چهارشنبه, 13 تیر 1403

 



مراحل حسابداری

بسمه تعالی

حسابداری از آغاز تاسیس تاپان و متلاشی شدن شرکت مهمترین رکن اصلی شرکت یا سازمان میباشد با شکل گرفتن شرکت کلیه هزینه ها و درآمدهای شرکت در دفتر روزنامه شرکت و دفتر کل که در اداره ثبت شرکتها و اداره مالیات بر در آمد حرف اول را میزند نوشته میشود هر وسیله یا حقوق کارگران و کارمندان یا هر مبلغی که برای چرخه تولید یا استفاده هر سازمان و شرکت در دفتر کل ثبت میگردد و بعد از آن در دفتر معین که دفتر تراز نیز میباشد نقل میشود نوشتن مطالب در دفاتر بسیار حساس و دفاتر لاک وپلمب شده و خریدها در سازمانهای دولتی تا سقف 200000تومان خرید جزئی بدون مجوز از قسمتهای مافوق سازمانها و از 200000تومان تا 3000000خرید متوسط  و از 3000000به بالا عمده باید با اجازه بالاترین مقام اداره یا شرکت خریداری شود وبه انبار شرکت یا سازمان تحویل میشود مواد اولیه تولید یا ماشین آلات و کلیه لوازم به انبار دار تحویل و رسید وفرمهای لازم گرفته و کارتکست در کارت سازمان ثبت میشود وبعد در دفتر دارائی که دارائی ثابت آن سازمان محسوب میشود

چرخه خرید :

از مطمئن ترین افراد با سوابق خوب برای خرید و انبارداری و کارتکست و مدیران مالی در شرکتها باید استفاده شود و داشتن تخصص در این چرخه بسیار کمک کننده است

انبارداری :

انبار باید کنترل های لازم از جمله حفاظت از خود انبار و نگهداری لوازم در انبار تا رسیدن به دست چرخه تولید یا مصرف کننده بسیار با نظم کلیه فرمها و ثبت در دفاتر با کنترل انجام شود از جمله وسایل استفاده در انبارها از پالت های انبار و هواکش خوب و در خود انبار اگر اجناس فاسد شدنی وجود دارد از سموم و نظم در چیدمان انبار و قفسه های انبار و اجناس کد گذاری شده و استفاده از اجناس تاریخ دار بروز تر از جمله کارهای انباردار میباشد .

ارتباط انباردار با مسئول خرید و بخش تدارکات و ارتباط مستقیم با مدیر و مسول خرید و ارتباط این قسمتها با هم از جمله کارهای مفید سازمان است 

بودجه:

در یک سازمان یا شرکت سالیانه یا شش ماه یکبار بودجه کلی برای راه اندازی و بکارگیری چرخه آن سازمان از سوی دولت یا هئیت مدیره برای موارد کارکرد شرکت یا سازمان در نظر گرفته میشود و این مبلغ در اختیار بخش مالی و برای موارد مختلف از جمله راه اندازی چرخه های تولید یا در شرکتهای خدماتی برای خدمات وغیره در نظر گرفته میشود و این بودجه بوسیله مدیریت مالی شرکت یا سازمان برای هر بخش تقسیم میگردد با مدیران قسمتهای مختلف مثال کارگزینی و انتظامات و قسمتهای فروش و کلیه مدیران جلسات مختلف میگذارند تا اطلاعات در مورد انواع احتیاجات شرکت یا سازمان در نظر گرفته شود و بعد از آن بودجه به بخش خرید شرکت یا سازمان در حسابشان واریز  و مدیریت مالی باید اجناس مورد استفاده و کلیه هزینه ها را کنترل کند با مسول خرید و انباردار و دایره توزیع و درخواست کنندگان مستقیما در ارتباط باشد مثال  1000000000ریال امسال بودجه اختصاص پیدا کرده که باید تا آخر سال مالی جوابگوی تمام خدمات قسمت مالی باشد و این مبلغ با مبلغ خرج کرد مساوی باشد وگرنه در وسط سال هیچ مبلغی نمی تواند باز در اختیار آن شرکت قرار گیرد و در شرکتها کلیه هزینه ها در دفتر روزنامه ثبت و دفتر کل که در اداره مالیات ثبت شده باید مبالغ مصرفی نوشته شود و نباید هزینه از بودجه داده شده یا سود شرکت بیشتر شود وگرنه ضرر محسوب شده و در دفاتر سود تلقی نمیشود و اگر سود داشته باشد و در صورت بالارفتن سود مالیات نیز در آن گرفته و در شرکتها سود خالص پس از کسر مالیات ثبت میشود و شرکتها بعد ازسود خالص بین سهام داران  و اعضا شرکت تقسیم میشود مالیات برای شرکتها بوسیله مدیریت مالی و مامورین ممیزی مالیات حساب شده و این مالیات از شرکت گرفته میشود و به حساب اداره مالیات ریخته میشود

یوزانس :

در لغت به معنی مهلت و فرجه است ودر اصطلاح اعتبار اسنادی یوزانس اعتباری است که پس از ارائه اسناد حمل کالا از سوی فروشنده مهلت و فرجه معینی برای پرداخت مبلغ معامله در اختیار خریدار قرار می گیرد و پس از خاتمه مدت مذکور اقدام به پرداخت وجه معامله میکند بدیهی است دادن مهلت مذکور در قبال اخذ بهره از خریدار صورت می گیرد که به این اضافه پرداخت هزینه یوزانس گفته میشود و میزان آن بر اساس وضعیت سیاسی اقتصادی و ریسک کشور خریدار در بازارهای جهانی تعیین میشود مثلا در سالهای گذشته رقم این ریسک در ایران بالغ بر 20 درصد بهای کالا بوده که رقم خیلی بالائی است از آنجا که خرید کالا با استفاده از اعتبارات اسنادی یوزانس باعث افزایش بهای کالای وارداتی می شود لذا این روش تنها توسط خریدارانی که از لحاظ مالی مشکل دارند بکار گرفته می شود و استفاده مکرر از آن به مصالح خریدار نیست

لذا شرکتها یا صنوف که از طریق بالا اقام به خرید کنند ریسک انجام میدهند و خرید با چک مهلت دار و تعلق گرفتن سود به چک خرید ریسک بوده خرید نقدی برای آن شرکت یا صنف یا سازمان بهتر میباشد

در پایان مثال 100000000را تقسیم بر هزینها کرده و در قسمتهای بدهکار و بستانکار نوشته میشود بعضی از حسابها کاهنده دارائی و بعضی از حسابها افزاینده دارائی هستند و در دفتر Tاین حسابها و کلیه دارائیها و سهام و همه خریدها باید با این 100000000مساوی شود و این کار از جمله کارهای حسابداری و مدیریت مالی است استهلاک که مهمترین مورد این مطالب است حتما در صورتهای مالی باید در نظر گرفته شود

حسابدار باید شخصی دقیق در مواردی با هوش و زکاوت بالایی باشد چشم تمام شرکت و چه داخلی و چه خارجی به دستان حسابدار میباشد کوچکترین اشتباه حسابدار و انبار دار ومسولین خرید مدیریت مالی باعث متلاشی شدن شرکت و سالها بدهکاری آنها به خریدار یا فروشنده و کارکنان بخش مالی شرکت میشود

 

نويسنده : سعید ناصری نیا

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.