سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



برداشت

برداشت صاحب موسسه

در موسسات انفرادي سرمايه كلا" به وسيله يك نفر تامين ميشود و معمولا" صاحب سرمايه تمام يا بخشي از وقت خود را نيز صرف اداره امور موسسه مي كند. صاحب سرمايه بابت پولي كه سرمايه گذاري كرده است بهره سرمايه و براي اداره امور موسسه حقوقي دريافت نمينمايد .انگيزه وي اين است كه سرمايه موسسه را از طريق كسب سود افزايش دهد .

در موسسات انفرادي سود كلا به صاحب موسسه تعلق دارد و هيچ محدوديت قانوني براي برداشت از سود وجود ندارد .معمولا صاحب سرمايه در طول سال براي مخارج شخصي خود وجوهي را از موسسه برداشت مي كند .اين برداشتها هزينه نيست بلكه برداشت سود قبل از موعد و يا برداشت به انتظار تحقق سود تلقي مي شود .برداشت نقدي صاحب موسسه و هزينه از يك لحاظ به هم مشابهت دارد و ان اينكه هر دو سرمايه را كاهش مي دهند.

به هر حال هزينه به قصد تحصيل سود انجام مي شود در صورتي كه برداشت نقدي صاحب موسسه بدين منظور انجام نمي گيرد .برداشت نقدي فقط بر ترازنامه اثر دارد و بر صورت سود و زيان موثر نيست .

چون برداشت نقدي سرمايه را كاهش مي دهد مي توان انرا به بدهكار حساب سرمايه منظور كرد .اما بهتر اين است كه حساب جداگانه اي به نام برداشت در دفتر كل افتتاح و تمام مبالغي را كه صاحب موسسه برداشت مي كند به اين حساب بدهكار نمود.

عمليات زير به بدهكار حساب برداشت برده مي شود

-1 برداشت نقدي .

-2 برداشت ساير داراييها .مثلا در يك فروشگاه صاحب موسسه ممكن است كالا برداشت كند .مبلغي كه به حساب برداشت بدهكار مي شود معادل بهاي تمام شده كالاي برداشت شده است .

-3 پرداخت صورت حسابهاي شخصي از محل منابع موسسه .

به عنوان مثال

در تاريخ 3/ 10/85 صاحب موسسه پيمان مبلغ 50000 ريال براي مخارج شخصي خود از حسابجاري موسسه برداشت كرد .حسابدار اين عمل را به شرح زير ثبت كرده است

 2

نويسنده : زهره كوش

این کاربر 12 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.