذيل تقسيم مي شوند : 
•    خطرات اصلي 
•    خطرات اضافي 

خطرات اصلي : 
•    آتش سوزي 
•    حادثه وسيله نقليه (تصادف ، پرت شدن و واژگون شدن ) 

خطرات اضافي : 
•    پرت شدن محموله از روي وسيله نقليه 
•    برخورد جسم خارجي با مورد بيمه و بالعكس 
•    خسارات ناشي از بارگيري و تخليه و سرقت كلي محموله . 
خطرات فوق بنا به درخواست بيمه‏گذار و پس از منظور نمودن اضافه نرخ مربوطه ، تحت پوشش بيمه نامه‏هاي داخلي درمي آيد ، بديهي است مي بايست خطرات اضافي دقيقاً در شرايط خصوصي بيمه نامه آورده شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نويسنده : سیونه باباخانیانس

این کاربر 6 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.