سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



حسابداری پیمانکاری

پيمانكاري فعاليتي گسترده است كه حوزه هاي متنوعي مانند سدسازي، راه سازي ، ساختمان سازي ، تأسيسات ، نفت ، گاز و خدمات را پوشش مي دهد. فرايند پيمانكاري جزئيات فني زيادي است كه از تهيه اسناد و مناقصه شروع مي شود و تا تحويل قطعي كار به كارفرما ادامه مي يابد پيچيدگي كار در پيمانكاري و روابط بين كارفرما و پيمانكار ، دولتها را وارد مي كند مقررات لازم را براي پيشبرد پيمانكاري تدوين و اجرا كنند . در ايران مقررات خاصي در مورد شركتهاي پيمانكاري وجود دارد كه حاكم بر تعهدات كارفرما و پيمانكار و مسائل كارگري ، بيمه ، ماليات و ديگر مسائل مرتبط پيمانكاري است.

يكي از مقررات مهم در حوزه پيمانكاري شرايط عمومي پيمان است كه در آن تأييدان و تعهدات پيمانكار ، تعهدات و اختيارات كارفرما، تضمين پرداخت، تحويل كار و حوادث تعهدي و ... مشخص شده است.

آگاهي حسابداران از مجموعه قوانين و مقررات حاكم بر پيمانكاري براي شناسايي ، اندازه گيري و ثبت آثار ملي آنها لازم است.

مهم ترين مسئله حسابداري براي پيمانهاي بلند مدت زمان شناسايي درامد و سود و يا به عبارت ديگر تخصيص درامدها و هزينه هاي پيمان به دوره هايي است كه در آن دوره ها عمليات موضوع پيمان اجرا مي شود.


 

اجراي يك پيمان توسط پيمانكاران ممكن است در دوره هاي حسابداري مختلف واقع شود اگر پيمانكار درامد پيمان را پس از تكميل پيمان شناسايي كند و در طول اجراي پيمان از شناسايي درامد خودداري كند، صورت سود و زيان پيمانكار در دوره اجراي پيمان نتايج عملكرد را متناسب با كار انجام شده نشان نمي دهد.

شرايط پيمان معمولاً بر تعيين و تعديل درامد پيمان و همين طور مخارج پيمان موثر است . بنابراين براي محسابه سود پيمان در هر دوره بايد شرايط پيمان شامل روابط عمومي و خصوصي ) نيز متوجه شود.

نكته مهم بر دامنه كاربرد استاندارد: اگر چه عنوان استاندارد «پمان بلند مدت» است و به طور معمول پيمان بلند مدت بيش از يك سال به طول مي انجامد مام الزامات استاندارد براي پيمانهايي كه مدت آن از يك سال كمتر است و در دو دوره حسابداري قرار مي گيرد نيز كاربرد دارد.


 

شركت در مورد بحث ما حسابداري پيمانكاري است كه از نرم افزار همكاران سيستم استفاده مي كند . همكاران سيستم نرم افزار حقوق و دستمزد كه هر سال پايه حقوق و جدول مالياتي عوض مي شود كه شركت بايد با همكاران سيستم هماهنگي كنند كه بيايند جدول را به روز كنند تا بتوانند حقوق را محسابه كنند و اگر در طي سال هم نرم افزار به مشكلي بر بخورد از همكاران سيستم مي آيند و مشكل را رفع مي كنند و همكاران سيستم براي انجام اين خدمات مبلغي به عنوان پشتيباني مي گيرد كه ساليانه حدود 2 ميليون است.


 

همكاران سيستم كلا نرم افزارهاي مختلفي دارد اعم از حسابداري حسابداري حقوق و دستمزد حسابداري انبار حسابداري اموال خزانه داري و ... حال هر شركتي بنا به نياز خود مي تواند از اين نرم افزارها خريداري كرده و استفاده كند كه اين شركت مورد بحق ما فقط از حسابداري و حقوق دستمزد آن استفاده مي كند.

 

 


 

اظهارنامه ارزش افزوده :

طبق مصوبه دولت که از 1/1/87 مودیان طی دوره های که مشمول دریافت و پرداخت ارزش افزوده می شدند نزد اداره های ارزش افزوده ثبت نام و گواهی مثبت مودیان دریافت کرده که این گواهی در فروش های شرکت مورد استفاده قرار می گیرد یعنی در هنگام صدور فاکتور مبلغ ارزش افزوده را محاسبه و ذکر و به همراه این گواهی برای مشتریان خود ارسال می کنند که شرکتها موظفند هر سه ماه یک بار اظهارنامه ارزش افزوده را به اداره دارایی از طریق سایت ارسال و مبلغ را در وجه دارایی ÷رداخت کنند که این مبلغ سالیانه متغیر و هر سال 1% به این مبلغ اضافه می شود


 

در شرکتهای ÷یمانکاری صورت وضعیت هایشان به عنوان درامد طلقی می شود

و در این شرکت لیست حقوق و دستمزد یک فایل اکسلی است که کسورات و مالیات و بیمه را کم می کند و خالص حقوق را می دهد.

چون در این شرکت هر ماه حقوق پرداخت نمی شود موقع ثبت لیست حقوق بستانکاری افراد شاغل در حساب خودشان ثبت شده و طی ماه های مختلف این حقوق پرداخت شده یا از طریق بانک یا از طریق تن خواه به صورت علی الحساب

 

نويسنده : مهدیه حاجی زاده

این کاربر 6 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.