سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



کاربینی- خودرو سازی سایپا

                                                   عععصصصص
آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید؟

با توجه به اثر بخشی روابط عمومی در پیدایش و رشد سازمانهای نوین برای تسهیل ارتباط میان سازمانها با محیط درونی و بیرونی، مخاطبان، گروه های تاثیر گذار و تثیر پذیر از سازمان، افکار عمومی، رسانه ها و سازمانهای دیگر از یک سو و ورود اینجانب به شغل کارشناسی روابط عمومی از سوی دیگر ، موضوعات این رشته را برای اینجانب را ملموس تر می سازد.


مشخصات محیط کار مورد بازدید :

خودرو سازی سایپا : خط تولید و مونتاژ خودروی پراید که شامل سالن بدنه- سالن رنگ- سالن مونتاژ

مراحل انجام کار این موسسه چگونه است ؟

سالن بدنه: که قطعات فلزی بدنه مانند دربها، سقف و درب موتور با کمک قالبها و دستگاهها پرس و بواسطه جوشکاری در آن، انجام و کنترل کیفیت جوشها در آزمایشگاههای مخصوص صورت می گیرد.

سالن رنگ: (بدلیل حساسیت رنگ آمیزی خودروها و ایجاد گرد و خاک احتمالی فقط توضیح داده شد و بازدید صورت نگرفت) رنگ آمیزی خودروها با استفاده از تجهیزات پیشرفته رنگ آمیزی و رباتها انجام می شود. که شامل مراحل ایجاد لایه محافظ بوسیله غوطه ور کردن اتاقک خودرو در حوضچه رنگ، پخت رنگ در کوره، عایق کاری، سیلر زنی و رنگ آستر و نهایتاً رنگ زدن نهایی می باشد. لازم بذکر است تعداد رباتها در این سالن 16عدد و راندمان 30 بدنه در ساعت می باشد.

سالن مونتاژ: این سالن شامل دو قسمت می باشد: 1) بخش نصب : به ترتیب نصب باتری خودرو، چراغها، ریختن مایعات داخلی خودرو مانند آب رادیاتور، روغن ترمز با دستگاههای مخصوص در این بخش انجام می شود.

ب) بخش مونتاژ نهایی: در این بخش عملیات بازرسی و کنترل نهایی انجام می شود که شامل تست نور، تست آب و تست جاده می باشد و خودرو بدون گذراندن این مراحل و احیاناً رفع عیوب از کارخانه خارج نمی شود.

خودرو پس از طی کردن مراحل تائید نهایی در محوطه کارخانه قرار گرفته و در آنجا آب در جهت های مختلف با فشار به خودرو پاشیده می شود تا میزان نفوذ آب مورد بررسی قرار گیرد.

در قسمت پایانی و پس از اخذ تائیدات نهایی برای خودرو شناسنامه تهیه شده و مجوز خروج از کارخانه صادر می گردد.
رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد ؟

با توجه به دروسی که در رشته روابط عمومی ارائه می شوند و با علاقه کاری در این محیط کاری می توان به جذب مشتری که منجر به فروش بالا می شود کمک نمود، همچنین تعامل و همکاری بین افراددیگر را نیز در بردارد.
چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مر تبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟

فن بیان بالا و اطمینان ساختن مشتری نسبت به کیفیت تولید و همچنین خدمات پس از فروش کارائی دارد.

شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر تو ضیح دهید؟

1- سختی و پیچیدگی: هر شغلی سختی و پیچیدگی خود را دارد ولی در روابط عمومی علاوه بر تنوع کار و کسب تجربه های فراوان، کار حساس و پرمسئولیت است و همچنین استرس زیادی را باید متحمل شد.

2- قوانین و مقررات انجام کار: برای بهتر شدن کار در ورابط عمومی باید یک سری قوانین و مقررات را وضع تا کارها به صورت روتین صورت پذیرد.

همچنین به خاطر اين كه مسئولان روابط عمومى بتوانند، وظايف خود را بدون مواجه شدن با مشكلات و برخورد با قوانين انجام دهند بايد با آيين نامه هاى اجرايى و مقررات دولتى كه به خوبى با كار آنها در ارتباط است، آشنا باشند.

3- مباحث ایمنی و بهداشت: در بسیاری از کارها و برنامه های اجرایی در روابط عمومی ایمنی و بهداشت مهمترین گزینه می باشد. مثل برگزاری نمایشگاهها و جلسات و ...

4- مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی):كسى كه روابط عمومى را به عنوان يك شغل انتخاب مى كند و مسئوليت انجام وظايفى را در اين حرفه مى پذيرد، بايد به عنوان يك حرفه به آن نگاه كند و سعى كند مهارت ها و تخصص هاى آن را فرا گيرد و آينده شغلى و پيشرفت اجتماعى خود را براساس آن برنامه ريزى كند. همچنین بحث های فرهنگی و اجتماعی آن را پرجاذبه بیان کند که قابل توجه دیگران قرار بگیرد.
شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟

با توجه به اینکه کشورهای توسعه یافته روابط عمومی را علمی ممتد، مداوم و طرح ریزی شده دانسته که از طریق آن افراد در سازمانها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی رسانی را که با آنها سر و کار دارند بدست آورند. بنابراین به روابط عمومی همانند پل ارتباطی میان سازمان متبوع خود با بیرون با معیارها و سازکارهای مشخص نگاه می کنند که در کشور ما نیز می توان از این قضیه الگو برداری مثبت صورت گیرد. که خود مستلزم ارتباط قویتر روابط عمومی با سایر بخشهای آن سازمان می باشد.
تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟

جهان: روابط عمومى به مفهوم يك حرفه، در قرن بيستم در آمريكا به وجود آمد با عنوان دفتر تبليغاتPublicity Bureau يا دفتر مطبوعات Press Bureau ناميده شد. پس از انقلاب صنعتى و پيشرفت صنعت و تكنولوژى، منجر به ايجاد دفاتر روابط عمومى به خاطر نياز به آگاه سازى و ايجاد برقرارى ارتباط شد.

پس از آن نخستين شركت روابط عمومى توسط (Ivy Ledbetter Lee) خبرنگار روزنامه (New York World) در شهر نيويورك تأسيس شد.
ایران: نخستين روابط عمومي در ايران به طور رسـمي در مرداد ماه سال 1332 شمسي در شركت سابق نفت ايران آغاز به كار كرد و اولين گردانندگان آن دكتر نطقي استاد علوم ارتباطات و شاعر ونويسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بودند كه بعداً استاد ابوالفضل مرعشي نيز به اين جمع پيوست .

در بسياري از سازمانها و ادارات تا سال 1345 اداراتي به نام تبليغات و انتشارات و يا انتشارات و اطلاعات فعاليت مي كردند كه از اين تاريخ به بعد نام اين ادارات به روابط عمومي تغييركرد.
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟

عبارتند از: مدیریت، جامعه شناسی، علوم اجتماعی، علوم ارتباطات، خبرنگاری، روزنامه نگاری، علوم بازرگانی، معارف اسلامی، علوم مهندسی و ...

خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟

در همه مشاغل گفته شده در سئوال قبل، ارتباط مستقیم با روابط عمومی داشته ولی ابتکار و خلاقیت برای مقابله با مشکلات پیشرو و پیش بینی بحرانهای آتی، مهارت های ارتباطی همراه با توانایی نویسندگی، اعتماد به نفس برای ارتباطات چهره به چهره با افراد و گروه ها، دیپلماسی و توانائی فراتر از حد معمول برای نفوذ در دیگران و سرانجام مهارتهای مدیریتی

همچنین کارگزاران روابط عمومی مسئول ایجاد و نگهداری تصویر مثبت شرکت ها و موسسات دولتی و غیرانتفاعی هستند. آن ها غالبا مسئول ارایه پرزنتیشن و سخنرانی در میان جمعیت های بزرگ هستند. این رشته بسیار رقابتی که اغلب دارای ضرب الاجل های غیر قابل تمدید است،
نقش عمده روابط عمومى، كاهش و نزديك كردن اذهان عمومى به واقعيت در سازمان هاست.

چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟

در وهله اول: بايد استعداد، آمادگى، ظرافت، تناسب و توانايى فردى، علاقه، انديشه خلاق، انگيزه پيشرفت، شهامت و شجاعت داشته باشد، همچنين قدرت تجزيه و تحليل مسائل محيط كار اصول و فلسفه سازمان را به خوبى بشناسد.

تاکتیک نوشتاری نیز یکی از مهمترین و متداول ترین امکانات است.

همچنین وسایل ارتباط جمعی، دسترسی به اینترنت جزو الزامات آن می باشد.
به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
با فعالیتهای مرتبط و ایجاد نگرشی جدید و با شکل گیری کسب و کار در این حوزه که نیاز به منابع مالی و ارزیابی عملکرد شبکه دارد.
به نظر شما چه مهارتهایی درآینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
با فراگیری دانشهای مختلف اجتماعی، مردم شناسی، روان شناسی، فرهنگی و ... و تقویت اعتماد به نفس و قدرت تجزيه و تحليل مسائل و مشکلات به بهبود جایگاه شغلیم کمک نمایم.

آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟

در ابتدا بالا بردن دانش خود در این رشته جزو اهداف اولیه بوده و با کسب تجربه و استفاده از دانش آموخته شده در محیط کاری می توانم به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته روابط عمومی در سالهای آتی فکر کنم.

نويسنده : پرستو صالحی فشمی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.