پنج شنبه, 14 تیر 1403

 



مشکل کمبود آب در سال جاری جدی است!

واحد13امروز در نیمی از دشت‌های کشور با محدودیت‌ منابع آبی مواجه هستیم و باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنیم.
متوسط مصرف آب شرب در کشور ایران 250 لیتر و در کشورهای توسعه یافته 159 لیتر است ومیزان ذخایر آب در پشت سدهای کشور را 37 میلیارد مترمکعب است و سدسازی تا زمانی جوابگوی نیاز ما خواهد بود و در برخی اوقات دیگر نمی‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.
وزیر نیرو مصرف 92 درصدی از منابع آب کشور در بخش کشاورزی را مورد توجه ویژه قرار داد و گفت: با اصلاح فرهنگ مصرف دربین کشاورزان و برخی رویه‌های کشاورزی از جمله تبدیل آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار می توان علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب بازدهی بیشتری داشت.
با بیان اینکه تغییرات اقلیمی موجب کاهش بارندگی شده است و این تغییرات موجب شده است که متاسفانه بارش افزایش یابد اما زمان بارش کاهش شدید داشته باشد و تبخیر آب منابع را کاهش داده است.
لازم است مدیریت مصرف آب در جامعه ترویج یابد که در این زمینه با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام مبنی بر صرفه جویی لازم است مبلغان دینی در جامعه صرفه جویی را ترویج کنند تا با مشکلات کمتری روبرو باشیم.
وزیر نیرو درخصوص اصلاح الگوی مصرف در جامعه گفت: استفاده از شیرهای کم مصرف، تغییر شیوه زندگی مبنی بر کاهش مصرف، جدا سازی آب شرب از آبهای صنعتی و کشاورزی با استفاده از امکانات و تجهیزات گسترده، توسعه فرهنگ مصرف در جامعه می تواند کمبود منابع را تا حدودی جبران کند.

روش های 10گانه مصرف صحیح آب:

واحد 13موقع شامپوزدن و شستن موهای سر در حمام ،شیر آب را ببندید و از آب پخش کن دوش حمام با نوع کم مصرف استفاده کنید.
واحد 13هنگام استفاده از دستشویی و مسواک زدن،؛شیر آب را به طور مداوم باز نگذارید چون جریان دائم آب موجب هدر روی آن می شود.
برای نظافت حیاط به جای مصرف آب، از جارو استفاده کنید.
واحد 13به هنگام شستن ظرفها با دست از حداقل میزان مایع ظرفشویی استفاده کنید .این کار موجب میشود آب کمتری به هنگام آبکشی ظرفها مصرف شود.اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید سعی کنید ظرفیت ماشین ظرفشویی تکمیل شود.
واحد 13نشست احتمالی فلاش تانک توالت را با افزودن مواد رنگی به آب آن کنترل کنید.
واحد 13برای دوش گرفتن در حمام،زمان بگیرید و آن را به کمتر از 5دقیقه برسانید ،با این روش میزان قابل توجهی آب ،صرفهجویی خواهد شد.
واحد 13هرگونه اتلاف آب از جمله شکستگی لوله را با سامانه ارتباطی 122 اطلاع دهید.
واحد 13در مراکز آموزشی و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع آب و روش های صرفه جویی آن را آموزش دهیم.
واحد 13به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب ،ازیک سطل آب استفاده کنید.
واحد 13یک بطری پرازآب یا یک کیسه نایلونی پراز شن کاملا دربسته را در مخزن آب توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرر دهید تا مصرف آب در هر بار کشیدن سیفون کاهش یابد.


نويسنده :

این کاربر مطلب منتشر شده دارد.