مقدمه :
امروزه معمار داخلی نقش عمده ای در چگونگی چیدمان , تقسیم بندی فضا, جنس , رنگ و پوشش کف و همچنین سقف و دیوارها دارد. نور پردازی و مجموعه ی عوامل موثر دیگر تعیین کننده ی کارآمد بودن و زیبایی فضای داخلی می باشد .
طراحی های مدرن و زیبا تاثیر بسزایی بر بازدهی فضاهای مسکونی به ویژه کاری دارند و این تغییرات نه تنها بر روی کارفرما و کارکنان بلکه بر روی ارباب رجوع نیز موثر است . بازار تهران با بافتی تاریخی و قدیمی متشکل از دالانهای تنگ و مغازه هایی کوچک هر روز میزبان هزاران نفر (کارکنان و ارباب رجوع ) است .
این مقاله شامل عکسهای بازسازی یکی از مغازه های بازار تهران توسط معمار داخلی و پاسخگویی به برخی سوالات در مورد این رشته می باشد , امید است مفید واقع شود.
گزارش:
معماران داخلی با توجه به خواسته های کارفرما و علم طراحی میتوانند فضاهای مرده(بلا استفاده) و ناکارآمد را احیا کنند, این طراح است که تعیین کننده جنس و مواد مصرفی در طرح بوده وخواسته های مشتری بیشتر بررنگ و قیمت مصالح به کار رفته موثر است.
معمار علاوه برآگاه بودن از مصلح موجود در بازار باید در زمینه ی برق و لوله کشی مسلط بوده تا در حین جابه جایی و نوسازی دچار مشکل نشود .
نوسازی برای مالک مسلما هزینه هایی را در بر دارد که این هزینه ها در صورت استخدام معمار و یا طراح باعث می شود از هزینه های اضافی همانند : اشتباه در انتخاب مصالح مثل: رنگ , سنگ و ... و سبک نا هماهنگ فضای مورد نظر و ... جلوگیری کند.
شخصی که در معماری داخلی مشغول تحصیل است باید توانایی کارهایی چون:
الف : ترسیم نقشه هایی مربوط به فضاهای داخلی ساختمان اعم از پلان ها, نماها, برش ها
ب : طراحی معماری داخلی.
ج : ترسیم نقشه های اجرایی مبلمان اعم از پلان ها, نماها همراه با جزییات و تعیین اتصالات .
چ : رسم رنگی انواع پرسپکتیو و پلان اجزا و لوازم و فضای داخلی ساختمان , سرویس ها و پلکان .
ح : شناخت ماکت و توانایی ساخت آن .
خ : توانایی ترسیم نقشه ی شهرک و محوطه سازی .
د : توانایی طراحی انواع درب و پنجره .
ذ : آشنایی با تغییر ذهنی رنگ (آشنایی با مکان و رنگ )
ر : آشنایی با مصالح (نور , عایق صوت حرارت و رطوبت , انواع کف پوش , انواع چوب , مقوا, چسب , پلاستیک , کاغذ پوششی و ... ) و آشنایی با کاربرد انواع مصالح .
از آنجایی که طراحان با مردم مختلفی سرو کار دارند باید با نحوه ی برخورد با افراد گوناگون و مواجهه با سلیقه های مختلف آشنا باشند پس طراح علاوه بر مسلط بودن در علم طراحی باید از قدرت بیان قوی وهمینطور قدرت مدیریتی خوبی برخوردار باشد , قدرت مدیریتی به لحاظ تحویل کار در زمان تعیین شده که جزء اعتبارات طراح در مقابل کارفرما میباشد. (معمار باید دارای توانایی مدیریت پروژه و زمانبندی باشد.)
معماران اگر در حین کار زمان را فراموش کنند مجبورند کار را بی دقت و سریع انجام داده و در نتیجه گم کردن زمان سمبل کاری در طرح و زیر سوال رفتن توانایی های معمار را از سوی کار فرما در بر دارد .
معماران قبل از اجرای طرح باید طرح نهایی را به کارفرما نشان داده و بنا به خواسته ی او تا حدی که امکان دارد طرح را تغییر دهند و در عین حال باید از مصالح موجود در بازار نیز با خبر باشند تا خللی در روند کار ایجاد نشود .
افرادی که در رشته ی معماری داخلی فارق التحصیل می شوند میتوانند شغلهایی همچون :
الف : طراحی ساختمان اداری , مسکونی , تجاری و شهرسازی و ...
ب : کار در شرکت های خصوصی و انجام طراحی داخلی
پ : کار به صورت آزاد را اتخاذ کنند .
معماران باید طرح های خود را واجد ایمنی کنند به نحوی که از لحاظ فیزیکی محافظ کاربران در مقابل خطرات و حوادث , طبیعی و انسانی باشد .
دخالت طراحی در بافت بازار تهران نیز مشهود است با ساختن رواق و ایجاد هارمونیِ تاریک و روشن , سایه و نور در فضای تحت پوشش آن نوعی تنوع در فضا به وجود آورده _اند , در بازار نور گیر های سقفی مسیر حرکت را در فضای تنگ و تاریک مشخص می _کنند ضمن آنکه دالان ها که از یک سمت به راسته ی اصلی و از سمت دیگر به فضایِ باز منتهی می شوند . در تاریکی مسیر بازار توسط شعاع هایِ تابیده شده ی نور به درون دالان افراد را به سمت خروج از راسته ی اصلی هدایت می کند و علاوه بر اینها طرح طاق و گنبد و نورگیرهایِ سقفی در خنکی و تهویه ی هوا بسیار موثر است.
معماران تا مرحله ی اجرا باید مواد و تجهیزاتی داشته باشند که آنها عبارتند از :
نقاله , گونیا , خط کش تی , پرگار , مداد پاک کن , سمباده , مداد تراش , اتود تراش , میز کار , میز مونتاژ , میز نقشه کشی , ظرف آب , ماکت های کمک آموزشی , روکش شیشه ای , انواع شابلون , خط کش اشل , انواع قلم مو , انواع آب رنگ , مرکب رنگی , انواع مداد رنگی , مقوای اشتین باخ , انواع قلم راپید رنگی , خط کش فلزی , گیوتین , اسپری , پیستوله , تخته شاسی , سه پایه , کاغذ پوستی , انواع شابلون ها در مقیاس مختلف .
ترتیب موارد اجرایی از سمت یک معمار بدینصورت است که قبل از طراحی معماران باید در مورد فضایِ مورد نظر به خوبی فکر کنند سپس تمامیه موارد را درذهن تجسم کرده و بعد از تفکر و تجسم طرح را اجرا کنند , پس از طراحی فضا نوبت به انتخاب مصالح و مبلمان و ... می رسد . (لازم به ذکر است معمار باید در طرح های بزرگ به دنبال یک تیم حرفه ای باشد .)
در زمینه معماری داخلی دو گروه فعالیت دارند اولی گروهی که در دانشگاه درس معماری داخلی خوانده و طرح هایشان بر پایه ی علمشان می باشد ودومین گروه کسانی هستند که بر اساس ذوق و سلیقه ار طراحی را انجام می دهند فرق بزرگ این دو گروه در این است که گروه اول به خوبی می دانند که سقف تا چه میزان وزن را تحمل می کند , علم کار با نرم _افزارهای مختلف برای کشیدن طرح ها ونشان دادن به کارفرما را دارند , می دانند که چه متریالی در چه فضایی مناسب بوده , علم نورپردازی و استفاده از عایق های صوتی آگاه و در آخر بر پیشرفت کار خود نظارت آگاهانه دارند .
درآمد معماران داخلی بسته به مواد مصرفی , طرح اجرایی و اعتبار و شهرتشان متغیر بوده و درآمد مشخصی ندارند اما معمولا در طرح های مسکونی در آمدشان هزینه ی یک ساعت کار به علاوه ی یک در صد کل عناصر به کار رفته می باشد .
همانطور که می دانید کی از نتایج فقر مالی , فقر فرهنگی می باشد در این جوامع معماری از لحاظ زیبایی , عملکرد و فرهنگی ضعیف بوده و تنها به عنوان سر پناهی برایِ فرار از عواملی چون : باد , آفتاب و باران و ... می باشد . البته در برخی از موارد این فقر اقتصادی و فرهنگی باعث نوآوری هایی میشود . دوره ی افشاریه معماران دریافتند گل رُس در مقابل رطوبت باد کرده و مقاوم است فقط وقتی خشک می شود ترک می خورد که این مشکل را نیز با اضافه کردن کاه به آن حل کردند . (گل رُس جز مصالح ارزان دوره ی افشار بوده و معماران به دلیلِ فقر اقتصادی موفق به کشف ویژگی های آن شدند . )
پایان گزارش :
افراد برای معمار شدن علاوه بر درس معماری نیاز به مبحث هایی مانند : جامعه شناسی و روانشناسی رنگ ها و ... دارند . اصول کار معماران شامل : بررسی نیازهای کارفرما , در نظر گرفتن یک طرح کلی با توجه به فضای موجود و تغییرات خواسته شده , توضیح طرح به کارفرما و تغییر آن در صورت امکان , پیشنهادات لازم به کارفرما , آماده کردن طرح و نقشه نهایی و ارایه طرح به کارفرما و در صورت موافقت اجرای طرح و مدیریت کار .