سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



انواع ضمانت نامه بانکی قسمت دوم

ضمانت نامه شركت در مناقصه يا مزايده :


سازمان‌ها و مؤسسات دولتي يا خصوصي جهت اجراي طرح‌هاي خود در زمينه‌هاي مختلف براي انتخاب بهترين پيمانكار از نظر شرايط پيشنهادي معمولاً آن را از طريق روزنامه‌هاي كثيرالانتشار به عموم متقاضيان كه داراي صلاحيت لازم براي اجراي آن مي‌باشند اعلام و آن را به مناقصه مي‌گذارند و همچنين در زماني كه تصميم به فروش اموال مازاد برنياز خود را دارند. در اين حالت براي شركت در مراسم پذيرش طبق شرايط اعلام شده، نياز به ارائه ضمانت نامه مي‌باشد كه به اين نوع ضمانت نامه‌ها ضمانت نامه شركت در مزايده مي‌گويند.


در اين صورت براي الزام ارائه دهندگان بهترين پيشنهاد به عقد قرارداد، ضمانت نامه‌هايي از شرکت‌کنندگان دريافت مي‌شود تا در صورت خودداري برندگان، هزينه‌هاي ناشي از فوت وقت و تجديد آگهي‌ها يا انجام اقدامات ديگر را از طريق آنها جبران نمايند.
پس از بررسي پيشنهادات، ضمانت‌گير (مضمون‌له) ضمانت نامه‌هاي شخص برنده و بعضاً نفر دوّم را نگهداري و برگه‌هاي متعلق به سايرين را مسترد مي‌کند.
چنانچه برنده حاضر به عقد قرارداد نباشد وجه‌الضمان او ضبط و به نفر بعدي پيشنهاد مي‌شود. با انصراف نفر دوم وجه الضمان او نيز به ضمانت‌گير تعلق مي‌گيرد.  
ضمانت نامه‌هاي شرکت در مناقصه و مزايده با استرداد برگ اوّل آن توسط ضمانت شده به شعبه صادركننده باطل مي‌شوند.

ضمانت نامه حسن انجام تعهد :


 اين ضمانت نامه براي تضمين انجام صحيح وبه موقع تعهداتي است که  ضمانت خواه به موجب قرارداد يا الزامات قانوني در مقابل ذينفع  بر عهده گرفته است صادر مي گردد . متداولترين اين نوع ضمانت نامه ها، تضمين حسن انجام تعهدات ناشي از امضاء پيمان است که به درخواست متقاضي (پيمانکار ) وبنفع کارفرما بمنظور تضمين انجام تعهدات پذيرفته شده توسط پيمانکار، طبق مفاد قرارداد صادر مي گردد.
 مبلغ اين ضمانت نامه در حال حاضر معادل 5%(پنج درصداست) مبلغ پيمان وتاتاريخ صورتمجلس تحويل موقت معتبر مي باشد


ضمانت نامه استرداد پيش پرداخت‌ها :


 ممکن است در زمان انعقاد بعضي از قراردادها از جمله قرارداد پيمانکاري پيش پرداخت‌هائي جهت تقويت بنيه مالي پيمانكار مبادله شود. براي حصول اطمينان از شروع، ادامه و جبران زيانهاي احتمالي، عامل يا پيمانکار ضمانت نامه‌هائي را به کارفرما ارائه مي‌دهد، اين ضمانت نامه‌ها پس از اعلام ذينفع و استرداد نسخه‌هاي اصلي ضمانت نامه‌ها باطل مي‌شوند.

ضمانت نامه گمرکي


در قراردادهاي پيمانکاري، کارفرما براي اين که از کيفيت کار انجام شده مطمئن شود، پس از تحويل موقت 10% از مبلغ موضوع قرارداد را نزد خود نگهداري مي‌کند تا در صورت بروز اشکال يا خرابي ناشي از قصور پيمانکار از طريق آن خسارت‌هاي وارده به خود را جبران کند. اين مبلغ ممکن است در مقابل ضمانت نامه اي که از سوي پيمانکار ارائه مي شود، به او پرداخت گردد.
ضمانت نامه‌هاي استرداد کسور وجه الضمان پس از تحويل قطعي ، اعلام ذينفع و استرداد نسخه اصلي باطل مي‌شوند.

صاحبان کالاهاي وارداتي براي ترخيص کالاي خود در صورتيکه نتوانند حقوق گمرکي مربوطه را نقدا"پرداخت نمايند ، بايستي معادل آنرا ضمانت نامه بانکي به گمرک بسپارنداين ضمانت نامه ها ممکن است به سررسيد معين مثلا"6ماه يا9ماه ويا به صورت اقساطي صادر شوند با صدور ضمانت نامه فوق که ضمانت نامه گمرکي ناميده مي شود يک نوع تعهد پرداخت براي بانک بوجود مي آيد وبانک در سررسيد معين يا تاريخ اقساط تعيين شده بايد بدون تأخير وجه آن را به گمرک بپردازد


 
صدور ضمانت نامه تعهد پرداخت


اين ضمانت نامه به منظور قبول پرداخت ديون به درخواست کتبي  ضمانت خواه  در سررسيد معين از طرف بانک صادر مي گردد. که معمولا"متن اين نوع  ضمانت نامه توسط مضمون له (سازمان / نهاد ذينفع) تعيين مي شود . مانند ضمانت نامه براي مشمولين خدمت نظام وظيفه که بخواهند به منظورهاي مختلف به خارج از کشور مسافرت نمايند يا ضمانت نامه به نفع دادگستري ويا پرداخت ماليات ونظاير آن .
 
 
صدور ضمانت نامه براي مشمولين خدمت نظام وظيفه به دو طريق توسط شعب  قابل انجام است;


1- ترجيحا"در مقابل 100% وجه نقد


2- درمقابل 20% وجه نقد و نسبت به مابقي 110%  سپرده سرمايه گذاري بلند مدت ( با شرط تمديد)
تذکر : چنانچه موضوع اعزام به خارج از کشور در صورتيکه متقاضي مشمول خدمت نظام وظيفه نباشد، وصرفا"براي ادامه تحصيل بااستفاده از بورس تحصيلي يا امکانات دولت به خارج از کشور اعزام گردند صدور ضمانت نامه براي اعزام ومراجعت  ترجيحا" مطابق  بند 1و2 بالا يا وثيقه ملکي واخذ 10%سپرده نقدي ضمانت نامه  طبق مقررات بانک بلامانع است .

صدور ضمانت نامه در مقابل وجه نقد:


ضمانت نامه در مقابل وجه نقد بدون دارا بودن محدوديت مبلغ، با تصويب مسئول شعبه صادر مي‌شود. در اين صورت مبلغ سپرده تا پايان مدت ضمانت نامه در حساب سپرده نقدي ضمانت نامه ها  نگهداري مي‌شود.


 -  تکميل قرارداد ضمانت نامه ذيربط (باتوجه به قراردادهاي صدور ضمانت نامه)     
الصاق تمبر مالياتي به قراردادفوق الذکربه هزينه متقاضي وباطل نمودن آن  
 -  اخذ کارمزد متعلقه از متقاضي طبق تعرفه
-تمديد مدت اعتبار ضمانت نامه به درخواست کتبي ضمانت‌خواه و موافقت کتبي ذينفع و با اخذ کارمزد بلامانع است.

نويسنده : سید حمید میرکاظمی

این کاربر 16 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.