چهارشنبه, 13 تیر 1403

 



کزارش عملکرد روابط عمومی مخابرات ایران

نقش روابط عمومي در فرهنگ سازي
فرهنگ ارتباطات و فناوري هاي اطلاعات


    ما در عصر ارتباطات زندگي مي‌كنيم كه براي بقاي خود به ارتباطات رسانه اي و فناوري اطلاعات وابسته است. فناوري ابزاري است كه به ما امكان ايجاد، انتشار و ذخيره ي اطلاعات را مي دهد. امروزه بيش از هر زمان ديگري، رقابت، رونق اقتصادي و آزادي، تنها اصول بين المللي مشروع براي ارزيابي موفقيت يك ملت هستند و يكي از ضروريات براي دستيابي به اين موفقيت، تنها در اختيار داشتن اين فناوري نيست، بلكه دانش استفاده از اين فناوري است. بي شك فناوري اطلاعات، بيشتر تعاملات انسانها را در سراسر دنيا ( به گونه اي خوب يا بد) تغيير داده است.تجارت، بانكداري، آموزش و داد و ستد، همگي به جريان اطلاعات بستگي دارند و با فناوري جديد ارتباطات مانند كامپيوتر، ماهواره، تلويزيون، ليزر، فيبر نوري، ريز تراشه و تلفن هاي هوشمند تسهيل مي شوند.
شركت مخابرات، با استفاده از نيروي انساني،امكانات، تجهيزات و فناوري روز دنيا، برقراري سريع ارتباطات مخابراتي را در سطح ملي و بين المللي با حداقل زمان ايجاد كرده است. از جنبه ي ديگر خدمات شركت مخابرات در بسياري در بسياري موارد كاهش هزينه و رفع مشكلات ترافيكي و تردد و جلوگيري از اتلاف وقت را نيز به دنبال دارد و در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به عنوان عامل زير بنايي به حساب مي‌آيد. خدمات اين سازمان، بخش اعظمي از نيازهاي ارتباطي جامعه را برطرف مي سازد و اين خدمات ارتباطي كه با استفاده از فناوري هاي جديد امكان پذير شده است، براي استفاده ي بهينه و سهولت به كارگيري در بين اقشار مختلف جامعه، نياز به شناسايي و آموزش دارد كه در غير اين صورت از كارايي مفيد برخوردار نخواهد بود.
توسعه‌ي فرهنگ ارتباطات و اطلاع رساني در جهت استفاده از فناوري هاي اطلاعات در جامعه، از طريق يك پل ارتباطي ميان مردم و مسئولين، به نام ((روابط عمومي)) امكان پذير خواهد بود. روابط عمومي نيز همانند ارتباطات، فرآيندي است كه شامل تحقيق، برنامه ريزي، اجرا و ارزيابي مي‌شود. هدف اصلي، بهره مندي از حمايت مردم از طريق برقراري يك ارتباط موثر و دو طرفه است.روابط عمومي دقيقاً همان چيزي است كه معناي خودكلمه نمايان مي‌شود يعني روابط با عموم مردم. انسان‌ها هرگز نمي‌توانند در انزوا زندگي كنند ما احتياج به گفتگو و تعامل و در ميان گذاشتن نظراتمان با يكديگر داريم. بدين ترتيب انسان‌ها پس از به دنيا آمدن، روابط عمومي را تجربه مي‌كنند. (ديوا كار شارما، 1384، 21)
ما در عصري پر از وابستگي ها زندگي مي كنيم، عصري كه در آن همگي ما براي ارضاي خود به شكل روز افزوني به يكديگر وابستگي داريم و نمي توانيم بدون ارتباط با ديگران به اهداف خود برسيم. ارتباط انسان ها به وجود آورنده ي جامعه ي انساني است. فرهنگ در جوامع انساني نيز بدون ارتباط موجوديت نمي يابد. بنابراين گسترش و توسعه ي ارتباط ميان انسان ها مي‌تواند موجب توسعه ي فرهنگ شود. ( حميد ايليايي)
هدف فرهنگ سازي دادن احساس هويت به اعضاي سازمان است به طوري كه در آنان نسبت به باورها و ارزش ها تعهد ايجاد كند. ارزشها موجب تقويت و ثبات هر چه بيشتر سازمان مي گردند و باعث مي شوند تا افراد تازه وارد به وجود فعاليت و رويدادهاي سازمان پي ببرند و آنها را درك كنند. قدرت فرهنگ بيانگر يا نشان دهنده ي توافقي است كه بين اعضاي يك سازمان در رابطه با اهميت ارزش هاي خاص وجود دارد. اگر اتفاق نظركاملي درباره ي اهميت اين ارزش ها وجود داشته باشد، سازمان داراي فرهنگي قوي است و اگر توافق چندان زيادي وجود نداشته باشد، آن فرهنگ ضعيف مي‌باشد.
روابط عمومي از طريق مديريت نهادي بايستي سعي كند تا خود نمونه اي از ارزش هاي سازماني باشد و با كارها و اعمال خود آن را به ثبا رساند. به طور كلي روابط عمومي براي عملي كردن نقش فرهنگ سازي لازم است در زمينه هاي زير فعاليت نمايد:
خلق ارزشهاي جديد از طريق تضعيف ارزش هاي نامطلوب و تقويت ارزش هاي فرهنگي مطلوب
تغيير فرهنگ سازماني از طريق ارزش هاي نامطلوب و تقويت ارزش هاي فرهنگي مطلوب
تغيير فرهنگ سازماني از طريق دادن شناخت به كاركنان سازمان
داشتن نقش قهرمان فرهنگي در سازمان جهت الگوبرداري ديگران
ايجاد انسجام فرهنگي در بين كليه ي كاركنان به شكلي كه همه داراي يك فرهنگ مشترك و قوي شوند.
ايجاد موج هاي فرهنگي جديد و به تعبيري ايجاد خلاقيت در فرهنگ سازماني
نهادي كردن فرهنگ سازمان از طريق اجراي درست سياست ها و برنامه هاي سازمان. ( صبري، 1384، 40)
روابط عمومي و شاخصخ هاي رسانه اي از موضوعاتي است كه امروزه مورد توجه بخش عمده اي از محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.
يك روابط عمومي كارآمد بايد با بهره گيري مناسب از ابزارهاي ارتباطب آشنا باشد كه مهمترين ابزار پاسخگويي روابط عمومي ها در ارتباط با مخاطبان رسانه هاي جمعي هستند كه به عنوان حلقه ي واسط اطلاع رساني بين دولت و اقشار مختلف مردم بيشترين و موثرترين نقش را ايفاگر هستند. براي اين كه بتوان با مخاطبين سازمان ها ارتباط صحيح و مناسب برقرار كرد روابط عمومي ها بايد از روش‌ها و ابزارهاي ارتباطي، نوشتاري و گفتاري ، ديداري و شنيداري بهره جويند تا بتوانند به مسئوليت مهم و حسساس خود در سازمان عمل نمايند. ( وب سايت كاظمي دينان، روابط عمومي و رسانه ها)    امروزه ميزان توسعه ي ملي هر كشور را با معيار توسعه ي ارتباطات مخابراتي در آن كشور ارزيابي مي كنند. هدف ارتباطات مخابراتي اين است كه در مناسب ترين وضع اقتصادي، مسافرت هاي غير ضروري را حذف كند مراجعات مردم را به سازمان هاي دولتي كاهش دهد و ضمن برقراري ارتباط همه جانبه، موجب صرفه جويي در اوقات و هزينه هاي جامعه شود. از سوي ديگر امروزه ضرورت و اهميت استفاده از شبكه هاي علمي و تحقيقاتي جهان براي بسياري از دانش پژوهان در اثر رشته ها قطعي است. سرمايه گذاري در زمينه ي مخابرات به يكپارچگي ملي و مدرن سازي كشور كمك خواهد كرد و از طريق خدمات مخابراتي كه شيوه اي كارآمد و ارزان قيمت در مقايسه با حمل و نقل است مي‌توان به رشد و توسعه دست يافت. توسعه‌ي مخابرات به تقويت هماهنگي صنعتي و برنامه ريزي بهتر در زمينه‌ي تداركات قيمت ها و درك بهتر نيروهاي حاكم بر بازار منجر خواهد شد و مي توان با ارائه ي خدمات سريع در جهت ذخيره ي جا حمل و نقل و يافتن محل اقامت به توسعه ي صنعت توريسم نيز كمك كند. اين تكنولوژي مي تواند در مناطق روستايي از طريق ايجاد آگاهي در ميان كشاورزان در زمينه ي مسائلي چون بازار قيمت و عرضه و تقاضا به رونق كشاورزي كمك كند و تقسيم عادلانه ي كمك هاي عمراني را سهولت بخشد.
روابط عمومي شركت مخابرات ايران
    روابط عمومي در عصر اطلاعات به همگوني و همساني با فرآيند اطلاعات در جهت نو شده است. با ايجاد و گسترش زيرساخت هاي ارتباطي، ايجاد شبكه هاي اطلاعاتي و جذب نيروهاي متخصص و آموزش و آموزش نيروهاي موجود اين امكان فراهم مي شود كه سيستمي اطلاع شناس پديد آوريم تا بتواند با بهره گيري از آنها خط ارتباط دوسويه ميان مردم و سمازمان را براي درك و پذيرش و همكاري بيشتر و دريافت بي واسطه و مستمر آراء، نظرها و افكار مردم برقرار كند.
براين اساس واحدهاي مختلف در روابط عمومي شركت مخابرات عهده دار فعاليت هايي براي ايجاد ارتباط دوسويه در خصوص ارائه ي خدمات بهتر و بيشتر به مشتريان مي باشند.
فعاليت واحدهاي روابط عمومي شركت مخابرات
ساختار دفتر روابط عمومي شركت مخابرات ايران بدين صورت است كه پس از مدير كل، معاون و پس از آن ادارات و واحدهاي زير قرار دارد:
اداره اطلاع رساني شامل دو واحد:
واحد اطلاعات و آمار
واحد اطلاع رساني و رايانه و سايت
اداره انتشارات شامل دو واحدواحد ارتباط با رسانه ها  واحد سمعي و بصري
واحد نمايشگاه ها و سمينارها ( تبليغات)
امور اداري، دبرخانه، خدمات و حسابداري
فرهنگ ارتباطات و فناوري هاي اطلاعات
    ما در عصر ارتباطات زندگي مي‌كنيم كه براي بقاي خود به ارتباطات رسانه اي و فناوري اطلاعات وابسته است. فناوري ابزاري است كه به ما امكان ايجاد، انتشار و ذخيره ي اطلاعات را مي دهد. امروزه بيش از هر زمان ديگري، رقابت، رونق اقتصادي و آزادي، تنها اصول بين المللي مشروع براي ارزيابي موفقيت يك ملت هستند و يكي از ضروريات براي دستيابي به اين موفقيت، تنها در اختيار داشتن اين فناوري نيست، بلكه دانش استفاده از اين فناوري است. بي شك فناوري اطلاعات، بيشتر تعاملات انسانها را در سراسر دنيا ( به گونه اي خوب يا بد) تغيير داده است.تجارت، بانكداري، آموزش و داد و ستد، همگي به جريان اطلاعات بستگي دارند و با فناوري جديد ارتباطات مانند كامپيوتر، ماهواره، تلويزيون، ليزر، فيبر نوري، ريز تراشه و تلفن هاي هوشمند تسهيل مي شوند.
شركت مخابرات، با استفاده از نيروي انساني،امكانات، تجهيزات و فناوري روز دنيا، برقراري سريع ارتباطات مخابراتي را در سطح ملي و بين المللي با حداقل زمان ايجاد كرده است. از جنبه ي ديگر خدمات شركت مخابرات در بسياري در بسياري موارد كاهش هزينه و رفع مشكلات ترافيكي و تردد و جلوگيري از اتلاف وقت را نيز به دنبال دارد و در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به عنوان عامل زير بنايي به حساب مي‌آيد. خدمات اين سازمان، بخش اعظمي از نيازهاي ارتباطي جامعه را برطرف مي سازد و اين خدمات ارتباطي كه با استفاده از فناوري هاي جديد امكان پذير شده است، براي استفاده ي بهينه و سهولت به كارگيري در بين اقشار مختلف جامعه، نياز به شناسايي و آموزش دارد كه در غير اين صورت از كارايي مفيد برخوردار نخواهد بود.
توسعه‌ي فرهنگ ارتباطات و اطلاع رساني در جهت استفاده از فناوري هاي اطلاعات در جامعه، از طريق يك پل ارتباطي ميان مردم و مسئولين، به نام ((روابط عمومي)) امكان پذير خواهد بود. روابط عمومي نيز همانند ارتباطات، فرآيندي است كه شامل تحقيق، برنامه ريزي، اجرا و ارزيابي مي‌شود. هدف اصلي، بهره مندي از حمايت مردم از طريق برقراري يك ارتباط موثر و دو طرفه است. ادراه بين الملل

نويسنده : علی اکبر زلفی گل

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.