سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



تاريخچه بورس:

تاریخچه و علل بوجود آمدن بورس : 

الف- پیدایش بورس در جهان:

در زمانهای گذشته بازرگانانی که به دلیل کمبود سرمایه در فعالیت های تجاری توانایی رقابت با سایرین را نداشتند، به دنبال راهی بودند تا در این بازار رقابتی رشد کرده و حرفی برای گفتن داشته باشند. آنها برحسب تجربه به این نتیجه رسیدند که برای حل این مشکل می­توانند در حرفه شان با فرد یا افرادی شریک شوند و از این طریق کار خود را گسترش دهند. با بکارگیری این تجربه موفقیت آمیز، به تدریج بازرگانان دامنه این نوع فعالیتها را وسیعتر کرده و در کارهای بزرگ بکار گرفتند تا جایی که این تجربه به تشکیل شرکتهای سهامی منجر شد.

اولین تجربه شرکت سهامی در سال 1553 میلادی در کشور روسیه با ایجاد شرکت "Moseovie" بوجود آمد. این شرکت قرار بود کالاهایی را، بدون اینکه آفریقا را دور بزند از شمال اروپا به شرق آسیا و چین ارسال نماید. به منظور کاهش خطر و عملی شدن این ایده عدهای از تجار، سرمایه لازم برای انجام این کار را تقبل کردند و هرکس به نسبت آورده خویش در سود و زیان شرکت شریک شد و به این ترتیب این کار با موفقیت انجام گرفت. بعدها با گسترش مبادلات تجاری در اروپا، به سرمایههای بیشتر و شرکای بیشتری احتیاج پیدا شد. انجام این کار نیاز به مراکزی داشت تا بتوان بین دارندگان سرمایه و متقاضیان استفاده از آن ارتباط برقرار کرد. مراکزی که برای این منظور ایجاد گردیدند به "بورس" معروف شدند. اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن 17 میلادی در شهر آمستردام هلند تشکیل شد و کمپانی "هند شرقی" سهام خود را در آن عرضه کرد. پس از آن بورس لندن در سال 1801 میلادی و بورس نیویورک در اواخر قرن هجدهم تأسیس شدند. به تدریج سایر کشورها نیز دارای بورس شدند تا به آنجا که امروز کمتر کشوری را می توان یافت که فاقد بورس باشد.

  1.  ب- پیدایش بورس در ایران :  

ریشههای ایجاد بورس در ایران نیزتوسط فردی از سرزمین بلژیک نهاده شد. در سال 1315 یک کارشناس اقتصادی  بلژیکی به نام رات لوتر فلد به همراه همکار هلندی خود به درخواست دولت وقت ایران درباره تشکیل بورس اوراق بهادار در ایران مطالعاتی را انجام دادند و طرح تأسیس این سازمان و همچنین اساسنامه آن را تنظیم کردند. در همان سال یک گروه کارشناسی در بانک ملی نیز مطالعاتی نمودند و در سال 1317 گزارشی درباره جرئیات مربوط به تشکیل بورس اوراق بهادار تهیه نمودند.

آغاز جنگ جهانی دوم و آشفتگی سیاسی ایران در دهه 20 و اوایل دهه 30 فرصت ادامه فعالیت را در این زمینه صلب نمود تا اینکه پس از کودتای 28 مرداد 1332 ارگانهای مختلف اقتصادی کشور به بررسی شرایط اقتصادی بورس پرداختند.

در سال 1345 دولت، قانون و مقررات بورس را تهیه و لایحه مربوطه را به مجلس شورای اسلامی ارسال نمود . مجلس شورای ملی نیز در اردیبهشت 1345 این لایحه را تصویب نمود اما به دلیل عدم آمادگی بخش صنعتی و بازرگانی ایران، بورس اوراق بهادار تهران رسماً از تاریخ 15 بهمن سال 1346 با ورود سهام بانک صنعت و معدن به عنوان بزرگترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی آن زمان فعالیت خود را آغاز نمود.

نويسنده : مريم غلامحسين دولابي

این کاربر 53 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.