شنبه, 03 آذر 1403

 



تلفن همراه و مخابرات

دانشگاه جامع علمی کاربردی
 واحد فرهنگ هنر 13
گروه کامپیوتر
رشته برنامه سازی کامپیوتر

اردیبهشت ماه 1392

چکیده :
فناوري هاي جديد و دو دهه اخير تاثيرات بسياري بر زندگي ما داشته اند و تا حد زيادي سبك زندگي را تغيير داده اند،تلفن همراه فيزيكي از انواع پديده هايي است كه زندگي جوامع بشري را تحت الشعاع قرارداده است.در همين راستا،نخستين مرحله از راه اندازي سيستم تلفن همراه در سال 73 با دايري 9200 شماره در شهر تهران آغاز به كار كرد.بنابراين با توجه به نياز و تقاضاي مردم به اين پديده فعاليت هايي متناسب با جهت گيري جهاني براي توسعه شبكه تلفن همراه در اهداف عالي مجموعه مخابرات كشور قرارگرفت.در پايان سال 82، اين شبكه داراي 3 ميليون و 450 هزار مشترك بود كه اين تعداد،با عملكردي معادل يك ميليون و 630 هزار شماره در سال 83 به 5 ميليون و 75 هزار شماره،در حال حاضر،رسيده است.اكنون شبكه تلفن همراه علاوه براين،افزايش بيش از 25هزار كيلومتر جاده و 851 شهر تحت پوشش اين سيستم را پيش رو داريد.
بر اين اساس در طول برنامه سوم 4 ميليون و 590 شماره تلفن همراه واگذار شد.كه با 934.8 در صد رشد رو به رو بوده است و ضريب نفوذ تلفن همراه از 0.78 در ابتداي برنامه سوم به 7.50 در انتهاي برنامه افزايش پيدا كرد و سه استان اول از نظر ضريب نفوذ در پايان برنامه سوم تهران،اصفهان و يزد بودند و نيز از نظر عملكرد واگذاري تلفن همراه تهران،اصفهان و فارس اول بودند.



مقدمه :
مُخابـِرات، انتقال سیگنال‌ها از فواصل به منظور ارتباط است. در زمان‌های گذشته، از سیگنال‌های دود، طبل، سمافوریا (مخابره به وسیله پرچم)، هلیوگراف (مخابره به وسیله نور خورشید) استفاده می‌شد. در دوران مدرن، مخابرات شامل استفاده از انتقال دهنده‌های الکترونیکی مانند تلفن، تلویزیون، رادیو یا کامپیوتر است. اولین مخترعان در زمینه مخابرات آنتونی میوسی، الکساندر گراهام بل،گوگلیلمو مارکونی و جان لوگی برد هستند. مخابرات بخش مهمی از اقتصاد جهانی است و سود صنعت مخابرات ۳ درصد محصولات عمده دنیا است.
اجزاء اصلی
سیستم‌های مخابراتی شامل سه جزء اصلی است: فرستنده که اطلاعات را گرفته و آن را به سیگنال تبدیل می‌کند. کانال مخابراتی که سیگنال را حمل می‌کند، و گیرنده که سیگنال را دریافت نموده وآن را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل می‌کند.به طور مثال دکل‌رادیویی در ارسالهای رادیویی، شامل یک رادیوی فرستنده، فضای آزاد به عنوان کانال مخابراتی و رادیوی گیرنده‌است. معمولاً سیستم‌های مخابراتی دو طرفه هستند، و یک دستگاه واحد، نقش فرستنده وگیرنده را ایفا می‌کند(ترانسسیور). مثلا، تلفن همراه یک دستگاه ترانسسیور است. مخابره پیام از طریق خطوط تلفن را ارتباط نقطه به نقطه می‌گویند، زیرا بین یک فرستنده و یک گیرنده‌است. مخابرات از طریق ارسال رادیویی را ارتباط پخشی می‌نامند زیرا بین یک فرستنده قوی وگیرنده‌های بسیاراست .

تاریخچه :
اشکال اولیه مخابرات شامل سیگنال‌های دود و طبل بودند. طبل را بومی‌های آفریقا، گینه نو و آمریکای جنوبی استفاده می‌کردند در حالیکه سیگنال‌های دود را بومی‌های آمریکای شمالی و چین استفاده می‌کردند. بر خلاف تصور این سیستم‌ها معمولاً هدفشان بیش از تنها آگاهی از مکان اقامت بود. در قرون وسطی حلقه‌هایی از آتش را بر سر تپه‌ها ایجاد می‌کردند. تا پیغامی را مخابره کنند.در قرون وسطی، حلقه‌های آتش این نکته منفی را داشتند که تنها می‌توانستند قطعه کوچکی از اطلاعات را منتقل کنند، بنابراین معنای پیغامی مانند «دشمن دیده شد» باید از قبل مورد توافق قرار می‌گرفت. یکی از موارد قابل توجه استفاده از آنها در طول جنگ اسپانیا بود که یک حلقه آتش پیغامی را از بندر پلای موت به لندن فرستاد.در طول تاریخ در بعضی از فرهنگ‌ها کبوترهای خانگی برای ارسال خبر مورد استفاه قرار می‌گرفتند.ایستگاه‌های کبوتری فکری است که ریشه ایرانی دارد، و همچنین رومی‌ها نیز برای کمک به ارتش خود از آن استفاده می‌کردند.فرانتینوس می‌گوید که ژولییوس سزار از کبوتر به عنوان پیک در فتح گل(کشور باستانی فرانسه) استفاده می‌کرد. یونانیان اسامی برنده‌های بازی‌های المپیک را به این طریق به شهرهای مختلف می‌فرستادند. تا قبل از آمدن تلگراف، این روش از ارتباطات بین تجار و سرمایه دارها رایج بود.دولت هلند در اوایل قرن ۱۹ با کمک پرنده‌هایی که از بغداد می‌آورد، از این سیستم در جاوه و سوماترا استفاده می‌کرد. رویتر در سال ۱۸۴۹ از پیک‌های کبوتری برای اطلاع از قیمت سهام کالاها بین آخن(شهری در آلمان) و بروکسل استفاده می‌کرد، شیوه‌ای که تا آمدن تلگراف رایج بود. کلاد چاپ، مهندس فرانسوی، در سال ۱۷۹۲ اولین سیستم تلگرافی بصری ثابت (خط مخابره به وسیله علایم(سمافور)) را بین لیل و پاریس ساخت. البته سمافور نیازمند کاربران متخصص و برج‌های گران در فواصل ده تا سی کیلومتری (شش تا نوزده مایل) بود. در رقابت با تلگراف الکتریکی، آخرین خط تجاری آن در سال ۱۸۸۰ از رده خارج شد.در ايران قديم از نور براي مخابره اطلاعات استفاده مي شده به اين صورت که در برج هايي آجري با فواصل معين از يکديگر ميساختند و در اين برج ها دو آتش با دو رنگ متفاوت روشن ميکردند که اين کار با متفاوت بودن سوخت هريک از مشعل ها امکان پذير بوده است. پيام را با پوشاندن نور يکي از مشعل هل توسط سيستمي شبيه به سيستم مرس ميفرستادند.
سير و تحول تلفن همراه در ايران و وضعيت موجود :
بهره برداري از اولين فاز شبكه ي تلفن همراه كشور در مرداد ماه سال 1373 در شهر تهران با استفاده از 176 فرستنده و گيرنده در 24 ايستگاه راديويي و با ظرفيت 9200 شماره آغاز شد. به دنبال استقبال غيرمنتظره مشتركين از اين پديده ، شركت مخابرات ايران در صدد گسترش پوشش آن از تهران به كل كشور بر آمد، به طوري كه در سال 1374 تعداد تلفن هاي دايري به 15907 شماره افزايش يافت و افزون بر تهران ، شهرهاي مشهد، اهواز، تبريز، اصفهان و شيراز نيز زير پوشش شبكه ي تلفن همراه قرار گرفت.
گسترش شبكه ي ارتباطات سيار در سالهاي بعد نيز ادامه يافت، به طوري كه در سال 1375 علاوه بر شهرهاي ياد شده 28 شهر ديگر به اين شبكه پيوست، ضمن آنكه تعداد تلفن هاي داير شده در اين سال به 59967 شماره بالغ گشت و در پايان سال 1382 به 3449878 شماره رسيد.
در همين خصوص و در راستاي سياست برخورداري كليه ي اقشار كشور، اعم از ساكنين شهرهاي كوچك و بزرگ از امكانات ارتباطي ، تعداد شهرهاي تحت پوشش تلفن همراه از 134 شهر در آغاز سال 76 به 667 شهر در پايان سال 82 رسيده است.
هم اكنون شبكه ارتباطات سيار كشور داراي هشت ميليون و 510 هزار مشترك، 999 شهر و 26 هزار كيلومتر جاده تحت پوشش، ضريب نفوذ معادل 12.43 درصد، ارتباط رومينگ بين الملل با 78 كشور جهان، بهره مندي 8.5 ميليون مشترك از سرويس SMS و 220 هزار مشترك از سرويس VMS مي باشد

فصل اول
آشنایی کلی با مکان کارآموزی

شرکت مخابرات استان تهران یکی از بخش های مهم مخابراتی به شمار می آید. این بخش به واحدهای متعددی تقسیم می شود که اینجانب در بخش تلفن همراه مشغول به کار شده ام.
واحد تلفن همراه به چندین قسمت تقسیم می شود :
1- تلفن همراه ماهواره ای
2- دستورالعمل خرید و فروش سیم کارت
3- پیام کوتاه
4- دفاتر خصوصی خدمات امور مشترکین
5- VMS
6- بخش فرمها

نمودار سازمانی شرکت مخابرات ایران :

 

m.1

با توجه به فعالیت های واحد مخابراتی و مدت زمانی که در آن مشغول بوده ام می توان نمودار سازمانی بخش فناوری اطلاعات و تلفن همراه را بصورت زیر بیان نمود.قسمتهایی که با ستاره مشخص شده اند بخشهایی که در آن مشغول بوده ام را مشخص می نماید.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل                                     
رئیس اداره خدمات رایانه ای
کارشناس و مسئول پشتیبانی
کارشناس فرابری داده ها
کارشناس و مسئول توسعه
کارشناس برنامه نویس
کارشناس و مسئول نظارت بر سخت افزار
کارشناس سخت افزار
کارشناس و مسئول شبکه های رایانه ای
کارشناس شبکه


فصل دوم
ارزیابی سنجش های مرتبط با رشته عملی کارآموز


شرح تفصیلی آموخته ها:
فعالیت های انجام شده و نحوه انجام فعالیت
مهمترین فعالیت هایی که در این واحد صورت می گیرد خدمات مشترکین تلفن همراه ، ثبت و ضبط مواردی همچون پرینت ریز مکالمات ، صدور مزاحمت تلفنی ، صدور سیم کارت دائمی و اعتباری ، رسیدگی به موارد خاص ، بررسی و تحلیل در بخش فناوری اطلاعات تلفن همراه همچون شبکه های ماهواره ای ، شبکه های محلی و آنالیز عملکرد دکل های مخابراتی و ... می باشد.
فعالیتی که کارآموز در طول این دوره با آن سر و کار دارد خدمات امور مشترکین تلفن همراه ، صدور و ثبت سیم کارت ، کنترل سیستم شبکه و ... می باشد.
نحوه انجام فعالیت ها :
فعالیت های کارآموز بصورت جلسه ای گزارش می شود.
جلسه اول:
اولین روز کارآموزی اینجانب در واحد تلفن همراه مخابرات استان تهران
 با کار در قسمت خدمات مشترکین آغاز گردید. ابتدا در این جلسه با تمام واحدهای تلفن همراه آشنا شدم و توسط مسئول کارآموزی بصورت تفصیلی با کلیه موارد خدمات تلفن همراه آشنا شدم. به عنوان مثال نحوه ثبت سیم کارت های تلفن های همراه در این جلسه از عمده ترین کارهای اینجانب بود.


جلسه دوم :
تلفن همراه ماهواره ای : در این جلسه به بررسی خدمات تلفن همراه ماهواره ای مشغول بودم. و از کلیه مسئولین در این واحد بهترین استفاده را نمودم تا اینکه این شاخه از تلفن همراه را فرا گرفتم.
ماهوارة ثريا:
ماهوارة ثريا توسط شركت ثريا مستقر در امارات متحدة عربي براي عرضة خدمات تلفن همراه ماهواره‌اي در منطقة خاورميانه و اطراف آن به فضا فرستاده شده است. منطقة تحت پوشش ثريا از شمال آفريقا و اروپاي شرقي تا هند مي‌باشد..

تلفن همراه ماهواره‌اي:
تلفن همراه ماهواره‌اي امكان ارتباط مستقيم گوشي‌هاي كوچك همراه را با يك ماهوارة مخابراتي فراهم مي‌سازد. براي بهره‌مندي از امكانات تلفن همراه ماهواره‌اي لازم است از گوشي‌هاي خاص ماهواره‌اي استفاده  شود.
گوشي‌هاي تلفن همراه ماهواره‌اي شركت ثريا،  تحت نام‌هاي هيوز (Hughes) و اسكوم (Asco) عرضه مي‌شوند و ويژگي‌هاي مشابهي دارند.
اين گوشي‌ها به عنوان يك گوشي معمولي همراه نيز قابل استفاده هستند و مشترك مي‌تواند در نزديكي آنتن‌هاي  زميني و درون شهرها، سيم كارت ماهواره‌اي را از آنها بيرون آورد و از سيم كارت معمولي خود استفاده كند.
گوشي‌هاي ثريا امكاناتي از قبيل اتصال به رايانه و ديتا، ارسال دورنگار، موقعيت‌يابي و ارسال پيام كوتاه را در اختيار مشترك قرار مي‌دهد.
شرايط لازم جهت برقراري ارتباط تلفن همراه ماهواره‌اي:
_ گوشي‌هاي ثريا، در حالت ماهواره‌اي، زير سقف و داخل خودرو كار نمي‌كنند . شما مي‌توانيد با نصب وسيله‌اي به نام SATEL در ساختمان و وسيله‌اي به نام VDF در خودرو اين مشكل را برطرف سازيد.
_ شما مي‌توانيد از تلفن ثريا در حالت GSM ، زير سقف نيز استفاده كنيد.
_ براي برقراري تماسهاي ماهواره‌اي لازم است كه فضاي اطراف، باز و بدون مانع باشد.
_ هنگام كه زير سقف قرار داريد، يك پيام صوتي پرقدرت شما را مطلع مي‌سازد كه كسي پشت
خط است.
نحوه برقراري تماس با مشتركين ثريا:
شماره تلفن مشتركين ثريا متشكل از پيش شمارة 88216 و يك شمارة 8 رقمي مي‌باشد.
در حال حاضر مشتركين مخابرات 125 كشور جهان مي‌توانند با مشتركين ثريا تماس بگيرند.
مراحل شماره‌گيري هنگام تماس با مشترك ثريا:
1-  گرفتن كد دسترسي بين‌الملل در كشور مبدأ
2-   گرفتن كد كشور ماهوارة ثريا (88216)
3-   گرفتن شمارة مشترك ثريا

برخی ازتعرفه ارتباطات ماهواره‌اي ثريا :
1-  هزينة فعال سازي هر سيم كارت تلفن همراه ماهواره ثريا مبلغ 30 دلار مي‌باشد.
2-   آبونمان ثابت ماهانة هر شماره تلفن همراه مشتركين ماهواره ثريا مبلغ 14 دلار مي‌باشد.
جلسه سوم:
در این جلسه به بررسی نحوه عملکرد دفاتر خدمات ارتباطی امور مشترکین تلفن همراه پرداخته و به تفصیل آنها را بررسی می کنیم:
دفاتر خدمات ارتباطي مشتركان تلفن همراه
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در راستاي ايجاد اشتغال، كار آفريني ، اجراي طرح تكر يم ارباب رجوع و اجراي سياست تمركز زدايي پيشگام بوده واز اين رهگذر به آزاد سازي و خصوصي سازي و واگذاري بسياري  از كارهاي اجرايي به بخش خصوصي ،مبادرت ورزيده است.
 ايجاد دفاتر ارتباطي نيز به منظور تحقق سياست هاي ياد شده صورت گرفت . در حال حاضر از حدود هزار دفتر ارتباطي سراسر كشور وحود دارد.
به هر حال اگر هر دفتر (بنا به استاندارد تعيين شده از سوي مخابرات )افزون بر مدير يا مسوول دفتر 5 كارمند داشته باشد ، مجمو عا بيش از 1200 نفر در اين دفاتر اشتغال دارند . اگر مجمو ع كاركنان دفاتر خدمات ارتباطي و تلفن همراه كل كشور را كه حدود 880 باب است  در نظر بگيريم،بر مبنا ي هر دفتر 6 تن جمعا رقمي حدود5000تن خواهد شد . اين رقم يك نهم كاركنان مخابرات در سراسركشور است . يكي از نكات مهم در زمينه دفاتر خدمات ارتباطي ،اين است كه هر طرحي در كنار همه مزاياي اجتماعي خود ،ممكن است عوارضي هم داشته باشدكه چندان هم غيرطبيعي به نظر نمي رسدحتي در مدني ترين جوامع دركنار همه ي امكانات مطلوب اجتماعي آسيب هايي نيز وجود دارد.
به هر حال دفانر خدمات ارتباطي و دفاتر مشتر كان تلفن همراه در رسيدن به اهداف تعيين شده در چارچو ب قوانين و مقررات و اصو ل حاكم بر فعاليت شان دچار مشكلات و ناهماهنگي شده اند كه بهتر است وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با تصويب قوانين شفاف و متناسب با نياز مردم و دفاتر وتمهيدات نظارتي وبازرسي دردفاتر ازهرگونه سوء استفاده وتقلب جلوگيري كند و با موظف كردن شركت هاي مخابرات ، پست ،پست بانك و پيام هوايي به همكاري با دفاتر خدمات ارتباطي در بهبود ارائه سرويس به مشتركان از سوي دفاتر ارتباطي كمك كند تا اين طرح اجتماعي به ساماندهي مطلوب برسد.
دفاتر ارتباطي و عملكرد آن:
با توجه به مصوبات شوراي تغيير ساختار وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و بر اساس تصميم آن وزارت با مشاركت بخش خصوصي و صدور مجوز فعاليت از سوي مديران عامل شركت هاي پست و پست بانك ومخابرات سراسر كشور ،واگذاري دفاتر خدمات ارتباطي به عنوان عرضه كننده ي تمامي خدمات مجموعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شركت ها از سال 1381 آغاز به كار كرده است ،در حالي كه سالهای قبل يعني 1379 نخستين دفتر خدمات امور مشتركان تلفن همراه با صدور مجوز رسمي از سوي شركت مخابرات ايران و تحت پوشش آرم اين شركت دولتي آغاز به كار كرد .
دفاتر خدمات ارتباطي نيز كه در راستا ي  تحقق اهداف برنامه پنج ساله سوم توسعه اقتصادي ،اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي و به منظور آزاد سازي خدمات ايجاد شده اند . به موازات دفاتر امور مشتركان تلفن همراه ، به منظور خدمات رسا ني مشتركان تلفن همراه ،پست ،پست بانك و پيام هوايي ايجاد شدند .در حال حاضر حدود 1000دفتر در سراسر كشور مشغول به كار هستند .
نحوه واگذاري مجوز فعاليت دفاتر ياد شده بر اساس فرا خوان عمومي و به صورت استاني است. به اين معني كه كارگروه اصلي ايجاد و مديريت دفاتر خدمات ارتباطي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تشكيل و كار گروه ههاي استاني زير نظر آن به فعاليت مي پردازد . اعضاي كار گروه اصلي، نمايندگان شركت هاي تابع و معاونت هاي وزارت خانه ،سازمان تنظيم مقرارت و مقام وزارت و نيز نمايند گاني از بخش خصوصي هستند كه و ظيفه ي سياستگذاري ، مديريت كلان و برنامه ريزي توسعه ي اين دفاتر ، تهيه ي آيين نامه ها ،نظام نامه ها و نيز تنظيم روابط دفاتر با شركت هاي تابع وزارت را بر عهده دارند .همچنين نظارت بر كار دفاتر و بخش دو لتي در ارتباط با اين دفاتر نيز بر عهده اين كارگروه است.
 كار گروههاي استاني ،عمدتا متشكل از شركت مخابرات ،پست ،پست بانك و نماينده ي سازمان تنظيم مقرارت و نيز با حضور نمايندگان بخش صنفي است كه  وظيفه ي  ايجادو مديريت دفاتر در سطح استان را به عهده دارد . با سياست تمركز زدايي بيشتر وظايف اجرايي به اين كار گروه ها تفويض شده است .
دفاتر ارتباطي وشرح وظايف:
دفاتر خدمات ارتباطي براي ارايه خدمات به مشتركان مخابرات ،پست ،پست بانك بايد داراي شرايط زير باشند:
  داشتن نماي بيروني و فضا داخلي مناسب ،زيبا متناسب با استاندارد هاي موجودوزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات (طبقه همكف ،كاربري تجاري و ....)
داشتن حداقل 75 متر مربع زير بنا براي انجام فعاليت ها ،كاربري تجاري و اداري براي مراكز استانها و ساير شهرها ي بزرگ و حداقل 40 متر براي بقيه شهرها   
 مراكز استانها و ساير شهرها ي بزرگ و حداقل 40 متر براي بقيه شهرها
داشتن تجهيزات فني و اداري مورد نياز و استقرار دوربين هاي نظارتي مدار بسته و حداقل تجهزات ايمني
داشتن  حداقل مدارك تحصيلي دپيلم متوسطه براي مديردفتر و كاركنان
تجهيزاتي نظير رايانه ،نمابر ،چاپگر ،ترازوي الكترونيك ،دستگاه كپي با سكول اسكناس شماره دستگاه تست اسكناس باركد پرينتر سيستم ايمني....با هماهنگي كميته استاني
فهرست خدمات ارتباطي خدمات مخابراتي
بهره برداري تلفن راه دور داخله و خارجه (ارايه خدمات بهره برداري ازخطوط ارتباط بين شهري و بين الملل و فروش كارت اعتباري)
خدمات مشتركان ومتقاضيان تلفن همراه كه عبارتند از : صدور صورتحساب المثني ،اصلاح صورتحساب ،اعلام تسويه حساب جهت مقاصد مختلف ،اخذ و بررسي شكايات مشتركان بر ميزان بدهي،نرسيدن قبوض به دست مشترك ،وصل تلفن پس از تسويه حساب ،تعويض سيم كارت سوخته ،قطع و تحويل سيم كارت و وصل تلفن هاي مفقودي ،اخذ درخواست قطع ووصل سرويس ويژه ،تعويض آدرس مشترك،تغيير نام تلفن همراه ،تعويض سريال گوشي ،دريافت مدارك المثني و ارايه ريز مكالمات
خدمات مشتركان و متقا ضيان تلفن ثابت كه عبارتنداز: اخذ درخواست تغيير نام، تعويض شماره مشترك و تغيير مكان ،قطع تلفن توسط مشترك ،ارايه سرويس هاي ويژه ،قطع ووصل سرويس ويژه و صفردوم بين الملل ، اخذ و درخواست و بررسي شكايات مشتركان از جمله مزا حمت هاي تلفني و.....،اخذ و بررسي علت نرسيدن قبض به دست مشترك ،ارايه ريز مكالمات بين شهري و بين الملل ،وصل تلفن پس از اخذ تسويه حساب از مراجع ذيصلاح خدمات پستي
مهمترين خدمات پستي عبارتنداز :
 انواع پست نامه ها شامل: نامه ها ،مطبوع ،بسته ها ي كوچك و....
 امانات پستي داخله
مرسولات داخله سرويس پيشتاز
سرويس هاي پستي پست الكترونيكي
فروش تمبر ،صدور مطالبه نامه
مرسولات قراردادي منعقده پست با سازمان ها و ارگانها ي دولتي و خصوصي در صورت اخذ مجوز از پست
خدمات قابل ارايه پست بانك
قبول چك شهري و بين شهري ،وصول چك شهري ،حواله شهري و بين شهري
پرداخت حواله شهري
 پرداخت در نشاني و در دفاتر خدمات خدمات ارتباطي
افتتاح حساب اندوخته براي مشتري و عمليات واريز ،برداشت و ساير عمليات در دفاتر خدمات ارتباطي
افتتاح حساب قرض الحسنه براي مشتري و عمليات واريز ،برداشت و ساير عمليات در دفاتر خدمات ارتباطي
بازار يابي خدمات پست بانكي توسط دفاتر خدمات ارتباطي
گفتني ست هر يك از دفاتر ارتباطي مي بايست حداقل 3 خدمت از خدمات ياد شده را ارايه كنند .
جلسه چهارم
گزارش این جلسه به پیام کوتاه (sms) و نحوه سرویس دهی آن می باشد.
شبكه‌هاي تلفن همراه را مي‌توان يكي از تكنولوژي‌هايي محسوب كرد كه در سال‌هاي اخير رشد چشمگيري را داشته است.اين تكنولوژي به دارندگان تلفن همراه اين اجازه را مي دهد كه از هر نقطه در محدوده‌هاي جغرافيايي مورد پشتيباني با ساير دستگاههاي تلفن‌همراه و يا تلفن معمولي ارتباط برقرار كنند. يكي از قابليتهايي كه در اين شبكه‌ها فراهم آمده و مورد استقبال قرار گرفته‌است امكان مبادله پيام‌هاي متني از طريق دستگاههاي تلفن همراه مي‌باشد. اين قابليت‌ كه سرويس پيام كوتاه نام دارد نه تنها به‌طور مستقيم مورد استفاده كاربران شبكه تلفن‌همراه قرار مي‌گيرد.بلكه باعث مي‌شود تا بتوان خدمات متنوع ديگري را نيز از طريق دستگاههاي تلفن‌همراه عرضه نمود.
به اعتقاد تمامي كساني كه در پيدايش پيام كوتاه در شبكه‌هاي تلفن‌همراه نقش داشته‌اند موفقيتي كه امروز براي اين سرويس مشاهده مي شود به هيچ وجه در ابتدا قابل پيش‌بيني نبوده‌است البته اين موفقيت را مي‌توان از آن كاربران دانست ‌اگر قبول كنيم كه هر نسلي از فناوري‌ها يك‌ نقطه اوج داردsms  را مي‌توان نقطه اوج نسل پيام رساني متني دانست.
يكي ديگر از بزرگترين كاربردهاي بالقوه SMS استفاده از آن به عنوان روشي براي اطلاع‌رساني است . SMS مي‌تواند براي انتقال تمامي اطلاعاتي كه از مقدار كمي اطلاعات متني تشكيل شده‌است استفاده شود.اطلاعاتي نظير اخبار ورزش يا اطلاعات پرواز، اطلاعات هواشناسي ، قيمت سهام ، اطلاعات حسابهاي بانكي و تيتر اخبار خبرگزاري ‌ها از جمله اين نوع كاربرد هستند.

جلسه پنجم
فلوچارت های تلفن همراه :
 در این جلسه به نحوه فرآیندهای کلیه عملیات تلفن همراه مشغول بودم.


 
    
 

m.2

m.3

m.3

m.4

m.5

m.6

m.7

 
    
 

نتیجه گیری :
امروزه مخابرات بزرگترین نیاز بشر را در دست دارد. می تواند آن را به ترقی برساند و نیز می تواند آن را محدود کند. کلیه وسایل ارتباطی امروز از تلفن منزل گرفته تا اینترنت و اینترانت همه به مخابرات مرتبط هستند و بدون کانال ارتباطی نمی توان به هیچ یک از آنها دسترسی پیدا کرد.
در این واحد آموزشی و در این قسمت از مخابرات که مربوط به تلفن همراه بود ملاحظه شد که یکی از مدرترین واحدهای مخابرات می باشد زیرا با توسعه و شکوفایی کلیه تکنولوژی های مرتبط با تلفن همراه پیوسته در حال پیشرفت و ترقی می باشد. لذا در این امر هر چقدر کوشا باشیم علم بیشتری را در این زمینه فرا خواهیم گرفت.
محیط کارآموزی بسیار معطوف به تصمیمات مدیر مرکز و مسئول کارآموزی و کارمندان آن قسمت بود در این واحد از تکنولوژی ارتباطات بین تکنولوژی های کامپیوتری و تکنولوژی مخابراتی بصورت آشکارا ملاحظه شد و دریافتیم که چگونه بین این دو گرایش مهم عصر تکنولوژی ارتباط مستقیم و غیر مستقیم برقرار می شود. همچنین نحوه صدور دسترسی های نیز بسیار جالب بود. در این میان از سرپرست کاراموزی نیز تشکر می کنم که معلومات مفیدی را به کارآموز خود انتقال دادند. و همچنین از کمک های پرسنل محترم مخابرات  شهر تهران نیز کمال تشکر را دارم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نويسنده : مرتضی محمودی سلوکلو

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.