چهارشنبه, 13 تیر 1403

 



کاربینی روابط عمومی وزارت بهداشت ، درمان آموزش پزشکی

 بسمه تعالی     

021 copy           

دوشنبه ١٩ فروردين1392

فعالیت های روابط عمومی بر اساس «ارتباط دو جانبه» استوار است

در تمام تعریف های روابط عمومی، بر تعامل، همکاری و ارتباط دو طرفه تأکید شده و اصولاً فعالیت های روابط عمومی بر اساس «ارتباط دو جانبه» استوار است.

معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یازدهمین نشست شورای روابط عمومی های دانشگاه های علوم پزشکی- منطقه 1 که در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد، گفت: چندسال قبل که بحث راه اندازی دوباره شوراهای منطقه ای و استانی روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی مطرح شد و در ستاد مرکزی در این خصوص برنامه ریزی می کردیم، شخصاً خیلی به تدوام این شوراها امیدوار نبودم، اما امروز می بینیم این جلسات به خوبی در حال برگزاری است و اتفاقاً دستاوردهای مهمی را نیز در پی داشته است. دکتر مجید اکبری افزود: با توجه به این که خوشبختانه مدتی است جایگاه سازمانی روابط عمومی وزارتخانه به جایگاه بالاتری ارتقا یافته، قطعاً در این ساختار، توجه بیشتری به تقویت شوراهای روابط عمومی خواهد شد.

معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی تصریح کرد: در ساختار جدید، مدیریت روابط عمومی وزارتخانه، به مرکز ارتقا یافته است. وی افزود: از لحاظ ساختاری، مرکز واحدی است که تمرکز آن بر انجام فعالیت های مطالعاتی، تحقیقاتی، آموزشی و اجرایی است و در مقایسه با سایر واحدها از اختیارات بیشتری برخوردار است. وی اضافه کرد: در مرکز مبنا بر این است که فعالیت های برنامه ریزی و اطلاع رسانی از فعالیت های اجرایی تفکیک شود تا فرصت بیشتری برای انجام کارهای علمی در روابط عمومی فراهم شود. دکتر اکبری تصریح کرد: در این راستا نیز، گروه پیش بینی شده است تا ماهیت مطالعاتی و تحقیقاتی فعالیت ها غالب باشد.

روابط عمومی رابط میان مردم و دستگاه است و در این خصوص باید متعادل و دو جانبه عمل کند

معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اظهار داشت: در ساختار جدید به تمام امور روابط عمومی توجه ویژه شده است. به حوزه خبر و اطلاع رسانی الکترونیک بهای بیشتری داده شده است و در صدد تقویت این بخش خواهیم بود. وی افزود: اما نکته مهم این است که همواره باید اعتدال در انجام وظایف روابط عمومی رعایت شود. نباید با اطلاع رسانی صرفاً یک طرفه، جنبه اطلاع یابی در حوزه روابط عمومی کم رنگ شود.

دکتر اکبری تاکید کرد: در هر کدام از تعریف های روابط عمومی که دقت فرمایید بر تعامل، همکاری و ارتباط دو طرفه تأکید شده است و اصولاً فعالیت های روابط عمومی بر اساس «ارتباط دو جانبه» استوار است. وی افزود: روابط عمومی رابط میان مردم و دستگاه است و در این خصوص باید متعادل و دو جانبه عمل کند.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی و پژوهش یکی از کارهای ضروری روابط عمومی است که البته در بسیاری از ادارات توجه چندانی به آن نمی شود. وی افزود: روش کار روابط عمومی با پژوهش و تحقیق شروع می شود و به پژوهش ختم می شود، از این رو در این خصوص توجه بیشتری صورت خواهد گرفت.

دکتر اکبری افزود: با بررسی و مطالعات افکار عمومی و پاسخگویی مناسب می توان از وقوع بسیاری از مشکلات نظام سلامت پیشگیری کرد و این برعهده روابط عمومی است. وی ادامه داد: مقام عالی وزارت نیز تأکید خاصی بر پاسخگویی و توسعه ارتباطات مردمی و آگاهی از مشکلات مردم دارند که در این خصوص سامانه 1490 راه اندازی شده و رو به توسعه است.

در ساختار جدید روابط عمومی، توسعه و تقویت تمام جنبه های مختلف روابط عمومی مد نظر است

معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی تصریح کرد: تأکید بر این است که همواره پاسداری از حقوق مردم و مخاطبان را کمتر از منافع و مصالح نظام اداری خود ندانیم و راستگویی و واقع گرایی را بر بزرگنمایی ترجیح دهیم و انتظار می رود روابط عمومی ها در زمینه خدمت رسانی به مردم در صف اول باشند. وی گفت: امروز بهترین خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی در حال انجام است اما شاید رضایتمندی مردم در حد انتظار نباشد. روابط عمومی ها می توانند با مطالعه افکار عمومی علل نارضایتی را جست و جو کرده و راه حل مناسبی به مسئولان خود ارایه دهند.

دکتر اکبری با بیان این که در ساختار جدید مرکز روابط عمومی، برای ارتقای فرهنگ سلامت دبیرخانه ویژه ای پیش بینی شده است، گفت: در این ساختار، تعامل با رسانه ها تقویت خواهد شد و از ظرفیت های آن در تولید خبر و پوشش خبری حداکثر بهره برداری خواهد شد. وی افزود: خوشبختانه در ساختار جدید روابط عمومی، توسعه و تقویت تمام جنبه های مختلف روابط عمومی پیش بینی شده است.

معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اضافه کرد: ارتقای روابط عمومی مرکز، وجود آیین نامه های حمایتی مناسب از سوی هیأت دولت و حمایت ارزشمند مسئولان ارشد، فرصت مناسبی برای تحوّل در حوزه روابط عمومی و حرکت به سوی روابط مدرن است که ان شاالله با تلاش همه شما محقق خواهد شد. دکتر اکبری در پایان افزود: البته برای موفقیت در این عرصه، نیاز به منابع مالی کافی، نیروی انسانی متخصص و متعهد و منابع فیزیکی و فناوری های جدید هستیم که امیدواریم تمام موانع موجود در این خصوص گام به گام کمتر شود.

شنبه ٣١ فروردين 1392

روابط عمومی در ایجاد عزم ملی که تبدیل به حماسه شود، نقشی محوری دارد

روابط عمومی در ایجادعزم ملی که تبدیل به حماسه شود نقشی محوری دارد و از این رو نقش آن درتحقق هر چه بهتر شعار سال، بسیار کلیدی است.

معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ششمین نشست شورای روابط عمومی های دانشگاه های علوم پزشکی- منطقه 2 که در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، گفت: شوراهای مناطق روابط عمومی بستر مناسبی برای تقویت کارهای علمی و اصولی در حوزه روابط عمومی است. دکتر مجید اکبری افزود: این شوراها می توانند به عنوان مشاوری امین و ارزشمند برای مرکز روابط عمومی در سطح کشور نقش آفرینی کنند و تجربیات و اقدامات ارزنده خود را به تمام دست اندرکاران روابط عمومی نظام سلامت منتقل کنند. وی افزود: برگزاری این گونه جلسات از کارایی پایدار و اثربخشی برخوردار است، از این رو مبنای ما، تقویت شوراهای منطقه ای روابط عمومی و حمایت همه جانبه از تصمیمات آن­هاست.

دکتر اکبری افزود: خوشبختانه برای اولین بار در ساختار جدیدی که برای مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی تدوین شد و دو هفته قبل برای تصویب ارسال شد، مشخصاً به جایگاه شوراهای منطقه­ای اشاره شده است تا با تغییرات مدیریتی، خدشه­ای به جایگاه آن­ها وارد نشود.

معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در نظر است شوراهای روابط عمومی سازمان­های بین­بخشی نظام سلامت نیز تشکیل شده و از این طریق مشارکت آن­ها در بحث ارتقای فرهنگ سلامت افزایش یابد. وی تصریح کرد: ارتقای فرهنگ سلامت، جزیی از ماموریت­ روابط عمومی های حوزه سلامت است که ماهیت کار را با روابط عمومی سایر دستگاه ها متفاوت کرده است. وی افزود: در این زمینه نیز بنا به ضرورت، دبیرخانه­ ویژه­ای در ساختار مرکز روابط عمومی پیش بینی شده است که ان شاالله با تصویب آن، کار در این حوزه بهتر ساماندهی خواهد شد.

«طرح ملی ارتقای سلامت ايرانيان»؛ نیازمند اطلاع­رسانی گسترده

دکنر اکبری اظهار داشت: از امروز به مدت یک هفته، طرح عظیمی برای سلامت ایرانیان در سراسر کشور برگزار خواهد شد که نقش روابط عمومی­ها در اجرای موفق آن بسیار مهم است. وی اضافه کرد: «طرح ملی ارتقای سلامت ايرانيان» که با هدف سنجش فشارخون، تعيين تناسب وزن و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ايرانيان بالاي 30 سال انجام خواهد شد، طرح ویژه ای است که نیازمند اطلاع­رسانی گسترده است. وی با بیان این­که این طرح در راستای تحقق شعار بهداشتی سال یعنی پیشگیری و کنترل فشارخون اجرا می شود، افزود: فشار خون و عوارض آن، بار زیاد و هزینه زیادی به نظام سلامت و کشور تحمیل می­کند، و اعتبارات زیادی از نظام سلامت صرف کسانی می شود که دچار عوارض بیماری فشارخون بالا هستند، لذا با توجه به بدون علامت بودن این بیماری، شناسایی بیماران بسیار مهم است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح ضمن تأمین سلامت مردم، از هزینه­های فراوانی در بخش درمان نیز جلوگیری خواهد شد. بنابراین لازم است برای اطلاع رسانی این طرح که هم در راستای شعار بهداشتی و هم در راستای شعار ملی سال است، هر آن­چه در توان داریم انجام دهیم.

نقش کلیدی روابط عمومی ها در تحقق هر چه بهتر شعار سال

معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی تصریح کرد: نقش کلیدی روابط عمومی ها درتحقق هر چه بهتر شعار سال مشخص است. روابط عمومی به عنوان دبیر برگزاری هفته سلامت نقش مهمی در ترویج و تحقق شعار بهداشتی سال دارد و این نقش می تواند در تحقق شعار ملی سال نیز اجرا شود. وی افزود: اصولاً روابط عمومی در ایجادعزم ملی که تبدیل به حماسه شود نقشی محوری دارد.

دکتر اکبری گفت: روابط عمومی ها با ایجاد زمینه هم­کاری بخش های مختلفجامعه، فرهنگ سازی در جامعه، پژوهش و برنامه ریزی هدفمند، فراهم کردن زمینه پاسخگویی مناسب به مردم، اطلاع رسانی و انعکاس اخبار دقیق و بهنگام و توجه جدی به هزینه- اثربخشی در فعالیت ها و پرهیز از موازی کاری می توانند در راستای تحقق شعار ملی سال نیز بسیار موفق عمل کنند.

معاون مرکز روابط عمومی افزود: با توجه به در پیش رو بودن انتخابات شوراها، شوراهای منطقه ای و استانی روابط عمومی می توانند با برگزاری نشست های مشترک، زمینه جلب مشارکت شوراها را در برنامه­های نظام سلامت بیش از پیش فراهم کنند. وی تشریح کرد: اگرچه همواره تاکید داریم نظام سلامت، خط و ربط سیاسی نمی شناسد و نمی تواند سیاسی باشد، اما خیلی مشتاق هستیم سیاستمداران، به بهداشت نگاه ویژه داشته باشند، و حتی نامزدهای انتخابات، در برنامه­های انتخاباتی خود و پس از آن به موضوع سلامت بیشتر توجه کنند.

دکتر اکبری در پایان افزود: قطعاً با ایفای نقش منحصر به فرد روابط عمومی­ها، می­توان امیدوار بود تا شعار حماسه اقتصادی حماسه سیاسی، به ثمر بنشیند.

يکشنبه ١٥ ارديبهشت 1392

روابط عمومی ها ارتباط خود را با مجلس تقویت کنند/ پیگیر تشکیل فراکسیون روابط عمومی مجلس هستم

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی بر ضرورت ارتباط روابط عمومی ها با مجلس تاکید کرد.

دکتر عبدالرضا عزیزی در هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی که بعد از ظهر امروز در محل سازمان اسناد کتابخانه ملی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: روابط عمومی باید قدرتمند باشد و اطلاع رسانی درست و شفاف باعث قدرت سازمان می شود.

وی افزود: وزرائی که نمایندگان پارلمانی قدرتمند و با روابط عمومی قوی دارند موفق ترهستند چرا که با ارتباطات موثر با نمایندگان مجلس در تعامل بیشتر هستند.

دکتر عزیزی در این راستا گفت: من پیگیر تشکیل فراکسیون روابط عمومی مجلس هستم و انشاء ا.. تا قبل از فرارسیدن روز روابط عمومی و ارتباطات(27 اردیبهشت ماه) این امر محقق شود و خبر آن را اعلام می کنم.

وی در ادامه در ارایه تعریفی از روابط عمومی گفت: روابط عمومی یعنی برقراری ارتباط موثر و روابط عمومی به منزله چشم سازمان است و باید به مدیر سازمان خوراک بدهد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: براساس آمار جهانی تنها درصداندکی از مردم جهان ( 3 درصد )دارای شخصیت اجتماعی هستند و وظیفه روابط عمومی ها این است که با هنر خود 97 درصد مردم جهان را جذب خود کنند.

گفتنی است دکتر عبدالرضا عزیزی اولین پزشکی است که به سمت رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است.

چهارشنبه ١٨ ارديبهشت ١٣٩٢


بازديد خبرنگاران حوزه سلامت كشور از مركز بهداشتي درماني روستاي آكند

خبرنگاران حوزه سلامت كشور كه به منظور بازديد از اجراي موفق برنامه پزشك خانواده در استان مازندران به اين استان سفر كرده‌اند، صبح امروز از مركز بهداشتي درماني روستايي آكند بازديد كردند.

در برنامه بازديد خبرنگاران كه با هماهنگي مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي مازندران صورت گرفت، خبرنگاران حوزه وزارت بهداشت در قالب 3 گروه جداگانه به شهرستان‌هاي بابلسر، قائم شهر و ساري عازم شدند و از نزديك از مراكز بهداشتي درماني روستايي و نيز نحوه و روند اجراي پزشك خانواده روستايي و شهري در اين شهرستان‌ها بازديد كردند.

بنابراين گزارش يك گروه از خبرنگاران صبح امروز از مركز درماني روستايي شبانه‌روزي آكند واقع در 21 كيلومتري شهرستان ساري بازديد كردند.

براساس اين گزارش، برنامه پزشك خانواده روستايي از سال 84 در اين مركز مشغول خدمت‌رساني و فعاليت مي‌باشد.

روستاي آكند داراي جمعيت 4 هزار و 699 نفري بوده و شامل يك هزار و 471 خانوار است. 5 خانه بهداشت روستايي و 5 روستاي قمر نيز در روستاي آكند مشغول به فعاليت هستند.

چهارشنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٢

جایگاه عملکردی روابط عمومی در تأمین سلامت جامعه

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی «تأمین سلامت» به عنوان یکی از اساسی­ترین حقوق آحاد جامعه است. این وزارتخانه در راستای هدف متعالی خود، همواره مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن به کار برده است.

ارتقای مراقبت­های بهداشتی اولیه، اجرای برنامه پزشک خانواده، گسترش درمان­­های تخصصی و فوق­تخصصی، تأمین و فراهمی داروی مورد نیاز، ارتقای سطح ایمنی و کیفیت غذا، تربیت گروه پزشکی مورد نیاز و توسعه تحقیقات پزشکی از جمله اقدامات اساسی این وزارتخانه در راستای تأمین سلامت جامعه است.

ارایه خدمات پيش­گيرانه و ارتقای فرهنگ سلامت، يكي از سياست‌ها و راهبردهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است كه در اجراي آن، نقش «روابط عمومي» بسيار بارز است.

رسالت روابط عمومی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، علاوه بر اطلاع­رساني و نقش معمول تمام روابط عمومي‌ها، تلاش براي ارتقاي فرهنگ سلامت و سطح آگاهي سلامت جامعه است و اين رسالت بزرگي است. در راستای این رسالت سنگین، اقدامات بسیار ارزنده­ای با جلب مشارکت سازمان­های همکار انجام شده است. تولید پيام‌هاي سلامتي، بسته­های آموزشی و برنامه‌هاي سلامت محور رادیو و تلویزیونی از جمله این اقدامات است. در جدیدترین اقدام نیز، ایجاد «دبیرخانه ارتقای فرهنگ سلامت» در ساختار روابط عمومی پیش­بینی شده است.

خوشبختانه فعاليت‌هاي روابط عمومي در طی سال­های اخیر از روند مطلوبی برخوردار بوده است. توجه به نوآوري و گذر از روابط عمومي سنتي و حركت به سوي روابط عمومي مدرن به عنوان یک راهبرد اساسی، در جریان است. راه‌اندازي و تقویت پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني و سازمانی، تحوّلي در عرصه اطلاع‌رساني و خدمت­رسانی در حوزه سلامت و آموزش پزشكي ايجاد كرده است. ارتباط با رسانه‌ها تقويت شده و پوشش خبري و اطلاع‌رساني از روند مطلوبي برخوردار است. هم­زمان با اقدامات اطلاع­رسانی، اطلاع­یابی و افکارسنجی نیز مورد توجه ویژه قرار دارد.

در راستایِ ارتقایِ جایگاه و منزلتِ سازمان، اقدامات ارزشمندی در زمینه معرفی توانمندی­ها و دستاوردها صورت گرفته است. حضور روابط عمومي در نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها پررنگ‌ و برجسته­تر شده و نقش آن در گرامی­داشت مناسبت­ها و اجرای فعاليت‌هاي فرهنگي نيز از روند مطلوب و رضايت‌بخشي برخوردار است. هم­چنين ارتباطات درون­سازمانی و بخش ارتباطات اجتماعی، توسعه یافته و در جدیدترین اقدام، مرکز پاسخ­گویی در وزارتخانه شکل گرفته و به طور شبانه­روزی پاسخ­گوی هموطنان عزیز است.

ایجاد تشکیلاتمدونوعلمیدرعرصۀروابطعمومیوتحوّلدرشرحوظایفروابطعمومی­ها به طور جدی پیگیری شده و خوشبختانه با ارتقای جایگاه روابط عمومی به مرکز،شاهد پویایی در این حوزه خواهیم بود. به منظور تقویتِ سازمانیِ روابط عمومی و بهره­گیری از ظرفیت­های موجود در سطوح محیطی، شوراهای منطقه­ای و استانی روابط عمومی دانشگاه­های علوم پزشکی ایجاد شده و تقویت خواهد شد. در خصوص توسعه منابع و توانمندسازی نیروی انسانی روابط عمومی، نسبت به ارتقای سطح دانش تخصصي آنان و بهره­گیری از نیروهای خوش­فکر،تأمین سخت­افزارونرم­افزارمناسباقدام شده است و البته برای تأمین بودجۀکافی، هم­چنان مشکلاتی بر سر راه وجود دارد.

با تلاش­ها و اقدامات ارزنده­ای که صورت گرفته است، جایگاه روابط عمومی این وزارتخانه در سطح کشور در سطح مطلوبی قرار دارد. این حوزه در طی سال­های اخیر موفق به کسب رتبه­های برتر در جشنواره­های مختلف شده است که از جمله آن­ها می­توان به؛

  • کسب 3 رتبه برتر در      جشنواره ارزیابی فعالیت­های روابط عمومی- اردیبهشت 1388
  • کسب رتبه کارشناس برتر      روابط عمومی در پنجمین جشنواره انتشارات روابط عمومی- اسفند 1388
  • کسب رتبه غرفه اطلاع­رسانی      در هفدهمين و هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها- سال 1390 و 1389
  • کسب رتبه سوم در بخش      خدمات تعاملی در سومین جشنواره ارزیابی وب­گاه­های حاکمیتی- تیرماه 1391
  • کسب 3 رتبه برتر در      هشتمین جشنواره انتشارات روابط عمومی- اردیبهشت ماه 1392
  • و چندین رتبه دیگر در      سال­های اخیر اشاره کرد.

روابط عمومی این وزارتخانه، هم­چنین متولی برگزاری «هفته سلامت» در سطح کشور است. این هفته، فرصت مناسبی برای ارتقای فرهنگ سلامت و جلب مشارکت­های بین­بخشی است و همه ساله با مشارکت سازمان­های همکار، برنامه­های ویژه­ای در سطح کشور برگزار می­شود.

امروزه پیشبردبرنامه­های توسعه،نیازمندروابط عمومیمدرناست. دربررسیچشم­انداز 20سالۀکشوروبرنامه­های توسعۀجمهوریاسلامیایرانبهنکاتمهمیتوجه شدهکهمبنایبرنامه­ریزیفعالیت­هایروابط عمومیاست. گسترشسرمایۀاجتماعی و مشارکتعمومی دومحوری هستندکهبهکرّاتموردبحثقرارگرفته­اندودراینزمینه،نقشروابط عمومیمشخصاست. «روابط عمومیالکترونیک» نیز، یکی از مصادیق تقویتنهضتنرم­افزاری است که در برنامه­های توسعه بر آن تأکید شده است.

دربرنامۀتوسعه،هرجاازواژه­هاومفاهیمیهم­چوناطلاع­رسانی،گسترش ارتباطات،ایجادفضایمناسب،فرهنگ­سازی،بسترسازی فرهنگیواجتماعی،آگاهی­رسانی،مشارکتعمومی،افزایشآگاهی عمومی،ارتباط،روابط و فراهمکردنزمینۀرقابت نامبردهشدهاست،برنقشروابطعمومی­هاتأکیددارد. بامروریبربرنامۀ پنجم توسعه، مشخص می­شود سهممهمیازاجراوتحققاین برنامهبرعهدۀروابط عمومی­ها است.

بدون تردید حمایت همه­جانبه و تقویت روابط عمومی،­ یک گام اساسی در راستای توسعه قلمداد شده و این حمایت در حوزه نظام سلامت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

نويسنده : سمیرا یادگاری

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.