سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



روابط عمومي - كاربيني- سازمان اكتشاف

86563231016346841



فعالیت های روابط عمومی و سعی در برقرای ارتباط و تفاهم با مردم از عهد باستان وجود داشته است و تنها ابزار و ادوات روابط عمومی و نوع مهارت و تخصص فعالیت های روابط عمومی با تغییر و تحول همراه بوده استاز آنجایی که برقراری ارتباط و انتقال پیامها، هستۀ مرکزی و کانون اصلی فعالیت های روابط عمومی را تشکیل می دهند،

مسئولین روابط عمومی باید به خوبی وسایل و کانال های ارتباطی موجود در جامعه را بشناسند و نسبت به نحوۀ کارکرد آنها دارای آگاهی کامل باشند، تا در هنگامی که نیاز ارتباطی احساس می گردد به خوبی بتوانند تصمیم بگیرند کدام کانال یا کانال های موجود در جامعه را به کار گیرند و به چه شکل؟

انتخاب مؤثرترین و مهمترین وسیلۀ ارتباطی، از میان انبوه وسایل ارتباطی موجود در جامعه یکی از مسایل حساس است، زیرا این امکان را به روابط عمومی ها می دهند تا پیام های خود را به مخاطبین مورد نظرشان انتقال دهند.


از جمله تعاریف رایج روابط عمومی که به نقش ارتباطی روابط عمومی تأکید دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

«روابط عمومی یعنی مدیریت ارتباط بین سازمان و مخاطب،

روابط عمومی یعنی هنر مردمداری،

یعنی داشتن رابطۀ خوب با دیگران،

یعنی تلاش برای کسب همکاری مردم و گروه هایی که برای مؤسسه اهمیت دارد.

روابط عمومی یعنی تسهیل کنندۀ ارتباط و پیوند بین سازمان، رسانه های جمعی و مردم،

روابط عمومی یعنی هنر کاربرد خردمندانه از رسانه های جمعی برای نفوذ در افکارعمومی.»

این تعاریف نشان دهندۀ نقش مؤثر روابط عمومی دربرقراری ارتباط بین سازمان و مخاطب است.

بنابراین مهمترین کار روابط عمومی آماده سازی بستر ارتباط است.

روابط عمومی می تواند با سازماندهی مناسب تشکیلاتی و مدیریتی علمی در قالب برنامۀ مشخص ضمن رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای روابط عمومی و ارایۀ اطلاعات مشاوره ای برای نفوذ در افکارعمومی مؤثر واقع شود.

توسعۀ فعالیت های ارتباطی در روابط عمومی اعم از فعالیت های ارتباط با مردم و رسانه ها جریان مبادلۀ پیام بین سازمان و مخاطب را دوسویه کرده و بازخورد لازم را در جریان ارتباطی خود با مخاطبان در ابعاد درون سازمانی، ملی و بین المللی ایجاد کرده و از این طریق آثار کلان و تأثیرگذاری مثبت در سطح برنامه های سازمانی و برنامه های توسعۀ ملی ایفا کند و روابط عمومی با گرایش بیشتر به سمت مردم در هیئت وکیل مدافع مردم و مدعی العموم ظاهر شده و به صورت نهاد مدنی و حامی و پاسدار افکارعمومی درمی آید.



نقش روابط عمومي در سازمان مديريت اكتشاف نفت

تاريخچه اكتشاف در ايران با واگذاري امتيازات در اواخر دوره قاجاريه همراه است.

اما اقدامات عملي اكتشاف نفت از سال 1280 با عقد قراداد" دارسي" آغاز و در خرداد ماه سال 1287 با اكتشاف ميدان نفتي مسجد سليمان وارد مرحله عملي گرديد.

از آن زمان تا پيروزي انقلاب اسلامي و همچنين پس از پييروزي انقلاب بعد از طي دوره هاي ركود كه به علت هاي مختلف از جمله وقوع جنگ پيش آمده بود، اكتشاف نفت و گاز بي وقفه ادامه داشته و به وي‍‍ژه در سالهاي اخير ميادين نفت و گاز بسيار عظيمي توسط تلاشگران سخت كوش صنعت اكتشاف ، در پهندشت ميهن اسلامي كشف گرديده است.

مديريت اكتشاف فعاليت هاي خود را در قالب 4 حوزه معاونت و واحدهای ستادي انجام مي دهد

معاونت اكتشاف معاونت فني معاونت منابع انساني معاونت بلوكهاي اكتشافي

هر كدام از معاونتها زير نظر مديريت به كارهاي مربوطه مشغول هستند در واقع بخش اصلي كشف و شناسايي منابع هيدروكربوري كشور به عهده اين سازمان مي باشد

اداره روابط عمومي به معنايي كه در ديگر سازمانها وجود دارد در اين سازمان نمي باشد بلكه

زير نظر روابط عمومي شركت ملي نفت ايران بوده و كليه اطلاعيه و همايش ها و ديگر اعلانات سازمان از طريق نامه رسمي به اين مديريت اعلام و از طريق مديريت به مجموعه انتقال پيدا مي كند

وليكن به طور جداگانه هر يك از معاونتها به وسيله دفتر مربوطه موارد پر رنگ و اصلي مجموعه را بين همكاران اطلاع رساني مي نمايند از آنجائيكه كل سازمان با برنامه اتوماسيون اداري كارهاي روزمره، انتقال فايل و نقشه و نامه هاي محرمانه و عادي را انجام مي دهند اطلاع رساني از طريق اين برنامه نيز براي كليه همكاران انجام مي شود و مواردي ماند اطلاعيه هاي بسيج و موارد تسليت و همايش هاي داخلي به اين طريق به اطلاع كاركنان اداره رسانده مي شود

البته لازم به ذكر است پست با عنوان مسئول روابط عمومي در اين سازمان وجود دارد كه مسئول اطلاع رساني و گرفتن نامه هاي مرتبط شركت در جلسات مربوط به روابط عمومي و ... را به عهده دارد.

در چارت سازماني اين مديريت در آينده پست روابط عمومي ايجاد خواهد شد كه قطعا" اين روابط بين اداره و كاركنان و يا اداره با سازمان هاي مختلف به سهولت انجام خواهد شد.

و از آنجائيكه اين سازمان به دليل اينكه عضو اصلي ستاد شركتملي نفت بوده و مستقيم ارتباط داشته و كاملا" تخصصي مي باشد نبود اين پست زياد مشهود نيست چرا كه اطلاع رساني داخلي بوده و در واقع نياز به اطلاع رساني خارجح از سازمان لزومي ندارد و در مواقعي اصلا" نياز نيست و اين موضوع نبود اين مجموعه را پوشانده است.

البته در سايت اصلي اين سازمان مناقصات شركت و قراردادهاي آن با شركتهاي داخلي و خارجي به طور غير مستقيم و گزارشي گذاشته شده است و نقش روابط عمومي در ديد اول اين وب سايت مشخص است حتي با داشتن نكد كاربري امكان استفاده از نقشه هاي زمين شناسي نيز در اين وب سايت امكان پذير است

در كل محموع اين سازمان مي بايست اداره روابط عمومي ايجاد گردد تا به طور مثال يك دانشجو زمين شناسي اطلاعات را راحتتر با مراجعه به وب سايت روابط عمومي و يا جستجو در اينتر نت و يا حتي با يك شمارهتلفن و يك مشاوره بدست اورد.

 

نويسنده : سودابه سعادتي بغدادي

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.