سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



تهيه ترازنامه

تهيه ترازنامه

گزارشي كه در فواصل معين براي نشان دادن وضعيت دارايي بدهي و سرمايه يك موسسه بر اساس قواعد حسابداري تهيه مي گردد ترازنامه بيلان يا صورت وضعيت مالي گفته مي شود و هدف از تهيه ان ارائه تصويري ثابت از چگونگي وضعيت مالي يك موسسه در لحظه خاصي از زمان است .

موسسه پيمان

ترازنامه

به تاريخ     ............

         دارايي                                                         =                 بدهي                 +         سرمايه              

 

                                  دارايي

 

دارايي جاري

 

بانك                                 1600000        

بدهكاران                            80000                                

جمع دارايي جاري                                   1680000

 

دارايي ثابت

زمين                               2000000

ساختمان                             1000000

اثاثه اداري                         620000

جمع دارايي ثابت                                   3620000

 

جمع دارايي                                         5300000    

 

 

 

                                    بدهي

 

بدهي جاري

 

بستانكاران                            300000

 

 

 

حق مالي صاحب موسسه

سرمايه اقاي....                       5000000

 

 

 

 

جمع بدهي وسرمايه                   5300000          

 

 

ترازنامه فوق كه در ان دارايي در يك طرف و بدهي سرمايه در طرف ديگر اورده شده است به معادله اصلي حسابداري يعني (دارايي = بدهي + سرمايه ) تشابه كامل دارد .تساوي يا توازن دارايي با جمع بدهي و سرمايه يكي از دلايلي است كه به اين صورت مالي ترازنامه مي گويند.

در ترازنامه داراييها و بدهيها قابل تهاتر نيستند حتي اگر مديريت تصميم داشته باشد يك دارايي خاص را براي پرداخت يك بدهي خاص مورد استفاده قرار دهد.

عنوان يا سر فصل ترازنامه شامل موارد زير است

1-نام موسسه

2-نام صورت مالي ترازنامه

3- تاريخ صورت مالي

در زير جمع نهايي هر ستون در طرفين ترازنامه دو خط موازي كشيده مي شود

ترازنامه فوق به روش متداول در ايران تنظيم شده يعني دارايي در سمت راست و بدهي و سرمايه در سمت چپ اورده شده است.اين روش به تبع ترتيب نوشتن فارسي يعني از راست به چپ اتخاذ شده .اغلب كشورهايي كه از چپ به راست مي نويسند داراييها در سمت راست وبدهيها و سرمايه در سمت چپ ترازنامه منعكس مي كنند.

هدف اصلي از طبقه بندي اقلام ترازنامه تنظيم وارائه خلاصه اطلاعات مالي است بطوري كه مفهوم و مفيد باشد. طبقه بندي داراييها و بدهيها و گروه بندي اقلام مشابه در ترازنامه از اين جهت ضرورت دارد كهاطلاعات لازم را براي استفاده كنندگان از گزارشهاي مالي فراهم سازد.

 

دارايي جاري به موجودي نقد و ساير اقلامي از دارايي گفته مي شود كه انتظار مي رود در جريان عادي عمليات در مدت يك سال از تاريخ ترازنامه به نقد تبديل شوند و به فروش يا به مصرف برسند.

دارايي ثابت به اقلامي از دارايي گفته مي شود كه موسسه قصد نگهداري و استفاده از ان را براي سالهاي متمادي دارد مانند زمين ساختمان اثاثه اداري .اقلام دارايي ثابت را به دليل داشتن ماهيت نسبتا دائمي وبلند مدت دارائي مشهود بلند مدت يا اموال ماشين الات وتجهيزات نيز مي گويند.

بدهي جاري به تعهداتي گفته ميشود كه انتظار ميرود طي يك سال از محل دارايي جاري يا ايجاد بدهي جاري ديگر تسويه يا باز پرداخت شود اين گونه بدهيها به ترتيبي كه احتمالا تسويه خواهند شد در ترازنامه طبقه بندي مي شوند مانند حسابهاي پرداختني اسناد پرداختني پيش دريافتها دستمزد پرداختني و ماليات پرداختني.

بدهي بلند مدت يا ساير بدهيها به تعهداتي گفته مي شود كه انتظار نمي رود طي يك سال بهد از محل دارايي جاري تسويه يا باز پرداخت شود مانند اوراق قرضه اسناد پرداختني بلند مدت.

ترازنامه را ميتوان متناسب با نياز و در جهت تسهيل گروههاي مختلف استفاده كنندگان به روشهاي گوناگون تهيه كرد از جمله نمودار دايرهاي و ستوني.

 4

 

 5

6

نويسنده : زهره كوش

این کاربر 12 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.