سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



عملیات پایان سال مالی

عملیات پایان سال مالی

1- بستن حسابهای سود و زیانی : بر طبق فرض دوره مالی ،شرکت ها در پایان سال مالی موظف به بستن حساب های خود و انتقال به سال بعد هستند .

به جهت اینکه عملیات مذکور به درستی انجام شود ابتدا بایستی از صحت اسناد اطمینان حاصل نمود و کلیه اسناد شماره گذاری و قطعی شده باشند

شرکت ها برای این عملیات ابتدا حسابهای موقت (حسابهای سود و زیانی) را بسته و مانده آن را به یک حساب ترازنامه ای منتقل می کنند این عملیات می تواند در یک مرحله یا چند مرحله انجام شود و نهایتا مانده آن به حسابی مانند سود وزیان سال جاری بسته شود .

عملکرد سیستم ، همکاران سیستم که شرکت لیا از این سیستم استفاده می کند در بخش بستن حسابهای موقت بدین صورت است که مانده حسابهایی که در قسمت حسابها گروه نوع آن ها سود وزیانی مشخص شده نشان داده و مانده این حسابها را معکوس کرده ودر سند بستن حسابها قرارمی دهد ودر قسمت حساب معین وسط حساب معینی که می خواهیم حسابهای انتخاب شده به آن بسته شود انتخاب می شود .

2- صدور سند تعدیل ماهیت : در مرحله بعدی بایستی تکلیف حسابهایی که مانده آنها خلاف آن چیزی است که در قسمت حسابهای معین قرار داده شده مشخص شود . برای این منظور باید این حسابها مانده ای همانند آن معین که برای آن مشخص شده شود که این امر در قسمت ثبت سند تعدیل ماهیت انجام می شود .

برای این منظور باید یکسری حساب معین طرف مقابل تعریف کرد که مانده حسابهای خلاف ماهیت با آن بسته شود . معین حسابه های طرف مقابل دارای شرایط زیر می باشد

الف - حساب طرف مقابل از نظر ماهیت مخالف حساب مذکور باشد

ب حساب طرف مقابل باید از نظر سطوح تفصیلی و نوع حسابهای تفصیلی مرتبط دقیقا مانند حساب خلاف ماهیت شده باشد .

3 صدور سند اختتامیه : در این مرحله حساب های تراز نامه ای بسته می شوند و به سال بعد منتقل می گردند که این کار با استفاده از سند اختتامیه انجام می شود . صدور سند اختتامیه زمانی امکانپذیر است که تمام مراحل قبل از جمله قطعی کردن اسناد موقت ، شماره گذاری اسناد ، صدور سند بستن حسابها و در صورت وجود سند تعدیل ماهیت انجام شده باشد .

4 صدور سند افتتاحیه : پس صدور سند اختتامیه بایستی حسابهای ترازنامه ای بسته شده در سند اختتامیه به سال بعد منتقل شود ای امر هم با صدور سند افتتاحیه محقق می شود و جهت صدور سند افتتاحیه یاد نکات زیر باد رعایت شود :

الف ابتدا باید سال مالی جدید ایجاد شود

ب- سپس در دوره مالی که در آن سند اختتامیه زده می شود ، سند افتتاحیه صادر می شود .

نويسنده : احمد کوسلی

این کاربر 7 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.