سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



حسابداری انبار

هدف و اهميت از استقرار يك سيستم انبار:

هدف از تشكيل و ايجاد انبارها چه در سازمانهاي دولتي و چه بخش خصوصي، تامين و نگهداري كالاهاي مورد نياز سازمان است.

بطوريكه اگر مواد و لوازم مورد نياز به موقع تهيه و در دسترس واحد مصرف كننده قرار داده نشود، در گردش كار و فعاليتهاي آن موسسه وقفه ايجاد مي‌گردد.

انبارداري عبارت است از كليه فعاليتهاي مربوط به تهيه و نگهداري و تحويل مواد و اقلام مورد نياز سازمان در زمان مناسب و مديريت انبارداري نيز برنامه ريزي و سازماندهي و هماهنگي و هدايت و كنترل عمليات انبارداري است. همچنين وظايف انبار به شرح زيرمي‌باشد:

(1) برنامه‌ريزي و مراقبت جهت حفظ مقدار موجودي هر يك از اقلام كالاهاي مورد نياز سازمان در حد مطلوب خود

(2) همكاري و مساعدت در خريد و تامين و تهيه كالاها و كنترل و دريافت كالاهاي خريداري شده.

(3) نگهداري كالا در انبار به نحو صحيح و تسريع در امر تحويل با رعايت مقررات و دستورالعملهاي سازمان اجراي وظايف فوق مطابق با اصول و ضوابط صحيح انبارداري، موجبات تسريع در انجام امور سازمان و توليد بي‌وقفه و مرغوب و صرفه‌جويي و كاهش هزينه‌هاي توليد را موجب شده و بنيه مالي شركت (سازمان) را تقويت مي‌نمايد.

اجراي قوانين و دستورالعملهاي سازمان در كليه امور خصوصاً انبارداري كه جنبة مالي دارد لازم الاجراست و عدول از آن كيفر به همراه دارد. گرچه كهولت مقررات و عدم تطابق آنها با دنياي صنعتي امروز موجبات كندي كار را فراهم مي‌نمايد ولي در پي اصلاح و نوسازي آن همواره بايد تلاش نمود.

اگر سيستم انبار صحيح بنا شود تمام بخشهاي ديگر به راحتي با انبار ارتباط اطلاعاتي و موجودي خواهد داشت اهم و واحدهاي درگير با انبار عبارتند از: توليد، حسابداري صنعتي، نگهداري و تعميرات، فروش، بازرسي،تداركات، برنامه‌ريزي، حسابداري مالي كه ارتباطي سيستماتيك با انبار دارند.

روش ارزيابي موجودي به روش ميانگين موزون :

در اين روش فرض بر آن است كه مواد ارسال شده از انبار شامل مقادير يكساني از هر محموله موجود در انبار در تاريخ ارسال مي باشد. غالباً درج قيمت هاي صورت حساب روي اقلام مواد امكان پذير نيست بنابراين هزينه يابي مواد مصرفي طبق قيمت هاي مندرج در صورت حساب، عمل نمي باشد. ممكن است چنين استدلال شود كه صدور مواد از انبار به طور تصادفي صورت مي گيرد و نه با توجه به واحدها و هزينه هاي مشخص، بدين ترتيب هزينه ميانگين تمام واحدهاي موجود در انبار در زمان صدور، معيار رضايت بخش براي هزينه مواد خواهد بود. بهر حال اين روش را در موردي كه مواد موجود در انبار قابل شناسايي باشند نيز مي توان مورد استفاده قرار داد. در صورتي كه مواد اوليه از اقلام متعددي كه هزينه واحد آنها نيز كم است تشكيل شده باشد و قيمت ها نيز بطور مستمر در حال تغيير باشد، استفاده از روش ميانگين موزون عملي بوده و توصيه نيز مي شود.

چگونگي ثبت اطلاعات انبار در دفاتر مالي و مدارك انبار:

به منظور كنترل ميزان ارقام كالاهاي ورودي و خروجي از طريق مدارك موجود در انبار ثبتهايي كه بتواند گوياي كالاهاي مصرف شده و باقيمانده باشد، مي بايستي در دفاتر مالي شركت يا سازمان با توجه به مدارك و شواهد انبارداري ثبت شود كه كليه موارد آن براساس ماهيت كلي به شرح زير است.

-هنگام دريافت كالا توسط انبار:

             كنترل مواد × × ×

 
 

بانك × × ×

نقد و مابقي نسيه

بستانكاران × × ×

 

- هنگام خروج كالا از انبار به قسمتهاي عملياتي و توليدي:

كالاي در جريان ساخت × × ×

 
 

كنترل مواد × × ×

 

- برگشت كالا توسط قسمتهاي توليدي به انبار:

           كنترل مواد ×‌ × ×

 
 

كالاي در جريان ساخت × × ×

- برگشت كالا توسط انبار دار به فروشنده كالا (به دليل معيوب بودن يا استاندارد نبودن و ...)

بانك × × ×

 

بستانكاران × × ×

 
 

كنترل مواد × × ×

كنترل بين مدارك انبار و مدارك حسابداري:

در اين گونه شرايط مديران سازمانها و شركتها به منظور حصول اطمينان بيشتر نسبت به عمليات اجرايي كارها، در داخل سازمان نياز به اطلاعاتي از قبيل ميزان موجودي انبار، ميزان سرمايه، دارائيها، بدهيها و اندوخته و ... دارند. اما بخشي كه مربوط به اين بخش است كنترل بين مدارك انبار و مدارك حسابداري كه توسط مديران بالاتر و يا ذيحسابي هر سازمان به منظور جلوگيري از تقلب، سوء استفاده، ضايعات و ... مي باشد. كه مي‌بايستي مدارك مورد نياز از لحاظ تعداد، نوع و نرخ كالاهايي كه انبار دار دريافت و پرداخت مي‌كند با دفاتر حسابداري همخواني داشته باشد. امر كنترل و نظارت يكي از موارد مهم در سازمانها و شركتها مي باشد كه مي تواند ميزان بازدهي كاري عمليات را بر حسب كالا و ملزومات مصرف شده مرغوب و كالاهايي كه با اطمينان و با معيارهاي مشخصي خريداري شده‌اند بسته به حجم كاري تعيين نمايد%

نويسنده : احمد کوسلی

این کاربر 7 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.