سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



نقش روابط عمومي در بانك ملي

به نام خدا

 

6 copy copy copy copy copy copy copy

اين فقط يك جمله نيست بلكه بيان كننده اهداف، جايگاه و در حقيقت پايه و اساس شكل گيري ( بانك ملي ايران) مي باشد، آري همواره اين جمله و جملات مشابه ديگر كه به صورت نمادي از يك مجموعه در تمامي قسمت هاي آن به چشم مي خورد محصولي از هم فكري و تلاش افراد در واحدي به نام روابط عمومي مي باشد كه مبيّن اهميت اين واحد مردمي مي باشد.

حال به بررسي نقش، وظايف ، عملكرد اين واحد مهم (روابط عمومي) مي پردازيم .

روابط عمومي در حقيقت پلي ميان نسل ديروز امروز و فردا است ، چه در ميان كارمندان و چه در ميان مشتريان . درميان كارمندان با انتقال تجارب و مهارت هاي تخصصي و عملي ؛ در ميان مشتريان با حفظ، نگهداري اعتبار و اعتماد از گذشته تا به حال.

لذا رمز بقاء و شكوفايي و ماندگاري يك مجموعه بزرگ همانند بانك همواره يك روابط عمومي موفق با ابزار هاي مناسب است .

 

 

نقش روابط عمومي در بانك

بانك به عنوان يكي از بزرگترين مراكز پولي و اعتباري كشور همواره سعي نموده است كه در كمترين زمان ممكن بيشترين خدمات را با بالاترين كيفيت به مشتريان خود عرضه نمايد، در اين ميان هرچه اين مجموعه پولي، مالي بزرگتر باشد به طبع ميزان انتظار مشتريان از اين مجموعه بيشتر خواهد بود؛ اين عرضه و تقاضا همواره نياز به ابزار و وسايل و از طرفي آموزش هاي لازم چه براي كارمندان و چه مشتريان دارد، لذا روابط عمومي سعي نموده است با استفاده از ابزار هاي مناسبي كه در اختيار دارد اين خلاء را از بين برده و نقش خود را هرچه بيشتر در اين زمينه نشان دهد. در نتيجه افزايش كارايي و استفاده بيشتر از خدمات بانك و از طرفي رضايتمندي از آن ، همه و همه در شناخت مسائل و مشكلات و سعي در بهبود آن مي باشد ، كه از وظايف اين واحد است و همواره خط مشي نگرش و اصلاح قوانين و مقرارت بانك مي باشد.

وظايف روابط عمومي در بانك

  1. حفظ و ارتقاء جايگاه بانك در بين مردم

حفظ و ارتقاء جايگاه بانك در بين مردم از اهداف متعالي اين واحد مي باشد كه در زمان هاي متفاوت و با ابزار هاي مختلفي به اين مهم پرداخته است . براي نمونه در سال جاري استفاده از اين جمله ( اين بانك ملي است) در كنار (هرجا سخن از اعتماد است نام بانك ملي ايران مي درخشد) با توجه به مقتضيات زماني امروز و لزوم به كار گيري آن ،خود مصداقي بر اين باور است، يعني با حفظ جايگاه بانك به مردمي و ملي بودن آن اعتقادي راسخ دارد و در نتيجه اين مجموعه بزرگ پولي و مالي كشور را از آن خود مردم مي داند.

  1. استفاده از ابزار هاي مناسب جهت آشنايي با توانايي هاي بانك

در اين مورد روابط عمومي سعي نموده است كه همواره با توجه به مقتضيات زماني ، مكاني و مالي از ابزارها و وسايل ارتباط جمعي مناسب جهت آشنايي مشتريان با توانمندي هاي اين مجموعه عظيم مالي استفاده كند، كه البته خود اين فعاليت نيز در راستاي تكريم ارباب رجوع به تفكيك سنين مختلف و از طرفي جايگاه مشتريان با توجه به خواسته هاي روزمره اشان صورت گرفته است ، استفاده از برگه هايي با مضامين مختلف بانكداري از جمله تعاريف وام و تسهيلات مختلف ، نحوه گرفتن آنها ، بازپرداخت آنها، ميزان سود سپرده كه در ورودي شعب مي باشد ، استفاده از تقويم و سررسيد هاي ساليانه با رويكرد اطلاع رساني و آشنايي مردم با خدمات بانكي (تبليغات) خود نشان از اين مهم است .

  1. آموزش راهكارهايي در جهت افزايش امنيت امور مالي مشتريان

روابط عمومي همواره سعي كرده است در كنار به روز كردن خدمات خود، همواره مردم را كه به عنوان سرمايه هاي اصلي بانك مي باشند از پيامدها و مشكلات و خطرهاي احتمالي كه در كمين آنها است با خبر نمايد، لذا با استفاده از تراكت هايي كه حاوي مضامين امنيتي مي باشد در كنار دستگاه هاي خودپرداز و ورودي شعب و چه به صورت پخش فيلم از داخل شعب به اين امر مهم مي پردازد ، و اين شعار را كه پيشگيري بهتر از درمان است سرلوحه كار خود و كاركنان اين مجموعه قرار داده است.

  1. استفاده از برنامه هاي تشويقي در مورد حساب هاي قرض الحسنه

از زمان بازكردن حساب براي مشتريان تا زمان انجام قرعه كشي براي آنها با استفاده از بروشور و تراكت هاي بزرگ كه در سر درِ شعبات نصب مي شود به بازگو كردن و تشريح حساب هاي قرض الحسنه مي پردازد ، كه از جمله به ميزان فعاليت هاي بانك در امور عام المنفعه : مانند ساختن مدارس، بيمارستان ، راههاي ارتباطي در مناطق محروم و صعب العبور، مساجد با استفاده از حساب هاي قرض الحسنه پرداخته است؛ كه اين خود همان رسالت سنت قرض الحسنه مي باشد كه بانك ملي ايران به عنوان بزرگترين بانك جهان اسلام از گذشته تا به امروز همواره بر اين امر مهم تأكيد داشته است.

در بانکداری اسلامی ما به دنبال جلوگیری از تمرکز و تکثر ثروت در دست یک عده خاص و به دنبال آن توزیع عادلانه ثروت وعدالت اجتماعی واقتصادی هستیم، طبیعی است که رسیدن به این موضوع مستلزم فراهم نمودن شرایط لازم برای مشارکت جدی وفعال مردم دراین عرصه می باشد.

و مفهوم اینکار یعنی تغییر در رفتار و ایجاد باورهای اعتقادی برای همه مردم در امر شکل گیری و تحقق بانکداری اسلامی است. و این درحالی است که در فضای فعلی وحاکم بر بانکهای موجود عمده فعالیت روابط عمومی ها بر محور تبلیغات تجاری در جهت افزایش سهم بانک در بازار و سودآوری بیشتر برای بانک و پیشی گرفتن از سایر رقباست . و در این عرصه هر بانکی با اندیشه خودبینی وخود محوری تنها به دنبال پایداری و ماندگاری درعرصه این رقابت کاملاً تجاری و سود محور می باشد که طبیعی است روابط عمومی در این خلال نمی تواند نقشی غیر از برنامه های موجود بر بانک را ایفا نماید . درحالی که در بانکداری اسلامی جای سود محوری به انسان محوری داده می شود و به جای آنکه پول ، کالا و سود نقش آفرینی کند این انسان است که در محور اصلی قرار می گیرد پس طبیعی است که روابط عمومی در بانکداری اسلامی یک روابط عمومی کاملاً اخلاقی است که به دنبال احیای ارزشهای اعتقادی وانسانی است.

  1. خدمات اينترنتي و ابزارهاي الكترونيكي

روابط عمومي همواره سعي در از بين بردن مشكلات و احتمالاً رفع نيازهاي به روز و به حق مشتريان ، با فراگير شدن اينترنت و افزايش عمليات بانكي و بررسي هاي كارشناسانه و حفظ امنيت كامل ، سعي در راه اندازي اين نوع خدمات براي عموم مردم جامعه ( استفاده از امضاء الكترونيكي ، سيستم صبا، تلفن بانك و ...) در سنين مختلف حتي سنين 1 تا 12 ساله ها و 12 تا 18 ساله ها كه امروز به نام كانون جوانه ها مي باشد

و همچنين تشويق مردم به استفاده از كارت هاي هوشمند ( كارت ارزي، كارت كانون هواداران تيم هاي ورزشي، بن كارت ) به جاي وجه نقد با عناوين مختلف اقدام نموده است .

  1. افزايش ميزان اعتماد ، اطلاع‌، انگيزه در ميان كارمندان

روابط عمومي با دعوت از همكاران عزيز در بخش هاي مختلف و استفاده از اساتيد و مربيان با برگزاري كلاس ها و سمينارهاي مختلف همواره سعي در برقراري ارتباط ميان كارمندان اين مجموعه و شناخت مشكلات و نيازهاي آنان و افزايش انگيزه در ميان آنها پرداخته است.

  1. تهيه نشريه هاي داخلي

به منظور اطلاع و آگاهي از كليه خدمات بانكي، افتتاح شعبات، بازخواني مقالات كارمندان در زمينه هاي مختلف بانكي ، پيام مدير عامل و اعضاء ، مسابقات، انتسابات و ترحيم و تشويق و ساير مسائل ، مطبوعات داخلي به وجود آمده است كه مبيّن ميزان اهميت اين مجموعه و جايگاه آن در بين كاركنان مي باشد.

  1. شناسايي مراكز تجاري و خدماتي

شناسايي مراكز تجاري و خدماتي از جمله بيمارستان ها ، پايانه هاي مسافرتي، فروشگاه ها و ... كه نيازمند خدمات بانكي مي باشند از ديگر وظايف اين مجموعه است.

توجه : نكته قابل توجه در بررسي همه اين موارد اين است كه اين واحد مهم( روابط عمومي ) خود به صورت مستقل نمي تواند تمامي اين مسئوليت ها را انجام داده و آن را به ثمره ظهور برساند بلكه همواره در ( بانك ملي ايران) در كنار ديگر واحد هاي تابعه از جمله اداره بازاريابي ، انفورماتيك و آموزش ، همكاري تنگاتنگي داشته و از خدمات آنان در جهت نيل به اهداف متعالي بانك كه همانا رضايت مشتري است استفاده مي نمايد.

نتيجه گيري :

روابط عمومي با حفظ اصالت بانكداري اسلامي ( بانكداري بدون ربا) همواره بايد بكوشد تا رويكرد اين بانك مردمي ( بانك ملي ) را ملي و اسلامي نشان دهد و در اين راه از تمامي ابزارها و توانمندي هاي موجود استفاده نمايد.

و من ا... توفيق

نويسنده : مصطفي استيري

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.