سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



مراحل ثبت اسناد در حسابداری


مراحل ثبت اسناد در حسابداری

7 copy copy

$11-    حسابداری تنخواه گردان:

در ابتدای سال مبلغی به دستور مدیرعامل طبق آیین نامه تنخواه از طریق صدور چک در اختیار تنخواه گردان قرار میگیرد. حساب تنخواه بنام دو نفر بعنوان تنخواه دار در یکی از بانکها افتتاح میشود. کلیه پرداختها از طریق تنخواه در چارچوب آیین نامه تنخواه با تعیین سقف پرداخت و پس از اخذ مجوز لازم صورت میگیرد. با تنظیم صورتخلاصه تنخواه که منظم به مدارک پرداخت میباشد در اختیار واحد مالی قرار میگرد. پس از کنترل اسناد تنخواه صدور سند براساس ماهیانه هر حساب در سیستم حسابداری ثبت میشود . روش سند از سیستم پرینت شده و به امضاء تنظیم کننده سند (مسئول صدور سند) تایید کننده سند (بالاترین مقام مالی شرکت) میرسد.

پس از صدور سند اقدام به شارژ مجدد تنخواه به اندازه مبلغ صورتحساب تنخواه به دستور مدیر مالی از طریق صدور چک میشود شرکت موظف است از تنخواه دار به اندازه مبلغ تنخواه تضمین (چک یا سفته) دریافت نماید.

 

$11-    ثبت رویدادهای مالی

 

تمامی رویداردهای مالی به طور روزانه از طریق سیستم حسابداری ثبت میشود. رویدادهای مالی در صورتی که نیاز به صدور چک باشد پس از اخذ مجوز از مدیرعامل و یا در صورت با اهمیت بودن به تصویب هیئت مدیره به مدیر مالی شرکت ارجاع و فرم صدور چک تنظیم به همراه چک صادر و فرم مربوطه توسط صادر کننده چک ، تایید کننده و تصویب کننده امضاء میشود. اگر چک در وجه مشتری میباشد باید با مراجعه به شرکت و ارائه معرفی نامه برای دریافت چک پس از بررسی مدارک شناسایی همراه ، اقدام به اخذ رسید از مشتری با امضاء و مهر باشد. مدارک شامل کپی از چک و مدارک شناسایی مشتری ضمیمه سند میگردد.

 

رویدادهای مالی در صورتی که نیاز به صدور چک نباشد پس از دریافت مجوز از بالاترین مقام شرکت و بعد از آن مدیرمالی شرکت در سیستم حسابداری ثبت میشود (مواردی مانند اعلامیه های بدهکار یا بستانکار که به حسابهای فیمابین منظور میشود و یا خرید و فروش کالا بصورت اعتباری که در حسابهای دریافتنی و یا پرداختنی ثبت میشود).

$11-    تهیه صورت مغایرت بانکی

 

در پایان هر ماه برای تطبیق حساب فیمابین دفاتر مالی شرکت با صورتحساب بانک صورت مغایرت بانکی میشود. ابتدا پرینت حساب بانک را دریافت در صورت مغایرت مانده صورتحساب بانک با مانده بانک طبق دفاتر شرکت اقلام بانک با دفاتر ردیابی میشود. اقلام باز (عمدتاً چکهایی که وصول نشده­اند) به مانده طبق دفاتر اضافه و به مانده بانک میبریم. در ماه ابتدا اقلام باز با صورتحساب بانک تیک زده میشود و بعد نسبت به شناسایی اقلام باز اقدام مینمائیم.

 

$12-   کسورات قانونی در صورتحساب ها و صورت وضعیت ها

 

طبق قانون مالیات ارزش افزوده شرکتها باید بر روی فاکتور خود کد اقتصادی و شناسه ملی را درج نمایند. در فاکتور خرید کالا و یا خدمات 6% از مبلغ فاکتور بعنوان مالیات ارزش افزوده اضافه میشود که باید ظرف مهلت قانونی در وجه دارایی پرداخت شود.

 

طبـق ماده 104 قانون مالیـاتهای مستقیم از هر پرداخت 3 درصد (قبلاً 5 درصد بوده) بعـنوان علی­الحساب مالیات مقرری کسر و ظرف 30 روز به حساب دارایی واریز و رسید آن در اختیار مقرری قرار گیرد.

 

از هر پرداخت 5 درصد به عنوان سپرده بیمه از صورتحساب مشتری کسر و تا زمانی که مشتری اقدام به اخذ مفاصا حساب از تامین اجتماعی نماید نزد شرکت باقی میماند پس از ارائه مفاصاحساب سپرده 5 درصد آزاد و در وجه مشتری پرداخت میشود.

 

سایر شرایط (سپرده حسن انجام کار ، اخذ تضامین و ....) در چارچوب قرارداد انجام میشود.

شناخت ماهیت حساب

 

در هر ثبت حسابداری ابتدا شناخت حساب از نظر نوع ماهیت حساب (بدهکار ، بستانکار، کل، معین تفضیل و مرکز حساب) مهم میباشد.

 

در سیستم حسابداری ابتدا سرفصل کل تعریف میشود مانند حساب نقد و بانک که با کد کل 112 تعریف میشود. حساب معین آن شامل نام بانکها است که با کد 11201 شروع میشود. بعضی از حسابها بر حسب مرکز حساب که بعنوان تضمین میباشد تعریف شده است. مرکز حساب مشتریان ، مرکز حساب هزینه. لازم به توضیح است که تعریف کدینگ در هر شرکت با توجه به نوع سیستم حسابداری و نوع فعالیت شرکت متفاوت است. در صورتی که در هنگام صدور سند حسابداری ثبت عملیات به درستی انجام شود در تنظیم گزارشات با مشکل مواجه نخواهیم شد.

 

 

سیستم حسابداری حقوق و دستمزد

 

ابتدا کارکردها شامل ساعتهای کارکرد، ساعت اضافه کاری، غیبت، مرخصی و ... در پایان هر ماه از طریق واحد اداری به واحد مالی اطلاع داده میشود با وارد کردن اطلاعات توسط مسئول حقوق و دستمزد گزارشات لیست حقوق و دستمزد از سیستم دریافت و بطور نمونه ای محاسبه مالیات و اضافه کاری و بیمه چند پرسنل بررسی و نسبت به صحت محاسبه اطمینان حاصل میشود. پس از تایید توسط مدیر مالی چک صادر و ثبت مربوطه در اختیار بانک قرار داده میشود تا نسبت به واریز آن به حساب کارکنان اقدام نماید.

 

نحوه محاسبه نرخ اضافه کاری:

 

  1.  نرخ یک ساعت اضافه کاری = 4/1 ×          

مبلغ اضافه کاری =   تعداد ساعت اضافه کاری ×  نرخ یک ساعت اضافه کاری

 

از جمع حقوق و مزایای مشمول بیمه 7% به عنوان بیمه سهم کارمند که از حقوق کسر میشود و 23% بعنوان بیمه سهم کارفرما بعنوان هزینه شرکت کسر میشود.

 

مالیات حقوق و دستمزد طبق جدول مالیات کسر میشود.

 

پس از پرداخت حقوق ثبت هزینه های حقوق و دستمزد از طریق انتقال سند از سیستم حقوق و دستمزد به سیستم حسابداری صورت می گیرد.

 

نويسنده : مهری تقدیمی آهنگران

این کاربر 8 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.