سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



ایرنا در یک نگاه

نچه که امروز به نام خبرگزاری جمهوری اسلامی می شناسیم در سال 1313 تحت عنوان (آژانس پارس) به صورت اداره ای در وزارت امور خارجه به وجود آمد تا اخبار کشور را گرد آوری و در دسترس مطبوعات و مردم قرار دهد.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی رسالت خبر گزاری در انطباق با نظام اسلامی دگرگون شد لزوم ارایه تحولات و دستاوردهای انقلاب اسلامی به افکار عمومی مشتاق در سراسر کشور و در اقصی نقاط جهان مطرح گردید.
در تاریخ 18/10/1360 نام خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر یافت و آرمی که گویای اهداف این سازمان و بیانگر رسالت آن باشد از ترکیب د وانگاره خانه خدا به عنوان مقدس ترین مکان روی زمین و قبله مسلمین جهان توام با تصوری از نوار تلکس که زیان مشترک خبرگزاری هاست انتخاب شد، تا رسالت یک سازمان خبری اسلامی که مخابره و رسانیدن پیام اسلام و اخبار جهان اسلام به سراسر دنیا است لحاظ شود.
وقوع جنگ تحمیلی و تاثیر آن بر کشور باعث شد خبرگزاری جمهوری اسلامی سیاست ویژه ای را در دستور کار قرا ردهد و با ایجاد ساختاری متناسب با موقعیت مذکور، اطلاعات به هنگام و مورد نیاز کشور را تهیه و ارایه کند که دراین راستا با کارنامه ای درخشان و مخابره بیش از یک میلون و 300 هزار خبر ویژه، جنگ و 500 هزار فریم عکس و تقدیم 12 خبرنگار و عکاس شهید و اسیر تنوانست مسئولیت خود را با سربلندی به انجام برساند.
اصول حرفه ای حاکم بر فعالیت های خبری ایرنا
الف- رعایت اصل آزادی در حوزه خبر به معنی انعکاس هر آنچه هست
ب- رعایت اصل استقلال در حوزه خبر، یعنی انعکاس اخبار بدون در نظر گرفتن منافع و مصالح گروه خاص در برابر گروه های دیگر با فرد خاصی در برابر افراد دیگر.
اندیشیدن به مصالح انقلاب در برابر منافع گروه ها و گرایش ها.
ج- اصل صیانت از عزت جمهوری اسلامی به نحوی که از طرفی تصویر یک خبرگزاری فرمایشی و مبتنی بر سانسور در اذهان تداعی نشود و از سوی دیگر در برابر بنگاه های خبر پراکنی و وابسته به امپریالیسم خبری که در تحریف حقایق دنیای اسلام و بخصوص ایران اسلامی از بکار بردن هیچ ترفند و توطئه های فرو گذار نیستند جلوه یک انقلاب اسلامی اصیل مردمی را با نشر سریع و صحیح اخبار تحولات ایران اسلامی در دسترس افکار عمومی جهانی قرار دهد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی برای رسیدن به اهداف فوق شعار سرعت، صحت، دقت را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است.
دفتار خبری ایرنا
ایرنا در حال حاضر دارای 55 دفتر در مراکز استانها و شهرستان های بزرگ کشور و 29 دفتر  منطق های در اقصی نقاط دنیا می باشد که تقریبا تمامی کشورهای جهان از طریق این دفاتر پوشش خبری داده می شود.
همکاری با خبرگزاریهای منطقه ای و بین المللی
ایرنا بر پایه سیستم های کلی نظام و خط مشی حرفه ای رسانه ای خود با خبرگزاری های دنیا در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی و در قالب ائلاف ها و قرا ردادهای دو جانبه و چند جانبه همکاری می نماید.
همکاری های دو جانبه ایرنا به بیش از 103 خبرگزاری خارجی نظیر اپتارتاس (روسیه) شین هوا (چین) سپا(عربستان سعودی) افه (اسپانیا) آناتولی (ترکیه) قنا (قطر) کیودو (ژاپن) یونهاپ (کره جنوبی) برناما (مالزی) آنتارا (اندونزی) و... زمینه های خبری، عکس، آموزش و امور فنی از جمله این موارد است.
عضویت در سازمانها و انجمن های خبری بین المللی
ایرنا طی سال های گذشته و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تلاش های گسترده ای برای ایجاد ائتلاف های منطقه ای و بین المللی خبرگزاری های کشورهای جهان سوم انجام داده است.
- خبرگزاری بین المللی اسلامی (IINA) وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی
- سازمان خبرگزاری های آسیا –اقیانوسیه (OANA)
- ائتلاف خبرگزاری غیر متهد که اینک با توجه به تحولات فناوری اطلاعات و بهینه سازی خبری به شبکه خبری در متعهدها، (NNN) تغییر نام یافته است.
- خبرگذاری (OPECNA) مسئولیت پوشش خبری اوپک را بر عهده دارد
- سازمان خبرگزاری های کشورهای پیرامون دریای خزر ACSNA)
- خبرگزاری های اکو (ECONA)
-ایرنا همچنین در زمینه خرید و فروش خدمات خبری، عکس یا سایر خبرگزاری های متعبر جهان از جمله رویترز، فرانس پرس اپی، بی بی سی ورلد، بی بی سی مونیتورینگ، پلومبرگ دارای قرار دارد همکاری است.
پایگاه خبری ایرنا در اینترنت
ایرنا ا زجمله مراکز پیشگام در استفاده از شبکه اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است اخبار و گزارش های تصویری ایرنا به 6 زبان فارسی، انگلیسی، عربی، چینی، ترکی، استامبول و فرانسه بصورت 24 ساعته بر روی اینترنت به آدرس WWW.irna,ir  قرار می گیرد.
موسسه فرهنگی- مطبوعاتی ایران
انتشار روزنامه ایران در بهمن سال 1373 از سوی خبرگزاری جهموری اسلامی سرآغاز فعالیت موسسه ای بوده که در مدت کوتاهی توانست جایگاه مناسبی را درعرصه اطلاع رسانی کشور به خود اختصاص دهد.
انتشار روزنامه ایران رسید ویژه نابینایان در آبان سال 1375 ایران ورزشی در اردیبهشت ماه 1376 انشار ماهنامه ایران آذین درتیر ماه سال 1377، تولید روزنامه انگلیسی زبان ایران دیلی در 31 اردیبهشت سال 1376 و تولید اولین شماره روزنامه غربی زبان الوفاق در چهارم مرداد ماه 1376 را می توان ا زعوامل موثر در گشایش باب دوستی میان ایران و کشورهای جهان بر شمرد.
انتشار ده ها عنوان کتاب مورد ارتباطات ادبیات، فرهنگ، مدیریت، هنر و... از دیگر اقدامات موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران است.
دانشکده خبر
نقش محوری نیروی انسانی آموزش دیده و مجرب در پیشبرد اهداف حرفه ای سازمان، همچنین توجه به نیاز فزاینده سایر رسانه های کشور به آموزش های حرفه ای، انگیزه لازم برای راه اندازی دانشکده خبر را فراهم ساخت.
دانشکده خبر وابسته به سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با هدف ارتقا سطح کمی و کیفی فعالیت خبر رسانی و اطلاع رسانی و تربیت نیروی انسانی متخصص و حرفه ای مورد نیاز رسانه ها در سال 1376 با تصویب اولین رشته تحصیلی اقدام به جذب دانشجو نمود.
دانشکده خبر، با طراحی و تعریف رشته های مرتبط با کار خبر و بهره مندی ا ز اساتید و محققان حوزه ارتباطات پذیرای روزنامه نگاران شاغل در رسانه ها، داوطلبین آزاد و علاقمندان به حرفه خبرگذاری است.
شعب استانی دانشکده خبر نیز به منظور تمرکز زدایی و جذب علاقمندان در مناطق مختلف کشور آماده بهره برداری شده است.

نويسنده : الهام پرتقالی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.