سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



عدم شناخت از رسانه‌‌ها؛ تهديد جدي روابط عمومي‌ها

معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يكي از تهديدهاي بسيار جدي روابط عمومي‌ها را "عدم شناخت آنها نسبت به رسانه‌‌ها " دانست و گفت: روابط عمومي‌ها بايد شناختي عميق از رسانه‌ها داشته باشند.

محمد‌جعفر محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس‌ در آستانه روز ارتباطات و روابط عمومي‌ها اظهار داشت: در واقع روابط عمومي‌ها يك جريان دو طرفه و شريان حياتي دستگاه‌ها محسوب مي‌شوند.

* نگاه درون سازماني به روابط عمومي‌ها بايد تغيير كند

وي ادامه داد: در ابتدا بايد نگاه درون‌سازماني به روابط عمومي‌ها تغيير كند؛ نبايد نگاه "دست‌دومي " به روابط عمومي‌ها داشت و اگر ارزش و عمق اثرگذاري روابط عمومي‌ها درك شود، قطعا جايگاه روابط عمومي‌ها ارتقا خواهد يافت.

* نگاه دست‌دومي به روابط عمومي‌ها

معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه متأسفانه نگاه به روابط عمومي‌ها، نگاهي تداركاتي و دست‌دوم است است، خاطر‌‌نشان كرد: بايد اين نوع نگاه به روابط عمومي‌ها اصلاح شود چرا كه روابط عمومي‌ها پيشاني دستگاه‌ها محسوب مي‌شوند كه از يك سو، نيازها و بازخوردهاي دستگاه‌ها را بايد از بيرون دريافت كنند و منعكس‌كننده اين باشند كه مردم از سازمان مربوطه چه مي‌خواهند و از سوي ديگر، روابط عمومي‌ها مشخص مي‌كنند كه چه اقداماتي بايد در راستاي نيازهاي مردم صورت گيرد و فرصت‌ها و تهديدها را مورد شناسايي قرار مي‌دهند.

* روابط عمومي‌ها بايد شناختي عميق از رسانه‌ها داشته باشند

محمدزاده يكي از تهديدهاي بسيار جدي در حوزه كاري روابط عمومي‌ها را "عدم شناخت آنها نسبت به رسانه‌‌ها " دانست و متذكر شد: روابط عمومي‌ها بايد شناختي عميق از رسانه‌ها داشته باشند و اگر روابط عمومي‌ها، رسانه را به خوبي بشناسند، مي‌توانند از توان و ظرفيت آنها در راستاي وظايف خود استفاده كنند.

* ارتباط روابط عمومي‌ها با رسانه‌ها، ارتباطي حرفه‌اي نيست

معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: اشكال كار روابط‌ عمومي‌ها در اين است كه يا با رسانه‌ها ارتباط ندارند و يا شيوه ارتباط و استفاده صحيح از رسانه‌ها را نمي‌دانند‌ چرا كه در فضاي كشور به لحاظ تعداد رسانه‌ها هيچ كمبودي وجود ندارد اما ارتباط روابط عمومي‌ها با اين رسانه‌ها، ارتباطي حرفه‌اي و علمي است.

* ارتقاي "سطح سواد رسانه‌اي عمومي " در گروي كاركرد روابط عمومي‌ها

وي در ادامه اظهار داشت: اگر در حوزه كاركرد روابط عمومي‌ها اين آسيب‌ها برطرف و روابط عمومي‌ها جايگاه اصلي و در‌خور خود را بيابند، مي‌توانيم ارتقاي سطح "سواد رسانه‌اي عمومي " مردم را شاهد باشيم.

محمدزاده افزود: ارتقاي سواد رسانه‌اي عمومي يكي از كاركردهاي عمده روابط عمومي‌هاست و در واقع اين روابط عمومي‌ها هستند كه از پس چنين كار مهمي برمي‌آيند.

* ارتقاي سطح سواد رسانه‌اي عمومي؛ نياز جدي جامعه امروز

معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ارتقاي سطح سواد رسانه‌اي عمومي را يكي از نيازهاي جدي جامعه امروز دانست و گفت: اگر سطح سواد رسانه‌اي عمومي افزايش يابد در آن صورت مردم به راحتي فريب بازي‌ها و جريان‌سازي‌هاي رسانه‌هاي خارجي، شبكه‌هاي معاند و مخالف نظام را نخواهند خورد.

وي يادآور شد: روابط عمومي‌ها در تحقق اين امر نقش مؤثري دارند و به عنوان واسطه‌اي بين رسانه‌ها، مردم و دستگاه‌ها مي‌توانند اين نقش را به‌خوبي ايفا كنند.

* درك پيام روابط عمومي‌ها توسط مردم منوط به افزايش سواد رسانه‌اي

محمدزاده با بيان اينكه شايد خود رسانه‌ها در انجام وظيفه ارتقاي سطح سواد رسانه‌اي عمومي كمتر موفق باشند، خاطر‌نشان كرد: از سوي ديگر خود مردم هم به خودي خود نمي‌توانند در پي اين موضوع باشند مگر افرادي كه نياز اوليه‌اي به خاطر اقتضائات شغلي خود احساس كنند.

معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: روابط عمومي‌ها با درك نيازهاي متقابل بايد سطح رسانه‌اي مردم را افزايش دهند و در آن صورت مردم به خوبي مي‌توانند پيام روابط‌عمومي‌ها را دريافت كنند.

محمدزاده تصريح كرد: روابط عمومي‌ها در ارتباط 3 جانبه‌اي بين رسانه، مردم و دستگاه مي‌توانند از اين ظرفيت در راستاي ارتقاي جايگاه خود بهره‌مند شوند.

نويسنده : سعید دودانگه

این کاربر 31 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.