چهارشنبه, 13 تیر 1403

 



روابط عمومی بانک رفاه

بسم الله الرحمن الرحيم  


روابط عمومي در بانك رفاه

hosseini3


فهرست            

  1.  مقدمه
    2.    تعاريف روابط عمومي
    3.    وظايف روابط عمومي
    4.    نقش روابط عمومي
    5.    مقدمه و نگاهي به بانك رفاه
    6.    افتخارات بانك رفاه بدليل روابط عمومي موفق
    7.    روابط عمومي و صفحه رواق همكاران
    8.    مركز فراد بانك رفاه

مقدمه:

روابط عمومي به عنوان قلب تپنده سازمانها ونهادها مي باشد و به عنوان چشم بيناي ادارات مطرح ميشود و بطور وضوح پويايي روابط عمومي موجب رشد و بالندگي مجموعه ها وادارات و مراكز مي گردد.
مديران ادارات روابط عمومي مي توانند با بكارگيري از ابزارهاي سازنده و كارآمد در مسير رشد وشكوفايي قدم بردارند و مشكلات وچالشهاي بوجود آمده را مديريت نمايند.

hosseini copy copy copy


تعريف روابط عمومي:

روابط عمومي چشم وگوش مديريت است .
روابط عمومي علم وهنر مي باشد ، روابط عمومي يك حرفه وشغلي است كه تعدادي از علوم را به كار مي گيرد تا ارتباطي چند جانبه بين سازمانها ومخاطبان برقرار نمايد ، روابط عمومي آيينه تمام نماي سازمان وجايگاه دريافت وانتقال اطلاعات است . در هزاره سوم روابط عمومي را فلسفه مديريت مي دانند و مسلم است ارزش واعتبار واهميت هر پديده اي را بايد در فلسفه آن جستجو كرد.
روابط عمومي همان چيزي است كه اگر درست شناخته شود و به طور اصولي به آن پرداخته شود عنصري اساسي براي به تحقق پيوستن ارزشها ، ايجاد تفاهم متقابل ، درك درست واقعيتها ، موقعيتهاي كاري وشغلي ، 000
دكتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي علمي در ايران درتعريفي اينطور بيان مي كند : روابط عمومي وكيل مدافع سازمانها در بيرون و مدعي العلموم آنها در داخل مي باشد.


وظايف روابط عمومي :

روابط عمومي وظيفه تبليغ ، ترغيب ، تشويق و نفوذ در افكار عمومي را برعهده دارد. روابط عمومي پل ارتباطي است  ميان مردم و سازمانها . ايجاد حسن تفاهم ، حسن رابطه متقابل يكي از وظايف اصلي روابط عمومي ميباشد. روابط عمومي اعمال مديريت ، مشاور مديريت ، فلسفه اجتماعي مديريت و كاركرد ارتباطي مديريت مي باشد.


نقش روابط عمومي :

روابط عمومي به عنوان يك مشاور نقش رايزني را براي مديريت ايفا مي كند . كاربرد روابط عمومي يكي از ابعاد ضروري فرآيند فعاليت هاي گوناگون مدرن است كه در سده بيستم وبيست ويكم شكل دموكراتيك بيشتري را به خود گرفته است. واقعيت اين است كه روابط عمومي به سن تكليف رسيده ، يك سازمان براي ادامه زندگي وموفقيت نيازمند آن است كه علت وجودي خود را شناخته وتا جايي كه ممكن باشد اين اطمينان را بدهد كه تمامي گروههاي اجتماعي كه با آنان به شكلي استراتژيك درگير هستند دراين راستا قدم بردارند . بنابراين ايجاد ارتباطي موثر و روشن درباره هدف مورد نظر در درون و بيرون از سازمان از اهميت قابل توجهي برخوردار است و اين مهم به عهده روابط عمومي مي باشد.
يكي از راههاي آشنايي مديران با افكار و ديدگاههاي كاركنان سازمان مربوطه  روابط عمومي مي باشد كه بر اساس آن مي توانند براي ايجاد فضايي صميمانه و سالم تصميمات جدي وكارآمد بگيرند . از سوي ديگر روابط عمومي بايد عملكرد مديران را به گوش كاركنان برساند و در ايجاد ضمينه اي مساعد تلاش نمايد.
رساندن پيام مديران از طريق روابط عمومي به كاركنان از پيدايش هرگونه قضاوتهاي غير اصولي و غير اخلاقي جلوگيري مي نمايد . در عصر ارتباطات روابط عمومي ها نقش وجايگاه ويژه وحساسي را دارند به طوري كه نهادها نبايد از تغييرات پر شتاب امروزي به دور باشند . روابط عمومي اصلي ترين حلقه ارتباطي بين سازمانها وكاركنان است و مي تواند پيشنهادهاي كاركنان در زمينه بهينه سازي روابط انساني واجتماعي را به مديران انتقال دهد .
روابط عمومي مي تواند با رسانه هاي گروهي ارتباط مداوم داشته باشد و از طريق آنها به وظيفه دو جانبه خود جامه عمل بپوشاند . در درون روابط عمومي ارزشهاي نهفته اي وجود دارد كه اغلب به آنها توجه زيادي نشده است و به اين خاطر كار روابط عمومي در بسياري از سازمانها بيشتر به تبليغات محدود شده است .
يكي از كارشناسان مي گويد : شفاف كردن مسائل جامعه و حمايت از منافع مردم بخشي از رسالت يك كارگزار روابط عمومي است . اصولا مدير روابط عمومي بايد داراي ويژگيهاي خاصي باشد كه مي توان به مواردي از آن اشاره كرد:
1.خصوصيات شخصي ومعيارهاي اخلاقي مثل : درستكار و با صداقت ، با شهامت ، امانتدار ، با ذكاوت و تيز هوش ، علاقه مند به كار ، سخت كوش و نوآور، خلاق وجستجو گر، ...
2.دارا بودن اطلاعات عمومي ودانش وسيع در زمينه هاي سياسي ، فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي وبازرگاني ، ...
3.دانش تخصصي در ضمينه ورشته روابط عمومي و تسلط بر تكنيكهاي آن ، تسلط بر كار گروهي و تسلط بر روش تحقيق در علوم اجتماعي براي يافتن راهكارهاي صحيح در جهت برطرف نمودن مشكلات ، آگاهي به دانش ارتباطات در همه ضمينه ها ، فراگيري فنون تبليغ ، ترغيب و تشويق ، تسلط بر تكنيكهاي ترويج و اشاعه افكار ، ...


hosseini2 

مقدمه و نگاهي به بانك رفاه :

بانك رفاه در اجراي تبصره ماده 39 قانون بودجه سال 1338 كشور و ماده 38 سازمان بيمه هاي تامين اجتماعي به منظور سرمايه گذاري و بهره برداري از وجوه بيمه كارگران با هدف كمك به تامين رفاه و ايجاد تسهيلات لازم براي رفع نيازمنديهاي طبقه كارگر در تاريخ 27/05/1339 تشكيل و به ثبت رسيد و عمليات خود را از ششم فروردين 1340 با افتتاح شعبه مركزي در تهران و شعبه مركزي اصفهان آغاز كرد. سرمايه اوليه اين بانك چهارصد ميليون ريال و از سوي سازمان تامين اجتماعي تامين شد.
بانك رفاه يك بانك تجاري شناخته شده و با پنجاه و دوسال تجربه در ارائه مطلوب انواع خدمات بانكي ، رضايت عموم اقشار جامعه را تامين نمايد.
اين بانك با برخورداري از اعتماد مردم و توانمندي بالاي سرمايه انساني خود ، در اجراي سياستهاي كلان اقتصادي دولت جمهوري اسلامي ايران به ويژه در بخش صادرات كالاهاي غير نفتي و توليدات صنعتي و كشاورزي ، خدمات ارزشمندي را به صادر كنندگان كشور ارائه مي دهد.
بانك رفاه از نظر بانكهاي معتبر بين المللي يكي از خوشنام ترين بانكهاي تجاري محسوب مي شود كه با داشتن كارگزاران منتخب از بانكهاي تراز اول دنيا ، نيازهاي مشتريان خود در عمليات بانكي بين المللي را مرتفع مي سازد.

افتخارات بانك رفاه :

بانك رفاه به عنوان اولين سازمان ايراني موفق شد در سال 1386 پس از يكسال تلاش مستمر و انجام فعاليتهاي مقدماتي ، گواهينامه تعهد به تعالي را از بنياد مديريت كيفيت اروپا EFQMكسب نمايد.
اين گواهينامه ويژه سازمانهايي است كه حركت به سمت تعالي را آغاز كرده اند و دريافت آن توسط بانك رفاه آغازگر جنبش سرآمدي در نظام بانكي است . گفتني است بانك رفاه در سال 1387 و طي سالجاري گامهاي اساسي را براي دستيابي به گواهينامه اشتهار به تعالي از بنيان مذكور آغاز كرده است.
بانك رفاه موفق شده در سال 1380 گواهينامه ISO9001-2000  را از شركت DQS آلمان دريافت كند . در راستاي مميزهاي مراقبتي سيستم مديريت كيفيت و بر طبق گزارش تيم مميزي شركت DQS ، اعتبار گواهينامه سيستم مديريت كيفيت بر اساس استاندارد ISO9001-2000  به مدت يكسال ديگر تمديد شد.
كسب ستاره بين المللي كيفيت از موسسه بين المللي BID .
بانك رفاه در سال 1388 توسط موسسه وزين BID بر مبناي مدل BIDQC100TQM بر اساس شاخصهائي چون كيفيت محوري ، مشتري مداري ، رضايت شغلي ، ارزيابي اثر بخشي سيستم ها و ... ، مورد ارزيابي قرار گرفت و موفق به كسب جايزه بين المللي ستاره كيفيت گرديد.
كسب جوايز پلاتينيوم و الماس از موسسه بين المللي BID .
بانك رفاه در راستاي ارتقاء كيفيت فعاليتهاي خود در زمينه حركت به سمت تعالي و سرآمدي سازماني ، افزايش ميزان رضايتمندي مشتريان و ترويج فرهنگ مشاركتي و كار تيمي توانسته جوايز سطوح عالي موسسه بين المللي BID شامل جوايز پلاتينيوم و الماس را بر اساس مدل QC100 مديريت كيفيت دريافت كند.
كسب رتبه نخست مشتري مداري براي هفتمين سال پياپي.
بر اساس طرح سنجش ميزان رضايت مندي مراجعه كنندگان از نحوه ارائه خدمات دستگاههاي عمومي ودولتي كه همه ساله توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري انجام مي پذيرد ، بانك رفاه توانسته براي هفت سال پياپي رتبه مشتري مداري وتكريم ارباب رجوع در گروه بانك را به خود اختصاص دهد.
براساس اعلام كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي در سومين اجلاس پياپي كميسيون مذكور ، بانك رفاه فاقد هرگونه شكايت در اين  كميسيون شناخته شد.
تقدير از مديريت صحيح نقدينگي بانك ، بانك رفاه بر اساس اعلام بانك مركزي جمهوري اسلامي به دليل آنچه مديريت صحيح نقدينگي و انجام عمليات بانكي شايسته بدون اتكا به منابع مالي بانك مركزي ج.ا.ا عنوان شد ، مورد تقدير قرار گرفت.
كسب دومقام نخست در جشنواره انتخاب برترين روابط عمومي هاي وزارت امور اقتصاد و دارايي ، روابط عمومي بانك رفاه در دومين جشنواره روابط عمومي هاي وزارت امور اقتصاد و دارايي با كسب دو عنوان نخست در بخش هاي كار برنامه اي و فنون روابط عمومي ، برترين روابط عمومي سازمانهاي تابعه وزارتخانه در سال 1387 شناخته شد.
بانك رفاه پس از انقضاء ISO9001-2000 كه به عنوان اولين بانك در خاورميانه موفق به دريافت آن شده بود ، موفق به دريافت ISO9001-2008 از شركت TUV NORD آلمان براي تمامي فعاليتها وخدمات خود گرديد.
از سوي پنجمين جشنواره خدمت رساني و پاسخگويي ، تنديس رتبه برتر خدمات رساني و پاسخگويي در بين 44 وزارتخانه و سازمان به بانك رفاه اختصاص يافت.

روابط عمومي و صفحه رواق همكاران :

يكي از وظايف مهم و محوري واحد انتشارات روابط عمومي ها در عصري كه پاسخگو بودن از شاخص هاي اصلي ارزيابي وعملكرد سازمانهاي مختلف محسوب شده و پيوسته توسط مسئولان كشور بر آن تاكيد مي شود ، اطلاع رساني شفاف و مستمر از طريق رسانه هاي چاپي مانند نشريه ، پوستر ، بروشور ، بولتن ، ... است.
اين امر در بعد بورن سازماني منجر به تسهيل امور ، اطلاع رساني كامل از خدمات و امكانات سازمان و تحقق امر پاسخگويي خواهد بود . در بعد درون سازماني نيز بسترهاي  لازم براي تنوير افكار ، برقراري ارتباط دوسويه مديران و كاركنان ، ايجاد مديريت مشاركتي ، جلوگيري از بروز شايعات ، ايجاد همدلي و... را فراهم مي آورد.

رواق :روابط عمومي در عصر حاضر پيشگام تغييرات اساسي در سازمانها است وبا ابزارهايي كه در اختيار دارد، آگاهي هاي لازم را در ميان مخاطبان نشر داده و همگام با تغييرات به پيش مي راند. اين تغييرات اكنون در روابط عمومي ها ، ساختار جديدي يافته و بخش هاي مهمي از كاركردهاي آن ، جلوه اي الكترونيكي به خود گرفته است . روابط عمومي الكترونيك با استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي ، با اطلاع رساني سريع و توجه به اصل مخاطب محوري ، مي تواند فعاليتهاي خود را در قالب برنامه محور پيش برده و با ارائه خدمات بهينه و شفاف سازي اطلاعات ، حس اعتماد و تصوير ذهني مطلوبي را در ابعاد درون و برون سازمان ايجاد كند . يكي از ابزارهاي مهم روابط عمومي الكترونيك ، سامانه هاي اينترنتي هستند كه كاربران از طريق آنها ، در هر طبقه از سواد ودانش با رجوع به آن ميتوانند اطلاعات مورد نياز خود را كسب نموده و از آن بهره مند شوند . از اينرو با هدف دسترسي ساده و سريع همكاران به اطلاعات درون سازماني و پرسنلي خود و دريافت خدمات لازم و در راستاي تقويت انسجام سازماني ، گسترش ارتباطات انساني و كاهش هزينه هاي جاري ، با حمايت ها و مساعدت هاي مديرعامل و هيئت مديره بانك ، سامانه اينترنتي ويژه كاركنان بانك رفاه ، تحت عنوان ((رواق)) توسط اداره روابط عمومي بانك رفاه طراحي و به بهره برداري رسيد. در خصوص نامگذاري اين پورتال ، نام ((رواق)) ، برگرفته از يكي از ابيات حافظ شيرازي است كه بر اين سامانه گذاشته شده است .
رواق منظر چشم من آشيانه توست               كرم نما و فرود آ كه خانه خانه توست    
كاركنان بانك رفاه با ورود به اين سامانه فارغ از هرگونه محدوديت زماني و مكاني ، از خدمات و اطلاعات لازم به شرح ذيل بهره مند مي شوند :
مقررات استخدامي – بخشنامه ها و اطلاعيه ها – مطالب خواندني – نمايش تصاوير ارسالي – فيش هاي حقوقي ماهانه و فهرست تسهيلات كارمندي دريافت شده – سوابق پرسنلي وخدمتي – اطلاع از انواع خدمات بهداشتي ، رفاهي و مددكاري – نمونه فرمهاي مربوط به كاركنان – قوانين و مقررات داخل سازمان و ...
كاركنان بانك رفاه براي ورود به اين سامانه مي توانند به سايت اينترنتي http://ravagh.refah-bank.ir  مراجعه نمايندو از اطلاعات وخدمات موجود بهرهمند شوند.
 
مركز فراد بانك رفاه :   
امروزه ارتباط بانكها به عنوان يك بنگاه اقتصادي بزرگ با مشتريان ، ارتباط پيچيده و گسترده اي است كه نياز دارد از سازماندهي مطلوبي برخوردار باشد . از اينرو بانك رفاه به منظور تكريم بيشتر ارباب رجوع اقدام به ايجاد مركز جامع اطلاع رساني و پاسخگويي تحت عنوان ((فراد)) كه به معناي افزون كننده و گشايش دهنده ميباشد، نمود. هدف از تاسيس مركز ((فراد)) فراهم آوردن امكان برقراري ارتباط سريع و آسان ، متمركز كردن مجراهاي ارتباطي بانك ، امكان دسترسي به اطلاعات و خدمات بانك فارغ از محدوديت هاي زماني ومكاني و همچنين امكان مديريت و نظارت متمركز در پاسخگويي به مخاطبان و ارتقاء سطح ارائه خدمات به آنها است.
اين مركز در ساختاري مشتري مدار و خدمت محور با بهره مندي از كارشناسان خبره و استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي ، اطلاع رساني و پاسخگويي ، جهت برقراري ارتباط دوسويه با مشتريان ، كاركنان و ساير اقشار جامعه و به منظور پشتيبان مخاطبان خود در استفاده از انواع خدمات بانكي ، دستيابي به اطلاعات مورد نياز ، پيگيري مسائل و مشكلات احتمالي مرتبط با امور بانكي راه اندازي شده است.
مركز ارتباط ((فراد)) به عنوان يك نهاد مجازي و ضمن اينكه داراي مجاري ارتباطي Contact Center به صورت SMS  و E-mail گوناگون همچون تلفن مستقيم ، تلفن گويا ، نمابر ، (مديريت ارتباط با مشتريان ) نيز CRM است ، مجهز به نرم افزار ميباشد كه از طريق آن سوابق تماسهاي مخاطبان از لحظه ورود تا ارائه باز خورد به مخاطب ، ثبت و قابل مشاهده است . اين سامانه مسئولان را قادر مي سازد تا كليه تماسهاي برقرار شده با بخشهاي مختلف را مورد بررسي قرار داده و بر نحوه پاسخگويي به آنان ، نظارت داشته باشند . در ضمن گزارشهاي مديريتي اخذ شده از مركز ، به صورت مستمر به مديران ارشد بانك منعكس مي گردد.
از مهمترين خدمات قابل ارائه در مركز ارائه خدمات مشاوره اي و اطلاع رساني به موقع و مناسب به تماس گيرندگان با مركز در خصوص تمامي خدمات بانك ميباشد.كارشناسان مستقر در اين مركز همه روزه از ساعت 8 الي 16 و پنجشنبه هاي از ساعت 8 الي 13 (به غير از ايام تعطيل) آماده خدمت رساني به تماس گيرندگان ميباشند.

واحد روابط عمومي مركز ارتباط مشتريان با سازمان است ، به طور كلي واحد روابط عمومي هر سازمان يا نهاد را مي توان قلب آن سازمان تلقي نمود.

نويسنده : ابراهیم حسینی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.