سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



نحوه حسابداری مالی در شرکت لیا

نحوه حسابداری مالی در شرکت موادویژه لیا

 

در رابطه با قسمت دریافت و پرداخت شرکت مواد ویژه لیا که شامل خزانه داری ، تنخواه گردانها و ثبت وصدور اسناد مربوطه می شود به طور کل روش کار به شکل زیر می باشد

 

1- وقتی از قسمت فروش شرکت فروش کالایی انجام می شود یا به صورت نقدی است یا نسیه ، فروش اگر نقدی باشد مشتری مبلغ کالا را طی فیش بانکی به حساب شرکت ریخته و به قسمت فروش ارائه می دهد و قسمت فروش آنرا به حسابداری قسمت دریافت و پرداخت می دهد در این صورت ثبت حسابداری به شکل زیر می باشد :

 

 

بانک ***

 

                            پیش دریافت فروش ***        

 

در صورتیکه فروش نسیه باشد مشتری چک یا چکهای مربوط را به قسمت فروش تحویل وقسمت فروش نیز آنرا به بخش دریافت و پرداخت تحویل می دهد در این صورت ثبت به شکل زیر خواهد بود :

 

 

اسناد دریافتنی (تک تک چکها و مشخصات آن و سر رسید) ***

(به تفکیک افراد)

 

                                           پیش دریافت فروش (تک تک چکها و مشخصات آنها سر رسید)***

 

 

وقتی تاریخ سررسید چک نزدیک شد . چند روز مانده به سر رسید، چک را به یکی از بانکهایی که شرکت در آن بانک حساب دارد جهت وصول به بانک واگذار می گردد و رسید دریافت می شود و سند مربوط به این عملیات به قرار زیر می باشد :

 

چکهای در جریان وصول (به تفکیک افراد ومشخصات چک)***

 

 

                                                     اسناد دریافتنی (به تفکیک افراد و مشخصات چک)***

 

 

پس از گذشت یک روز از سر رسید چک فوق و دریافت صورتحساب از بانک مربوطه و کنترل آن واطلاع از وصول یا برگشت چک مربوط سند به شکل زیر صادر خواهد شد :

 

 

موجودی بانک (با مشخصات چک و افراد مربوطه )***

 

                                                     چکهای در جریان وصول (با مشخصات چک وافراد مربوطه)***

 

 

در خلال این مدت جنس یا کالای فرخته شده با حواله به افرد ذینفع تحویل داده می شود پس از این مرحله فاکتور فروش صادر و تحویل مشتری می شود.

سند مربوط نیز توسط واحد مربوطه (حسابداری فروش ) به شکل زیر صادر می گردد :

 

پیش دریافت فروش ***

 

                                   فروش کالا(به تفکیک افراد و جنس و مشخصات فاکتور)

 

2- برای خرید کالا و خدمات نیز مراحل زیر انجام میگیرد

قسمت مربوطه با پر کردن فرم درخواست کالا و یا انجام خدمات وتائید آن توسط مدیران ذیربط ، فرم را به قسمت تدارکات می دهد ، تدارکات نیز پس از دریافت استعلام های مربوط و تحقیقات خاص بازار ، فرم درخواست وجه یا چک به همراه پیش فاکتور خرید کالا ی فوق را میدهد . پس از تائید فرم درخواست توسط مدیران ، قسمت دریافت و پرداخت یا خزانه داری با توجه به موجودی بانکهای شرکت ، چک صادر خواهد کرد و در اختیار ذینفع قرار می دهد و ثبت حسابداری آن به شکل زیر است :

 

پیش پرداخت (به تفکیک افراد و شرکتها)***

 

                                         موجودی بانک ***

 

پس از مدتی که جنس تحویل تدارکات یا کارخانه شد ، پس از تائید کنترل کیفی آن ، انبار تحویل گرفته و رسد صادر می کند . در این موقع سند زیر صادر می شود

 

انبار (حساب کنترل خرید )***

      

                                             پیش پرداخت ***

 

توضیح اینکه ممکن است پیش پرداخت خرید جنس طی چند مرحله پرداخت انجام شود . که ثبت آن نیز عینا مثل ثبت فوق انجام خواهد شد . در ضمن ممکن است در همان مرحله پیش پرداخت به دلایل گوناگون از جمله ناتوانی فروشنده به تهییه جنس و یا عدم نیاز ، .... خرید کنسل و لغو شود در این صورت عکس مراحل فوق انجام می گردد.

 

3- خرید کالا و خدمات جزئی نیز در شرکت ها عمدتا توسط تنخواه دار انجام می شود به این منظور در ابتدای دوره مبلغ مشخصی به عنوان تنخواه، به تنخواه دار داده می شود. وبعد از آن تنخواه دار صورت هزینه های خود را تنظیم کرده با مدارک و اسناد مثبته و لازم پس از تائید مدیران مربوط، به قسمت دریافت و پرداخت ارسال می نماید . قسمت دریافت و پرداخت نیز معادل صورت هزینه تنخواه ارسالی یا صورت تنخواه های ارسالی چک صادر وبه تخواه دار تحویل می دهد که به این ترتیب تنخواه در طول سال مالی گردش پیدا خواهد کرد .

ثبت حسابداری کلیه مراحل بالا نیز به شکل زیر خواهد بود:

 

A-

     تنخواه گردان (سقف اولیه )***

                    

                                               موجودی بانک ***

 

B-

       صورت هزینه تنخواه شماره ... ***

 

                                               تنخواه دار ***

 

C-

       تخواه گردان (معادل مبالغ ارسالی)***

                                                     موجودی بانک ***

4- در کلیه موارد وتقریبا هر روز موجودی بانکها توسط تلفن بانک کنترل وباحسابهای دفتری و حسابداری مطابقت داده می شود . و نهایتا در پایان ماه یا هر 6 ماه و یا هرسال در صورت نیاز صورت مغایرت تک تک بانکها تهیه و به مدیریت گزارش داده می شود .

 

نويسنده : احمد کوسلی

این کاربر 7 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.