شنبه, 03 آذر 1403

 



کاربینی در پست بانک

به نام خدا

دانشگاه جامع علمی و کاربردی واحد13 فرهنگ و هنر

عنوان مطلب: پروژه کاربینی

نام دانشجو: سجاد امینیان

مقطع: کاردانی حرفه ای (برنامه سازی کامپیوتر)

نام استاد: جناب آقای بصیری

a315f68d67814b6e8ae8d14a3dfbb48d 

پست بانک ایران براساس مصوبه مورخه21شهریورماه سال 1374مجلس شورای اسلامی تاسیس وفعالیت پولی ومالی خودراازدی ماه سال1375رسماَُِِّّ آغاز کرد.پست بانک دریک هزاروبیست ویکمین جلسه شورای پول واعتبار به عنوان بانک دولتی وابسته به وزارت ارتباطات وفن آوری اطلاعات به رسمیت شناخته شد و مجاز به انجام تمام امور و فعالیتهای  پولی گردید.

 

واحد فن آوری اطلاعات پست بانک

 

این واحد در مدیرت شعب مستقر می باشد که یک نفر پرسنل می باشد که دارای مدرک کارشناسی در رشته کامپیوتر میباشد . مهمترین واساسی ترین کار واحد پشتیبانی از سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری شعب تحت این سرپرستی است که اگر هرکدام از شعب یا دفاتر خدماتی به لحاظ سیستمی مشکلی داشته باشند با حضور درمحل یا از طریق شبکه نسبت به رفع اقدام خواهد شد .واحد انفورماتیک پست بانک  مسولیت توسعه نرم افزار تهیه و تولید نرم افزار مورد نیاز سیستم بانکی را دارد وهمچنین تامین امینت شبکه وحفاظت از اطلاعات مشتریان دربستر اینترنت ایجاد یک شبکه امن ومطمئن برعهده واحد فن آوری اطلاعات خواهد بود.

 

خدمات واحد فن آوری اطلاعات به آحاد مردم :

 

پست بانک ایران به منظور ارائه خدمات نوین باتکی در راستای توسعه بانکداری الکترونیکی و ایجاد رفا بیشتر به هموطنان و مشتریان و سامانه اینترنتی نرم افزار فراز و سیمیا را توسط کارشناسان فن آوری اطلاعات طراحی و راه اندازی کرده تا هموطنان در سراسر کشور در شهر روستا بتوانند از خدمات onlineاین بانک بهره مند شوند.

 

درمورد نرم افزار وسخت افزار مورد استفاده :

 

نرم افزارهای مورد استفاده در پست بانک:

 

نرم افزارجامع بانکی فرازوسیمیا

 

ازمهمترین قابلیتهای نرم افزار سیمیا وفراز:

 

1-یکپارچه سازی نرم افزارهای بانکی

 

2-ارائه خدمات بانکی بصورت برخط به مشتریان

 

3-کنترل عملیات کلیه کاربران سیستم به صورت متمرکز

 

4 کاهش هزینه وافزایش بهره وری بانک

 

ویژگیهای فنی نرم افزار سامانه سرویس دهنده مرکزی –بانک اطلاعاتی- زبان برنامه نویسی –ابزار ارتباطی به عنوان سرویس گیرنده از طریق یک مرور گر اینترنتی

سخت افزارهای که دراین واحد مورد اسفاده قرارمی گیرد شامل :دستگاهای کارت خوان که دراختیار واحدهای تجاری قرارداده می شود خدمات بانکی را به مشتریان ارائه میدهند دستگاهای خودپرداز .وب کوسک-pinpad  وغیره...

 

معرفی نرم افزار سیمیا-سامانه (core banking)

 

قبل از معرفی محصول سیمیا به معنی عبارت core banking ازنظر این شرکت پرداخته می شود و واضحا تاکید می شود که تمامی مستندات ارائه شده توسط شرکت ،هرجاکه عبارت core banking به کار رفته است منظور سیستمی با بیان شده در این واژه می باشد

 

معنی واژهcore banking:

 

یک سیستم یکپارچه بانکداری به گونه ای که تمامی فعالیتهای یک بانک را اعم از عملیات شعبه و ادارات دربرگرفته و ضمن مدیریت تراکنشها و انجام پردازش ها ،امکان کنترل وبررسی صحت عملیات وصدورمجوزهای لازم برای انجام عملیات بصورت یکپارجه فراهم سازد . همچنین این سیستم امکان تهیه انواع گزارشات مالی در زمینه تراز کل بانک ،میزان سودوزیان بانک،تسهیلات اعطائی ،اقساط وصولی .مطالبات معوق و...رابصورت لحظه ای فراهم می سازد .این سیستم خدمات  به مشریان را به  24از طریق کانال مختلف (اینترنت /خودپرداز/موبایل/تلفن/فکس/کوسیک) دربر می گیرد.تمامی این عملیات درسایت مرکزی بانک وبه صورت آنلاین ودر لحظه انفاق می افتد وتمامی داده ها واطلاعات منحصراّ" در سایت مرکزی تولید وپردازش می شود وکلاینت های مختلف با اختیارات ومجوزهای مختلف و در قالب کانالهای متعدد از درون وبرون بانک از سرویس های بانکی به صورت آنلاین استفاده می نمایند .

 

ویژگی های سیمیا:

 

Core banking:functionalityالف)

 

1.یکپارچگی

 

2.پشتیبانی عملیات ارزی

 

3.امکان تعریف حسابهای قانونمندبراساس درخواست کاربر

 

4.جامعیت (سپرده ها/تسهیلات/مالی)

 

Genral ledger : functionalityب)

 

1.پشتیبانی عملیات مالی

 

2.پشیتبانی عملیات مالی کانالهای مختلف (خود پرداز /،اینترنت /کارتخوان...)

 

3.ممانعت از ثبت وتغییرات غیرقانونی اسنادمالیبه تاریخ گذشته

 

4.ارائه گزارشهای تسویه حساب بصورت لحظه ای (ساتنا/شتاب)

 

Performanceج).

 

1.انجام عملیات درحالت پرحجم

 

2.سرعت مناسب درانجام تراکنشهای در حجم بالا

 

3.توسعه یذیری

 

4.داشت قابلیت ارتباط

 

5.معماری 5لایه

 

Soa6.استفاده از تکنولوژی

 

راه اندازی و پشتیبانی گسترده ترین شبکه بانکی کشور با 14500نقطه تماس در سراسر کشور به لحاظ فنی کاری بزرگ می باشد که می طللبد یک واحد فن آوری قوی داشته باشد که واحد انفورماتیک پست بانک به خوبی این کار را انجام داده واین جز نقاط قوت این واحد نیز می باشد.هر مجموعه ای هرچند که توانا باشد باز هم نقاط ضعفی دارد که باید جهت رفع آن تلاش کرد که پست بانک نیز از این قاعده مستثنا نیست .

 

واحد انفورماتیک پست بانک نرم افزار های مورد استفاده در کلیه شعب تحت پوشش بروزرسانی کرده وقابلیت های جدیدی که لازم است در آن فعال می کند وبسته به سیاسیت اجرائی بانک در آن تغییرات را انجام می دهد .

 

سخت افرازهای مورد استفاده در پست بانک:

 

دستگاه خود پرداز ATM

 

پست بانک به منظور تسریع خدمات به مشتریان خود از امکانات کامپیوتری مدرن و پیشرفته تحت عنوان ماشین تحویلداری خودکار استفاده می کند که به طور اتوماتیک بعضی از خدمات بانکی را به مشتریانی که مجاز به استفاده می باشند ارائه منماید.

 

دستگاه PINPAD:

 

این دستگاه قابلیت استفاده از پست بانک کارت در داخل شعبه را فراه مکند

 

دستگاه وب کیوسک بانکینگ

 

دستگاه وب کیوسک قابلیت پرداخت وجه نقد به مشتریان را ندارد وفقط این دستگاه برای ارائه خدمات بانکدار الکترونیک می باشد نظیر مانده گیری ،خرید شارژ ، پرداخت قبض وغیر....

 

نويسنده : سجاد امینیان موغاری

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.