سه شنبه, 02 مرداد 1403

 



حقوق و دستمزد در شرکت مواد ویژه لیا

حقوق دستمزد در شرکت مواد ویژه لیا

 

تعریف حق السعی : کلیه دریافتهای قانونی که کارگر به اعتبار قرداد کار اعم از مزد یا حقوق ، عائله مندی ،هزینه های مسکن ،خواربار،ایاب ذهاب،مزایای غیرنقدی،پاداش افزایش تولید و نظایر آنها دریافت می نماید حق السعی گویند.

دستمزد:

عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی ویا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می شود.

 

1- مدیران شرکت مواد ویژه لیا جهت انجام محاسبات پیچیده مالی از جمله حقوق ودستمزد در کوتاهترین زمان ممکن وپرهیز از هرگونه خطایی ضرورت استفاده از نرم افزارهای مالی را اعلام نموده ودر حال حاضر شرکت از نرم افزار همکاران سیستم استفاده می نماید .

 

2- نرم افزار حقوق و دستمزد:

نرم افزار حقوق و دستمزد قسمتی از این نرم افزار میباشد که اپوراتورها را موظف می سازد بر اساس طراحی این نرم افزار کار محاسبات حقوق را به انجام برسانند .این برنامه ریزی براساس آئین نامه های شرکت وبا کنترل داخلی صورت میگیرد که به شرح زیر توضیح داده می شود.

3- جمع آوری اطلاعات کامل پرسنل جهت پرونده های اداری :

در شرکت مواد ویژه لیا هر پرسنل شاغل دارای یک پرونده پرسنلی می باشد که در هنگام عقد قراداد با ایشان تکمیل می گردد و شامل عکس کپی شناسنامه برابر اصل- کپی کارت ملی سوابق کاری پرسشنامه تکمیل شده طراحی شده توسط شرکت که شامل (مشخصات فردی ،محل زندگی،تلفن پرسنل ) مدارک تحصیلی -کپی دفترچه بیمه و قرداد پرسنل می باشد . این پرونده در واحد اداری شرکت بایگانی می شود و کارت مرخصی پرسنل احکام نیز در آن ضمیمه می شود . قراردادهای منعقده در 4 نسخه تهیه می گردد که یک نسخه در واحد اداری و یک نسخه در واحد مالی شرکت بایگانی می شود . یک نسخه جهت وزارت کار تهیه شده است ونسخه چهارم در اختیار پرسنل قرار می گیرد.                                                                                                                            

4- جمع آوری کارکرد ماهیانه :

کارکرد شامل عملکرد پرسنل در طی ماه می باشد که حضور غیاب ،اضافه کاری ،شیفت کاری ،مرخصی استفاده شده ،تاخیر ،ماموریت و غیبت ایشان را در بر میگیرد.

کارتهای حضور غیاب پرسنل توسط خودشان و در ماشین کارت زنی ثبت می گردد و توسط واحد اداری در پایان هر ماه جمع آوری می گردد و به طی یک لیست کلی به واحد مالی اعلام می گردد واحد مالی هر ماه کارت چند نفر را به صورت تصادفی انتخاب و کنترل می نماید و هر 6 ماه یکبار به صورت کلی این کنترل صورت می گیرد در ضمن اگر حکم جدیدی مثل حق اولاد برای هرکدام از پرسنل حاصل شود توسط واحد اداری به امور مالی با مدارک اعلام می گردد .

افزایش عمومی حقوق و دستمزد کارکنان تابع مصوبات اعلام شده توسط وزارت کار و امور و اجتماعی و یا سایر مراجع ذیصلاح خواهد بود.

5- ثبت اطلاعات ماهیانه حقوق در نرم افزار :

همان طور که گفته شد شرکت مواد ویژه لیا از نرم افزار همکاران سیستم جهت ثبت محاسبات اطلاعات مالی از جمله حقوق و دستمزد استفاده می کند . ابتدا کارکرد پرسنل که شامل روزهای کارکرد هر ماه ،کارکرد اضافه کار ،کارکرد نوبت کاری ،مرخصی استفاده شده به ساعت وتاخیر انجام شده می باشد وارد سیستم حقوق و قسمت اطلاعات ماهیانه کارکنان می شود .

محاسبات حقوق ودستمزد :محاسبات حقوق که بر اساس اطلاعات وارد شده در حکم هر کدام از پرسنل صورت می گیرد بر اساس قانون کار صورت می پذیرد

حقوق = دستمزد روزانه *روزهای کارکرد

اضافه کار = (دستمزد ماهیانه /220)*1.4 *ساعات کارکرد اضافه کار

نوبتکاری = 15% حقوق پایه بر اساس قانون شیفت کاری صبح و عصر وشب

پس از تکمیل ثبت اطلاعات کارکرد و کنترل آن محاسبات حقوق انجام میگیرد                                                                                                                                                                            

 

6- پاداش ها :

مطابق آئین نامه شرکت که مطابق قانون کار طراحی شده است پاداش بهره وری یا افزایش تولید محصول نیز هر سه ماه یکبار با توجه به نقطه سر به سر محاسبه و پرداخت می گردد . این مبلغ نیز در فیش های حقوق قابل رویت است . محاسبات بهره وری مطابق آئین نامه های یک ساله می باشد که البته هر سه ماه یکبار محاسبه و به صورت الی الحساب پرداخت می گردد و در پایان سال مالی با توجه به موجودی انبار محصول تسویه خواهد شد . یک نمونه از محاسبات بهره وری نیز به پیوست ضمیمه می گردد پاداش بهره وری مشمول مالیت طبق جدول می باشد به جز پاداش بهره وری پاداش بیلان برای امور مالی به صورت سالیانه نیز پرداخت می گردد و نیز پاداش های موردی برای نحوه خوب کارکرد هر کدام از پرسنل طبق درخواست مدیر واحد وتایید مدیر عامل پرداخت می شود .

 

7- سایر مزایا :

علاوه بر حقوق مزایا ما نند فوق العاده شغل ، حق جذب ، حق مدیریت ، حق مسئولیت ،که مزایای ثابت می باشند در صورت انجام ماموریت به پرسنل حق ماموریت معادل یک روز حقوق پرداخت می گردد در ضمن بابت نهاری روزانه 28000 ریال به پرسنت پرداخت می گردد .که آن نیز در فیش حقوق لحاظ می شود ومطابق سایر مزایا مشمول مالیت می باشد .

 

8- کسورات :

بیمه : در شرکت مواد ویژه لیا مطابق قانون کار حق بیمه 7% حقوق و مزایا به جز حق اولاد و پاداشها از پرسنل کسر مو 23% آن به عنوان بیمه سهم کارفرما وبیمه بیکاری به عنوان هزینه در معین بیمه سهم کارفرما ثبت می گردد .

کلیه پرسنل شرکت بیمه می باشند و علاوه بر بیمه تامین اجتماعی ، بیمه تکمیلی به میزان 60% هستند که مطابق قرارداد بیمه درمان با نمایندگی بیمه آسیا تا سقف مشخص شده ای از هزینه های درمان ایشان به ازای کسر ماهیانه مبلغ 333/33 ریال به ازای هر نفر از حقوق به بیمه پرداخت می گردد .

مالیات : مالیت نیز مطابق جدول اعلام شده سالیانه تغییر می کند و در اطلاعات ورودی نرم افزار حقوق ثبت می گردد که مطابق با آن بر اساس درآمد ماهیانه تا سالیانه تعدیلات لازم انجام می گردد و از حقوق پرسنل کسر می گردد . جدول مالیات 1391 به پیوست اعلام می گردد .

 

گزارشات قانونی :

قبل از گذشت یک ماه از تاریخ ثبت سند حقوق الزاما گزارش مالیات حقوق به اداره دارایی و گزارش بیمه به سازمان تامین اجتماعی ارائه می گردد ،علاوه بر گزارش کامل خلاصه گزارش و CD مربوطه مطابق با format اعلام شده از سوی ادارات قانونی ،تهیه وبه ایشان ارائه می گردد . در ضمن مبلغ مالیات محاسبه شده کل و حق بیمه محاسبه شده ،چک مربوطه نیز صادر می گردد و به ایشان ارائه می گردد .

.

 

9-وام ها:

درشرکت مواد ویژه لیا آئین نامه وام پرسنلی تهیه شده است که بر اساس آن با توجه به ذخیره سنوات پرسنل بودجه در نظر گرفته شده برای وام ،بر اساس گروه شغلی پرسنل (مدیران- سرپرست ها- کارمندان و کارگران ) مطابق بودجه تعیین شده برای هر شغل به ایشان وام ضروری پرداخت می شود . در صورت نیاز فوری پرسنلی که هنوز معادل سقف وامشان ، ذخیره سنوات ندارند یک نفر باید به عنوان ضامن درخواست وام ایشان را امضا نماید که این ضمانت در پرونده پرسنلی ضامن بایگانی می گردد .

علاوه بر وام ضروری با توجه به مشکلات مسکن وامی تحت عنوان وام مسکن توسم مدیریت محترم عامل وهیات مدیره تصویب شده است که سقف پرداخت آن 20000000 ریال است و هنگام خرید مسکن بر اساس سند ملک به پرسنل فقط یکبار در طول خدمتشان پرداخت خواهد شد .وام ضروری در 25 قسط و وام مسکن در 30 قسط به صورت ماهیانه از پرسنل کسر می گردد .

.

 

10-پرداخت حقوق به پرسنل:

پس از انجام محاسبات ،لیست پرداخت به بانک تهیه وبا فرمت تهیه شده توسط بانکی که البته در یکسال اخیر به این صورت تغییرات داشته است ،چک مربوط به حقوق صادر می گردد و پیوست یک عدد فلاپی ،همراه با لیست پرینت شده از نرم افزار همکاران سیستم به بانک ارائه می شود . بانک اطلاعات مربوط را از فلاپی تخلیه و به حساب پرسنل واریز می نماید . برای همه پرسنل فیش حقوق صادر می گردد و توسط واحد اداری بین ایشان توزیع می گردد .

 

11-اسناد حقوق و دستمزد:

پس از انجام مراحل محاسبات و پرداخت حقوق ،یک گزارش خلاصه پرداخت حقوق جهت کنترل محاسبات و پیوست سند حسابداری تهیه می گردد . این لیست خلاصه که یک صفحه از آن به پیوست ضمیمه می گردد شامل پرداخت ها و کسورات و خالص پرداختی می باشد این گزارش کنترل و رسیدگی محاسبات را آسان می نماید . در ضمن یک نمونه از فیش حقوق پرسنل نیز به پیوست ضمیمه میباشد.

 

 

12-سایر اسناد حقوق :

علاوه بر سند حقوق و دستمزد ،محاسبا ت ذخیره سنوات و ذخیره عیدی به حقوق ماهیانه برای پرسنل انجام و سند مربوط به آن ثبت می گردد .

ذخیره مرخصی پرسنل هنگام تسویه حساب نهایی ایشان از شرکت محاسبه و ثبت آن صورت می گیرد .

 

13- محاسبه عیدی :

پایان هر سال خورشیدی محاسبات عیدی بر اساس سقف اعلام شده از سوی وزارت کار که دو برابر حقوق به شرط آنکه از سه برابر حداقل دستمزد بیشتر نگردد می باشد نیز انجام می گردد و همراه با فیش های عیدی که مشخص می نماید چقدر عیدی برای هر نفر محاسبه شده و چقدر مالیات از ایشان کسر شده است که البته قانون کسر مالیات نیز بر اساس جدول مالیات صورت می پذیرد زیا عیدی نیز جزو درآمدهای پرسنل می باشد.                    

به عنوان نمونه جدول مالیاتی سال 1391 به شرح زیر می باشد:

_ تا مبلغ 5500000 ریال معاف از مالیات می باشد(ماهانه).

_ از مبلغ 5500001 ریال تا مبلغ 9000000 ریال با نرخ 10%(ماهانه).

_ از مبلغ 9000001 ریال تا مبلغ 13833333 ریال با نرخ 20%(ماهانه).

_ از مبلغ 13833334ریال تا مبلغ 26333333 ریال با نرخ25%(ماهانه).

_ از مبلغ 26333334 ریال تا مبلغ 88833333ریال با نرخ 30%(ماهانه).

- از مبلغ 88833334ریال تا مبلغ 999999999 ریال با نرخ 35%(ماهانه).

14- سند عیدی :

پس از انجام محاسبات عیدی ،پرداخت آن نیز مانند حقوق ماهیانه طبق لیست به بانک ارائه می گردد و همینطور یکعدد فلاپی که اطلاعات لیست در آن به شکل درخواستی بانک استخراج شده است تهیه و به بانک ارائه می گردد بانک نیز عیدی های پرسنل را به حسابهای ایشان واریز نموده و رسید واریز را به امور مالی توسط یکی از همکاران ارائه می نماید . امور اداری فیش های عیدی را بین پرسنل توزیع می نماید امور مالی پس ازکنترل و رسیدگی مدارک سند پرداخت عیدی را به ثبت می رساند به علت اینکه در شرکت لیا ماهیانه ذخیره عیدی ثبت می گردد سند پرداخت مابه التفاوت هزینه را ثبت و پس از کسر از ذخیره عیدی و پاداش پرداختنی را ثبت می نماید و پس از پرداخت عیدی و پاداش پرداختنی بدهکار و بانک بستانکار می گردد .

 

در نهایت لازم به توضیح است کلیه مدارک پرداخت حقوق ،احکام ، قراردادها،آئین نامه ها ،برگه های کنترل و رسیدگی در زونکن های مربوط به حقوق و دستمزد نگهداری وبایگانی می شود . نرم افزار حقوق نیز هر سال update می گردد و اطلاعات جدید طی احکام مختلف به آن اضافه می گردد. در هنگام تسویه حساب نهایی با هر پرسنل نیز محاسبات به صورت دستی انجام می گردد و ثبت می شود .

 

حسابداری حقوق و دستمزد:

حسابداری حقوق و دستمزد اساسا در سه مرحله صورت می گیرد:

 

 

1- ثبت های حقوق و دستمزد :

لیست حقوق و دستمزد معمولا ماهانه تهیه می شود برای انعکاس هزینه حقوق و دستمزد و بدهی های ناشی از آن ثبت زیر در دفاتر صورت می گیرد.

کنترل حقوق و دستمزد (شامل هزینه های جانبی)     *

                                                                مالیات پرداختنی                       *

                                                               بیمه پرداختنی                           *

                                                       حقوق و دستمزد پرداختنی             *

 

 

2- تسهیم (تخصیص) حقوق و دستمزد:

پس از تهیه لیست حقوق و دستمزد ، حقوق و دستمزد و هزینه های مرتبط با آن به محصولات ویا سفارشهای مختلف تخصیص و ثبت زیر در دفاتر صورت می گیرد:

 

کالای در جریان ساخت     *

کنترل سربار ساخت       *

هزینه های اداری و فروش *

                               کنترل حقوق و دستمزد     *

3- پرداخت خالص حقوق و دستمزد:

هنگام پرداخت مبلغ خالص حقوق و دستمزد به کارکنان ثبت زیر در دفاتر صورت می گیرد:

حقوق و دستمزد پرداختنی   *

                                           بانک         *

4-پرداخت یا واریز کسورات:

شرکتها مکلفند ظرف مدت یک ماه مالیات و بیمه مکسوره از کارکنان و همچنین بیمه سهم کارفرما را به حساب سازمانهای ذیربط واریز نمایند. هنگام پرداخت ثبت زیر در دفاتر صورت می گیرد.

مالیات پرداختنی     *

بیمه پرداختنی        *

                         بانک                   *

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نويسنده : احمد کوسلی

این کاربر 7 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.