سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



ادامه مطالب پیمان کاری

ثبت صورت وضعیت ارسالی به کار فرما

درآمد شرکت

مدت انجام کارهای پیمانکاری غالباً طولانی است و پیمانکار نمی تواند تا انتهای کار صبر کند و پس از پایان عملیات صورت حساب تهیه کند. پیمانکار در پایان هر ماه، وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا آن تاریخ را طبق نقشه های اجرایی، دستور کارها و صورت جلسه ها اندازه گیری می کند و مقدار مصالح و تجهیزات پای کار را تعیین می کند. سپس براساس فهرست بهای منضم به پیمان، مبلغ صورت وضعیت را محاسبه کرده و آن را در آخر ماه تسلیم مهندس ناظر می کند. مهندس ناظر نماینده مهندس مشاور در محل کارگاه است. بنابراین کارفرما صورت وضعیت را در صورت تأیید توسط مهندس مشاور پرداخت می کند. کار فرما صورت وضعیت مورد تأیید مهندس مشاور را بررسی می کند و در صورت تصویب، مبلغ صورت وضعیتهای قبلی را از آن کسر می کند تا خالص صورت وضعیت کار انجام شده در آخرین دوره گزارش شده به دست آید. از این مبلغدیگر کسورات مانند مالیات، بیمه و سپرده حسن انجام کار کسر می شود و باقیمانده آن به پیمانکار پرداخت می شود.

ضمن اینکه صورت وضعیتهای صادر شده در صورت قطعی مشخص می شود. همان طور که در شکل قبل می بینید.


تهیه صورت وضعیت قطعی

پیمانکار باید حداکثر تا یک ماه از تاریخ تحویل موقت، صورت وضعیت قطعی کارهای انجام شده را براساس اسناد و مدارک پیمان، بدون منظور نمودن مصالح و تجهیزات پای کار تهیه کند و برای رسیدگی به مهندس مشاور تسلیم نماید. این صورت وضعیت مأخذ اولیه تسویه حساب است و مبنای اصلی تسویه حساب صورت حساب نهایی است. اگر پیمانکار به کارفرما بدهی نداشته باشد. در این مرحله، نصف تضمین حسن انجام کار آزاد می شود.


تحویل قطعی

تحویل قطعی پس از پایان دوره تضمین انجام می شود دوره تضمین بسته به نوع عملیات در ظرایط پیمان پیش بینی می شود. اگر پس از بازدید از کارها، عیب و نقصی مشاهده نشود، موضوع پیمان تحویل قطعی می شود و صورت جلسه آن تنظیم و برای کارفرما ارسال می شود. اگر ؟ تحویل قطعی عیب و نقصی ناشی از کار پیمانکار مشاهده کند باید پیمانکار با هزینه خود عیب و نقص را رفع کند.

لازم به ذکر است که هزینه های حفاظت، نگه داری و بهره برداری کارهای تحویل موقت در دوره تضمین به عهده کارفرماست. بنابراین اگر عیب و نقصی نداشته باشد. هزینه های پیمان برای پیمانکار شامل هزینه هایی است که تا تاریخ تحویل موقت انجام می شود. معمولاً مابقی تضمین حسن انجام کار در این مقطع آزاد یا ؟ می شود.


ثبت صورت وضعیت پیمانکاران جزء شرکت

هزینه های شرکت

یک پیمانکار ممکن است نتواند تمام کارهای لازم برای تکمیل پیمان را رأساً انجام دهد. بعضی از اجزای پیمان ممکن است به پیمانکار جزء واگذار شود. پیمانکار می تواند به منظور تسهیل و تسریع در اجرای قسمت یا قسمتهایی از عملیات موضوع پیمان، پیمانهایی با پیمانکاران جزء ببندد، مشروط براینکه آنان را از واگذاری کار به دیگران ممنوع کند. مخارجی که توسط پیمانکار جزء انجام می شود باید براساس نرخهای پیمان به مخارج پیمان اضافه شود. این مخارج مستقیماً قابل ردیابی به پیمان است و همانند مواد مستقیم و دستمزد مستقیم در حساب پیمان در جریان پیشرفت ثبت می شود.

برای پرداخت مبلغ به پیمانکار جزء کسورات مثل مالیات و حسن انجام کار کم می شود مانند عکس که در صفحه بعد است.


پیش دریافت

هر قراردادی که منعقد می شود بسته به نوع قرارداد 22% یا 24% پیش دریافت از کارفرما دریافت می گردد که این پیش دریافتها در قبال ارائه ضمانت نامه به کارفرما پرداخت می شود. کارفرما نیز طی صورت وضعیت های ارسال شده مبلغ پیش دریافت را مستحلک و ضمانت نامه ها را آزاد می کند.

نويسنده : مهدیه حاجی زاده

این کاربر 6 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.